"Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:41

Gohya het gaat hier over een schuilstal en intussen heb je het al over ophokken en slacht gehad. Dat paarden een schuilstal gebruiken als wc of wat dan ook doet er niet toe. Een zeiltje spannen als afdakje bied ook weinig bescherming tenzij de wind van boven komt.

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:41

iedereen heeft het beste voor met zijn/haar dieren en iedereen doet wat in zn macht ligt om het voor het dier zo prettig mogelijk te maken en de een heeft nou eenmaal andere middelen tot zijn/haar beschikking dan de ander ;)

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:41

Je begrijpt toch wel wat ik bedoel,op pension stallen gaan paarden overdag ook een paar uurtjes naar buiten en verder staan ze op stal.Ik begrijp ook wel dat je soms geen ander keuze hebt dan een pensionstal.Als je geen weiland hebt moet je wel en sommige mensen kiezen voor een pensionstal omdat het beter uitkomt of wat dan ook.Ik klaag er ook niet over dat het slecht voor ze is,maar laat mensen dan ook niet klagen dat 24/7 buiten slecht is.
Een paard kan niet praten,maar als er een schuilstal staat en ze gaan er nooit in staan,dan zegt dat toch genoeg?Dat zeggen ze toch wij willen geen schuilstal,wij staan liever buiten?
Ik begrijp gewoon niet dat de DB vind dat elk paard een schuilstal moet hebben.

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:42

ik vind het niet kunnen dat wat voor paard dan ook zonder een schuilmogelijkheid in een wei staat...

de"verwilderde"paarden kunnen schuilen tussen bomen, struiken enz..

En de shet op de foto kan nergens schuilen, je kan altijd wel blijven zeggen, het kan wel, hij vind het lekker, hij heeft zo'n dikke vacht...wat een onzin, of je paard nu wel of niet onder een onderdakje/ schuilhoekje wil staan moet de keuze van het paard zijn.... en de opmerkingen: mijn paard staat er nooit in?...ja je bent 24/7 bij je paard??

Niet de gemeente de schuld geven maar zelf voor een goede oplossing zorgen..ook al hoeft het maar tijdelijk te zijn

Lynn_Nikita

Berichten: 25531
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:43

volgens mij snappen veel mensen niet dat ontzettend veel genoemde oplossingen niet mogen of kunnen in NL

veplaatsbare stal, echt niet overal toegestaan hoor
idem met schuttingen
struiken/bomen plaatsen, meeste weilanden zijn gehuurd/gepacht, denk dat je oorlog krijgt met de boer, aangezien hij die bomen/struiken na bepaalde tijd niet zomaar meer mag weghalen

andere stalling zoeken? Niet overal is plek, en vaak komen ze dan met dit weer 24/7 binnen te staan
veel paarden staan JUIST buiten omdat ze dat niet kunnen, bv ivm dampigheid
of ze hebben al zulke dikke vacht ontwikkeld dat ze zich kapot zweten op stal

Ik heb wel een schuilstal voor ik iedereen over me heenkrijg, en ben van mening dat dat ook hoort
maar in extreme hitte staan er nog veel meer paarden buiten, in de felle zon, zonder water of schuilplek
Dit is net zo erg

gemeentes zeuren erg snel nu, dat alles zielig is en niet kan en mag, maar door hun word het juist zo moeilijk om hier iets aan te doen
Sommige gemeentes zien nu eindelijk in hoe het moet, zoals in Belgie, waar het verplicht is
Ik snap dat niet zomaar overal lulkraak een stalletje gebouwd mag worden, maar sta dan in elk geval voor bepaalde tijden van het jaar een tijdelijke stal toe, met bepaalde afmetingen, of een L vorm van schuttingen

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:45

alex66 schreef:
als een paard genoeg eten en drinken heeft is er niets aan de hand.
mijn paard kwam toen hij alleen een schuilstal had alleen binnen om te poepen :D

dat gemeenten geen vergunning geven voor een schuilstal maar wel eisen dat paarden/dieren er een ter beschikking hebben is natuurlijk van de zotte maar lost het paarden probleem van de betreffende gemeente wel op.

mevrouw uw paard moet een schuilstal hebben maar van ons mag u die niet bouwen dus vertrek/verrek maar met je paard.

de overheid in dit land is nog krommer dan een banaan :(


Klopt maar ja de mensen die er wonen nog krommer......paard moet naar buiten doe je hem naar buiten moet je aan de regels houden maar die kunnen niet ivm de gemeente (vergunning enz..). Dus je doet je paard op stal met af en toe naar buiten. Om dit te kunnen betalen moet je full-tima gaan werken. Dus heb je minder tijd om hem buiten te zetten. Op stal staan is zielig en zou per wet verboden worden is de bla bla van een hoop mensen hier.
Tja de tussen weg?. Die is er niet vooral in sommige regio's en is voor de houder van het paard onbetaalbaar.

Als het zo gaat dan kap ik ermee en zal mijn paard verkocht worden naar het buitenland en dan zal hij het misschien slechter hebben als nu. Hij zal dan naar handelaren gaan.

Denk als de wet veranderd dat een hoop mensen stoppen met houden van een paard en de paarden zijn dan toch de dupe en de slagers worden rijker :D.

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:45

gohya schreef:
Je begrijpt toch wel wat ik bedoel,op pension stallen gaan paarden overdag ook een paar uurtjes naar buiten en verder staan ze op stal.Ik begrijp ook wel dat je soms geen ander keuze hebt dan een pensionstal.Als je geen weiland hebt moet je wel en sommige mensen kiezen voor een pensionstal omdat het beter uitkomt of wat dan ook.Ik klaag er ook niet over dat het slecht voor ze is,maar laat mensen dan ook niet klagen dat 24/7 buiten slecht is.
Een paard kan niet praten,maar als er een schuilstal staat en ze gaan er nooit in staan,dan zegt dat toch genoeg?Dat zeggen ze toch wij willen geen schuilstal,wij staan liever buiten?
Ik begrijp gewoon niet dat de DB vind dat elk paard een schuilstal moet hebben.


nee, maar je loopt wel af te geven op mensen die hun paard 24/7 op stal hebben staan.
Je maakt die opmerking niet voor niks mijn kant uit!

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:45

Als ik toestemming krijg v.d. gemeente om een schuilstal te bouwen doe ik dat direct.En waarom?om van het gezeur van sommige mensen af te zijn.Maar ik denk dat als ze zien dat er geen pony in staat, ze gaan zeuren de pony's moeten op stal staan met dit weer.Dan krijg je dat weer.

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:47

gohya schreef:
Als ik toestemming krijg v.d. gemeente om een schuilstal te bouwen doe ik dat direct.En waarom?om van het gezeur van sommige mensen af te zijn.Maar ik denk dat als ze zien dat er geen pony in staat, ze gaan zeuren de pony's moeten op stal staan met dit weer.Dan krijg je dat weer.


je moet het niet doen om van het gezeur af te zijn, je moet het doen voor het welzijn van je dier!

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:50

Loody schreef:
ik vind het niet kunnen dat wat voor paard dan ook zonder een schuilmogelijkheid in een wei staat...

de"verwilderde"paarden kunnen schuilen tussen bomen, struiken enz..

En de shet op de foto kan nergens schuilen, je kan altijd wel blijven zeggen, het kan wel, hij vind het lekker, hij heeft zo'n dikke vacht...wat een onzin, of je paard nu wel of niet onder een onderdakje/ schuilhoekje wil staan moet de keuze van het paard zijn.... en de opmerkingen: mijn paard staat er nooit in?...ja je bent 24/7 bij je paard??

Niet de gemeente de schuld geven maar zelf voor een goede oplossing zorgen..ook al hoeft het maar tijdelijk te zijn


Het gaat hier om een beetje kou!

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:54

Maar mijn pony's gaan echt niet in een schuilstal,ik meen het.
Ik ben soms hele dagen op het land geweest toen ik weiland had met schuilstallen.Ze gingen wel af en toe kijken of er eten in lag en stonden verder in hevige sneeuwval buiten.Deze pony's zijn echte buiten pony's en zijn dit zo gewent.
Ik zou heus wel een schuilstal willen bouwen,de keuze is aan de pony's of ze eronder willen staan.Ik heb zelfs de krant gehaald omdat mensen het zo zielig vonden dat er geen stalletje stond.
Zelfs dat heeft nix uitgehaald,er mag geen stal komen.
Als ze schuilstal gaan verplichten zullen er veel mensen in deze gemeente hun paard moeten verkopen.Op de manege's zit alles vol en de gemeente geeft geen toestemming.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:59

Hier staan shetters, ze worden niet bijgevoerd en hebben geen water. Ik heb de db gebeld, de lid is komen kijken. Antwoord:

Shets hoeven niet bijgevoerd, die worden al gauw te dik van gras. (in de winter?)
Ach en watervoorziening was niet nodig, er lag immers sneeuw?

Joh, dat is pas een eerste levensbehoefte, laat men zich daar maar wat drukker om maken, maar dat hoeft dan weer niet.

Gemeentes staan hier geen schuilstallen toe, we zitten hier in enorme gemeentes wat omvang qua land betreft. Dus 'even' je paard ergens je paard in een landje zetten met schuilstal, gaat niet.

En dat nu gelijk weer de discussie op tafel moet, dat wanneer je je paard niet 24/7 buiten hebt staan, dan zul je hem wel 24/7 ophokken, daar wordt je toch onderhand niet goed van. Er zijn namelijk nog veel meer mogelijkheden die daar tussen vallen.

Het is nu 3 weken bar weer, bijna zeldzaam in de winter in nederland tegenwoordig. Was het niet zo bar, dan had niemand er over gezeurd en hadden de dieren zonder enige aandacht van de politiek voor hun welzijn gewoon zonder schuilstal in hun landje gehobbeld.

En degene die zegt dat je geen dieren moet houden als je er geen 1000% voor kunt zorgen, daar ben ik het mee eens, maar ik vind het in dit topic eigenlijk een vreemde uitspraak.

Edit:typo
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-01-10 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

s0173957

Berichten: 5398
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:59

In België is een voorlopig schutting overal mogelijk. Het betreft dan een stalling van max 20m² dacht ik met 1 open kant (zou het eens aan m'n vader moeten vragen aangezien bouwvergunningen voor de landbouw en paardensport aanvragen zijn job is).

Emerald

Berichten: 683
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:00

Dat er een hoop paarden zijn die lekker 24/7 buiten staan, prima. Maar dat neemt niet weg dat je voor een schuilplek moet zorgen. Zij het een natuurlijke bescherming of een verplaatsbaar stalletje (of veewagen). En de paarden die hun schuilplek niet gebruiken? Ik denk zeker dat sommige schuilplekken helemaal niet zo fijn zijn als de eigenaren denken. Las ergens 4 palen in de grond en een zeil erover... Dat tocht als de ziekte en gaat een paard zeker geen gebruik van maken. En sommige natuurlijke beplanting staat ook niet op een dusdanige manier dat het de wind tegenhoudt en voor een droog plekje zorgt. En die vergelijking met paarden in het wild gaat echt niet op. Die hebben dan geen stalletjes, maar zullen zeker een natuurlijke beschutting zoeken 's nachts. En paarden die alleen of maar met 2 of 3 staan, die houden zich echt niet warm aan elkaar. Daar heb je een kudde voor nodig.

Nederland is krom. Schuilplek moet, vergunning krijg je niet. Nu is er in elk geval ophef over en hopelijk verandert er wat aan de wetgeving.

peer2005
Berichten: 392
Geregistreerd: 06-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:00

Hoeveel bomen denken jullie dat er zijn op de shetland eilanden, of op ijsland? ;) Een paard is geen mens, mensen!!! Dat jij je prettig voelt voor de open haard, wil nog niet zeggen dat je paard het een genot vindt om dik ingepakt op stal te staan voor baasjes' gemoedsrust!

wilou_sharon
Berichten: 103
Geregistreerd: 19-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:01

ja idd dat probleem met schuilplaatsen waar in feite niemand last van heeft ken ik ook hoor.
het is raar dat er zo moeilijk over gedaan word

manic

Berichten: 6992
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:03

Tsja, als iemand op een pensionstal waar ze weinig buiten komen zegt dat het paard het niet vervelend vind in zijn box, altijd met de oortjes naar voren staat en altijd naar het hek komt om binnen gehaald te worden roept men op bokt dat het beest niet beter weet en dat het aangeleerd is, maar dat hij toch zielig is!

Maar als het paard 24/7 buiten moet staan zonder schuilstal is het ineens wel okay dat hij genoeg vacht heeft, voer en water... want dat is veel minder zielig dan op stal staan.

Ik vind het altijd zo jammer dat er zo weinig begrip is voor beide kanten van het verhaal en alles zo zwart wit bekeken wordt (zo ook dit schuilstal/extreme kou verhaal).

Overigens vind ik ook dat beide dingen overtrokken zijn en niet onder mishandeling vallen... "ongemak" is een beter woord, denk ik. Ik heb liever dat de overheid zich met echt belangrijke dingen bezig houdt dan met danwel, danniet schuilstallen bouwen.

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:05

LADPR schreef:
Loody schreef:
ik vind het niet kunnen dat wat voor paard dan ook zonder een schuilmogelijkheid in een wei staat...

de"verwilderde"paarden kunnen schuilen tussen bomen, struiken enz..

En de shet op de foto kan nergens schuilen, je kan altijd wel blijven zeggen, het kan wel, hij vind het lekker, hij heeft zo'n dikke vacht...wat een onzin, of je paard nu wel of niet onder een onderdakje/ schuilhoekje wil staan moet de keuze van het paard zijn.... en de opmerkingen: mijn paard staat er nooit in?...ja je bent 24/7 bij je paard??

Niet de gemeente de schuld geven maar zelf voor een goede oplossing zorgen..ook al hoeft het maar tijdelijk te zijn


Het gaat hier om een beetje kou!


beetje kou? het was hier min 13 vanacht en van het weekend wordt het weer bar en boos...

Kan me er echt boos om maken dat mensen geen schuilplaats hebben voor hun paard/pony en dan allerlei excusus ervoor hebben

manic

Berichten: 6992
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:06

En hoeveel paarden verliezen de grote paardenhouders in IJsland ieder jaar vanwege de ruige omstandigheden? Ik weet het echt niet hoor, ik vraag het me gewoon af.

Vind ik overigens ook geen vergelijking, want juist Shetlanders en IJslanders zijn zeer ruige en beresterke paarden, die gefokt/geevolutioneerd zijn naar extreme omstandigheden. Het gemiddelde paard in Nederland is dat niet.

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:07

ook die paarden hebben plekken om te schuilen ;)

priscilla

Berichten: 1639
Geregistreerd: 05-09-01
Woonplaats: zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:07

Ik weet over welke paarden het gaat en idd van de gemeente mag er geen schuilstal op. De paarden krijgen onbeperkt ruwvoer en kom er dagelijks eventjes checken of er eentje het koud heeft of ziekig is.. Maar ze zijn allemaal nog zeer levendig..


Even voor de goede orde het zijn niet mijn paarden.. Ben benieuwd wat de gemeente hieraan gaat doen..
Het wordt hier nl al jaren gedoogd dat mensen paarden in landjes mogen zetten van de gemeente.. Het wordt ze zelfs toe gewezen

peer2005
Berichten: 392
Geregistreerd: 06-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:08

Beste Loody, waar maak je je dan precies boos over? Mijn paarden hebben ook geen schuilstal hoor, en daar schaam ik me absoluut niet voor. Ze worden goed gevoerd en hebben onbeperkt water. Het is momenteel inderdaad koud, maar ook vrij droog en windvrij winterweer. Mijn paarden staan er puik bij, en dat geldt eigenlijk voor alle paarden bij mij in de omgeving die 24-7 buiten staan. Dus ik zou zeggen verplaats je eerst in het wezen paard voordat je uitspraken doet.

priscilla

Berichten: 1639
Geregistreerd: 05-09-01
Woonplaats: zwolle

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:11

En ook deze pony's zijn helemaal geen stal gewent zijn buiten geboren en groeien op buiten.. Zien alleen een stal als ze ziek zijn..

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:12

het zijn mijn uitspraken dus ik sta er achter ;)
ik ben geen paard en kan niet denken als een paard.

Als ik een paard zonder schuilstal zie...of een pluk bosjes, bomen waar hij achter zou kunnen schuilen dan vind ik dat niet netjes van de eigenaar..sorry, dat mag ik toch vinden.

Fantastisch dat je je paarden de hele dag ruwvoer geeft en water, dat is iets wat ik zie als normaal..

Laat ik het zo zeggen ik zou mijn paard met dit weer niet 27/7 buiten laten staan zonder schuilplek, en al helemaal niet als het zou regen, sneeuwen, waaien enz enz

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:13

Ik zou het zelf ook niet zo (zonder schuilmogelijkheid) willen maar ik wéét dat paarden (en ander vee) beter tegen deze vrieskou en droogte kunnen dan tegen dagen lange regen en harde wind. Waarom lees ik dán niet dit soort berichten? :x

Goed voeren is het toverwoord!