"Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:41

ook shetlanders en ijslanders kunnen niet lekker in hun vel zitten, dus ik denk dat je wel moet oppasssen voor stigmatiseren. De mogelijkheid om te schuilen moet er zijn of ze er gebruik van maken doet er niet toe.

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:42

Die wet is er niet voor niks!
En zoals al eerder aangegeven zijn er altijd andere mogelijkheden om je dier een beschutte plek te geven!

Een verplaatsbaare schuilmogelijkheid mag ALTIJD en overal neergezet worden.
Zioals bijv een trailer en er zijn tegenwoordig zelfs verplaatsbare "stallen" te krijgen!!

Komop zeg, een dier moet de mogelijkheid hebben zichzelf te beschermen tegen kou, wind, regen en hitte!!
Of zee rin gaan staan is een tweede, maar asl er geen mogelijkheid is, zul je nooit weten of het dier er behoefte aan heeft.

En als er goed gelezen wordt, gaat het hier niet alleen over extreme kou, maar over extreme weersomstandigheden in het algemeen.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:44

gohya schreef:
Cayenne.
En wat als je geen andere mogelijkheid hebt,geen ander weiland?


De reden waarom ik geen dierentuin heb :+

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:44

citeer.
Een verplaatsbaare schuilmogelijkheid mag ALTIJD en overal neergezet worden.
Zioals bijv een trailer en er zijn tegenwoordig zelfs verplaatsbare "stallen" te krijgen!!

Dit mag dus niet ALTIJD,op mijn land mag geen eens een trailer staan v.d. gemeente.

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:44

Ik vind het vooral opmerkelijk, volgens mij is dit vanuit paardenoogpunt niet het barste weer. Het is droog, wat inhoudt dat de vacht goed kan isoleren. Het is (hier althans) niet extreem koud (-6 op het koudste moment, met vrijwel geen wind). Ik denk dat je het echt per paard moet bekijken, maar dat er genoeg wollige pony's zijn die helemaal geen last hebben van het weer op het moment, zolang ze in elk geval wel kunnen drinken.
Ik vind niet helemaal dat 'ik mag niet bouwen' een excuus is, maar ik vind wel dat de AID / LID nogal eens oordelen zonder enige kennis van de dieren zelf. Zij zien alleen de regels blijkbaar.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:45

De reden waarom ik geen dierentuin heb


Ow dus had ik ze maar naar de slager moeten laten gaan dan?

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:45

gohya schreef:
citeer.
Een verplaatsbaare schuilmogelijkheid mag ALTIJD en overal neergezet worden.
Zioals bijv een trailer en er zijn tegenwoordig zelfs verplaatsbare "stallen" te krijgen!!

Dit mag dus niet ALTIJD,op mijn land mag geen eens een trailer staan v.d. gemeente.


klopt, dat mag niet altijd, zeker wanneer het als hok -dus bouwerk wordt gebruikt.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:45

toen wij een weiland konden kopen met een stal zijn we eerst gaan controleren of die er wel mocht staan. had het niet gemogen hadden wij die wei niet gekocht. Simpel.

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:46

dat is echt onzin, want als het verplaatsbaar is, dan mag je die gewoon neerzetten.

Het enige waar ze zich druk over maken is, als bijv de trailer langer dan 24 uur op dezelfde plek staat.
Dan zou je m dus iedere dag een stukje moeten verplaatsen.
Ja, dat is lastig, maar met zulke weersomstandigheden zou ik dat wel voor mn dier overhebben.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:46

@VanHuisUit
Een schutting wordt gezien als (gedeeltelijk) bouwwerk en mag alleen op/om het bouwblok neer gezet worden.
Je mag niet zomaar 1 of meerdere schuttingen in de wei zetten.
Zo ook met een trailer(caravan ed), ook al zitten er wielen onder.
Als er iemand klaagt (en ja er zijn genoeg mensen die het leuk vinden dit te melden) dan moet je hem weghalen.

@Raja
Verplaatsbare stallen mag niet zomaar!!
Je kan evt een tijdelijke vergunning aanvragen, maar dat is max voor 1 a 2 jaar.
Vroeger mocht het zonder problemen, als je hem (theoretisch) elk jaar een stukje zou verzetten was het geen probleem.
deze regels zijn allang aangepast en mag dus (zonder tijdelijke) vergunning niet meer.
Bij ons krijg je zo'n vergunning niet zomaar, alleen als je kan aantonen als je (op je bouwblok) met stallen bezig bent en daardoor tijdelijk een andere stal nodig hebt.

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:47

En desnoods ga je naar de gemeente en wijs je ze op de wet dierenwelzijn en wellicht geven ze dan toestemming.

hanny_jelke

Berichten: 5577
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:48

wat een grote onzin.(zal wel weer een hoop bokkers op me dak krijgen.)
wij hebben een schuilstal en ze staan er nooit in.
en hoe doen ze het in het wild dan.
die dieren hebben een dikken vacht en anders doe je een deken op.
die kunnen beter tegen de kou als wij denken hoor :(

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:48

@Raja
Nee hoor, doen ze hier niet, dat heet landschapvervuiling... :n
Laatst bijgewerkt door Brainless op 06-01-10 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:48

gohya schreef:
Ow dus had ik ze maar naar de slager moeten laten gaan dan?


Als dat de enige oplossing voor je was.... tja jij heb de verantwoordelijkheid genomen, dan moet je niet de schuld op een ander schuiven...
Neem aan dat je dan te weinig geld heb, want met voldoende financiele mogelijkheden kun je altijd wel paarden en pony's ergens stallen.
De reden waarom veel mensen geen paarden of pony's heben...

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:49

Brainless schreef:
@VanHuisUit
Een schutting wordt gezien als (gedeeltelijk) bouwwerk en mag alleen op/om het bouwblok neer gezet worden.
Je mag niet zomaar 1 of meerdere schuttingen in de wei zetten.
Zo ook met een trailer(caravan ed), ook al zitten er wielen onder.
Als er iemand klaagt (en ja er zijn genoeg mensen die het leuk vinden dit te melden) dan moet je hem weghalen.

@Raja
Verplaatsbare stallen mag niet zomaar!!
Je kan evt een tijdelijke vergunning aanvragen, maar dat is max voor 1 a 2 jaar.
Vroeger mocht het zonder problemen, als je hem (theoretisch) elk jaar een stukje zou verzetten was het geen probleem.
deze regels zijn allang aangepast en mag dus (zonder tijdelijke) vergunning niet meer.
Bij ons krijg je zo'n vergunning niet zomaar, alleen als je kan aantonen als je (op je bouwblok) met stallen bezig bent en daardoor tijdelijk een andere stal nodig hebt.


Wellicht scheelt het ook nog per gemeente, dat weet ik niet!
Wat ik hier weet, is dat je een verplaatsbare "stal" neer mag zetten als je die idd ook af en toe verplaatst.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:49

Raja schreef:
Wellicht scheelt het ook nog per gemeetne, dat weet ik niet!
Wat ik hier weet, is dat je een verplaatsbare "stal" neer mag zetten als je die idd ook af en toe verplaatst.


idd scheelt dat per gemeente :j

manic

Berichten: 6992
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:49

Op zich vind ik het wel opmerkelijk dat zodra een paard op bokt minder dan 4 uur per dag buiten staat, wegens gebrek aan voldoende land de eigenaar op bokt vrijwel direct wordt beschuldigd van dierenmishandeling en weet ik het wat...

...maar als iemand roept dat paarden zonder schuilstal buitenstaan roept iedereen "Ja maar dat is de schuld van de overheid want ik mag geen schuilstal bouwen".

In mijn beleving is het land waar je je paarden dan op neerpleurt net zo ongeschikt om een paard te houden als die pensionstal waar je paard (te) weinig naar buiten kan.

In het eerste geval hebben bokt leden geen enkel probleem om te roepen dat je dan maar geen paard mag nemen, maar in het tweede geval is het "beter dat hij de hele dag zonder schuilstal buiten staat dan de hele dag binnen".

Beetje apart, maar goed.

Denk overigens zelf ook dat paarden inderdaad meer moeite hebben met regen en kou dan extreme droge kou, maar ik vind ook dat een paard zich moet kunnen ontrekken aan weersomstandigheden als het even genoeg is al is het onder/naast een paar grote bomen of een stukje schutting.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:51

manic schreef:
Op zich vind ik het wel opmerkelijk dat zodra een paard op bokt minder dan 4 uur per dag buiten staat, wegens gebrek aan voldoende land de eigenaar op bokt vrijwel direct wordt beschuldigd van dierenmishandeling en weet ik het wat...

...maar als iemand roept dat paarden zonder schuilstal buitenstaan roept iedereen "Ja maar dat is de schuld van de overheid want ik mag geen schuilstal bouwen".

In mijn beleving is het land waar je je paarden dan op neerpleurt net zo ongeschikt om een paard te houden als die pensionstal waar je paard (te) weinig naar buiten kan.

In het eerste geval hebben bokt leden geen enkel probleem om te roepen dat je dan maar geen paard mag nemen, maar in het tweede geval is het "beter dat hij de hele dag zonder schuilstal buiten staat dan de hele dag binnen".

Beetje apart, maar goed.

Denk overigens zelf ook dat paarden inderdaad meer moeite hebben met regen en kou dan extreme droge kou, maar ik vind ook dat een paard zich moet kunnen ontrekken aan weersomstandigheden als het even genoeg is al is het onder/naast een paar grote bomen of een stukje schutting.


_/-\o_
Zeker met dat laatste ben ik het ook heel erg eens :j

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:52

En wat staat er op de foto een Shetlander! Shetlanders zijn helemaal happy met dit weer heben het tenminste eindelijk een winter niet warm. Die van mij hebben wel een schuilstal maar die is vanaf de weg niet te zien. No way dat ze er in gaan he, zelfs niet met die flinke koude nachten. Zie niet in waarom dat nou gelijk als dierenleed word gezien. Zolang de pony's in goede conditie zijn kunnen ze prima dit weer aan, die van mij leven zelfs helemaal op met die kou.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:52

@Raja
Dit geldt officieel voor de provincie Gelderland.
Citaat:
Een object is plaatsgebonden als het meer dan 31 dagen op dezelfde plaats staat. Indien een bouwwerk dus gedurende langere tijd op één plaats staat of groter is dan 30 vierkante meter, is een bouwvergunning noodzakelijk.

Het is per gemeente of ze dit uitvoeren ja of nee.
Maar als iemand in de buurt klaagt zijn ze wel genoodzaakt er wat mee te doen.

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:53

Brainless schreef:
@Raja
Dit geldt officieel voor de provincie Gelderland.
Citaat:
Een object is plaatsgebonden als het meer dan 31 dagen op dezelfde plaats staat. Indien een bouwwerk dus gedurende langere tijd op één plaats staat of groter is dan 30 vierkante meter, is een bouwvergunning noodzakelijk.

Het is per gemeente of ze dit uitvoeren ja of nee.
Maar als iemand in de buurt klaagt zijn ze wel genoodzaakt er wat mee te doen.


maar als je het dan dus iedere 31 dagen verplaatst, is er imo niks aan de hand ?

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:53

superwomen.
Hier in deze gemeente is geen weiland te krijgen,nix te koop of te huur.Je oordeelt al terwijl je helemaal niet weet wat er speelt of wat ik heb.Voorheen werd er nooit geklaagd toen we geen barre winters hadden.En sinds vorig jaar wel,nou toen had ik deze pony's al een paar jaar.Sorry paardjes nu is de winter bar dus nu moeten jullie alsnog naar de slager.Belachelijk antwoord van je "superwomen".
Ook de manege's staan hier vol.

Apacheshadow
Berichten: 887
Geregistreerd: 25-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:54

Bij ons hier op de weides hebben we ook geen schuilstallen maar een dikke strook vol bomen die de wind
opvangen. Ze redden het nu beter nu het droog maar koud is. Dan dat het constant regent.
Het is leuk de de overheid er nu weer mee aankomt dan schuilhutten nodig zijn
terwijl het bouwen van schuilhutten in weides weer verboden is.
Sommige hier zeggen dan dat je maar geen paarden had moeten kopen en de schuld niet bij
de overheid moet leggen.
Maar dan kan hier in de gemeente geen enkel paard op de weide staan. Omdat
er een schuilhut moet staan maar het niet mag van de gemeente.
Het is bij osn zelf al moeilijk op een paardehouderij te beginnen of
een stal te bouwen. Mocht je inplaats van een stal een garage bouwen dan mag het
wel
Laatst bijgewerkt door Apacheshadow op 06-01-10 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:55

@Raja
Voor max. 2 jaar, en je hebt meldingsplicht (dan kunnen ze makkelijker controleren hahaha). Ook mag het niet hoger zijn dan 2 meter.

edit: en alleen als het weiland meer dan 500m afligt van het bouwblok.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 06-01-10 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:56

superwoman schreef:
Cowgirl schreef:
mmm ik ben strafbaar maar ondertussen mag ik geen schuilhut bouwen. :?


Paarden op een andere lokatie zetten :)*


Was dat maar zo makkelijk al jullie allemaal zeggen. Wellicht wonen jullie in een provincie waar wat meer keus is.
Je wilt niet weten hoe veel stallen ik al heb gehad. Mijn laatste stal was wel met schuilplek maar dan wil je niet weten hoe de rest was.
Als daar de DB kwam had ik denk ik hetzelfde gelazer gehad maar dan omdat ze tot hun knieen in de prut stonden en nergens een plek hadden om te liggen. En dat is vaak genoeg aangekaart bij de eigenaar maar de mensen die 300 euro betalen in de maand gingen voor.
Ik mag hopen dat er deze zomer wel iets gaat gebeuren want ik ga graag terug.
Dat was voor mij de keuze om ze deze winter op het land te zetten , ophokken wil ik niet dat is pas dierenmishandeling.
Daarnaast heb je ook nog met eigenaren van het land te maken.