Karel Boonen uit Kasterlee fokt Vlaams paard van het jaar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Karel Boonen uit Kasterlee fokt Vlaams paard van het jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 10:25

http://www.nieuwsblad.be


Afbeelding
Jos Lansink en Valentina van 't Heike.
Roger Svalsrød / FEI

Merrie Valentina heeft al twee beloftevolle zonen.

Merrie Valentina van 'tHeike, bereden door Jos Lansink, is het paard van het jaar. Valentina baarde al twee beloftevolle zonen. Fokker is Karel Boonen van stoeterij 'De vier Dagmaelen' uit Kasterlee. Paul Keyenberg
Karel Boonen (72) uit Reties Heike in Kasterlee maakte naam als grond- en wegenwerker, maar richtte zich zo'n twintig jaar geleden op de kweek van springpaarden en dekhengsten. De 11-jarige merrie Valentina van 'tHeike, waarmee Jos Lansink in december nog de Grand Prix-jumping van Parijs won, werd uitgeroepen tot paard van het jaar, zowat het equivalent van de 'Gouden Schoen' in het voetbalwereldje.

Dezelfde dag dat mama Valentina triomfeerde in Parijs, won 'zoon' Boomer, een 8-jarige ruin bereden door Mathijs Van Asten, de Grand Prix van het Nederlandse Hengelo. Intussen staat ook Epleaser, nog een 'zoon' van Valentina, aan de vooravond van een welgevulde loopbaan als dekhengst én springpaard. De 5-jarige hengst kreeg de nodige adelbrieven mee vanwege het 'Belgisch warmbloedpaard', maar zal ook in Nederland - na de nodige hengstkeuringen - een mooie reputatie genieten. 'Nederland heeft veel meer paarden rondlopen dan België', zegt Karel, 'daarom is het ook zo belangrijk eveneens bij onze noorderburen voet aan de grond te hebben als fokker'.

Karel en zijn echtgenote Maria kun je dan ook regelmatig op een training of jumping in België of Nederland tegen het lijf lopen. Nochtans zijn ze niet uit op veel poeha. Beiden zijn vooral bezig met de stoeterij 'De vier Dagmaelen', een landgoed van ongeveer 12hectare tussen Kasterlee en Retie waar momenteel weer zo'n 27merries drachtig zijn. De eerstkomende bevalling heeft wellicht plaats rond maart.

'We houden de bevallingen telkens nauwgezet in de gaten', vertellen Karel en Maria. 'Als een merrie hoogzwanger is, leggen we een paar matrassen in de kantine van onze stoeterij. Een camera registreert alles zodat wij live kunnen volgen wanneer een merrie - die een band, een zogenaamd 'birth alarm' rond de buik draagt - gaat bevallen. Het is kwestie om er snel bij te zijn, want lang duurt het doorgaans niet voor het veulentje er is'.

Zelfs bij de overgang van 2007 naar 2008 was Karel in de weer bij een bevalling. 'Inderdaad, van oud naar nieuw zat ik toen bij een merrie om haar veulen ter wereld te helpen brengen', grapt Karel. Het tekent de paardenfokker, maar vooral de dierenliefhebber ten voeten uit.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Karel Boonen uit Kasterlee fokt Vlaams paard van het jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:53

Ik denk dat het woordje "niet" vergeten is in de zin "Nochtans zijn ze uit op veel poeha"?
Karel en zijn vrouw zijn bijzonder vriendelijke normale mensen dus het lijkt me niet dat dat zo bedoeld is.

Spijkerbroek
Berichten: 665
Geregistreerd: 23-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:09

horseyfries schreef:
Ik denk dat het woordje "niet" vergeten is in de zin "Nochtans zijn ze uit op veel poeha"?
Karel en zijn vrouw zijn bijzonder vriendelijke normale mensen dus het lijkt me niet dat dat zo bedoeld is.



Dat dacht ik ook al toen ik bericht las.
Karel en Maria zijn heel gewone mensen, heel mooi dat hun merrie nu paard van het jaar is geworden.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:27

Alleen zonde dat hij geen opvolger heeft...

Waarmee ik hier spontaan m'n sollicitatie indien (al gaan al die springpaarden er wel uit dan :p)!

pirouetje

Berichten: 1130
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:45

s0173957 schreef:
Alleen zonde dat hij geen opvolger heeft...

Waarmee ik hier spontaan m'n sollicitatie indien (al gaan al die springpaarden er wel uit dan :p)!

Ik stel me ook kandidaat haha, enne die springpaarden blijven hoor :D

Proficiat Karel !

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re: Karel Boonen uit Kasterlee fokt Vlaams paard van het jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 08:52

Het is een mooie eer voor die mensen.
Woon in de buurt en heb niks op met springpaarden,maar ik weet wel dat ze een goede reputatie hebben in de buurt ;