"Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__Melis__

Berichten: 153
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Selfkant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:23

russel schreef:
Ach ja daar hebben we de wild verhalen weer. Vroegah, leefde de mens in grotten en zaten ze bij een vuurtje zich te warmen en aten ze rauw vlees, gingen ze ook niet dood van... dat was pas een fijn leventje.... :+

Ik hoop dat je je doorgefokte gedomesticeerde paard wat meer gunt dan barre overlevingsmomenten.


Barre overlevingsmomenten? Ze staat vrolijk te grasjes te zoeken, koud heeft ze het niet hoor, de bescherming die ze vroeger zelf aanmaakten, geef ik haar met dekens... Water en wind dicht.
Nee je paard de hele dag op stal laten staan omdat het buiten koud is en sneeuwd, dat is lekker paardvriendelijk....

Lidwien_Walf
Berichten: 295
Geregistreerd: 27-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:25

russel schreef:
Heb ooit begrepen dat als het aan 3 kanten dicht is met een schot en 1 zijde open, dat je dan een bouw vergunning nodig hebt, zodra je aan 2 zijden open hebt, dan omzeil je al.
.


Ik denk dat er gemeentes in Nederland zijn waar dit mogelijk is of was. Het hangt altijd af wat er in het bestemmingsplan en toelichting daarop staat. Soms regel je het met een telefoontje naar de wethouder en mag je gaan bouwen, soms ben je al jaren bezig en sta je nog steeds met lege handen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:26

Lekkere dooddoeners weer, dit soort berichten. .....

Er zijn nog andere momenten, en ander soort weides. Hier is geen sneeuw gevallen de afgelopen dagen, in het noorden weer veel. Hier waait het altijd en in andere streken van Nederland weer amper. Dus probeer objectief te blijven ipv altijd maar weer van uit je meest mooie momentjes te praten, maar dat is typisch bokt weer en ik reageerde op iemand anders zijn bericht...

Zo wordt elke discussie weer platgepraat, van nee hoor, bij mij is het zooooo goed, zo mooi, het is allemaal onzin..... :7

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110811
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 11:27

__Melis__ schreef:
Alsof er in het wild ook schuilstallen staan verspreid over het land?? }:0


Geen schuilstallen nee, maar ook geen hekken waardoor de kuddes zelf op zoek kunnen naar schuilmogelijkheden. Dat is een omheind weiland heel anders.
daarnaast kun je een gedomesticeerd paard absoluut niet meer vergelijken met paarden in het wild.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:29

Winnie_Smit schreef:
russel schreef:
Heb ooit begrepen dat als het aan 3 kanten dicht is met een schot en 1 zijde open, dat je dan een bouw vergunning nodig hebt, zodra je aan 2 zijden open hebt, dan omzeil je al.
.


Ik denk dat er gemeentes in Nederland zijn waar dit mogelijk is of was. Het hangt altijd af wat er in het bestemmingsplan en toelichting daarop staat. Soms regel je het met een telefoontje naar de wethouder en mag je gaan bouwen, soms ben je al jaren bezig en sta je nog steeds met lege handen.



Dan kan je altijd voor een tussenoplossing zorgen en ik vind het jammer dat er dan in veel gevallen gewoon makkelijk over wordt gedacht. Het kan niet, het mag niet, dus daarom houden we het zo. Maar de dieren zijn er wel de dupe van.

Als ik mijn paard nu zo zou houden, dan weet ik nu al dat hij het niet redt, dat hij nu al graten mager zou zijn en wellicht zelfs wel ziek, hij heeft er niet de constitutie voor. Mijn shet zou het moeiteloos kunnen..

peer2005
Berichten: 392
Geregistreerd: 06-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:30

Misschien is het wel handig om nog even te bedenken waar we het nou precies over hebben. Waarom hebben paarden in het weertype zoals het NU is, een schuilmogelijkheid nodig? Wat hebben je paarden met dit weer aan een kunstig aangeplant bomenhaagje? Het is koud, nou daar kunnen paarden goed tegen, en door een haag of desnoods schuilstal krijgen ze het echt niet warmer hoor! Ze houden zich warm door GOED VOER en BEWEGING. Als je ze dit verschaft, en je gooit paarden met een minder isolerende vacht een goede winterdeken op, dan creer je de perfecte voorwaarden voor een gezond en (mi ;)) gelukkig paard...

__Melis__

Berichten: 153
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Selfkant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:34

peer2005 schreef:
Misschien is het wel handig om nog even te bedenken waar we het nou precies over hebben. Waarom hebben paarden in het weertype zoals het NU is, een schuilmogelijkheid nodig? Wat hebben je paarden met dit weer aan een kunstig aangeplant bomenhaagje? Het is koud, nou daar kunnen paarden goed tegen, en door een haag of desnoods schuilstal krijgen ze het echt niet warmer hoor! Ze houden zich warm door GOED VOER en BEWEGING. Als je ze dit verschaft, en je gooit paarden met een minder isolerende vacht een goede winterdeken op, dan creer je de perfecte voorwaarden voor een gezond en (mi ;)) gelukkig paard...


Amen :o

Lidwien_Walf
Berichten: 295
Geregistreerd: 27-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:37

russel schreef:
Lekkere dooddoeners weer, dit soort berichten. .....

Zo wordt elke discussie weer platgepraat, van nee hoor, bij mij is het zooooo goed, zo mooi, het is allemaal onzin..... :7


Huh, is dit je reactie om mijn bijdrage? :?

Het gaat toch altijd om individuele gevallen en mogelijkheden op een bepaalde plaats? Er is in zijn algemeenheid niets over te zeggen: als je een weiland met stal wilt, zal je toch echt bij de gemeente waar je woont moeten gaan praten waar dit mogelijk is.

Ik krijg de indruk dat sommige paardenhouders klagen op basis van horen-zeggen-verhalen en onvolledige informatie. Wie is er in gesprek zijn gegaan met het bestuur van hun woonplaats? Als de afdeling vergunningen je telefonisch laat weten "nee je mag daar niet bouwen" dan laat je het daar toch niet bij zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:41

Nee, op Melis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:44

__Melis__ schreef:
peer2005 schreef:
Misschien is het wel handig om nog even te bedenken waar we het nou precies over hebben. Waarom hebben paarden in het weertype zoals het NU is, een schuilmogelijkheid nodig? Wat hebben je paarden met dit weer aan een kunstig aangeplant bomenhaagje? Het is koud, nou daar kunnen paarden goed tegen, en door een haag of desnoods schuilstal krijgen ze het echt niet warmer hoor! Ze houden zich warm door GOED VOER en BEWEGING. Als je ze dit verschaft, en je gooit paarden met een minder isolerende vacht een goede winterdeken op, dan creer je de perfecte voorwaarden voor een gezond en (mi ;)) gelukkig paard...


Amen :o



Schuilen is ook als ze nat zijn en in de wind staan, dan koelen ze te veel af en dat is voor paarden onprettig. Nu is het rond het vriespunt, de zon schijnt en het is windstil. Ideaal weer voor paarden, het summun.

Laten we wel blijven nadenken... regelvorming is ook afhankelijk van de paardenwereld zelf. Als er met maten gemeten moet worden, dan wel bedenken dat er weertypes zijn die helemaal niet prettig zijn. Er zullen ook paarden zijn die het niet fijn vinden om alleen maar urenlang in sneeuwbuien te staan. En sommigen vinden het niet erg.

peer2005
Berichten: 392
Geregistreerd: 06-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:50

Misschien is het ook hier handig om bij de kern van het verhaal te blijven. Melis heeft haar paarden 24-7 buiten en motiveert dit ook, lijkt me verder geenszins een dooddoener. Russel, jij houdt je paarden s nachts binnen maar blijkbaar komen ze wel elke dag buiten als ik het goed begrijp en krijgen ze daar voldoende beweging. Prima toch? We hebben het hier echter over gevallen die buiten ons staan, waarbij we bij de beoordeling van het welzijn afhankelijk zijn van andere 'experts'. Ja ik zet dit tussen aanhalingstekens omdat ik serieus twijfel aan ambtenaren die maar stellen dat je je paard moet gaan ophokken als ie in de sneeuw staat zonder een schuilhokje. En deze maatregel is enkel aangewakkerd door de onwetende publieke opinie die zelf het liefst voor de open haard zit en dit gevoel projecteert op de zielige paardjes in de sneeuw! Ik vind dat er wel wat nuance mag plaatsvinden. Buitenpaarden mogen beslist gecheckt worden door instanties, prima, want het zal best voorkomen dat er wat schort aan de verzorging in enkele gevallen. Maar leg dan uit en straal ook waarlijk uit dat het belangrijk is dat er voldoende voer nodig is, altijd drinkwater, en eventueel een warme deken! Ophokken is geen oplossing!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:02

Melis vergelijkt paarden met de paarden in het wild, maar die heb je alleen nog in Australie en Nieuwzeeland, misschien nog in sommige gebieden in Amerika.

Dan heeft frankrijk nog wat in het wild uitgezet en hebben wij ergens fjorden lopen in een natuurgebied, ook allemaal uitgezet omdat we dat zo leuk vinden. De sterke overleven, de zwakke broeders laten ze verkommeren, bijvoerverbod.

Zo goed hebben de paarden het in het wild.

Zou mijn paard maar net bij die zwakke broeder horen....tja dan maar niet zoals in het wild, dan maar handje helpen en nog jaren plezier van hem hebben...

Lidwien_Walf
Berichten: 295
Geregistreerd: 27-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:12

peer2005 schreef:
Ja ik zet dit tussen aanhalingstekens omdat ik serieus twijfel aan ambtenaren die maar stellen dat je je paard moet gaan ophokken als ie in de sneeuw staat zonder een schuilhokje.


Een beetje ambtenaar gaat hier niet zijn vingers aan branden. Die zal advies gaan inwinnen bij de DB, politie of iets dergelijks. Wat echt té belazerde omstandigheden zijn om dieren te houden kan echter een leek ook wel zien.

Dat Zwolse raadslid refereerde aan de Gezondheids - en welzijnswetvoor dieren. Artikel 3, derde lid, van het besluit Welzijn productiedieren bepaalt dat een dier, dat niet in een gebouw wordt gehouden, moet worden beschermd tegen slechte weeromstandigheden.

Maar het gaat om hobbydieren en niet om productiedieren. Ten tweede: het dier moet beschermd worden als het niet in een gebouw wordt gehouden. Wat die bescherming moet inhouden, staat niet omschreven. Een deken, schone verharding en windkering is ook bescherming. Meer kan ik er niet uithalen.

Onali

Berichten: 18497
Geregistreerd: 16-03-06

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:57

Waar het niet hebben van een trailer opslaat?

Ik mag dan wel 2 pony's hebben, ik heb altijd nog geen fortuin op mn bankrekening. Ik heb gene auto die een trailer kan trekken en heb dus ook geen trailer en E rijbewijs.

Dus leuk als je een trailer in je wei kan zetten als zijnde schuilhok (niet dat mijn paarden geen schuilmogelijkheid hebben) maar dan moet je dus wel A) een trailer hebben, B) een auto hebben die een trailer mag en kan verplaatsen en C) een E rijbewijs hebben

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:19

@gohya
Klopt, ik heb het geluk dat ze nu overdag in de wei staan waar een grote schuur in staat waar ze uit de wind zouden kunnen gaan staan.
(maar dat is meer voor mijn eigen gemoedsrust, want ze staan nooit bij de schuur).

ps waar staat jou paardje/pony in Ermelo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:26

IndianLady schreef:
Waar het niet hebben van een trailer opslaat?

Ik mag dan wel 2 pony's hebben, ik heb altijd nog geen fortuin op mn bankrekening. Ik heb gene auto die een trailer kan trekken en heb dus ook geen trailer en E rijbewijs.

Dus leuk als je een trailer in je wei kan zetten als zijnde schuilhok (niet dat mijn paarden geen schuilmogelijkheid hebben) maar dan moet je dus wel A) een trailer hebben, B) een auto hebben die een trailer mag en kan verplaatsen en C) een E rijbewijs hebben


Dan heb je het echt niet begrepen.... ;)

Ik zeg juist dat een oude trailer zonder wielen als schuilhok totaal geen nut heeft, omdat paarden daar niet in gaan staan.... dat is nl te klein en te laag. Paarden hebben van nature een claustrofobie, dus dat verkiezen ze niet als schuilmogelijkheid.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:29

De discussie gaat snel ;).

Ik blijf er bij dat veel meer paarden dan men denkt prima bestand zijn tegen wat voor weeromstandigheden dan ook. En ik ga me niet door een of andere ambtenaar die onder druk wordt gezet laten vertellen dat mijn paarden opgehokt o.i.d. moeten worden. Mijn poownie staat in een land dat aan twee kanten omgeven is door bomen/struiken. Volledig droog kan hij er niet staan maar hij kan schuilen tegen de ergste nattigheid. Hij krijgt voldoende ruwvoer en iedere dag is er iemand die kijkt of hij nog lekker in zijn vel zit.

Ik vind ziedende hitte en geen schaduw vele malen erger dan dit. En ook al wordt het -25 °C, mijn poownie krijgt sowieso geen deken op en binnenzetten heeft ook dan nog steeds niet mijn voorkeur. Ook al regent het dagen achtereen, ik heb nog geen één keer de neiging gehad een deken op te leggen of getwijfeld aan de schuilmogelijkheden die er zijn. Ik kijk gewoon dagelijks heel goed naar mijn paarden en als ik merk dat ze iets anders nodig hebben dan wat ik bied, zal ik de 1e zijn die er in voorziet. Maarrrr het zijn en blijven paarden en geen mensen dus als ik mijn winterjas aantrek wil dat niet per definitie zeggen dat zij ook een jas aankrijgen, die maken ze zelf wel :D.

Even voor de goede orde, super dat er steeds meer aandacht vanuit regering en gemeenten komt voor dierenwelzijn. De onderwerpen zijn alleen nog een punt van discussie. En ik respecteer iedereen wel of geen dekens, wel of niet binnen, alleen soms zou het mijn ding niet zijn.
Laatst bijgewerkt door Sees op 07-01-10 13:34, in het totaal 2 keer bewerkt

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:30

"Brainless"
Mijn pony's 4 stuks staan achter het station bij Veldwijk,langs het fietspad naar west.Er mag geen stal komen omdat ze dan het bestemmingsplan moeten veranderen en dat schijnt niet makkelijk te zijn.Ik ga er verder niet moeilijk over doen,ben allang blij dat ik dat land mág huren.
Ik heb toch geprobeerd een afdak te maken,maar de pony's sloopten al gelijk de 4 palen toen ze net in de grond stonden.
Of ze zeggen wilde wij willen GEEN afdak.

peer2005
Berichten: 392
Geregistreerd: 06-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:31

Sees, ik ben het volmondig met je eens!

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:37

Thanks Peer ;). Ik heb me lang genoeg verdiept in het paardenwelzijn en durf dus ook volledig achter mijn mening te staan. Bovendien kom je met gezond verstand een heel eind :D.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:39

@Gohya
Die ken ik, ik woon in west dus kom daar regelmatig langs als ik een x naar het dorp fiets.
Je hebt gelukkig daar wel wat bomen omheen staan, zodat de wind wat minder is dan in het buitengebied.

... ik heb volgens mij ooit eens bij jou een hackemore gekocht (vlakbij school Groevenbeek, dacht ik).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:40

Sees weet je ook dat pony's en paarden een andere constitutie hebben? Pony's harder zijn en met minder energierijk voer toe kunnen dan paarden?

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:44

judithjuhh schreef:
Als je even op de vorige bladzijde kijkt, daar heb ik op al deze dingen gereageerd. Ik ken de situatie van de betreffende pony. Hij wordt niet naar binnen gehaald. De burgers kijken donders goed uit hun ogen, toen mijn pony's er nog stonden vroegen ze ook van alles over ze. Deze pony heeft zoals gezegd nul punt niks aan schuilmogelijkheid, de wind heeft er vrij spel. Toen mijn pony's er nog stonden was er een windvrij deel in gemaakt, zie het rieten hoopje op de foto's. (die is in elkaar gezakt toen we het schrikdraad erom weghaalden)
Verder is de eigenaar niet onwetend, hij weet donders goed hoe de vork in de steel zit...


Kijk voor dat soort gevallen zei ik ook van ga je gang lieve mensen. :) Ik ben niet zo naïef dat ik zeg dat iedereen het goed met zijn dieren voor heeft. Sommige mensen zijn ook gewoon gemeen tegen ze. Het is wel fijn dat zulke mensen dan goed kijken en nadenken zodat er geen valse beschuldigingen ontstaan - ze hadden bv. ook jou kunnen beschuldigen zonder vragen te stellen.
Want er zijn echt ZAT mensen die al beginnen te wijzen met vingertjes voor ze de eigenaren van de pony's vragen gaan stellen, en DAT zijn dan net de mensen waar ik me aan erger.

Dit soort mensen toevallig niet. ;) Helaas zijn die veel te zeldzaam, en dat was mijn punt.
Laatst bijgewerkt door Nummus op 07-01-10 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:44

En de discussie gaat maar door.
Ik hou mijn paarden altijd buiten zomer en winter.
Zonder deken want dan gaan haren plat liggen, waardoor ze het juist koud gaan krijgen.
Wat iedereen doet prima, maar hier zie ik gelukkige paardjes.
In de wei scharrelen ze naar stukjes gras tussen de sneeuw door.
En natuurlijk krijgen ze hier voldoende water en hooi, om hun kacheltje te laten branden.
De wei is 2 ha groot en er staat een grote schuur om als beschutting tegen de wind eventueel, maar daar staan ze nooit.
Hoe ik dat weet? omdat ik maar uit het raam hoef te kijken, zo dicht bij staan ze.
Ik voel regelmatig of ze warm genoeg zijn. Om toch maar te checken voor me eigen gemoedsrust :+
Ik heb trouwens een Draver en een NRPS bijna 6 jaar en ze weten niet anders. Geen 1x ziek geweest trouwens in al die jaren dat ik ze heb.
Voorheen altijd paardjes op een pensionstal gehad, te veel op stal en gelukkig dat ze waren not!!
Nee paardjes horen gewoon buiten, zonder deken met voldoende ruwvoer, water en een goede vacht die zich aanpast aan elke weertype.
Oudere paardjes en zwakke dieren is een ander verhaal, die moeten we helpen om er door heen te komen.
Die kunnen het niet goed meer aan.

peer2005
Berichten: 392
Geregistreerd: 06-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:47

Russel, ik vraag me dan bv af wat een schuilstal voor meerwaarde heeft boven meer/hogere kwaliteit voer en evt een deken... Begrijp me trouwens niet verkeerd hoor, het is absoluut niet dat ik 'tegen' schuilstallen ben ofzo. Er zijn genoeg paarden in de omgeving hier waar ze wel staan, ik praat wel eens met die mensen en die zeggen bijna allemaal dat hun paarden er niet instaan met guur weer, dan staan ze liever buiten... Voor paarden met zomereczeem schijnen ze trouwens wel goed te werken.