"Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

"Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 10:07

www.weblogzwolle.nl



De afgelopen dagen is de fractievoorzitter van Swollwacht, Freddy Eikelboom, door ongeruste burgers aangesproken en geattendeerd over kleinvee in het algemeen en paarden in het bijzonder die nog steeds in deze barre weersomstandigheden zonder beschutting loslopen in de weilanden of niet beschikken over een schuilplek.

Een voorbeeld hiervan heeft Eikelboom naar aanleiding van een melding zelf kunnen constateren in het gebied tussen het kamperlijntje en Westenholte (gebied de Tippe). "Hier liepen tot en met gisteren nog steeds drie pony’s (dinsdag twee: red.). Deze paarden lopen (al maanden) in een open weide, zonder bescherming tegen de extreme weersomstandigheden zoals nu het geval is. Eikelboom: "Voor het houden van paarden en pony´s(en wellicht ander vee) zijn hier duidelijke richtlijnen voor, wat is vastgelegd in de Gezondheids - en welzijnswetvoor dieren. Artikel 3, derde lid, van het besluit Welzijn productiedieren bepaalt dat een dier, dat niet in een gebouw wordt gehouden, moet worden beschermd tegen slechte weeromstandigheden. Ten Algemene moeten dieren op grond van artikel 36 en 37 van de GWWD worden beschermd tegen extreme weersomstandigheden."

Eikelboom: "U begrijpt, dat wanneer houders van dieren zich niet houden aan bovengenoemde wetgeving dit dierenleed kan veroorzaken en hiermee in overtreding zijn."

Swollwacht wil het college dan ook met klem verzoeken in actie te komen als ook bij de Algemene Inspectiedienst (AID) en de Landelijke Inspectiedienst (LID) navraag te doen of de houders van de genoemde paarden in overtreding zijn.

Mocht dit het geval zijn, dan wil Eikelboom het college verzoeken ervoor zorg te dragen dat de eigenaren hierop worden aangesproken, zodat deze dieren bij extreme weersomstandigheden de beschutting krijgen waar zij recht op hebben.

Tot slot is Eikelboom van mening dat de gemeente erop toe moet zien, dat er gedurende deze winterperiode - met deze barre weersomstandigheden- in de stad Zwolle geen sprake is van dierenleed. Tevens verwacht Eikelboom bij constatering van overtredingen van bovengenoemde Wetgeving het college direct actie onderneemt en hierover melding maakt bij zowel de AID en LID.
 

Naar aanleiding van bovenstaande heeft Eikelboom de volgende vragen voor het college:

Op welke wijze controleert de gemeente, dat kleinvee van particulieren wordt gehouden volgens de voorwaarden die zijn gesteld in de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren en het besluit Welzijn productiedieren, artikel 3 derde lid?

Hoeveel controles heeft de gemeente uitgevoerd om te controleren of dieren tijdens deze koudeperiode voldoende beschuttingsmogelijkheden hadden?

Zijn deze controles uitgevoerd op eigen initiatief of na het ontvangen van klachten en / of meldingen?

Op basis waarvan wordt besloten om controles uit te voeren?

Hoe vaak is in de afgelopen weken opgetreden tegen eigenaren van dieren, omdat zij tijdens de extreme koudeperiode geen of onvoldoende beschuttingsmogelijkheden hebben geboden aan hun dieren?

Klik hier voor foto's.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:10

tja het is natuurlijk niet echt fijn. Maar op sommige plekken waar paarden staan mogen door gemeente geen schuilstal e.d op gebouwd worden. Hoe moet je dan voor bescherming zorgen?

al praat ik het niet goed..

s0173957

Berichten: 5393
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:11

Paarden hebben niet per sé een schuilhok nodig hoor, ze hebben een meer dan voldoende isolerende vacht.
Onze jonge paarden in de wei hebben uiteraard een schuilhok, maar je ziet ze er enkel in staan als ze binnen gevoederd worden.
Nu met de sneeuw is het dikwijls dat we in de wei aankomen en de veulens met 2cm sneeuw op hun rug in de wei staan...

Niwla

Berichten: 4117
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:12

Opzich goed dat ze er over nadenken, maar ik denk dat je toch onderscheid moet maken tussen het soort paard. Mijn fjord, of de shetlander op de foto, is imo best bestand tegen kou. Ik denk niet dat er in Noorwegen om de zoveel meter schuilstalletjes staan.

Bij de foto: "deze dieren hebben het beter" denk ik helemaal niet dat die dieren het beter hebben. Ze staan met zijn allen op elkaar gepropt op een klein stukje land.

Insider
Berichten: 592
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:15

De dieren beter beschermen tegen barre kou? (ohh ja en als het regent is toch veel minder erg KUCH) En daar maakt het gemeentelijk apparaat zich zorgen over!? Ik ben even de kluts kwijt, volgens mij zijn het juist de gemeentes die de schuilplaatsen uit de weilanden weg willen hebben. Val bijna van mijn stoel. Als gemeenten een fatsoenlijk beleid willen voeren dan zouden ze de burgers moeten helpen om in alle weilanden waar dieren lopen een fatsoenlijke schuilplek te creëren. En niet eerst lopen drammen dat schuilplekken weg moeten en dan als het -10 wordt de krant willen halen om te pleiten voor schuilplekken, stelletje clowns!!
OHh ja dieren kunnen veel beter tegen kou als het droog is dan al die regen die de rest van het jaar valt meneer de overheids functionaris.

rainbow8

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:17

plutolover schreef:
Maar op sommige plekken waar paarden staan mogen door gemeente geen schuilstal e.d op gebouwd worden. Hoe moet je dan voor bescherming zorgen?

Dat bedoel ik. En als je toch een schuilstal of iets dergelijks neerzet krijg je een boete van de gemeente. Hoe graag je het dan wel zou willen................. je doet het in zo'n geval nooit goed.

Insider
Berichten: 592
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:18

plutolover schreef:
Maar op sommige plekken waar paarden staan mogen door gemeente geen schuilstal e.d op gebouwd worden. Hoe moet je dan voor bescherming zorgen?


:)* :)* +:)+ +:)+

:wave: meneer de overheids functionaris. Eerst beter uw huiswerk doen voor u de krant in gaat.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:21

plutolover schreef:
tja het is natuurlijk niet echt fijn. Maar op sommige plekken waar paarden staan mogen door gemeente geen schuilstal e.d op gebouwd worden. Hoe moet je dan voor bescherming zorgen?

al praat ik het niet goed..


Als je er geen schuilhok op mag zetten, moet je een andere oplossing zoeken om je paarden te houden vind ik. Als er geen schuilstal stond en je er geen 1 krijgt, maak je zelf de keuze om er toch paarden of pony's op te zetten en is dat dus niet de schuld van de gemeente.

Wel vind ik het jammer dat ze ook in de zomer niet met dit soort reacties komen, want in de zon móeten staan is echt geen pretje.

Wuppie-power
Berichten: 146
Geregistreerd: 23-12-08
Woonplaats: Dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:21

Ik denk dat het voor de beestjes fijner is als ze een schuilhok hebben maar voor bijvoorbeeld die shetlander op de foto is het volgens mij niet echt nodig. Kenissen van ons hebben een shetlander die dag en nacht buiten stond binnen gehaalt omdat ze dachten dat hij het koud zou krijgen maar ze hebben hem weer naar buiten gedaan hij zweette zich kapot

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:25

Ze moeten wel de mogelijkheid om te schuilen hebben. Of ze het dan doen is hun zaak. Overigens is het in de winter volgens mij minder erg. Want zoveel warmer is het niet in een schuilhut. De regen en irritante steekdingensen lijken me erger. En wanneer er geen schuilhut gebouwd mag worden horen daar geen 24 uur beesten te staan.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:28

Dinopino schreef:
En wanneer er geen schuilhut gebouwd mag worden horen daar geen 24 uur beesten te staan.

Zo denk ik daar dus ook over..
Tuurlijk zie ik ook liever dat gemeentes makkelijker om gaan met schuilmogelijkheden - echter wel degelijke schuilmogelijkheden en geen bij elkkaar geraapt krot.

laura1986

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:28

De schuilstal bij ons wordt vooral in de zomer gebruikt, tegen de hitte. Nu komen de paardjes er eigenlijk alleen om te drinken. Toch zou ik graag zien dat schuilstallen of gen vergunning meer nodig hebben of dat deze makkelijk te krijgen is. Volgens mij zijn schuilstallen in België zelfs verplicht. Ook geen gek idee.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:29

Een schuttinkje of een trailer in de wei mag overal. Zo heb ik het ook jaren gedaan totdat we een plek hadden waar een stal stond. Dan kunnen ze schuilen tegen de wind en onze shetten gingen zelfs in de trailer staan als de klep open stond :+ Zie overigens zo op afstand een leuke shet in een winterlandschap, niets mis mee. Lijkt me belangrijker dat ze in de winter een droge plek hebben, beetje uit de wind en flink wat ruwvoer. Dan redt elk gezond dier zich. Ik kreeg ook al vragen of mijn pony's geen dek nodig hebben, en die hebben zelfs een prima stal tot hun beschikking.

Elisa2

Berichten: 37401
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:30

Ach paarden kunnen tot -15 mits ze voldoende ruwvoer krijgen,natuurlijk is een gelegenheid om te schuilen beter en fijner.Maar zo'n enorm drama moeten ze er nu ook weer niet van maken.
Hier staat ook een fjord met zo"n enorme vacht dat ie staat te zweten op stal,die maak je gelukkig door hem in de kou te zetten.

Chanelly

Berichten: 1113
Geregistreerd: 04-02-05
Woonplaats: gasselternijveenschemond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:31

naast onze stalling staan 7 fjorden dag en nacht buiten zonder schuilstal. ze krijgenvoldoende eten en drinken en ze hebbne het absoluut niet koud. die fjorden kunnen daar tegen hoor.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:32

citeer.
En wanneer er geen schuilhut gebouwd mag worden horen daar geen 24 uur beesten te staan.


Dus omdat het nu bar weer is en er geen schuilhok gebouwd mag worden door de gemeente,moet je je paarden maar verkopen?In de zomer hoorje niemand [bijna] klagen als paarden in de hitte staan zonder beschutting.Gewoon belachelijk dat ze er altijd mee aankomen als het bar weer is in de winter.
Als de gemeente's de regeltjes nou eens veranderen is alles opgelost.Nou ja alles,mijn pony's willen niet eens in een schuilhok staan.Dat veel mensen dat niet begrijpen!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 10:33

gohya schreef:
citeer.
En wanneer er geen schuilhut gebouwd mag worden horen daar geen 24 uur beesten te staan.


Dus omdat het nu bar weer is en er geen schuilhok gebouwd mag worden door de gemeente,moet je je paarden maar verkopen?


Dat wordt niet gezegd. Je zult de paarden moeten verplaatsen naar een beter weiland met wel schuilgelegenheid of toestemming voor het plaatsen van schuilstallen.
Doe je dit niet, dan ben je imo nalatig bezig :)

Cowgirl

Berichten: 23752
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:34

Citaat:
Swollwacht wil het college dan ook met klem verzoeken in actie te komen als ook bij de Algemene Inspectiedienst (AID) en de Landelijke Inspectiedienst (LID) navraag te doen of de houders van de genoemde paarden in overtreding zijn.

Mocht dit het geval zijn, dan wil Eikelboom het college verzoeken ervoor zorg te dragen dat de eigenaren hierop worden aangesproken, zodat deze dieren bij extreme weersomstandigheden de beschutting krijgen waar zij recht op hebben.


mmm ik ben strafbaar maar ondertussen mag ik geen schuilhut bouwen. :?

manubres

Berichten: 2785
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:35

Ik ben er mee eens dat het uitmaakt om wat voor een ras het gaat. Onze shetlander had ook een schuilstal maar die stond er nooit in zelfs niet met extreme kou, sneeuw, regen of zon. Ik ben van mening dat een shetlander hier echt wel tegen kan, mits hij gezond is en niet te oud. Mijn warmbloedpaard staat ook veel buiten, maar met extreem weer wel 's avonds en 's nachts op stal en overdag met deken buiten. In de zomer zijn de bomen voldoende voor bescherming tegen de zon.
Zelf denk ik dat het belangrijker is dat een dier dat buiten blijft voldoende ruwvoer krijgt en voldoende kan drinken. Met vorst hebben ze meer behoefte aan vocht en omdat het water bevriest lijkt mij dit een belangrijker item dan staan in de kou.......

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:36

Valt me WEER op dat er weer mensen zijn die de schuld WEER proberen te verschuiven naar de overheid omdat ze geen schuilhut in hun weitje mogen bouwen.
Want dan is het toch niet HUN schuld dat ze hun paard in de kou moeten laten staan.
KOM OP zeg! :( Steek je hand eens in eigen boezem. Je hebt er zelf voor gekozen om je dier in een wei zonder schuilhut te plaatsen. Dat is je eigen fout geweest en NIET die van de overheid. Verplaats je dier in deze dagen naar een plek waar wel schuilmogelijkheden zijn. Vraag eens hier en daar rond in paardenland. Er is misschien altijd wel een particulier die een plekje vrij heeft.
(Ik heb 2 nieuwe stallen aan huis die nu leeg staan......met een stukje vrije uitloop!!)

Een shetje in de wei zal waarschijnlijk niet zo vlug een schuilstal opzoeken, maar het feit dat hij zich ook niet tegen de ergste scherpe koude wind kan verschuilen en in een open weiland staat, dat vind ik toch wel kwalijk. Ook in de vrije natuur gaat een paard niet volop in de koude scherpe wind staan en zoekt hij zich de plekjes uit waar het voor hem het aangenaamst is.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:37

Cowgirl schreef:
mmm ik ben strafbaar maar ondertussen mag ik geen schuilhut bouwen. :?


Paarden op een andere lokatie zetten :)*

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:37

Dan mocht onze gemeente wel een toestemming gaan geven voor het bouwen van schuilstallen, gezien dat hier (bijna)nergens mag..

joytje_05

Berichten: 474
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:38

Dinopino schreef:
Ze moeten wel de mogelijkheid om te schuilen hebben. Of ze het dan doen is hun zaak. Overigens is het in de winter volgens mij minder erg. Want zoveel warmer is het niet in een schuilhut. De regen en irritante steekdingensen lijken me erger. En wanneer er geen schuilhut gebouwd mag worden horen daar geen 24 uur beesten te staan.


Juist. Ik las laatst in een tijdschrift over shetlanders dat het wel belangrijk is dat die een schuilstal hebben. En dat veel mensen zeggen: Ja die komen van de shetland-eilanden en daar is het ook zo guur en kunnen ze niet schuilen. Dat kunnen ze wel, en anders gaan ze wel achter een rotsblok(?) ofzo staan. Nouja zoiets stond erin, ik kan het me niet helemaal meer voor de geest halen. Ik heb 2 shetlanders en die van mij hebben een ruime inloopstal waar ze ook vaak in staan. Verder staat er bij de uitloop nog een muurtje en daar staan ze helemaal vaak. Ze kunnen dan meer zien en ze hebben niet last van de kou. Overigens vinden ze sneeuw helemaal niet erg, zomers staan ze veel meer in hun schuilstal omdat het daar koeler is. Sneeuw zelf is helemaal niet zo erg voor paarden(met wintervacht of deken) maar hagel en warmte dat is veel vervelender.
Ik vind het wel goed dat ze gaan controleren op schuilplaatsen/mogelijkheden. En dat mogen ze in Duitsland ook wel gaan controleren. Hoe moeilijk is het nu om een schuilstal te maken? Zelfs van balen stro met hout lukt het wel.
Al vind ik dan wel dat de gemeente, als hij gaat controleren, wel schuilstallen moet goedkuren. Dus dat je schuilst. mag plaasten. En dan misschien zulke die je er later gewoon makkelijk weer weg kunt halen.
Laatst bijgewerkt door joytje_05 op 06-01-10 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:39

Cayenne.
En wat als je geen andere mogelijkheid hebt,geen ander weiland?
Het hele jaar word er niet geklaagd,maar nu het bar weer is wel.
En dan kun je miss. wel zeggen dan had je die pony's niet moeten nemen,dan hadden ze naar de slager gegaan.En dat vind ik erger dan dat ze 24/7 buiten staan.Het zijn oudere gezonde pony's,hebben een waterdichte gevoerde deken op,24/7 kuil/hooi in het land staan en het weiland is omgeven van bomen.Ik heb een weiland gehad met zelfs 2 schuilstallen,en er was er niet 1 die erin ging staan.Ze bleven gewoon buiten srtaan in de dikke laag sneeuw.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:41

Tja knap dom dit.......weet nog jaren geleden bouwde een vriendin op aanraden dierenbescherming een schuilhokje in een weiland. Binnen 2 weken lag er een brief op de mat dat ze die moest weghalen. Zelf een oude trailer of iets anders mocht niet.

grrrr iedereen wil dat je paard naar buiten gaat en dan heb je hem buiten en dan heb je hem buiten en dan mag je geen schuilhok bouwen....

Gemeentes je hebt er niets aan.