"Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Johanna59

Berichten: 1673
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:38

moonfish13 schreef:
Best een zieke gedachte: Mijn paard is veel waard dus behandel ik hem/haar maar als porseleinen poppetje.
Het is een PAARD, scheren, ijzers, vijf dekens a'la.
Maar weinig ruwvoer omdat ze anders een vette pens krijgen en bang zijn dat ze een kneuzing oplopen...
En blij zijn dat een paard wat drukker is omdat ze veel op stal staan???
Ronduit ziek, en nee dat is niet uit dommigheid maar een feit.

Zulke mensen mogen ze van mijn part een vette boete geven, topruiters niet uitgesloten.



Kan ook niet lezen.

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:39

Marigold maakte daar een goede opmerking: Het is maar net wat het paard gewend is. En als je veranderingen gaat maken, zorg dan dat je dat geleidelijk aan doet.

Als jij een paard hebt dat je zijn hele leven hebt verwend, dan moet je dat met dit weer ook zeker doen.
Als je een paard hebt dat je normaal ook op de wei zet en of dekens omdoet of een wintervacht hebt laten ontwikkelen, dan moet je nu ook niet anders doen.

Schuilstal is handig om voor te zorgen puur om ze de mogelijkheid te geven die te gebruiken als ze daar behoefte aan hebben. Je kunt nooit voorspellen of een paard/pony liever zou willen schuilen als je ze de mogelijkheid niet biedt.
Dat geldt trouwens voor de meeste dieren. Alleen schapen gebruiken volgens mij pertinent geen schuilstallen als het keihard sneeuwt/vriest. Die zijn pas extreem. :)

Johanna is bij deze verboden generaliserende en/of veroordelende opmerkingen te maken zonder ze te onderbouwen. ;)

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:03

Nemurin schreef:
Schuilstal is handig om voor te zorgen puur om ze de mogelijkheid te geven die te gebruiken als ze daar behoefte aan hebben. Je kunt nooit voorspellen of een paard/pony liever zou willen schuilen als je ze de mogelijkheid niet biedt.
Dat geldt trouwens voor de meeste dieren. Alleen schapen gebruiken volgens mij pertinent geen schuilstallen als het keihard sneeuwt/vriest. Die zijn pas extreem. :)


Maar hier (van de buurman) gaan ze wel tegen de kuilbaal aan liggen - zal toch wartmer zijn en uit de wind. Verder hebben ze geen schuilmogelijkheden, dus zou het niet weten of ze daar gebruik van zouden maken.

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:08

Waar ik af en toe de beesten voer op een kinderboerderij in de buurt hebben zowel de geiten als de pony's (en de schapen staan bij de geiten in) mogelijkheid tot schuilen. Bij de pony's is dit zelfs een soort lage partytent maar dan wel voor dit soort doeleinden geloof ik, hoef je (voor zover ik weet) geen vergunning voor aan te vragen en is gewoon te koop.

Daarmee zou je het op zijn minst kunnen testen, lijkt me. Zelfs al gebruiken ze hem niet, dan is het toch netjes de mogelijkheid aan te bieden, diervriendelijkheid in acht nemend.

Maeh

Berichten: 352
Geregistreerd: 14-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:12

(Sorry, heb niet de hele discussie gelezen.)

Ik ben ook van mening dat paarden sowieso een schuilstalletje nodig moeten hebben. Maar dan niet per sé voor in de winter, ik bedoel, een paard is prima in staat zichzelf te beschermen tegen de kou door middel van zijn vacht (als er dan al geen deken op wordt gegooid om dat vachtje plat te drukken en ervoor te zorgen dat het niet meer functioneert). In de zomer lijkt het me meer een noodzaak dat elk paard een schuilstalletje heeft om te schuilen voor de brandende zon.
Dit is weer typisch zo'n gevalletje van 'oh wat zielig'. Om nog maar te zwijgen over de plekken waar je van de gemeente niet eens een stalletje mág bouwen...

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:40

Palouse: Heb je ook een punt in. Ik vind dat er algemeen een schuilmogelijkheid geboden moet worden. Misschien willen ze in de zomer ook wel een keer UIT de zon staan, bv?

Mij is altijd geleerd mogelijkheden te bieden voor mijn dieren, dat geldt echt niet alleen voor de winter. Het is ook wel een beetje "aaah zielig" maar dat is ook gewoon de cultuur in Nederland (de wereld?) tegenwoordig.

Dierenliefde staat blijkbaar gelijk aan "Laten we doen of het mensen zijn!"
En dan vergeet iedereen dat dieren heel veel verschillen van mensen. Je moet er vooral niet aan denken hoe jij het zou vinden om de hele dag in je winterjas buiten te moeten staan, want dat is gewoon niet hetzelfde.

Dat is echt een trend aan het worden... alles aantrekken zonder erbij stil te staan dat er grote verschillen zijn.

Zelfs onder bv. verschillende hondenrassen zijn er al duidelijke verschillen:
Als je een chihuahua met dit weer buiten laat lopen doe je hem er geen plezier mee. Maar zet je husky buiten en die is blij dat hij niet meer in dat stikwarme mensenhok hoeft te zitten!

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:13

Moderatoropmerking:
Wil iedereen wel blijven denken aan de algemene fatsoensregels?
Het is niet nodig om andere gebruikers ziek of iets dergelijks te noemen net als dat het niet nodig is om meningen door te duwen of anderen te behandelen alsof ze totaal minderwaardig aan je zijn.

R0oszs
Berichten: 2762
Geregistreerd: 18-12-08

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:16

waarschijnlijk is het al vaker genoemd maar vaak willen de mensen wel wat bouwen (schuilhok, stal, schuur oid) maar dan kan het niet omdat ze geen vergunningen krijgen. Maar dan wel der vanalles bij halen omdat die pony's zooo ontzettend zielig zijn omdat ze niet kunnen schuilen. Tja geef dan een vergunning om te kunnen bouwen want iets illegaals neerzetten mag ook weer niet...

dus ja volgens mij weten ze niet echt wat ze willen

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:18

Daarom noemde ik de optie van tenten. :) Ik kan me heel goed voorstellen hoe irritant de gemeente kan doen als jij even simpel een schuilhok voor je dier wil bouwen, maar voor zover ik weet is er op die boerderij waar ik dus bijspring geen vergunning nodig geweest om dat stelletje party-tent-achtige dingen te maken.

Die zijn namelijk ook al meerdere keren van weiland verhuisd zonder problemen.

Katja: Bedankt! Het werd hier wel een tikje beledigend inderdaad.

eppie38

Berichten: 1220
Geregistreerd: 17-04-09
Woonplaats: aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:21

Laten we eerst een zorgen dat deze discussie normaal verloopt, ieder heeft zijn eigen mening maar meteen verloopt het topic weer zoals vanouds!
Kunnen we hier nu eens een volwassen gesprek hebben over schuilstallen?

Ik persoonlijk denk dat het begrip koud te snel geroepen wordt als het om paarden gaat, zelf heb ik ze binnen gehouden, dacht echt jakkie kledder weer vandaag zeg maar of ik ze daar echt een plezier mee doe, ik denk het niet maar goed graag goed onderbouwende argumenten, waarom wel en waarom niet, dan wordt het meschien nog een plezierig topic !

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:26

Eppie: Dit is Bokt... ;) Ik heb sinds ik hier ingeschreven heb nog geen normale discussie (op de hoofdpagina dan want ze zijn er wel degelijk!) gezien hoor.

En ik ben het verder totaal met je eens, goed gezegd hoor! Bovendien verschilt het per paard: je hebt paarden met een goed dikke vacht en een goede weerstand en er zijn er ook die het minder fijn vinden.

Mijn konijnen bv zijn al 6 (=bejaard) en dit is min of meer hun koudste winter ooit, maar ze weigeren overdag binnen te blijven zitten.
Reken maar dat het voor elke diersoort zo geldt dat als ze vaak buiten zitten ze met dit weer ook kunnen.

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:27

Johanna59 schreef:
Er is maar één ding dat niet gebeurt op Bokt: antwoorden goed lezen.

Bij deze: men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou. Helemaal mee eens.
Mijn paard staat alweer op stal, met twee dekens op. Vanochtend er eventjes uit geweest,
vanmiddag gereden. Ze staat nooit een dag zonder er uit geweest te zijn op stal. (En natuurlijk gaat ze er met beter weer langer
uit, maar dat spreekt voor zich).
Buiten is het verschrikkelijk koud. Ook mijn paard heeft het buiten koud. Dat komt omdat ze heel
dun in het haar zit. Dat moet ook wel, anders kan ik er niet mee trainen.

Dit was globaal het door mij gegeven antwoord.
Dat er zoveel onaardige reacties opvolgen, is bijna niet te geloven.
Hierop heb ik dan weer mijn weerwoord, waarop ik weer van alle kanten wordt aangevallen.
Jammer.


Dan heb je mijn verhaal toch ook niet goed gelezen...oftewel begrepen.
Ik geef duidelijk aan dat ik niet over jouw oordeel, dat ieder het beste met zijn paard voor heeft...en toch moet je erom "zuchten".
Wie leest nou niet goed.

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:29

Raakt zo'n paard niet oververhit in zo'n stal met twee dekens op?
Of andersom... als je ze constant twee dekens op doet worden ze tien keer zo vatbaar voor vanalles volgens mij.
Je paard heeft het inderdaad zo koud omdat ze twee dekens op krijgt!

Maar dat moet je zelf weten, ik kan me goed voorstellen dat als je veel wedstrijden rijdt het ook niet mooi is om met een geschoren paard te komen.
Ik vind het ook niet mooi om een paard te moeten scheren, en winterharen staan inderdaad heel slordig.

Maar daarmee niet oordelen over mensen die niet de haartjes dun hoeven houden en dus hun paarden gewoon in de wei kunnen en dus ook willen zetten.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:12

Johanna, ik lees jouw posts met open mond van verbazing. Het klinkt alsof je dagelijks met paarden bezig bent, veel verschillende paarden mee maakt, van je hobby je werk hebt gemaakt. Ik verbaas me er dan ook over dat je je ogenschijnlijk nooit echt hebt verdiept in het wezen paard en de bijbehorende behoeften :o .

Iedereen denkt maar dat paarden staan te rillen omdat ze het koud hebben. Als je niet verder kijkt dan je neus lang is, zou je het onder die noemer kunnen scharen ja. Maar de werkelijkheid is iets complexer. Ik wil niet denigrerend doen over jouw kennis van paarden en hun welzijn maar het is moeilijk serieus te reageren als ik je berichten lees :(:).

Het is al eerder genoemd, paarden zijn gewoontedieren en niet te vergeten erg gedwee, vergevingsgezind, veerkrachtig en gedomineerd, uitzonderingen daargelaten. Maw, ze laten alles wat wij ze aandoen, min of meer zonder morren over zich heenkomen.

Een paard hoeft heus niet de hele dag in weer en wind op een knetterharde bodem buiten te staan maar jouw manier van doen is het andere uiterste. Het is onacceptabel dat een paard op 3 uurtjes na de hele dag in een boxje van 5 x 3 staat.

Je zal mij nooit horen zeggen dat je een paard niet mag scheren, je zal mij niet horen zeggen dat ze geen deken op mogen. Wat je mij wel zult horen zeggen is dat als jouw paard voor jouw gerief (want laat daar geen misverstanden over bestaan, het gaat om jouw gerief, jouw hobby/werk) in moet leveren op het paard zijn, vind ik (sorry ongezouten mening) dat je niet paardwaardig bent.

Johanna59

Berichten: 1673
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 14:02

Sees schreef:
Johanna, ik lees jouw posts met open mond van verbazing. Het klinkt alsof je dagelijks met paarden bezig bent, veel verschillende paarden mee maakt, van je hobby je werk hebt gemaakt. Ik verbaas me er dan ook over dat je je ogenschijnlijk nooit echt hebt verdiept in het wezen paard en de bijbehorende behoeften :o .

Iedereen denkt maar dat paarden staan te rillen omdat ze het koud hebben. Als je niet verder kijkt dan je neus lang is, zou je het onder die noemer kunnen scharen ja. Maar de werkelijkheid is iets complexer. Ik wil niet denigrerend doen over jouw kennis van paarden en hun welzijn maar het is moeilijk serieus te reageren als ik je berichten lees :(:).

Het is al eerder genoemd, paarden zijn gewoontedieren en niet te vergeten erg gedwee, vergevingsgezind, veerkrachtig en gedomineerd, uitzonderingen daargelaten. Maw, ze laten alles wat wij ze aandoen, min of meer zonder morren over zich heenkomen.

Een paard hoeft heus niet de hele dag in weer en wind op een knetterharde bodem buiten te staan maar jouw manier van doen is het andere uiterste. Het is onacceptabel dat een paard op 3 uurtjes na de hele dag in een boxje van 5 x 3 staat.

Je zal mij nooit horen zeggen dat je een paard niet mag scheren, je zal mij niet horen zeggen dat ze geen deken op mogen. Wat je mij wel zult horen zeggen is dat als jouw paard voor jouw gerief (want laat daar geen misverstanden over bestaan, het gaat om jouw gerief, jouw hobby/werk) in moet leveren op het paard zijn, vind ik (sorry ongezouten mening) dat je niet paardwaardig bent.





Ik kan pas een oordeel over iemand of iets vellen, als ik het met eigen ogen gezien heb.

p.s. heb me ook nog vergist, haar boxje is 4 x 5.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 14:25

Ik niet, ik kan een oordeel vellen op basis van de info die iemand mij geeft, zoals de meesten denk ik. Of de informatie die jij verstrekt, moet niet juist zijn ;).

Dus jij voelt geenzins schaamte als je hier opschrijft dat je paard op een paar uur per dag na in een boxje staat van 20m2? Raar, ik zou gek worden als ik de hele winter in mijn slaapkamer opgesloten zit en in dezelfde ruimte moet eten, slapen, poepen, plassen...

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 14:35

Ik kan alleen een oordeel vellen over hoe Johanna als persoon doet in een discussie op het moment, en erg netjes is het niet. :+
Maar jij bent goed bezig Sees!

Ik vind dat als het paard nog vrolijk is op 3 uurtjes per dag eruit (er zijn er die met minder moeten doen en die ook nog blij zijn, dat zie ik elke week met eigen ogen) er niets aan de hand is.

Ikzelf zou voor meer tijd buiten zorgen mits het paard het weer te doen vindt en ik dus de ruimte/mogelijkheid had. Paarden zijn loopdieren en het instinct verlangt dus dat ze zichzelf kunnen zijn en dat moet buiten, lekker lopen/rennen/gras eten.

Heb zelf geen paard, maar krijg er wel les over dus laten jullie vooral niet denken dat ik daardoor niets weet. :)

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:04

Nemurin, mijn eerdere post legt uit waarom een paard óók met 3 uur per dag nog buiten nog vrolijk uit zijn ogen zal kijken ;). Dat betekent echter niet dat hij het niet beter zou hebben als hij langer buitenkomt. Ik vind sowieso dat hier goede dingen worden gezegd!

Men moet zich echt eerst eens leren te verdiepen in het paardzijn alvorens men een paard aanschaft. De behoeften van het paard horen niet aangepast te worden op het doel waarvoor je het paard hebt gekocht. Het doel waarvoor je het paard hebt gekocht dient aangepast te worden aan de behoefte van het paard. En de basisbehoeften van een paard, ieder paard, any kind of paard zijn:

* onbeperkte toegang tot kwalitatief goed ruwvoer
* direct contact met soortgenoten
* VOLDOENDE beweging in de vorm van lopen

daarbij gedijt een paard het beste bij een temp tussen de 5 °C en 10 °C zonder tocht als ik me niet vergis. Met of zonder een deken kan een paard ook met - 10 °C prima buitenstaan. Als je hem scheert kan dat nog steeds alleen zul je dan een goede deken op moeten leggen.

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:17

Als je hem met deken buiten zet zul je hem niet gauw hoeven scheren, toch? In ieder geval dat zie ik ook vaak gebeuren.

En zoals ik zei, ik vind ook dat een paard zo veel mogelijk buiten moet staan, maar soms moeten er helaas compromissen gesloten worden. Waar ik woon valt het met weidegang nog wel eens tegen tenzij je een weiland aan huis hebt en daar je paard in kunt houden. :) Maneges worden door de gemeente nogal kort gehouden hier geloof ik...

Op de faculteit in Utrecht (nou zijn dat natuurlijk wat kwetsbaardere paardjes in het algemeen) worden ze op het moment wel binnen gehouden vanwege de harde grond en de vrieskou. Alleen de Fries met COPD (die krijgt het binnen te benauwd) en de Shetjes staan op het moment buiten. De Fries zelfs gewoon bij inloopstal.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:37

Nemurin, als je hem vroeg genoeg de deken op doet, zal hij idd minder wintervacht aanmaken. Maar voor sommige doeleinden is dat wellicht nog teveel vacht. En dan snap ik heel goed dat je je paard scheert maar ik snap niet dat je paard vervolgens binnen moet staan omdat hij het anders te koud heeft :roll:.

En ik vind eigenlijk dat je niet op een stal moet gaan staan waar de paarden minder dan MINIMAAL 4u per dag buiten komen.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:41

Sees schreef:
Nemurin, als je hem vroeg genoeg de deken op doet, zal hij idd minder wintervacht aanmaken. Maar voor sommige doeleinden is dat wellicht nog teveel vacht. En dan snap ik heel goed dat je je paard scheert maar ik snap niet dat je paard vervolgens binnen moet staan omdat hij het anders te koud heeft :roll:.

Die snap ik ook niet. Mijn paard is ook geschoren en staat 24/7 buiten met schuilstal en goede dekens. Hij verdomt het om in de stal met dikke laag vlas te liggen, maar gaat gewoon buiten in de sneeuw liggen. Hij heeft onbeperkt ruwvoer ter beschikking en is echt topfit! Hij heeft het echt niet koud, itt zijn arme baas ;)

Ow en het is geen fjord oid, gewoon een warmbloedpaard :+ En hij wordt 6x per week gereden.

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:49

Nemurin schreef:
En zoals ik zei, ik vind ook dat een paard zo veel mogelijk buiten moet staan, maar soms moeten er helaas compromissen gesloten worden. Waar ik woon valt het met weidegang nog wel eens tegen tenzij je een weiland aan huis hebt en daar je paard in kunt houden. :) Maneges worden door de gemeente nogal kort gehouden hier geloof ik...

.


*springt uit de meeleeshoek*
Wat een onzin. De gemeentes houden de maneges niet kort, dat doen ze zelf, want de wei gaat kapot :+
Verder zijn er in de oimg Amersfoort zát plekken waar je paard lang, zo niet 24-7 buiten kan, alleen zul je daar zélf iets voor op moeten geven ( te denken aan bak, kantine, wc, spuitplaats, solarium, binnenbak, verlichting, verwarmde drinkbakken, uitmestservice etc) en dat is waar vaak de schoen wringt. Men vind van alles, maar zodra die er zélf iets voor moet opgeven om het welzijn van het paard te vergroten, houdt het op.

Verder kan ik na mijn paarden al jarenlang 24-7 buiten te hebben, met zekerheid zeggen dat ze prima tegen kou kunnen. Ze hebben op plekken gestaan met een schuilstal, daar stonden ze hooguit hartje zomer een uurtje in, op het heetst van de dag. In de winter is er nooit gebruikt van gemaakt.
Mijn kwpn-oudje staat deze hele winter zonder jas buiten en hij doet het geweldig! Onbeperkt ruwvoer is dan wel een vereiste uiteraard, het kacheltje moet kunnen werken

Johanna59

Berichten: 1673
Geregistreerd: 12-03-09

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:25

Fijn om te weten, dat het merendeel van jullie beter voor zijn paard zorgt dan ik en dus een gelukkiger paard heeft.
Zullen we het hier dan maar bij laten?

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:37

_rosita_ schreef:
*springt uit de meeleeshoek*
Wat een onzin. De gemeentes houden de maneges niet kort, dat doen ze zelf, want de wei gaat kapot :+
Verder zijn er in de oimg Amersfoort zát plekken waar je paard lang, zo niet 24-7 buiten kan, alleen zul je daar zélf iets voor op moeten geven ( te denken aan bak, kantine, wc, spuitplaats, solarium, binnenbak, verlichting, verwarmde drinkbakken, uitmestservice etc) en dat is waar vaak de schoen wringt. Men vind van alles,maar zodra die er zélf iets voor moet opgeven om het welzijn van het paard te vergroten, houdt het op.


over onzin gesproken... tjonge wat kort door de bocht :n
Men vind idd vanalles ....over een ander ja :j

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 17:15

Sees: Nee, daarom zal ik op de stal waar ik rij ook nooit een eigen paard stallen. :) Maar voor mijn doeleinden nu (paardloze doeleinden welteverstaan) is het perfect.

Rosita: Ik wijs je hier op mijn stukje "geloof ik" dat al duidelijk aangeeft dat ik eigenlijk ook niet weet waar ik het over heb. Als ik zelf een paard had zou ik zeker verder zoeken in de omgeving, maar aangezien dat niet hoeft... :)
Op mijn oude manege konden ze ook 24/7 buiten maar die is jaren geleden al failliet gegaan door omstandigheden.

Johanna: Dat zeggen we niet. Jij zegt alleen dat je beter voor jouw geweldig dure paarden zorgt dan anderen voor hun goedkope asbakknollen, blijkbaar. Door dergelijke vooroordelen zo uitgebreid te laten blijken jaag je nogal wat mensen tegen je in het harnas, vandaar.
Als je daar niet tegen kunt, moet je je meningen netjes onderbouwen of gewoon je mond houden.