"Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
peer2005
Berichten: 392
Geregistreerd: 06-09-09

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:14

Tuurlijk mag je vinden, maar het is een totaal ongefundeerde reactie en die neem ik dus ook niet serieus.

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:16

dat kan jij vinden.

Je bent vast zo'n type dat zich aangevallen voelt

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:17

Loody schreef:
beetje kou? het was hier min 13 vanacht en van het weekend wordt het weer bar en boos...

Kan me er echt boos om maken dat mensen geen schuilplaats hebben voor hun paard/pony en dan allerlei excusus ervoor hebben


Ja dat is voor shetters een beetje kou. Dat -13 voor ons veel is wil niet zeggen dat het voor paarden ook veel is, paarden hebben het echt niet koud dan hoor (mits ze uiteraard voldoende ruwvoer krijgen)

Daarnaast maak ik helemaal geen excusus want dat is nergens voor nodig

peer2005
Berichten: 392
Geregistreerd: 06-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:18

Nee hoor, daar vergis je je in, zie ook niet in waarom ik me aangevallen zou moeten voelen want doe toch niks verkeerd. Ben alleen benieuwd naar de motivatie van anderen om dingen op een bepaalde manier te doen, en als iemand daar grote woorden over heeft maar die verder niet beargumenteert dan houdt het voor mij op.

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:24

heb je het gevraagd te beargumenteren dan? wil ik wel hoor ;)

peer2005
Berichten: 392
Geregistreerd: 06-09-09

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:26

Oh nou oke, nogmaals dan, graag! Want ik vroeg inderdaad wel al eerder waar je je boos over maakte, dus bij deze hoor ik graag van jou waarom het niet goed is dat paarden bij dit winterse weer buiten staan.

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:27

manic schreef:
En hoeveel paarden verliezen de grote paardenhouders in IJsland ieder jaar vanwege de ruige omstandigheden? Ik weet het echt niet hoor, ik vraag het me gewoon af.

Vind ik overigens ook geen vergelijking, want juist Shetlanders en IJslanders zijn zeer ruige en beresterke paarden, die gefokt/geevolutioneerd zijn naar extreme omstandigheden. Het gemiddelde paard in Nederland is dat niet.


Laat ik nou zelf op ijsland geweest zijn en dat die reis echt een eyeopener was voor mij en dat ik tot het besef kwam dat we van onze paarden maar mietjes maken. We stonden met 8 man te kijken hoe deze paarden leefden, gewoon buiten, niks geen schuilhok, hooguit een rotsblok. Na het rijden gewoon naar buiten bezweet of niet. En we waren het allemaal eens dat in nederland de paarden maar gehouden worden als barbiepoppen.
Ik denk idd dat eigenaren best wel eens een paard verliezen maar juist door deze natuurlijke selectie is het ijslandse paard een enorm sterk dier wat erg oud kan worden, in tegenstelling tot het gros van de rijpaarden die met been problemen en andere gezondheids problemen kampen. De hoeveelheid die ik daarin zie vind ik echt schrikbarend.
Deze reis heb ik gemaakt in 2001 in september. Dus nog voor het woordt natural bestond en nog voor sommige een uitgelaten mening hadden over het in een box zetten van een paard of het paard 24/7 buiten liep. En geloof mij het weer in september op ijsland vind ik guurder dan wat wij de afgelopen weken hebben gehad.

Verder zal ik mijn kop niet in d grond steken: paarden willen graag schuilen bij slecht weer. Zelf gezien toen mijn 2 paardjes in een natuurgebied liepen. Maar helaas ik heb geen natuur gebied in de wei
had ik dat maar.

Zo en nu ga ik weer op sollicitatie..moet geld verdienen voor de bomen in het weiland :D

peer2005
Berichten: 392
Geregistreerd: 06-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:33

Gaaf dat je op IJsland bent geweest. Overigens geldt daar voor de rijpaarden wel dat die 's winters op stal staan. Bezweet naar buiten bij -20 is ook niet goed. De rest van de paarden staat gewoon buiten, en het is daar idd extreem open. De paarden worden bijgevoerd dmv grote kuilrollen op staanders. Geen beschutting dus, alhoewel soms wat houten schotten tegen de wind en slagregens. Ze kunnen er goed tegen, het zijn gezonde, harde paarden.

joosie

Berichten: 635
Geregistreerd: 25-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:34

3 van onze jonge pony's staan ook dag en nacht buiten zonder schuilstal. Krijgen voldoende water en eten en hebben het echt niet koud. Als ze het koud en niet naar hun zin hadden zouden we ze wel naar binnen halen, maar ze lopen lekker te dollen heel de dag door buiten. Het zijn Fell pony's en die kunnen er echt wel tegen.

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:36

Laat ik het zo zeggen,

Zonder wind,sneeuw, regen, en dan -13, droog koud weer kunnen paarden gerust wel hebben, daar ben ik het volkomen mee eens..

Maar met wind, sneeuw, regen,en -13 wordt het toch wel iets anders, als je dan een paard in een open wei hebt staan zonder een schuilplek, dat wil zeggen, van bosjes tot stal vind ik erg..

zelfs al staan er een paar paarden bij elkaar in dezelfde wei heb ik er ook wat meer vrede mee, want ze wisselen van plek om te wind/regen/sneeuw tegen te houden voor elkaar, net als bijv koeien en schapen dat doen..

Ik heb het dus over een paard alleen in de wei. want dat gebeurd dus ook, en daar kan ik me boos over maken.. dat een paard geen mogelijkheid heeft tot schuilen bij guur en slecht weer, omdat paarden dat horen te kunnen doen..zodat ze zelf uit kunnen maken of ze het nodig hebben.

en als ik dan lees in een ander topic dat de eigenaar(bokker) wegens slecht weer niet naar haar paard toekan om hem water en eten te geven. dan mag ik me behoorlijk boos maken

Nogmaals ik heb geen bezwaar dat paarden heerlijk naar buiten kunnen maar er zijn uitzonderingen..

Onali

Berichten: 18497
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:36

Ik hoor niemand zeggen dat de eigenaar van dat shetje in overtreding is. Arme dier staat alleen, geen vriendjes om mee te spelen of te kroelen.

:')

Mijn pony's hebben ook schuilmogelijkheden, gebruiken ze die? :n
De paardengroep staat overdag buiten zonder schuilstal, ze staan wel in beschutting van de schuur, maar dat ligt ook aan hoe de wind staat.
Ik vind dat het per situatie verschilt, staat je paard op een open vlakte (wat niet eens kan hier) dan vind ik dat veel erger dan wanneer er ergens bomen staan.
En inderdaad paarden zijn geen mietjes, al die zooi die wij erop leggen is voor ons geweten. (zieke en oude dieren uitgezonderd)

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:37

Ik heb een grote schuilstal en heb er met deze kou net zoveel vlas in als in een normale stal (normaal wat minder). Maar mooi dat ze er niet instaan. Wanneer ik ook kom, ze staan altijd aan de andere kant van de wei. Nog een leuk weetje, ééntje is 2 weken geleden geschoren.

En wanneer ik binnen voer, eten ze minder, dan wanneer ik op hun gebruikelijke plaats voer. Puur en alleen omdat ze het niet prettig vinden om lange tijd achter elkaar binnen te staan.

Voor mezelf wil ik absoluut geen plaats hebben waar geen schuilstal mogelijk is. Maar mijn paarden verkiezen de stal alleen 's zomers wanneer het heel warm is en juist niet met dit weer.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:38

De pony staat toch met nog een pony

manic

Berichten: 6992
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:39

Ik ben zelf ook op IJsland geweest en gereden en heb me daar dezelfde eyeopening ervaring gehad :D

Maar vandaar dat ik dus ook schreef dat juist deze beestjes berestark en ruig waren en die paarden zo geevolutioneerd waren dat ze daar prima tegen kunnen. Het gemiddelde huidige Nederlandse paard heeft wat minder reserves, omdat deze inderdaad al jaren als Barbiepoppen gehouden wordt. Op zich ook niet helemaal vergelijkbaar want IJslandse/Nederlandse paarden worden iedere op een heel andere manier gebruikt.

Maar goed, in mijn opinie geldt goed voeren, goed in de gaten houden en kijken of alles nog goed gaat en ingrijpen als dat nodig is. En dat schort er nog wel eens aan.

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:40

Ik heb er hier 3 staan zonder schuilstal, een Trekpaard, een Shet en een KWPN(welke 17 jaar lang stalpaardje is geweest)...

ER staan wel bomen om het perceel en ze staan op onbeperkt ruwvoer, geen seconde medelijden ermee.
Ze doen het alledrie super!

Ben het helemaal eens dat ze moeten kunnen eten om zichzelf warm tehouden als het nodig is én uiteraard voorzien moeten worden van water, weer of geen weer.

Vind het wel jammer dat dit soort berichten op deze manier in de media verschijnen, zijn weer een hoop luitjes die zich in de handjes wrijven en blij zijn dat hun paardje lekker warm onder een paar dekens op stal staan 23-7, want zie je.... er werd in het persbericht ook gezegd dat het niet kan zo met deze kou.

claud01

Berichten: 536
Geregistreerd: 15-04-07
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:41

Misschien een rare opmerking maar wat ik dan niet begrijp... als je die foto's ziet.

Staat er een shet met een redelijk grote wei met onderschrift, "de bewuste pony in de wei zonder schuilmogelijkheid".

En een paar foto's verder staan lama's, schapen enzovoorts op elkaar gepakt binnen één vierkante meter met als onderschrift "deze dieren hebben het beter"....

Die beestjes hebben geen ruimte om te bewegen, de shetlander wel! Dat maakt natuurlijk niet goed dat de shet geen schuilmogelijkheid heeft, maar wel vreemd om dat onderschrift onder zo'n foto te zetten!!

peer2005
Berichten: 392
Geregistreerd: 06-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:41

Bedankt Loody voor je beargumentatie. Klinkt een stuk genuanceerder dan je eerdere posts ;) Een paard alleen is sowieso slecht, daar ben ik keihard in. Denk ook echt wel dat het ras-afhankelijk is waar paarden precies tegen kunnen, de maatstaf is natuurlijk of je voelt en ziet dat paarden koud en ongemakkelijk zijn, en/of gewicht verliezen ofschoon je goed bijvoert. Ik heb dat ook wel eens gehad, maar ik gooi er dan een goede winterdeken op. Wat ook erg belangrijk is, is dat je land een zodanige ondergrond heeft dat er altijd een drogere plek te vinden is waar ze kunnen liggen.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:42

Ja en dit soort berichten zorgt ook voor extra veel onzin meldingen bij de dierenbeschermingen en de gemeenten.

Mijn stal is niet te zien vanaf de weg, en de mijne zijn dus buiten pony's. Regelmatig krijgt de dierenafdeling van de gemeente meldingen over mijn o zo zielige en verwaarloosde paarden, hihi

Onali

Berichten: 18497
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:47

LADPR schreef:
De pony staat toch met nog een pony


:n

Pony staat alleen.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:49

Dit staat in het nieuwsbericht

Een voorbeeld hiervan heeft Eikelboom naar aanleiding van een melding zelf kunnen constateren in het gebied tussen het kamperlijntje en Westenholte (gebied de Tippe). "Hier liepen tot en met gisteren nog steeds drie pony’s (dinsdag twee: red.).

Rianneke_
Berichten: 196
Geregistreerd: 03-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:50

Insider schreef:
De dieren beter beschermen tegen barre kou? (ohh ja en als het regent is toch veel minder erg KUCH) En daar maakt het gemeentelijk apparaat zich zorgen over!? Ik ben even de kluts kwijt, volgens mij zijn het juist de gemeentes die de schuilplaatsen uit de weilanden weg willen hebben. Val bijna van mijn stoel. Als gemeenten een fatsoenlijk beleid willen voeren dan zouden ze de burgers moeten helpen om in alle weilanden waar dieren lopen een fatsoenlijke schuilplek te creëren. En niet eerst lopen drammen dat schuilplekken weg moeten en dan als het -10 wordt de krant willen halen om te pleiten voor schuilplekken, stelletje clowns!!
OHh ja dieren kunnen veel beter tegen kou als het droog is dan al die regen die de rest van het jaar valt meneer de overheids functionaris.

+:)+ compleet mee eens!!!!

Onali

Berichten: 18497
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:51

Hmm, op de foto's zie je echter maar 1 shet. 2 verschillende shets, dat wel, maar ze staan alleen.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:53

Nu je het zegt kan er ook maar een vinden haha

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:55

rbakker schreef:
Insider schreef:
De dieren beter beschermen tegen barre kou? (ohh ja en als het regent is toch veel minder erg KUCH) En daar maakt het gemeentelijk apparaat zich zorgen over!? Ik ben even de kluts kwijt, volgens mij zijn het juist de gemeentes die de schuilplaatsen uit de weilanden weg willen hebben. Val bijna van mijn stoel. Als gemeenten een fatsoenlijk beleid willen voeren dan zouden ze de burgers moeten helpen om in alle weilanden waar dieren lopen een fatsoenlijke schuilplek te creëren. En niet eerst lopen drammen dat schuilplekken weg moeten en dan als het -10 wordt de krant willen halen om te pleiten voor schuilplekken, stelletje clowns!!
OHh ja dieren kunnen veel beter tegen kou als het droog is dan al die regen die de rest van het jaar valt meneer de overheids functionaris.

+:)+ compleet mee eens!!!!


Ook ik kan hier niet anders dan me compleet aansluiten. Wat een hypocrisie!

(Off topic, wat een gave foto bij de openingspost)

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:56

claud01 schreef:
Misschien een rare opmerking maar wat ik dan niet begrijp... als je die foto's ziet.

Staat er een shet met een redelijk grote wei met onderschrift, "de bewuste pony in de wei zonder schuilmogelijkheid".

En een paar foto's verder staan lama's, schapen enzovoorts op elkaar gepakt binnen één vierkante meter met als onderschrift "deze dieren hebben het beter"....

Die beestjes hebben geen ruimte om te bewegen, de shetlander wel! Dat maakt natuurlijk niet goed dat de shet geen schuilmogelijkheid heeft, maar wel vreemd om dat onderschrift onder zo'n foto te zetten!!


vind dat ook erg discutabel en onhandig neergezet.
Kan goed zijn dat de dieren meer ruimte hebben (zie die koe(?)), maar daar staan omdat daar het hooi ligt.
Ben het er ook mee eens dat de droge kou veel minder erg is voor de dieren, maar ben wel blij met de aandacht.
Hopelijk krijgen we door die aandacht wel meer vergunningen voor schuilstallen.