"Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:47

@Brainless.
Gelukkig staan er heel veel bomen om het weiland heen,alleen aan de kant van het spoor is het open.Maar de pony's kunnen altijd uit de wind staan als ze willen.Ze staan nu altijd tegen de westkant aan,langs de sloot.Blijkbaar staan ze daar goed beschut.In het buiten gebied staat idd.erg veel wind,tis open vlakte's daar.De pony's hebben 24/7 hooi tot hun beschikking en worden bij gevoerd met biks en muesly.Dat hebben ze echt nodig met dit weer,zo kunnen ze hun kachel laten branden.

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:48

Op de faculteit in Utrecht staat er eentje 24/7 buiten (met deken dat wel) omdat ie het benauwd krijgt als hij binnen staat. (Hij heeft COPD.) Dan wil je toch ook niet "verplicht je paard binnenzetten" zoals in een ander nieuws item staat op de voorpagina nu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:51

peer2005 schreef:
Russel, ik vraag me dan bv af wat een schuilstal voor meerwaarde heeft boven meer/hogere kwaliteit voer en evt een deken... Begrijp me trouwens niet verkeerd hoor, het is absoluut niet dat ik 'tegen' schuilstallen ben ofzo. Er zijn genoeg paarden in de omgeving hier waar ze wel staan, ik praat wel eens met die mensen en die zeggen bijna allemaal dat hun paarden er niet instaan met guur weer, dan staan ze liever buiten... Voor paarden met zomereczeem schijnen ze trouwens wel goed te werken.



Hogere kwaliteit voer en deken, maar daar ben ik niet helemaal van overtuigt die deken....., is ook noodzakelijk.

De schuilmogelijkheid is niet tegen de kou, daar hebben ze hun ruwvoer voor, maar tegen heel veel regen en dan ook nog eens flinke koude wind. Gewoon om weer warm te kunnen worden, ze koelen dan te snel af. Het zelfde is natuurlijk tegen zon, daar hebben ze al snel te veel van...ik heb gelukkig bomen in mijn wei, en ik vind het soms overdreven hoe snel mijn paard daar onder staat voor de schaduw, hij is zwart, dus heeft het snel warm. De shet staat met zijn bontjas in de zon, maar als het gaat regenen, staat hij als eerste onder het afdak. Het is dus per paard verschillend.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 14:14

Russel, nee dat wist ik niet :roll: :D grapje. Maar al hád ik het niet geweten, dan kun je nog aan je paarden zien hoe ze het doen, of ze gezond zijn, of ze goed in hun vel zitten etc. Mijn paarden kúnnen eventueel tegen de allerergste natheid schuilen aan de bomenrand, helemaal droog en uit de wind zullen ze er nooit staan maar goed genoeg. Dan nóg heb ik nog geen een keer getwijfeld of de beschikbare middelen afdoende waren. Mijn shet heeft het écht niet koud al wordt het - 40 °C en mijn paard gaat 's avonds op stal maar ook die staat wel eens de hele dag in de regen zonder het koud te hebben.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 15:32

Ik probeer mezelf voor te houden dat ik het ook heerlijk vind om na buiten werkzaamheden even ergens uit de wind te kunnen staan. Helemaal in die kou van nu, rillen soms hoor..

Het liefst heb ik ze inderdaad met een schuilstal in plaats van een deken, zo belemmer je toch de werking van vacht en haren zelf. Nu hebben we een tent zoals ik al schreef. Het is dat die oudere merrie het wat moeilijker doet met warmte vasthouden maar de rest staat allemaal zonder dekentjes (ze rukken ze zelfs allemaal af, liggen volgende dag in het land als hoopjes).

Moontje1991

Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 15:47

Sosha schreef:
Geen schuilstal hoeft geen probleem te zijn. Dan plant je toch wat bomen en struiken midden in het weiland, kunnen ze altijd schuilen.

Of zijn er gemeenten die dan komen vertellen dat dat niet mag? Of buurtbewoners die gaan klagen? Lijkt me stug hoor, als je echt wil, kan je best voor een beetje beschutting zorgen zonder dat daar nou hele bouwwerken aan te pas komen.


Ja daar kun je een boete voor krijgen en mogen ze over klagen.
Je mag niet zomaar een boom planten daar heb je ook een vergunning voor nodig het is zelfs zo erg mijn vader heeft een boom in die tuin die de schuurdeur blokeerd maar hij mag hem niet omkappen hij krijgt geen vergunning van de gemeente om de boom te kappen

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 15:48

Het probleem is dat je bij de meeste gemeentes helemaal NIETS zomaar mag, maar als jij van plan bent je paarden/pony's in de wei te zetten en er een schuilmogelijkheid nodig is neem ik aan dat er wel iets te regelen valt.

Maar dat is dan voor iedere situatie weer afzonderlijk te bekijken lijkt me. Dus Sosha ik ben bang dat er niet zomaar een boompje mag staan.

Moontje1991

Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-01-08

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 15:50

inderdaad nemurim je mag niks zonder vergunning.
(dus kijk uit mensen straks krijg je een bekeuring als je fiets voor de deur slaapt!)

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 15:53

Mijn fiets slaapt niet, mijn fiets is altijd waakzaam. (En staat in de schuur anders krijgt hij het koud. :+)
Het is dus nog niet zo makkelijk een schuilstal te regelen maar ik vind wel dat als je de verantwoordelijkheid op je neemt om paarden/pony's (wat voor dier dan ook eigenlijk) te houden en je gaat ze buiten zetten je wel bekijkt wat ze nodig hebben en daarin voorziet.

Als je daarvoor een vergunning moet vragen om een loods op je land te zetten (ik weet niet of je DAAR dan ook een vergunning voor nodig hebt maar veel mensen gebruiken zo'n container, heel handig) dan moet dat maar. :+ Zo zou ik het wel doen als ik paarden had tenminste.

_sparta_

Berichten: 1531
Geregistreerd: 30-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 15:55

Iedereen weet ook voordat het winter wordt of er struiken (in de goede windrichting) of een schuilstal staan.
Staan er die niet dan weet je ook dat je weide niet goed is voor de winter. Dan kun je daar de gemeente wel de schuld van geven. Maar dat klopt niet. Die verplicht niemand niet tot het houden van de paarden op dat stukje.
Op dat moment moet gewoon de eigenaar voordat het wintert op zoek gaan naar een geschikte plek.

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 15:56

Precies Sparta! Dus een eigenaar die dat niet gedaan heeft zit of zo ernstig in de problemen dat het echt nog niet gelukt is, of is gewoon een lompe zak. :+

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 15:56

@Nemurin
Ja, voor alle bouwwerken moet je een vergunning aanvragen.

Moontje1991

Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 15:59

ja nemurin daar moet je ook een vergunning voor heben.
EN dat is hellaas erg moeilijk om een vergunning te krijgen.

(miijn oom heeft een half jaar op een vergunning gewacht om de schuur uit te bereiden naar onder de grond

Chris01

Berichten: 23
Geregistreerd: 06-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:04

Ik heb 2 ijslanders en een Freiberger; sobere rassen met een enorme vacht. Ze staan 24 uur per dag in een groot weiland met schuilstal. Deze schuilstal gebruiken ze echter nooit, alleen wanneer ik ze eronder voer, maar als het op is, zijn ze weg. Ze krijgen de hele dag door ruwvoer en voldoende beweging en verzorging. Ik denk dat het welzijn van mijn paarden op deze manier groter is dan ze op stal te houden.

Ik kan me dan ook enorm ergeren aan bezorgde buren die niets van paarden weten, maar wel vinden dat ik ze in de stal moet zetten....

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:08

Ik kom momenteel veel berichten tegen dat dieren zich moeten kunnen beschermen tegen de kou.
Maar ik lees weinig berichten over als het in de zomer 30 graden + is.

We hebben zelf al meerdere malen meegemaakt dat de paarden de schuilstallen in de winter/ regen/ hagel niet gebruiken, maar er juist in gaan schuilen als het bloedje heet is tegen de felle zon.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:08

Chris01 schreef:
Ik heb 2 ijslanders en een Freiberger; sobere rassen met een enorme vacht. Ze staan 24 uur per dag in een groot weiland met schuilstal. Deze schuilstal gebruiken ze echter nooit, alleen wanneer ik ze eronder voer, maar als het op is, zijn ze weg. Ze krijgen de hele dag door ruwvoer en voldoende beweging en verzorging. Ik denk dat het welzijn van mijn paarden op deze manier groter is dan ze op stal te houden.

Ik kan me dan ook enorm ergeren aan bezorgde buren die niets van paarden weten, maar wel vinden dat ik ze in de stal moet zetten....


Ze kunnen die schuilstal wel gebruiken om uit de wind te gaan staan en dat hebben paarden/pony's op volkomen vlakke weides niet.

shadowflower

Berichten: 5385
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: zeeland

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:13

Wat een toestanden weer. Al maak je een stal van gevlochten wilgentenen met grassen ed. er bovenop. je doet aan de binnenkant platen oid. dan heb je een hokje wat je geen bouwwerk kunt noemen en wat niet opvalt in de natuur. Desnoods leg je er gras zoden overheen. Ik heb mijn paarden nu lekker buiten staan en snachts binnen. prima zo toch

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:19

NOu bij mij op het land valt zo'n fabrikage van wilgentenen echt wel op hoor.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:26

peer2005 schreef:
Russel, ik vraag me dan bv af wat een schuilstal voor meerwaarde heeft boven meer/hogere kwaliteit voer en evt een deken... Begrijp me trouwens niet verkeerd hoor, het is absoluut niet dat ik 'tegen' schuilstallen ben ofzo. Er zijn genoeg paarden in de omgeving hier waar ze wel staan, ik praat wel eens met die mensen en die zeggen bijna allemaal dat hun paarden er niet instaan met guur weer, dan staan ze liever buiten... Voor paarden met zomereczeem schijnen ze trouwens wel goed te werken.

Een schuilstal belemmert de werking van de vacht niet en bovendien kunnen ze zelf kiezen of ze er gebruik van maken. Mijn pony doet dat dus wel. Zodra er ook maar iets van neerslag aan dreigt te komen staat madam er al onder. :+ Overigens heeft ze pas sinds kort de beschikking over een schuilstal maar vanaf dag 1 weet ze hem te vinden. Stalgenoten zeggen zelfs spottend dat ze weer in haar 'paleis' staat. :o Dat haar kuddegenootjes liever verderop bij een rijtje bomen gaan staan motiveert haar niet om dat ook te doen. Het verschilt dus erg per paard, maar kwaad kan het zeker niet en van een deken kun je dat niet altijd zeggen.

In mijn gemeente (andere gemeente dan waar mijn pony staat) zijn schuilstallen trouwens gewoon toegestaan, mits ze aan een aantal voorwaarden voldoen. Toch weet ik er hier in de wijde omtrek niet één te vinden! Vandaar dus ook dat mijn pony nu verder van huis staat. Ik heb het idee dat mensen soms ook net iets te gemakkelijk de schuld bij anderen leggen in plaats van te onderzoeken wat er wel mogelijk is (of met een beetje moeite mogelijk gemaakt kan worden).

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:38

Dat vergunningen lang duren om aan te vragen weet ik alles van, maar je kunt het op zijn minst proberen. Of zo'n ding "bouwen" dat eigenlijk geen bouwwerk is.

Maar zelfs al kun je geen schuilstal maken, jullie hebben allemaal andere oplossingen voor je dieren gevonden en dat kan dus iedereen doen. :)

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:13

shadowflower schreef:
Wat een toestanden weer. Al maak je een stal van gevlochten wilgentenen met grassen ed. er bovenop. je doet aan de binnenkant platen oid. dan heb je een hokje wat je geen bouwwerk kunt noemen en wat niet opvalt in de natuur. Desnoods leg je er gras zoden overheen. Ik heb mijn paarden nu lekker buiten staan en snachts binnen. prima zo toch


Leuk idee, maar helaas niet werkbaar in de praktijk. Bij ons (Natuurmonumenten) lopen regelmatig mensen van die organisatie in het natuurgebied. Er mag niets gebouwd worden, niets.
Maar goed, gelukkig mogen de struiken, rietkragen en bomen wel lekker groeien. :D
Het gekke is dat onze paarden liever bij elkaar op een open stuk gaan staan met echt rotweer, dan dat ze de rietkraag in kruipen. Terwijl ze er toch anders wel regelmatig in te vinden zijn (ze zijn dol op riet :D ).

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:25

Twiggy2008 schreef:
Leuk idee, maar helaas niet werkbaar in de praktijk. Bij ons (Natuurmonumenten) lopen regelmatig mensen van die organisatie in het natuurgebied. Er mag niets gebouwd worden, niets.

Als je in een natuurgebied zit kan ik me dat wel voorstellen eerlijk gezegd. :o Kun je ook niets proberen onder de noemer 'vogelkijkhut'? O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:32

Sees schreef:
Russel, nee dat wist ik niet :roll: :D grapje. Maar al hád ik het niet geweten, dan kun je nog aan je paarden zien hoe ze het doen, of ze gezond zijn, of ze goed in hun vel zitten etc. Mijn paarden kúnnen eventueel tegen de allerergste natheid schuilen aan de bomenrand, helemaal droog en uit de wind zullen ze er nooit staan maar goed genoeg. Dan nóg heb ik nog geen een keer getwijfeld of de beschikbare middelen afdoende waren. Mijn shet heeft het écht niet koud al wordt het - 40 °C en mijn paard gaat 's avonds op stal maar ook die staat wel eens de hele dag in de regen zonder het koud te hebben.



Met -40 heeft jouw shet het wel koud hoor :D , maar gelukkig wordt het hier niet zo koud.

Ik weet even niet de tabel die wordt aangehouden, maar volgens mij begint bij -10 een grens te lopen, waarbij je paarden individueel moet controleren op kou. Daarna gaat het nl wel tellen voor paarden. Ten onrechte denken mensen dat ze ongelimiteerd tegen vorst kunnen en dat kou geen grens heeft.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:37

goeroe schreef:
Als je in een natuurgebied zit kan ik me dat wel voorstellen eerlijk gezegd. :o Kun je ook niets proberen onder de noemer 'vogelkijkhut'? O:)


Of hooiruif die je een meter of twee meter hoog maakt. ;)
Er is altijd wel een oplossing te vinden, struiken of hulst zoals werd genoemd zijn altijd mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:38

Nou ja ach, een schuilstal op poten met een trap tot de voordeur? :+