"Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manic

Berichten: 6992
Geregistreerd: 09-01-03

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:02

Het is natuurlijk ook helemaal niet makkelijk om een plek te vinden waar je en voldoende ruimte hebt en alle voorzieningen hebt die jij nodig acht.

Dat zelfde geld dus ook voor mensen die aangewezen zijn op de pensionstallen in hun regio die dan toevallig wat minder land hebben. Je moet roeien met de riemen die je hebt...

Overigens zie ik ook geen zielige verwaarloosde ponies op die fotos. Paarden zien er allemaal top uit en die shet heeft zo te zien een grote waterton staan.

Ik denk dat ten alle tijde, waar je je paard ook houdt het belangrijkste is dat je hem in ieder geval 1-2 keer per dag controleert of laat controleren om te zien of alles nog in orde is.

Een gezond paard zal niet snel last van de kou krijgen, maar niet ieder paard is elke dag gezond en dat wordt nog wel eens over het hoofd gezien. Zeker met dit soort weer kunnen de gevolgen dan best heel naar worden.

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:02

Citaat:
(Ik heb 2 nieuwe stallen aan huis die nu leeg staan......met een stukje vrije uitloop!!)


Kijk als jij nou een baan voor me hebt en een woning kom ik graag bij je staan. ;)

Ik wil heel graag uit deze geasfalteerde polder weg en dan met name omdat ik mijn dieren een nog beter bestaan wil geven en dat ik weer wat meer plezier van mijn hobby mag hebben.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:03

@ Brainless: Dat is ook nog weer afhankelijk van het bestemmingsplan van je gemeente hoor. Niet heel Gelderland mag je zomaar een stal plaatsen waar het je uitkomt.

Bianc_Sten

Berichten: 416
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:03

Koop geen dier als je er niet voor de volle 1000% voor kan zorgen :( :(

Joto

Berichten: 4297
Geregistreerd: 02-04-07
Woonplaats: Hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:04

Als ze eens beginnen om te zorgen dat iedereen zijn beesten wat voerd.. En niet eens in de 4 dagen met 20 cm sneeuw een 1 plakje hooi met 6 paarden moet delen.. Denk dat ze dan al een mooi begin hebben..

En heb het niet alleen over paarden.

makkie7
Berichten: 33
Geregistreerd: 30-12-09
Woonplaats: halsteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:07

Het is idd nooit goed.
Mijn paardje staat ook als het effe kan altijd buiten.
Ik heb voor hem een pony gehad met hooijkoorts die kon helemaal niet op stal.
En daarbij is het helemaal niet natuurlijk om je paard op stal te hebben. (de meeste stallen zijn in verhouding even groot als voor ons een wc).
En dan staan ze 24 uur per dag in.
En dan graag nog geschoren en al vanaf augustus met twee dekens op nee dat is geen dierenmishandeling.....


Kijk zolang jou paard genoeg te eten heeft en altijd schoon drink water en bij extreme kou en of regen zou je ze nog een deken op kunnen doen.
Voor de rest moet je zorgen dat de wei wel begaanbaar is.
Lijdt je paardje helemaal niet, maar altijd wel weer uitzonderingen op de regel...Je heb ook paarden die bijna geen vacht aan maken kijk daar moet je wel iets aan doen.
Kijk naar het type paard wat je heb en huisvest hem daar naar gelang naar.

Maar nu stel dat je idd een paard met dit weer zonder schuilplaats zonder voer en zonder schoon drinkwater of uberhaupt water ziet staan. Je belt naar de hulpinstantie omdat je het heel erg zielig vind of omdat het beestje er echt slecht bij staat....Wanneer komen ze en doen ze er wat aan ???? als het beestje dood is want zo werkt het hier in nederland
Grote koppen in de krant maar ze doen er niets aan.

Dus zolang je goed zorg voor je eigen paard en alles in je omgeving een beetje in de gaten houdt .....
Draag je je steentje al bij hoor.

En ik neem aan dat we allemaal het beste voor je diertjes voor heb en als we dat nou eens allemaal zouden hebben inclusief de mensen die dat nu niet hebben zou er een hoop dierenleed minder zijn

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:07

Ik heb een stukje in het land waar ik 4 palen in de gond heb gezet met een zeil erover als afdak.Denk je dat er ook maar 1 pony onder gaat staan?Ja alleen als ik ze biks voer op die plek,dan staan ze er effe onder.Als een pony kon praten zouden ze zeggen: ga er lekker zelf onder staan,jullie mensen klagen over koud en bar weer.

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:09

Je kunt nog altijd iets van een schuilmuur tegen de ergste wind maken. Je moet alleen een beetje creatief kunnen denken.
Ik zie ook weien met grote gesealde balen hooi/stro waar de dieren eventueel achter kunnen gaan staan.

Een trailer in de wei zetten is ook een optie. Nergens wordt gezegd dat je je trailer niet in de wei mag parkeren. Misschien een max. aantal dagen op een zelfde plaats...maar ja, dan verplaats je hem om de paar dagen een paar meter. Wettelijk gezien kunnen ze je dan niks maken.

Je mag zelfs een schutting van max. 2 meter plaatsen op de rooilijn.
Citaat:
Een scheidsmuur op de erfgrens
Achter de achtergevelrooilijn, op eigen erf, pal tegen de grens van het naburig erf mag u te allen tijde een scheidsmuur van 2 meter hoogte plaatsen. Rooilijnen zijn vastgelegd in het bestemmingsplan of volgen uit de bouwverordening. Onder een scheidsmuur verstaat de wetgever iedere ondoorzichtige afsluiting van steen, hout, matglas, plastic, versterkte rietmatten of ander daarvoor geschikt materiaal.

Dan bekijk je dus waar de wind meestal vandaan komt en in die hoek van de wei maak je een schutting/windscherm. Is je dier toch tegen de ergte kou (door wind) beschermd.

peer2005
Berichten: 392
Geregistreerd: 06-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:12

Goh, een probleem lijkt ook meer enigszins gecompliceerd DUS laten we vooral 100% zwart-wit gaan denken... kom nou zeg. Mijn paarden staan altijd 24-7 buiten, geen centje pijn. Het 'geheim'? Gewoon zorgen dat ze genoeg goed voer tot hun beschikking hebben wanneer dit nodig is! Schuilstallen zijn sowieso zinloos voor bij grotere koppels, denk maar niet dat al die beesten zich gezellig in zo'n stalletje gaan proppen hoor. Dit weer is perfect voor paarden, het is alleen het beeld van mensen die een paard zien staan en onbewust denken, goh, IK zou het koud hebben zeg, als ik daar zo zou staan. Aangezien een mens geen paard is, en een paard wel wat gewend is qua kou, is de reactie van ambtenaren en co m.i. zwaar overtrokken. Mijn paarden barsten van gezondheid, klein laagje spek, dikke vacht die perfect isoleert, en met deze heerlijke sneeuw altijd een droge plek om te liggen. Dat is toch een paardenleven?

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:13

Geen schuilstal hoeft geen probleem te zijn. Dan plant je toch wat bomen en struiken midden in het weiland, kunnen ze altijd schuilen.

Of zijn er gemeenten die dan komen vertellen dat dat niet mag? Of buurtbewoners die gaan klagen? Lijkt me stug hoor, als je echt wil, kan je best voor een beetje beschutting zorgen zonder dat daar nou hele bouwwerken aan te pas komen.

Zo'n weitje zonder enige beschutting kan misschien best voor een paar uurtjes overdag, maar 24/7 vind ik eigenlijk bij een heleboel weertypes echt niet kunnen. En dan denk ik nog meer aan hitte, nattigheid en harde wind dan dat ik me zorgen maak over een beetje sneeuw.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:15

Raja schreef:
En desnoods ga je naar de gemeente en wijs je ze op de wet dierenwelzijn en wellicht geven ze dan toestemming.


hahahahahahahahaha grapjas........de molen van de gemeente draai je van door. Betreffende ouders van die vriendin hebben weiland verkocht (met moeite) en paard op pension stalling gezet.

Reden voor mij om mijn paard lekker op een luxe pension stal te zetten binnen warm en droog met eten...geen gezeur met gemeentes en andere instanties.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:15

Hoeveel beschutting heeft een dier nu werkelijk van een paar struiken of iets dergelijks? Volgens mij bijna niks, alleen voor ons idee. Ik heb een heel grote boom staan maar daaronder waait en regent het bijna net zo hard.

tljrtos
Berichten: 2501
Geregistreerd: 16-10-09
Woonplaats: Overloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:17

Bij sommige gemeentes mag het wel als het verrijdbaar is.Dus een oude trailer ofzo,is in ieder geval groot genoeg voor een Shetlander.Of aan zo'n oude gemeentewerkers keet zien te komen.Succes!

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:17

Prisca schreef:
Raja schreef:
En desnoods ga je naar de gemeente en wijs je ze op de wet dierenwelzijn en wellicht geven ze dan toestemming.


hahahahahahahahaha grapjas........de molen van de gemeente draai je van door. Betreffende ouders van die vriendin hebben weiland verkocht (met moeite) en paard op pension stalling gezet.

Reden voor mij om mijn paard lekker op een luxe pension stal te zetten binnen warm en droog met eten...geen gezeur met gemeentes en andere instanties.


haha, ja, ik zeg ook niet dat het makkelijk is, maar dan heb je het iig geprobeerd ;)

Mijn paard staat ook lekker op een luxe penzionstalling hoor, dus mij hoor je ook niet klagen ;)

alex66

Berichten: 1773
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:19

als een paard genoeg eten en drinken heeft is er niets aan de hand.
mijn paard kwam toen hij alleen een schuilstal had alleen binnen om te poepen :D

dat gemeenten geen vergunning geven voor een schuilstal maar wel eisen dat paarden/dieren er een ter beschikking hebben is natuurlijk van de zotte maar lost het paarden probleem van de betreffende gemeente wel op.

mevrouw uw paard moet een schuilstal hebben maar van ons mag u die niet bouwen dus vertrek/verrek maar met je paard.

de overheid in dit land is nog krommer dan een banaan :(

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:22

tljrtos schreef:
Bij sommige gemeentes mag het wel als het verrijdbaar is.Dus een oude trailer ofzo,is in ieder geval groot genoeg voor een Shetlander.Of aan zo'n oude gemeentewerkers keet zien te komen.Succes!


En dan ga jij al die moeite doen om een stal/trailer/keet te vinden en dan staan ze er nooit in. Dan zijn ze toch nog net zo zielig als zonder stal?

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:23

citeer.Mijn paard staat ook lekker op een luxe penzionstalling hoor, dus mij hoor je ook niet klagen

Nee JOU hoor je niet klagen,maar is dat ook zo bij je paard?
Vind die het ook prima 24/7 op stal en af en toen naar buiten?
Kan me niet voorstellen dat een paard liever 24/7 op stal staat dan 24/7 lekker buiten.
Wij mensen denken voor de paarden,wij vinden het koud weer,dus is het voor paarden ook koud weer.
Wij trekken regen/winterjassen aan tegen de koude,dus paarden moeten een regen/winterdeken op.
Als er een paard is dat niet tegen dit weer kan,is die gauw genoeg ziek.Zolang ze gezond zijn kunnen ze prima buiten met dit weer,ook zonder schuilstal.

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:24

Als ik alle reactie hier lees, dan denk ik toch dat iedereen gewoon het beste met zijn dieren hier voorheeft.
Alleen is bij iedereen de situatie anders.
De een heeft dus een (schuil)stal, de ander een natuurlijke schuilmogelijkheid, die doet er gewoon een waterdichte dikke deken over heen, anderen staan in een grote kudde waar ze zich kunnen warm houden door bij elkaar te gaan staan.....

Ik denk dat wij het hier zo gek nog niet doen. Als we zelf maar goed blijven kijken naar onze dieren, ze zelf in de gaten houden. Dan zien we ook of ze last van de kou hebben of niet.

Ik weet in ieder geval dat onze paarden echt wel heel veel nu onder het afdak voor de stallen staan en met koude wind niet achter in de wei gaan staan.
Maar als ik ook mijn hoofd om de schutting steek om naar de mini-shetjes van de buren te kijken, dan komt me ook een snijdende koude lucht tegenmoet. Verbaast me niks dat die van mij lekker uit de wind achter die schutting blijven staan.
Maar de shetjes van de buren gaan dus niet meer naar binnen. Ze krijgen ze namelijk niet meer gevangen :D 's avonds. Die blijven dus duidelijk liever buiten staan. Nu staan er struiken om de wei en de hele wei staat vol fruitbomen, dus ze hebben natuurlijke beschutting genoeg.

manic

Berichten: 6992
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:25

Er blijkt maar weer, hoe je het ook wendt of keert, de mensen die hun paard op een pensionstal houden hebben het ALTIJD gedaan :D

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:26

gohya schreef:
citeer.Mijn paard staat ook lekker op een luxe penzionstalling hoor, dus mij hoor je ook niet klagen

Nee JOU hoor je niet klagen,maar is dat ook zo bij je paard?
Vind die het ook prima 24/7 op stal en af en toen naar buiten?
Kan me niet voorstellen dat een paard liever 24/7 op stal staat dan 24/7 lekker buiten.
Wij mensen denken voor de paarden,wij vinden het koud weer,dus is het voor paarden ook koud weer.
Wij trekken regen/winterjassen aan tegen de koude,dus paarden moeten een regen/winterdeken op.
Als er een paard is dat niet tegen dit weer kan,is die gauw genoeg ziek.Zolang ze gezond zijn kunnen ze prima buiten met dit weer,ook zonder schuilstal.


wie zegt er dat mijn paard 24/7 op stal staat???

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:28

Bianc_Sten schreef:
Koop geen dier als je er niet voor de volle 1000% voor kan zorgen :( :(



Mijn beest(de haf dan) heeft het nu beter dan toen ik hem kocht hoor, toen stond hij in een standje van 1 meter bij 80 cm.
Beetje rare uitspraak want ik denk dat er geen een bokker is die een paard zou kopen als hij er niet de middelen voor heeft.

Als we allemaal 10 miljoen op de bank hadden dan zag het er bij iedereen wel anders uit.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:31

raja.
Ik zeg 24/7 op stal EN af en toe naar buiten.

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:34

gohya schreef:
raja.
Ik zeg 24/7 op stal EN af en toe naar buiten.


Dan nog, staat hij niet 24/7 op stal ;)

en mijn paard komt niet af en toe naar buiten, mijn paard komt regelmatig naar buiten en zeker vaker dan 1 keer op een dag en dan hoeft ie ook niet altijd maar te werken, dus oordeel niet als je niets weet van een situatie
dat doe ik ook niet.

Ik kan hier ook roepen dat het dieren mishandeling is je paard in de sneeuw en vrieskou buiten te hebben in de winter en in de natte maanden tot aan zn knieen in de bagger.
Nee, dat doe ik ook niet, want verteld jouw paard dan dat ie DAT leuk vindt????
nee, ook niet!

En deze duscussie is al 100000000 keer geveord, dus daar ga ik verder niet meer in.
Daar zijn andere topics voor...
Laatst bijgewerkt door Raja op 06-01-10 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110812
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 11:34

gohya schreef:
raja.
Ik zeg 24/7 op stal EN af en toe naar buiten.


Hoe kan een paard 24 uur per dag op stal staan en dan ook nog eens naar buiten?
Hoeveel uren zitten er bij jou in een dag? :+
Je plaatst nu wel erg suggestieve berichten Gohya. Het gaat er niet op iedere pensionstal zo aan toe.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:40

Bianc_Sten schreef:
Koop geen dier als je er niet voor de volle 1000% voor kan zorgen :( :(

Maar als meningen verschillen.
Ik vind dat mijn paarden met die sneeuw lekker buiten moeten kunnen lopen.
In mijn ogen kan ik er 1000% voor zorgen.
Jij vindt (misschien) dat paarden het liefst op stal moeten staan (evt met een paar uurtjes los in de paddock/stapmolen). Dan vind jij ook dat jij 1000% voor je paardje zorgt.