"Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:49

Niwla schreef:
Opzich goed dat ze er over nadenken, maar ik denk dat je toch onderscheid moet maken tussen het soort paard. Mijn fjord, of de shetlander op de foto, is imo best bestand tegen kou. Ik denk niet dat er in Noorwegen om de zoveel meter schuilstalletjes staan.

Bij de foto: "deze dieren hebben het beter" denk ik helemaal niet dat die dieren het beter hebben. Ze staan met zijn allen op elkaar gepropt op een klein stukje land.


Mijn kwpn-veulen heeft drie jaar op de wei gestaan met een schuilstal. Hij stond er zelden in. Met dikke sneeuw en vrieskou stond hij buiten. Berenvacht :j Alleen met harde wind en regen ging hij wel eens naar binnen. In die drie jaar geen dag ziek geweest. Kortom: soort paard valt ook wel mee...

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:02

Daarom omschreef ik het al als 'per paard' en niet 'per ras'..
Er zullen best fjorden rondlopen die het koud hebben, mijn ene fjord zit ook lang niet zo dik in het haar als het andere..
En er zullen ook wel luxere paarden lekker buiten staan.. Je moet kijken naar het individu..

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:04

klopt :j

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:07

Ik ga echt flippen als ik de DB op mijn dak krijg. Ja mijn pony's staan alle 3 24/7 buiten zonder schuilmogelijkheid maar wel met een vermogen aan dekens op hun nek en het grootste en belangrijkste...Ik mag NIKS neerzetten...Nee laat die dierenwelzijnswet maar snel komen want ik heb liever vandaag dan morgen een leuk schuilhokje.
Oh maar niet dat mijn pony's last hebben van dit weer _O- Met deze temperatuur zijn ze op hun best en vreselijk vrolijk. Alleen jammer dat de grond bevroren is.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:08

Voor komend weekend wordt veel wind en ook weer sneeuw verwacht bij lage temperaturen. Zou er niet eens over na willen denken om een pony te houden in zo'n weitje als bij de foto's in het artikel. Nergens enige vorm van beschutting tegen de wind.
Liever geen paard dan geen mogelijkheden hebben om een paard op zijn minst enige beschutting te geven met dit weer.

Ik vind het moeilijk te begrijpen dat sommige mensen daar excuses voor zoeken.

Dani_
Berichten: 4087
Geregistreerd: 31-08-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:30

Excuses, ThePast03? We hebben het hier toch over páárden?

Mijn paard staat 24/7 buiten, zonder schuilstal, maar mét natuurlijke schuilmogelijkheden. Ik kom daar volmondig voor uit hoor. Daar hoef ik geen excusus voor te bedenken!

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:33

Dani62 schreef:
Excuses, [*olduser*]? We hebben het hier toch over páárden?

Mijn paard staat 24/7 buiten, zonder schuilstal, maar mét natuurlijke schuilmogelijkheden. Ik kom daar volmondig voor uit hoor. Daar hoef ik geen excusus voor te bedenken!


Waarom voel je jezelf aangesproken als je zegt dat jouw paard schuilmogelijkheden heeft.
Ik heb het over paarden die op een land staan zonder enige vorm van beschutting, zoals die shetlander in de beginpost, daar zijn geen excuses voor te bedenken met het weer wat er aan zit te komen. Zo zou je geen paarden moeten willen houden.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:36

Er is wel een behoorlijk verschil tussen dat volkomen vlakke landje van die shets of iets met schuilmogelijkheid. Voor de shets kun je al veel doen met een goed geplaatst coniferenhegje of een anders soort dichte winterbegroeiing. Zodat ze uit de wind of de stuifsneeuw kunnen gaan staan.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:37

Ik heb GEEN schuilmogelijkheden. Wel een plek waar ze droog kunnen staan en liggen. Miss is het anders omdat ze bij mij allemaal met deken staan?

Dani_
Berichten: 4087
Geregistreerd: 31-08-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:37

Oh, ik voelde mij niet zozeer áángesproken door jouw post, wilde er gewoon even op reageren, ThePast03... :=

Dani_
Berichten: 4087
Geregistreerd: 31-08-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:41

@Sappos: een deken kan het gebrek aan een schuilmogelijkheid goed compenseren, vind ik. Zou mijn paard nu op het open veld staan dan zou ik er, wanneer het hard waait, sneeuwt of regent, een ongevoerd regendekentje opleggen. Dus ja, ik vind dat wel anders.

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 01:26

Vaak op weilanden waar geen schuilstal te zien is is het misschien handig op te letten of de paarden/pony's 's nachts naar binnen gehaald worden.
Verder is het handig te letten op het type pony/paard. Een Shetlander, Ijslander, Fjord, Dartmoor, Haflinger etc. kan rustig de hele dag buiten blijven en indien schuilmogelijkheden aanwezig zijn ook wel 24 uur.
Paarden die de kans hebben gehad een goede wintervacht te ontwikkelen/voldoende bescherming (een deken) hebben geldt dit ook voor.

Verder vind ik die foto van die hertjes echt belachelijk. Hertjes/reeën worden in het wild ook niet in een hokje gezet, en hier in de buurt rennen ze vrolijk door het bos en worden ze net als anders juist met de schemering (als het veel kouder wordt) actiever.

Het zou echt fijn zijn als "goedbedoelende burgers" eens eventjes nadachten voor ze gingen zaniken. Onwetendheid leidt toch te vaak weer tot valse beschuldigingen.

Nu praat ik de situaties waarbij het echt zo is niet goed natuurlijk en zijn er zat gevallen waarbij de oplettende medemens gewoon gelijk heeft, maar kom op zeg, men denkt dat ieder dier van suiker is blijkbaar.
Nou echt niet. Je doet een aantal van de bovengenoemde rassen geen plezier als je ze constant binnen laat staan.

Mensen gingen verdorie ook altijd klagen over de pony's van mijn opa terwijl die een mooie loods in de wei hadden staan om in te schuilen - waar ze zelf nauwelijks in stonden omdat ze veel liever door de halve meter sneeuw stoven!
Beetje oogjes open doen kan ook helpen...

Aan de andere kant: als je niet weet dat je onwetend bent weet je ook niet dat je er wat aan moet doen natuurlijk. :+

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 01:38

maar aan nog een andere kant...men wil tegenwoordig overal een vinger in de pap hebben heb ik zo'n vermoeden, overal maar tegenaan willen bemoeien.

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 01:50

En dat zouden ze niet moeten doen. Ik ga me ook niet bemoeien met een advocaat omdat ik niets van rechten weet, om maar een lomp voorbeeld te noemen.

Bij mijn moeder op haar werk was de Dierenbescherming eens geweest (ik heb in principe niets tegen de Dierenbescherming maar ze moeten hun inspecteurs wel goed opleiden vind ik). Of de pony's in de wei (het sneeuwde toen ook) van hun waren.
Mijn moeder heeft hem toen de hele preek gegeven want die weet er natuurlijk ook het hare wel van en toen was hij beledigd.
Ging alsnog doorzagen dat die pony's binnen gezet moesten worden, en dat tegen mensen van een farmaceutisch bedrijf dat echt NIKS met die pony's te maken had.

Hoezo lomp.
Dus ik wil best begrip opbrengen voor de goede bedoelingen van mensen in het algemeen, maar dan moeten zij ook gewoon een beetje opletten. Naar mensen die bewust onwetend blijven ook als je het ze uitlegt luister ik ook niet meer hoor. :(

JudithO

Berichten: 7081
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 08:54

Nemurin schreef:
Vaak op weilanden waar geen schuilstal te zien is is het misschien handig op te letten of de paarden/pony's 's nachts naar binnen gehaald worden.
Verder is het handig te letten op het type pony/paard. Een Shetlander, Ijslander, Fjord, Dartmoor, Haflinger etc. kan rustig de hele dag buiten blijven en indien schuilmogelijkheden aanwezig zijn ook wel 24 uur.

Het zou echt fijn zijn als "goedbedoelende burgers" eens eventjes nadachten voor ze gingen zaniken. Onwetendheid leidt toch te vaak weer tot valse beschuldigingen.

Nu praat ik de situaties waarbij het echt zo is niet goed natuurlijk en zijn er zat gevallen waarbij de oplettende medemens gewoon gelijk heeft, maar kom op zeg, men denkt dat ieder dier van suiker is blijkbaar.
Nou echt niet. Je doet een aantal van de bovengenoemde rassen geen plezier als je ze constant binnen laat staan.

Mensen gingen verdorie ook altijd klagen over de pony's van mijn opa terwijl die een mooie loods in de wei hadden staan om in te schuilen - waar ze zelf nauwelijks in stonden omdat ze veel liever door de halve meter sneeuw stoven!
Beetje oogjes open doen kan ook helpen...

Aan de andere kant: als je niet weet dat je onwetend bent weet je ook niet dat je er wat aan moet doen natuurlijk. :+


Als je even op de vorige bladzijde kijkt, daar heb ik op al deze dingen gereageerd. Ik ken de situatie van de betreffende pony. Hij wordt niet naar binnen gehaald. De burgers kijken donders goed uit hun ogen, toen mijn pony's er nog stonden vroegen ze ook van alles over ze. Deze pony heeft zoals gezegd nul punt niks aan schuilmogelijkheid, de wind heeft er vrij spel. Toen mijn pony's er nog stonden was er een windvrij deel in gemaakt, zie het rieten hoopje op de foto's. (die is in elkaar gezakt toen we het schrikdraad erom weghaalden)
Verder is de eigenaar niet onwetend, hij weet donders goed hoe de vork in de steel zit...

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:19

oeps hier stond iets wat per pb verstuurd moest worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:29

Voor al die mensen die zo hard roepen dat hun pony's/paarden niet in hun loodsjes, trailers zonder wielen en andere kisten gaan staan, misschien eens bedenken waarom er zo veel trailerladen-clinics bestaan??

Juist ja, omdat paarden claustrofobie hebben en die hutjes zoals ik ze benoem, daar gaan paarden idd niet in staan.

Anders hoef je ook niet te oefenen met trailerladen, gaan ze vanzelf overal in.


En ja!! er zijn er die nooit traileroefening nodig hebben gehad, die zijn zo mak die volgen de baas overal. Maar of ze zelf er in gaan als je het ding op het pad zet en ze nergens anders heen kunnen en uit zich zelf?? zonder de baas die ze leidt ? Vast niet! Dus als je je trailer op een open vlakte zet en het waait guur en hard en ze zijn nat van de sneeuw, gaat die zelfde makke er echt niet in staan. Is niet wat in hun gebruiksaanwijzing staan van moeder natuur.

Maar als het groot, open, licht en vluchtmogelijkheden heeft, dan wel, zeker wel. Een schot met aan beide zijden een overkapping, beter 2 schotten met een dak aan beide zijden en dat op 2 plaatsen op 4 windrichtingen geplaatst, reken maar dat ze daar gebruik van maken.... Dat is pas schuilmogelijkheid. Liggen kunnen ze er dan ook. Dus niks hokken, maar gewoon schotten met dak. Vraag mij af of daar ook vergunningen voor nodig zijn, zijn immers maar aan 1 zijde dicht?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-01-10 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Berichten: 18497
Geregistreerd: 16-03-06

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:31

Als je paarden hebt wil niet meteen zeggen dat je ook geld hebt om een trailer te hebben/kopen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:32

IndianLady schreef:
Als je paarden hebt wil niet meteen zeggen dat je ook geld hebt om een trailer te hebben/kopen ;)



Waar slaat dit nou weer op?

Lidwien_Walf
Berichten: 295
Geregistreerd: 27-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:02

russel schreef:
Maar als het groot, open, licht en vluchtmogelijkheden heeft, dan wel, zeker wel. Een schot met aan beide zijden een overkapping, beter 2 schotten met een dak aan beide zijden en dat op 2 plaatsen op 4 windrichtingen geplaatst, reken maar dat ze daar gebruik van maken.... Dat is pas schuilmogelijkheid. Liggen kunnen ze er dan ook. Dus niks hokken, maar gewoon schotten met dak. Vraag mij af of daar ook vergunningen voor nodig zijn, zijn immers maar aan 1 zijde dicht?


Ja ook daar is een vergunning voor nodig, het is "bouwen" en heel weinig bouwen is vergunningsvrij. Het enige waar niet makkelijk tegen op te treden is, wat er ook in het bestemmingsplan staat, is begroeiing.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:05

"Russel"
Ook de bouw van een schuilhok die jij beschrijft,mag hier in Ermelo niet gebouwd worden.Ermelo zou een paarden dorp zijn?miss.in het verleden maar nu al lang niet meer.
Je mag hier totaal nix bouwen of neer zetten,en dat vind ik heel erg jammer.Zoek al jaren een weiland waar wel iets op mag staan.Weilanden genoeg hier,maar nix is te koop of te huur.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:07

russel schreef:
Waar slaat dit nou weer op?


Geen idee, heb zelf ervaren dat het niet hebben van een trailer met een paard echt niet ideaal is. Heb je een spoedgeval dat naar de kliniek moet, dan moet je dat ding er toch zo achter kunnen hangen. Als je dan eerst nog moet gaan huren/lenen etc, dan hoeft het soms al niet meer.

Trailer delen met meerdere personen kan natuurlijk prima, maar dan moet je er ook direct over kunnen beschikken. Heb er weinig aan dat ik de trailer van stalgenoot X best mag lenen/huren, als die hem bijvoorbeeld ook voor wedstrijden gebruikt.

Ik rijd geen wedstrijden of iets dergelijks, dus heb er ook een staan puur voor spoedgevallen. Duur, ja, maar in mijn ogen toch echt noodzakelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:09

Heb ooit begrepen dat als het aan 3 kanten dicht is met een schot en 1 zijde open, dat je dan een bouw vergunning nodig hebt, zodra je aan 2 zijden open hebt, dan omzeil je al.

Maar wat ik bedoel is een schot in de grond met er boven een overkapping, dus dan is het aan 4 zijden open.

Overigens snap ik niet dat mensen paarden of andere dieren zetten op landbouwgrond, waar een paal in de grond al problemen kan veroorzaken. Dan begin je al verkeerd. Dat zijn weides voor de zomermaanden.....Maar een bomenhaag planten daar heb je geen vergunning voor nodig en er zijn ook bomen die groen blijven, naaldbomen bv en een rietkraag, een wilgenhaag, als je creatief bent, kan er veel.

Wij hebben een zonnescherm voor kinderen op de wei geplaatst voor de zomer zodat ze daar in de schaduw kunnen staan, gewoon aan de omheining met een grote paal in de wei vastgeknoopt, was dat er maar op vele zonovergoten weides en daar heb je geen vergunning voor nodig.

__Melis__

Berichten: 153
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Selfkant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:10

Alsof er in het wild ook schuilstallen staan verspreid over het land?? }:0
Je moet een geschoren paard nu niet dag en nacht buiten gaan zetten, dat begrijpt een kind nog wel, maar een shet of fjord of andere koudbloed, met een vacht van 5 cm lang, kunnen echt wel tegen een beetje koud... Ik denk dat het niet zo zeer om een schuilstal gaat, ik vind een waterdichte deken dan een betere optie...
Mijn paard is wel geschoren, maar staat met 700 gram aan dekens ingepakt nog gewoon op het landje overdag... en een lol dat ze heeft...

We moeten paarden niet zo overdadig beschermen, die beesten kunnen echt wel wat hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:12

Ach ja daar hebben we de wild verhalen weer. Vroegah, leefde de mens in grotten en zaten ze bij een vuurtje zich te warmen en aten ze rauw vlees, gingen ze ook niet dood van... dat was pas een fijn leventje.... :+

Ik hoop dat je je doorgefokte gedomesticeerde paard wat meer gunt dan barre overlevingsmomenten.