Petitie tegen extreem zware paardenrace van Mongolie

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110811
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Petitie tegen extreem zware paardenrace van Mongolie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 14:03

http://www.horses.nl


Tegenstanders van de Mongoolse derby, een paardenrace van duizend kilometer door de wildernis van Mongolië, zijn een petitie gestart om de doorgang van de race te beletten. Zij vragen de president van Mongolië de race te verbieden en ze willen dat FEI-presidente prinses Haya alle deelnemers een levenslange ban voor FEI-wedstrijden oplegt.

De Mongoolse derby die gepland staat in augustus wordt door organisator The Adventurists zelf de grootste en paardonvriendelijkste race ter wereld genoemd. De deelnemers krijgen een kaart waarop de locaties van de paardenstations zijn aangegeven, maar verder moeten ze de route zelf uitzoeken. Ze mogen om de veertig kilometer, op een paardenstation, wisselen van paard volgens het principe ‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt’. In totaal nemen ongeveer 700 paarden deel aan de wedstrijd.

Vooral liefhebbers van de endurance vrezen voor het imago van de sport. Connie Caudill, president van de Amerikaanse Endurance Ride Confedence, waarschuwt dat de race schadelijk is voor de sport en dat de kans bestaat dat paarden omkomen tijdens de wedstrijd. ,,Deze wedstrijd gooit de ontwikkeling van de sport vijftig jaar terug”, aldus Caudill.

Wedstrijdorganisator Tom Morgan vroeg The Long Riders’ Guild (LRG), een internationale vereniging voor ontdekkingsreizigers te paard, om advies over de wedstrijd. De LGR liet weten eveneens te vrezen voor de veiligheid van de deelnemers. Zij kregen recent meldingen binnen van onder meer wolfsaanvallen, hondsdolheid, smerig water, giftig eten en paardendiefstal in de omgeving waar de wedstrijd plaatsvindt. ,,De organisatie Adventurists bereidt een verschrikkelijk paardenavontuur voor. Een wedstrijd waarbij de organisatie geen rekening houdt met de ontberingen en gevaren die de paarden en ruiters te wachten staat”, aldus LRG.

Klik hier voor meer info en de petitie.

Verwant artikel:

[VN] Ruiters klaar voor zwaarste ren ter wereld: Mongoolse Derby

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:26

Getekend~! Dit heeft niets te maken met de tradities van de Mongolen zelf... gewoon een of ander idioot plan...

wendy007

Berichten: 2128
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: *Lemmer*

Re: Petitie tegen extreem zware paardenrace van Mongolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:38

Is echt belachelijk dat mensen hier aan mee gaan doe, heb dus ook getekend!

Talitha15

Berichten: 749
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Middelharnis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:48

Walgelijke race!!!! Ik heb dus ook getekend en terecht!!!

PradaatjeJarig

Berichten: 8511
Geregistreerd: 02-10-06
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Petitie tegen extreem zware paardenrace van Mongolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:50

Heb ook getekend. Die race moet echt afgeschaft worden.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:50

Walchelijk bemoeizuchtig initiatief.
Ik heb naar aanleiding van dit vooral op dómheid gebaseerde initiatief een steunbetuiging gestuurd.

hc

Schuur_

Berichten: 4906
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:13

Ik ben voorstander van de race en als mensen de moeite namen om zich in te lezen dan zou blijken dat dit artikel zo subjectief en aanstootgevend is geschreven....
Jullie vinden dit zielig voor die paardjes,.. maar die beestjes kennen niets anders. Dit is hun natuurlijke leefomgeving waar ze moeten werken en nog echt nut hebben itt hier.
Ik persoonlijk vind het zieliger dat men met de OS de paarden van hier naar China sleept waar een heel ander klimaat heerst en dat is pas nefast voor het welzijn van een paard en dat is ook enkel voor het geld terwijl bij deze race de paarden in hun waarde worden gelaten en alle opbrengst naar het goede doel gaat.
Ze zeggen dat er een mogelijkheid is dat er een paard sterft maar hoeveel paarden krijgen tijdens een proefje geen hartaanval en storten dood neer?
Misschien eerst denken en verdiepen voordat jullie dingen gaan tekenen...
Laatst bijgewerkt door Schuur_ op 30-06-09 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Likemaaike
Berichten: 2994
Geregistreerd: 04-06-09

Re: Petitie tegen extreem zware paardenrace van Mongolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:17

Getekend.. voorstander hoe kan je dat nou zijn

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: Petitie tegen extreem zware paardenrace van Mongolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:20

ik heb ook getekend

Schuur_

Berichten: 4906
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:20

Ik bedoel meer dat ik niks tegen de race heb. Ik vind het een mooi initiatief

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:23

Likemaaike schreef:
Getekend.. voorstander hoe kan je dat nou zijn


Deze paarden leven in het gebied waar paarden van oorsprong leven.
Die paarden léven daar, wérken voor de dagelijkse kost van mensen die daar wónen.
Ze hoeven maar 40 kilometer af te leggen.
Ze doen bij deze wedstrijd niets andes wat dit ras daar al 5000 jaar doet.

Ze hoeven niet honderderden kilometers in een trailer, niet gedrogeeerd om geschoren te worden, zijn ecotoop, hoeven minder te presteren dan ze normaal gewend zijn.
Wát is in vredesnaam het probleem. Korzichtigheid van westerse verwende watjes met een paard met beenbeschermers in een wei in een gebied waar paarden helemaal niet horen te leven!

hc

Schuur_

Berichten: 4906
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Petitie tegen extreem zware paardenrace van Mongolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:27

Ik ben het echt volledig met je eens hc :)
alleen kan jij het beter verwoorden

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:28

Huertecilla schreef:
Likemaaike schreef:
Getekend.. voorstander hoe kan je dat nou zijn


Deze paarden leven in het gebied waar paarden van oorsprong leven.
Die paarden léven daar, wérken voor de dagelijkse kost van mensen die daar wónen.
Ze hoeven maar 40 kilometer af te leggen.
Ze doen bij deze wedstrijd niets andes wat dit ras daar al 5000 jaar doet.

Ze hoeven niet honderderden kilometers in een trailer, niet gedrogeeerd om geschoren te worden, zijn ecotoop, hoeven minder te presteren dan ze normaal gewend zijn.
Wát is in vredesnaam het probleem. Korzichtigheid van westerse verwende watjes met een paard met beenbeschermers in een wei in een gebied waar paarden helemaal niet horen te leven!

hc


_/-\o_ 40 km is helemaal niet veel. Deze paarden zijn geselecteerd, ze komen uit het gebied zelf, ze zijn gewend aan het klimaat en de omgeving. De ruiters zijn ook geselecteerd en hebben ervaring met paarden; zij zullen niet voor niets gekozen zijn.

Ik zie hier veel reacties van mensen die niet eens de moeite hebben gedaan om zich te verdiepen in deze race. Zonde.

Kiwi_
Berichten: 1494
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Het mooiste plekje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:29

Helemaal eens met Hc en Reininglover, ik zal dus ook echt niet tekenen.

Ruud_O

Berichten: 2199
Geregistreerd: 13-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:32

Gut, ga dan ook een petitie maken tegen endurance wedstrijden

Die moeten tot zelfs 160km in 1 dag doen.

Is overigens wel een leuke sport ;-)
Laatst bijgewerkt door Ruud_O op 30-06-09 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:32

Jammer trouwens dat de officiële site van de race niet bij het artikel staat, dan zouden mensen zich er misschien eerst eens in kunnen verdiepen voordat ze blind tekenen. Lekker subjectief stuk weer. :n

pluklief

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:32

Huertecilla schreef:
Likemaaike schreef:
Getekend.. voorstander hoe kan je dat nou zijn


Deze paarden leven in het gebied waar paarden van oorsprong leven.
Die paarden léven daar, wérken voor de dagelijkse kost van mensen die daar wónen.
Ze hoeven maar 40 kilometer af te leggen.
Ze doen bij deze wedstrijd niets andes wat dit ras daar al 5000 jaar doet.

Ze hoeven niet honderderden kilometers in een trailer, niet gedrogeeerd om geschoren te worden, zijn ecotoop, hoeven minder te presteren dan ze normaal gewend zijn.
Wát is in vredesnaam het probleem. Korzichtigheid van westerse verwende watjes met een paard met beenbeschermers in een wei in een gebied waar paarden helemaal niet horen te leven!

hc


amen _/-\o_ _/-\o_

PussInBoots

Berichten: 2814
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Oost Groningen!

Re: Petitie tegen extreem zware paardenrace van Mongolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:37

Ongelofeloos......ik ben het volledig eens met HC, Pluk, Ruud en andere mensen die de moeite nemen zich te verdiepen in de race, de voorwaarden en de deelnemende paarden.

"Ik vind ut sielugh en ik speel voor schaap.....follow the leader.."

jammer.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:39

Hoezo alleen petitie tegen endurance???

Wat dacht je van drogeren omdat het paard protesteert tegen scheren wat ´nodig´is om in een verwarmde overdekte hal tussen bit en sporen als automaat op te moeten treden?

Déze wedstrijd is een schoolvoorbeeld waar paarden in hun element zijn: het gebied waar de eerste bewijzen van domesticatie gevonden zijn. Waar ze al 5000 jaar in hun natuurlijke biotoop onder het zadel naar de einder lopen.
Een schoolvoorbeeld voor hoe ver de waanzin, zie boven, in de westerse ruiterij is doorgedreven :)*

De nieuwredactie van Bokt verdient hier twee VETTE foeis voor het twee keer hoogst subejctief suggestief belichten van een evenement.
Ik beschuldig hierdoor de nieuwredactie van bewuste stemmingmakerij tegen dit evenement.

hc

foxy80

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:42

wat een objectiviteit weer bij alle partijen :(

En nee, ik teken niet.

Uit het bovenstaande artikel maak ik alleen op dat
a) de endurance verenigingen vrezen voor hun imago (waarschijnlijk omdat ze dit niet zelf organiseren)
b) er vooral gevreesd wordt voor de veiligheid van de deelnemers

Voor de paarden, die dit klimaat en omstandigheden gewend zijn, die slechts 40 km hoeven te lopen en die hierop geselecteerd zijn, zie ik veel minder problemen dan voor de westerse kont die zich erop wil neervlijen!

Natuurlijk zit de organisatie er ook voor een stuk zelf tussen door zichzelf aan te prijzen als 'paardonvriendelijk' (als ik dit stuk moet geloven tenminste, zo stond in het vorige ook dat er slechts 60 paarden deelnamen). Maar ja, hoe meer controverse, hoe meer publiciteit. Er zullen vast hordes mensen naar Mongolië trekken om foto' s te nemen van deze "wreedheden".

Sin

Berichten: 988
Geregistreerd: 05-09-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:43

Idd, objectiviteit is hier ver te zoeken.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:44

Ik vind het ook vreemd dat ze juist twee negatieve subjectieve stukken plaatsen, terwijl er ook positieve stukken over zijn. Raar. :n Plaats dan tenminste nog een objectief bericht *of zet er niet zo'n totaal uit de context gerukte foto bij zoals bij het andere topic :roll: *

HC verwoord het prima. :) Deze paarden hoeven maar 40 km te lopen (een endurancewedstrijd is, zoals genoemd, vaak veel meer) en deze paarden zijn echt geen KWPN'ers uit ons land die alleen hun stalletje en de dressuurring gewend zijn (om het even heel kort door de bocht te nemen ;) ), deze paarden zijn geharde paardjes uit het betreffende land. :) De Olympische Spelen in China, daar moesten onze paarden ook heen. Dat is best een zware overgang van klimaat, maar deze paardjes zijn deze omgeving gewend. Ik zie het probleem niet.

Ik heb trouwens nergens gelezen dat de organisatie zelf het evenement aanprijst als paardonvriendelijk? Het kan zijn dat ik daar overheen heb gelezen. :)

Ruud_O

Berichten: 2199
Geregistreerd: 13-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:45

HC, was maar een geintje. Die Mongoolse "race" wordt tenslotte als een soort endurance gezien.
Maar het gaat om kippe eindjes met die paarden, in dat licht bezien zou je endurance kunnen gaan boycotten.

Maar goed voordat we afdwalen...

Deze petitie is onzin, en met die schapen hier is het snel bekeken met een dergelijke evenement. Al verwacht ik dat de organisatie zich van een dergelijke flut petitie niets zal aantrekken.

Sin

Berichten: 988
Geregistreerd: 05-09-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:45

Ruud_O schreef:
Gut, ga dan ook een petitie maken tegen endurance wedstrijden

Die moeten tot zelfs 160km in 1 dag doen.

Is overigens wel een leuke sport ;-)


Uh-huh *knikt instemmend*.. endurance is nog de meest paardvriendelijke tak van de paardensport hier in ons westers wedstrijdgebeuren.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Petitie tegen extreem zware paardenrace van Mongolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:48

"These are not just any old horses - they're semi-wild Mongolian horses, tougher than a pair of steel boots. Mongolia has some of the last truly wild breeds of horse left in the world and it is these that you will sit astride. Mongolian horses have eight speeds unlike Western trained horses which have four. Speeds five to eight are generally quite painful for you, the rider.

We're going to look after these horses like they have never been looked after before. With an extensive veterinary and feeding program running over the months leading up to the race and vet support vehicles to charge in for any emergencies, these will be some of the fittest horses in Mongolia. "

http://mongolderby.theadventurists.com/index.php

Van de echte site van de race. Naar de paarden wordt heus wel goed gekeken hoor. ;)
Natuurlijk zal het wel gevaarlijk zijn, ook voor de ruiters. Je bent tenslotte in een wild gebied, dat is niet zonder gevaren. Maar "sielugh" voor deze paardjes vind ik het niet.