"Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:01

Mijn paarden worden minimaal 2 x per dag gecontroleerd.
Is het zo koud als nu dan checken we dus of ze niet te koud voelen, dat lijkt me heel normaal hoor.
Ook het paardje met deken wordt onder de deken gevoeld of het nog wel warm genoeg is.
IJspegels of bevroren haren worden zacht gemaakt enzo.

Johanna59

Berichten: 1673
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:23

Brainless schreef:
Johanna59 schreef:
Je kan de paarden van "ons" niet vergelijken met paarden in het wild.
Paarden in het wild gaan dood door honger en kou!! Als ze geen voedsel kunnen vinden door b.v.
veel sneeuw, dan sterven ze gewoon.
Ieder dier in onze samenleving, behoort een schuilplek te hebben. Met eten en drinken.
Bij deze kou kunnen paarden niet drinken, maar moeten van water worden voorzien. En niet
maar 1 keer per dag.

Wij hebben geen wilde paarden meer!
Wij leven toch ook niet meer in een hol?


Mag jij 3x per dag mijn paarden komen voorzien van drinken.... als ze 24/7 buiten staan (in de sneeuw) drinken ze amper wat.
Ze drinken dan alleen 's ochtends een paar slokjes en de rest van de keren nemen ze geeneens de moeite om te komen.

Mijn paardjes staan nu noodzakelijk 's nachts op stal. Mijn AV drinkt 2 a 3 liter.
Mijn andere iets meer, maar bij lange na geen hele emmer.


Je zal er wel meer verstand van hebben dan ik.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:25

Die van mij drinken anders behoorlijk wat hoor, de paarden die snachts op stal staan niet maar op het land zuipen ze aardig door!

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:28

Ik moet zeggen dat ze nu wel 1 zwarte ton leeg drinken op een dag.
Denk dat er te weinig sneeuw meer is, om genoeg water binnen te krijgen.
Vorige dagen deden ze met 1 ton een paar dagen.
Maar nu dus niet meer, geeft niks ik heb ze net weer lekker vers drinkwater en een flinke baal weidehooi gegeven.
Die komen de nacht wel door.

thoraklover

Berichten: 2332
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:25

Ik moet ook even reageren... Ten eerst snap ik niet waarom er bij de 2de foto staat: ' zij hebben het veel beter' .. Op elkaar gepropt tussen de hekken! Die shet lijkt me veel gelukkiger, die kan te minste nog lopen.. Mijn paarden zouden helemaal gek worden als ze op elkaar gepropt stonden, maar ze hebben gelukkig wel een schuil hut dan he? Daar worden ze zooooo gelukkig van! Niet dus.

Mijn paarden krijgen 3x per dag hooi, wortels en musli, en lauw water. Ze kunnen lekker bewegen, want ze staat 24 uur buiten, en als het weer te erg word, gaan ze een nachtje naar een ruime stal. Ze spelen de hele dag met z'n drietjes, heerlijk rennen door de sneeuw, hoe hoger de sneeuw, hoe leuker ze het vinden! En nu wil hij zeggen dat ze ongelukkig zijn omdat ze geen schuilhok hebben? Nou dat heb ik nog nooit gemerkt :+ .En nee ik heb geen schuilhok, omdat ze in de bak staan in de winter, en als we dan een schuilhok zouden bouwen, blijft die voor eeuwig staan. En dat is niet zo handig in de bak. Wel staan er bomen langs de bak, daar kunnen ze ook onder schuilen, maar dat doen ze niet. In de zomer gaan ze het weiland in, ook zonder schuilhok, zelfs als het 30 graden is. Maarrrrrr we hebben bomen langs het weiland staan, en die geven schaduw.. In de zomer lijkt het me zieliger om ze zonder schaduw buiten te zetten in de hete zon, dan in de winter, in een dik pak sneeuw.

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:43

Thoraklover: Die hebben het inderdaad ook niet veel beter, laat die lekker de ruimte hebben om rond te hobbelen zeg... Maar dan wordt weer alleen op "warm" gelet. Daaaaaag... :+

shadowflower

Berichten: 5385
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: zeeland

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 00:17

Ik moet zeggen dat ik en mn ouders best een rechtzaak hebben gehad omdat de stal eerst eigenlijk niet mocht. nu mag dat wel onder de noemer dierenwelzijn.
Ze waren/zijn best streng op dat stuk van kloetinge.

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 00:18

Gemeente is altijd vrij streng... Lekker doen of de wereld van hun is. Wel lekker dat ze gewonnen hebben hoor!

shadowflower

Berichten: 5385
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: zeeland

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 00:25

Jaja anders hadden mijn stelletjes er niet meer gestaan. alles moest eerst tegen de vlakte. Dat alles door een jaloerze zak aan de andere kant van de weg die geen container mocht plaatsen. Schijnbaar heeft de achter buurman er toendertijd ook woorden mee gehad.

Tat_jana

Berichten: 6090
Geregistreerd: 04-04-07
Woonplaats: Koog aan de zaan

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 00:56

mijn pony zijn nog steeds eigenwijs en staan met deze kou nog steeds buiten met sneeuw snoren.

draver merrie had het wel koud en was zeer blij met haar warme slobber en warme stal :P

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 01:12

ja ik vind dat je altijd moet blijven controleren en je gevoel volgen als je het idee hebt dat ze het koud hebben dan maatregelen nemen, ik vind dat niet meer dan normaal, tip vaseline smeren onder de poten van je hond tegen kou en zout en poten schoonmaken als je thuiskomt.

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 01:59

Tat_jana schreef:
draver merrie had het wel koud en was zeer blij met haar warme slobber en warme stal :P


Haha die is ook wat slanker gebouwd enzo. ;) Pony's hebben vaak ook wat meer vetreserves he?

JudithO

Berichten: 7066
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 08:57

Nemurin schreef:
judithjuhh schreef:
Als je even op de vorige bladzijde kijkt, daar heb ik op al deze dingen gereageerd. Ik ken de situatie van de betreffende pony. Hij wordt niet naar binnen gehaald. De burgers kijken donders goed uit hun ogen, toen mijn pony's er nog stonden vroegen ze ook van alles over ze. Deze pony heeft zoals gezegd nul punt niks aan schuilmogelijkheid, de wind heeft er vrij spel. Toen mijn pony's er nog stonden was er een windvrij deel in gemaakt, zie het rieten hoopje op de foto's. (die is in elkaar gezakt toen we het schrikdraad erom weghaalden)
Verder is de eigenaar niet onwetend, hij weet donders goed hoe de vork in de steel zit...


Kijk voor dat soort gevallen zei ik ook van ga je gang lieve mensen. :) Ik ben niet zo naïef dat ik zeg dat iedereen het goed met zijn dieren voor heeft. Sommige mensen zijn ook gewoon gemeen tegen ze. Het is wel fijn dat zulke mensen dan goed kijken en nadenken zodat er geen valse beschuldigingen ontstaan - ze hadden bv. ook jou kunnen beschuldigen zonder vragen te stellen.
Want er zijn echt ZAT mensen die al beginnen te wijzen met vingertjes voor ze de eigenaren van de pony's vragen gaan stellen, en DAT zijn dan net de mensen waar ik me aan erger.

Dit soort mensen toevallig niet. ;) Helaas zijn die veel te zeldzaam, en dat was mijn punt.


Inderdaad. Er zijn bij mij ook mensen geweest die het beter wisten. Zo kwam ineens de politie langs, omdat ze meldingen hadden gekregen dat er zwaargewonde pony's in de wei stonden... Wij antwoordden nee, en toen ging hij weer weg, zonder ook maar even te gaan kijken. Dat bewijst wel weer hoe 'streng' ze de boel controleren... Ik heb ook geen idee waarom ze zo'n klacht hadden gehad, er stonden op dat moment toch echt 3 kerngezonde pony's in het land... Ik had een maand ervoor wel een ongeluk gehad met het mennen, daar was mijn merrie kreupel van geworden. Kan gebeuren toch? Was na een week al wel over...

eveline_B

Berichten: 2833
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:49

@thoraklover en Nemurin:
De foto's zijn in dezelfde wijk gemaakt. De dieren op de tweede foto staan niet opgesloten. Ze staan wel binnen een afgezet stukje met z'n allen, maar dat komt doordat ze allemaal rond een baal met voer staan te vreten.

De weide van de andere pony ligt aan een kant tegen een woonwijk aan. Aan twee andere kanten staan huizen en wat bomen. De kant die overblijft en op de foto is gezet is open. Het is dus niet zo dat die weide op een kale vlakte ligt. Er staan andere pony's in het zicht. Het is misschien niet ideaal, maar een stuk verderop staat nog een twenter in een polderweiland met in de verste verte niets wat op een paard lijkt in de buurt. Daar heb ik het veel meer mee te doen dan met deze pony.

Huertecilla

Berichten: 26858
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:07

Cowgirl schreef:
mmm ik ben strafbaar maar ondertussen mag ik geen schuilhut bouwen. :?


Ja.
Dat ligt aan dat jij jouw paard houdt waar geen schuilhut mag staan. Niet aan dat die schuilhut daar niet mag staan.

Of die schuilhut nodig is, is een ander punt.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:25

Gisteren overkwam mij een ‘unicum’. Ik stond voor het eerst sinds ik paarden heb een beetje met mijn handen in mijn haar mbt het welzijn van mijn poowniebeest. Ze hadden de poownies omgeweid maar mijn donderstraal liet zich met geen mogelijkheid vangen. De andere 2 zijn wel omgeweid maar de mijne bleef achter zodat ik hem ’s avonds zelf kon omweiden. Gevolg: een pony die van kop tot kont helemaal zeiknat was van het heen en weer rennen langs het hek. Het zweet was zelfs aan gaan vriezen :(:) .

Ik heb hem eerst ± 1 ½ uur op stal gezet omdat ik met mijn paard ging rijden. Zo’n enorme dikke wintervacht wordt echter never nooit niet meer droog. Mijn paard wilde zijn stal terug ;) dus stond ik voor een dilemma. De vacht van mijn pony zou nooit meer droog worden en het zou flink gaan vriezen :(…Na (lang) twijfelen en overleg tóch de poownie op de wei gezet met een laag kuil op zijn rug en genoeg kuil op het land want de 1e 2cm van zijn haren tegen de huid was wel droog en hij dampte niet meer. Ik ben benieuwd straks :D

Nog even terugkomend op het voornemen van de overheid:
Ik zou graag zien dat de gemeenten/overheden zich meer inzetten om betere (lees grotere en socialere) huisvestiging te ‘verplichten’ (daar moeten ze natuurlijk ook de mogelijkheden voor bieden) en verplichte weidegang (of iig meerdere uren per dag een frisse neus halen).

Want ik vind het wel super dat het besef eindelijk is doorgedrongen dat onze (hobby)dieren er niet altijd super bij staan. Al blijft het moeilijk uitleggen aan bv een Afrikaan die amper zijn gezin kan onderhouden dat we in NL een partij voor de dieren hebben etc :D .

Het is natuurlijk ondoenlijk om alles te controleren want daar zijn simpelweg de mensen niet voor en er zijn ontzettend veel paarden in Nederland. Maar ik zou me best na een gedegen interne opleiding/cursus aan willen melden tot ‘controleur’. Het lijkt me geweldig om de hele dag heel Nederland door te cruisen en bij verschillende maneges, pensionstallen en boerderijen aan te kloppen en mensen te adviseren. Ik heb mijn droombaan gevonden :D!!

Oh, en er zijn wel landen waar het behoorlijk kouder wordt dan hier en ook daar staan dieren nog steeds buiten...

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:34

Sees schreef:
Nog even terugkomend op het voornemen van de overheid:
Ik zou graag zien dat de gemeenten/overheden zich meer inzetten om betere (lees grotere en socialere) huisvestiging te ‘verplichten’ (daar moeten ze natuurlijk ook de mogelijkheden voor bieden) en verplichte weidegang (of iig meerdere uren per dag een frisse neus halen).

Want ik vind het wel super dat het besef eindelijk is doorgedrongen dat onze (hobby)dieren er niet altijd super bij staan. Al blijft het moeilijk uitleggen aan bv een Afrikaan die amper zijn gezin kan onderhouden dat we in NL een partij voor de dieren hebben etc :D .

Waarom zouden ze dan meteen die mogelijkheden moeten bieden?
Verplicht geschikte huisvesting aanbieden, betekent toch gewoon dat je geen paarden kunt houden waar die geschikte huisvesting niet mogelijk is?

Je zegt zelf al dat het voornamelijk gaat om onze hobbydieren. Waarom moet de overheid zich in allerlei (vaak dure) bochten wringen om het voor ons mogelijk te maken voor onze lol op iedere plaats een paard te kunnen houden?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:50

ach om een dwarsstraat te noemen: omdat de paardensport en de paardenhouderij een economische tak van stevige betekenis is. Omdat als er een regel zou komen dat je paarden niet meer op een landje zonder schuilstal mag houden én de gemeenten hun beleid m.b.t. schuilstallen niet aanpassen, dit betekent dat de paardenstand in Nederland tenminste gehalveerd wordt. En dat betekent weer: minder omzet in die tak.

Tegelijkertijd stimuleert/eist de overheid meer dierenwelzijn. Moet dat dan komen van de maneges die geen enkele weidegang ter beschikking hebben (het overgrote deel).

Of wordt het langzamerhand geen tijd om eens met een andere blik naar de paardenhouderij te kijken. Ik weet dat de gemeente waarvoor ik werk daar wel degelijk mee bezig is ;)

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:00

Oomens, ik vind het een lastige discussie, dat zeg ik er eerlijk bij. Mijn haren gaan namelijk óók recht overeind staan van mensen die maar simpelweg zeggen: als je je paarden niet ALLES kan bieden wat ze nodig hebben, moet je ze maar omweiden/verkopen etc. Zo simpel kún je dat eenvoudigweg namelijk niet stellen. Wij doen er alles aan om de paarden te bieden wat ze nodig hebben MET de beschikbare middelen. Maar ik ben god niet, we kunnen niet hemel en aarde bewegen. Bovendien is er op iedere locatie wel wat.

Kijk als de gemeente bij ons komt zeuren dat de pony’s een schuilmogelijkheid dienen te krijgen, zal ik ze stevig van repliek dienen door ze te melden dat wij van de gemeente helemaal niks, noppes, nada mogen neerzetten op het land. Hoe moet ik dan in vredesnaam in een schuilstal voorzien?

Nog een voorbeeld; onze paarden staan in pachtweiden van Het Gelderse Landschap (als ik me niet vergis ;) ). Er zijn wandelaars die rond de weiden lopen en in het natte seizoen klagen over de bemodderde weiden, ze storen zich daaraan :Z Gevolg: onze paarden moeten eerder naar binnen. Als er dan zo’n eppie bij ons zou komen om te zeggen dat de paarden minimaal 8u per dag naar buiten moeten, zou ik hem om de oren slaan met de klachten van wandelaars. Overigens wil Het Gelders Landschap geen bebouwing op de weiden. Nee, want dat belemmert het uitzicht en het wandelplezier dan weer, men ziet graag de paarden grazen op het land. Wat WIL je dan :roll: ?

priscilla

Berichten: 1639
Geregistreerd: 05-09-01
Woonplaats: zwolle

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:50

Ik wordt over de pb aangesproken over hoe slecht deze man wel niet is voor zijn pony's. En eigenhandig castreert> Nou laat ik zelf steeds bij zijn als er wordt gecastreert en er is een DA die het doet. Ja zo in weiland dat wel maar dat is al van vroeger uit zo.
En lege waterbakken daar kan ik me niks bij voorstellen want het wordt door meerderen in de gaten gehouden.

Ja beschutting is er haast niet daar ben ik t mee eens. AAn een kant staan bomen. Nu zijn deze pony's niet anders gewent. En ze in enen in een stal te zetten dat komt zeker niet goed! Deze pony's hebben een luizeleven en worden een keer per week drie uurtjes gereden en de rest staan ze te genieten..

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:52

priscilla en die man gaat zeker ook nog vreemd met de vrouw van de slager van het dorp verderop die geen uitkering krijgt maar wel krulspelden draagt ;-)).

priscilla

Berichten: 1639
Geregistreerd: 05-09-01
Woonplaats: zwolle

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:00

haha nou zijn vrouw is pas overleden dus van mij mag die ;D

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:15

Oh gelukkig ze staan gewoon voor die baal hooi daar. Dan niks aan de hand lijkt me, met die andere beestjes. :+

En als die man zijn vrouw is overleden is het natuurlijk geen vreemdgaan meer he. ;) Dus dan mag ie wel maar kan ie het niet meer. Oh flauw... Het is weer vrijdag.

En Huertecilla het is allemaal niet zo makkelijk denk ik.
Er zijn vrij weinig gemeentes over in Nederland waar alles zomaar mag, als die er al zijn. Moeten mensen hun paarden dan gaan houden aan de andere kant van Nederland ofzo? Laat iedereen ze in die ene gemeente stallen, dat werkt vast goed.

Heb jij een beter idee?

pmarena

Berichten: 48205
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:24

Het is toch logisch dat je eerst een goede huisvesting regelt die aan alle voorwaarden voldoet , voordat je een dier in huis neemt :)

Als een tiener een cavia meeneemt naar huis en het dier in een kartonnen doos doet. Vervolgens heeft ze geen geld of weet ik wat om een fatsoenlijk hok te kopen voor zo'n dier , en geeft ze haar ouders de schuld omdat die geen toestemming geven om zo'n hok te halen. Is het dan de schuld van die ouders dat dat arme beest in die doos zit , of van dat kind ?

Dan kun je wel zeggen : het is de schuld van dat kind , maar die cavia moet wel geholpen worden dus de ouders moeten maar voor een kooi zorgen. Tja die gedachtegang snap ik wel , maar toch mis je dan ergens een afslag hoor :)

Wie weet wat zo'n kind de volgende keer dan mee naar huis neemt , want de ouders moeten er toch wel voor opdraaien dat er een oplossing komt :P

En de buurkoters zien dat natuurlijk ook gebeuren , dus die komen ook allemaal met zulke streken...dat KAN toch niet :)

Als zo'n kind een cavia wil dan had ze er eerst over na moeten denken wat zo'n beestje nodig heeft. Vervolgens moeten zoeken en overleggen (met de ouders) of het lukt om dat te realiseren.

En DAN pas , als alles er klaar voor is , zo'n beestje in huis halen.

Maar niet op goed geluk zo'n dier aankopen en dan maar eisen dat een ander alles in orde maakt en maar toegeeft aan wat jij wil :)

En op het moment dat ze die cavia in die doos heeft en geen echt goed hok kan bieden , zal ze moeten nadenken wat te doen.

Ze kan het dier wellicht terugbrengen. Maarja zij vind dat ze recht heeft op een cavia dus wil hem houden , dus dat is geen optie.
Of het beestje had het bij de vorige eigenaar nog slechter dus wil ze het niet terugdoen. Maar dat praat een wederom matige huisvesting niet goed !

Ze kan dan kijken of ze die doos toch nog tot acceptabel hok op kan waarderen , door wat simpele aanpassingen.
Of door zichzelf maar wijs te maken dat er nog andere cavia's veel slechter bij staan , en het de schuld is van haar ouders die geen toestemming geven.

Of ze trekt het zich wèl aan dat ze het beestje geen echt goed plekje kan bieden en gaat zoeken en sparen voor een beter onderkomen.
Of desnoods brengt ze het diertje onder bij iemand anders, die er wel een goede huisvesting voor heeft , dat kan ook nog :)

bokt2010
Berichten: 110
Geregistreerd: 27-12-09

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 22:06

Ik heb me buiten nijntje ook binnen gehaald in het begin van de winter.. is nog steeds dik in de rui.. :P
Helaas moet ik haar wel grotendeels in haar hok laten, het is een (vieze) sloper. Ik laat haar nu af en toe door de gang rennen daar kan ze niks slopen !

Pas in de zomer gaat ze weer naar buiten, anders ben ik bang dat ze gauw ziek word (ze loopt dan altijd los en ik heb een balkon van beton, en ze ligt alleen snachts in haar hok)

Wel sneu, ze is gewend los te lopen bij ons en is soms echt woest dat ze in dat hok zit, dan laat ik haar weer even lopen..

Maar ja dan maar even in een hokje, dan in die kou los lopen..

Verder met paarden.. de niet-watje-gemaakte-paarden hebben het niet zo snel koud..en anders een lekker dekentje met iig de mogelijkheid in een stal te staan met een lekker warm dik bedje stro, zo zie ik het nu het liefst:)