Olympische carrière van Christian Ahlmann definitief voorbij

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Olympische carrière van Christian Ahlmann definitief voorbij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 12:45

http://www.horses.nl / http://www.paardenkrant.nl


Afbeelding
Christian Ahlmann
foto: http://www.hippicture.nl

De olympische carrière van Christian Ahlmann is voorbij. Alle juridische middelen zijn uitgeput en ook een procedure voor een Zwitserse rechtbank leverde niets op. Ahlmann werd, in tegenstelling tot andere dopingzondaars van de Olympische Spelen, veroordeeld voor het gebruik van doping, een kwalificatie die ervoor zorgt dat de Duitse ruitersportfederatie FN hem volgens haar eigen regels niet meer kan selecteren voor de Olympische Spelen.

Ahlmann werd eerder door de FEI veroordeeld wegens gebruik van het verboden capsaïcin op de Olympische Spelen in Hongkong. De Duitse springruiter stapte vervolgens naar het arbitragetribunaal in Lausanne, maar kreeg ook daar lik op stuk. Daarop volgde een procedure voor een Zwitserse rechtbank, die ook op niets uitdraaide.

Verwante artikelen:

[VN] Springpaard Cöster positief getest op doping tijdens Spelen
[VN] Naast Cöster nog 3 andere paarden positief getest op doping
[VN] Olympische Springfinale gaat gewoon door
[VN] KNHS: Dopingzaak is zeer slecht voor de sport
[VN] Equiblock is de boosdoener in dopingzaak springruiters
[VN] Ahlmann draait mogelijk op voor transportkosten Spelen
[VN] Christian Ahlmann per direct uit Duitse A-kader gezet
[VN] Eerste dopinggevallen behandeld in Lausanne
[VN] Christian Ahlmann vecht startverbod aan met kort geding
[VN] Dopingszaak Christian Ahlmann escaleert in Duitsland
[ON] Ahlmann voorlopig niet 'back on track'
[VN] Springruiter Christian Ahlmann vier maanden geschorst
[VN] Opvallend beroep van FN tegen uitspraak Christian Ahlmann
[VN] Duitse sportbond wil zwaardere straf Ahlmann *update*
[VN] Christian Ahlmann verbaasd over mediaheisa dopingaffaire
[VN] Duitse federatie daagt Christian Ahlmann voor het tribunaal
[VN] Uitspraak in de zaak Ahlmann uitgesteld
[VN] Christian Ahlmann dient klacht in tegen CAS
[VN] Christian Ahlmann niet welkom op Olympische Spelen in 2012

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:45

das pijnlijk.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:50

Het elfde gebod, hoe ging dat ook alweer? Je moet je niet laten betrappen? :+

Op zich vind ik het een goede tendens om de gebruikers van doping serieus aan te pakken. Het is alleen zo jammer dat je ze niet allemaal te pakken krijgt, en dat een ruiter door een ander, die hem dwars wil zitten - buiten zijn schuld om serieus in de problemen geraakt.

De vraag blijft: waarom werd er capsaicin bij het paard gevonden? Wat doet dit middel, is het een spoor geweest van het middel dat is ingezet bij een eventuele eerdere aandoening?

De apparatuur waar mee gewerkt wordt, wordt steeds sensibeler. In de sport komen nu eenmaal blessures voor. En als een ruiter zijn paard na een blessure behandeld, denkt de nodige wachttijd in acht te hebben genomen, maar er worden toch sporen gevonden van dit middel, en er vervolgens een schorsing optreed is dit heel zuur (zie Isabelle Werth).

Ik heb hier een dubbel gevoel bij en kan niet meteen staan te juichen.

Frenka

Berichten: 2674
Geregistreerd: 15-09-06
Woonplaats: ergens in het Brabantse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:52

Cassidy schreef:
Ik heb hier een dubbel gevoel bij en kan niet meteen staan te juichen.


Dat vind ik dus ook.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:58

Ik ken de details niet en die zullen wellicht ook niet allemaal naar buiten komen, maar vind dit toch best zwaar gestraft. Ik heb het idee dat er een beetje een voorbeeld gesteld wordt, waarbij iemand zijn carriere kapot gemaakt wordt.

Als ik het goed begrepen heb worden capsaïcinehoudende middelen worden gebruikt als opwarmer van spieren en dergelijke. Het is gebaseerd op een stof die in pepers voorkomt. Dit -kan- gebruikt worden op de benen, waar het irritatie veroorzaakt waardoor ze de benen hoger optillen.

Daarintegen wordt het ook gebruikt tegen blessureleed en dergelijke en zijn dit soort middelen in heel veel landen gewoon oer de toonbank verkrijgbaar.

Vroeger had je bvb Cole's Liniment, daar zat het volgens mij ook in.

Wikipedia: "Capsaicin is a banned substance in equestrian sports because of its hypersensitizing and pain relieving properties. At the show jumping events of the 2008 Summer Olympics, four horses tested positive for the substance, resulting in disqualification"

Eponastable

Berichten: 3577
Geregistreerd: 29-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:06

Jammer want het was op zich wel een goede ruiter, voor mij persoonlijk ook een zware straf.

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:10

Hier wordt bewust en op de persoon gespeeld een carriere en een leven kapot gemaakt. Waarom blijft de Beerbaum-kliek altijd buiten schot bij alles wat ze uitspoken en hij zo hard aangepakt? Het blijft een heel bizar verhaal.

henkb

Berichten: 722
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:19

manic schreef:
Ik ken de details niet en die zullen wellicht ook niet allemaal naar buiten komen, maar vind dit toch best zwaar gestraft. Ik heb het idee dat er een beetje een voorbeeld gesteld wordt, waarbij iemand zijn carriere kapot gemaakt wordt.


Helemaal gelijk. Allereerst ben ikzelf voor een zuivere sport, en wie betrapt wordt, moet op de blaren zitten.

MAAR, het is een grote blamage voor de sport dat er geen eenduidige regels zijn en dat een overkoepelende FEI organisatie niet in staat is om de regels met behulp van de organisaties binnen de afzonderlijke landen op een lijn te krijgen.

Daarnaast is de Duitse FN heel erg onderscheidend bezig wanneer we dit vergelijken met de wel erg in het oog springende lage straf, tegen over laten we zeggen het dopingschandaal van Mevr. Werth. Waar iets werd aangetroffen wat van een heel ander soort is als dit zalfje. Of, de ook in Duitsland springende Dennis Lynch, die ook werd betrapt met Landtinus. Of de publiekslieveling Rodrigo Pessoa. En dan laten we nog even zwijgen over het gevalletje met Cornet Obolensky en het onder de pet houden van allerlei informatie hierover, waarbij de schuld weer snel wordt neergelegd bij een stalhulpje.

Van mij mogen ze het hele zooitje bestuursleden bij de FEI ruimen.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:32

geen probleem, moet hij maar net als z'n vriendin (Judy-Ann Melchio) voor België komen rijden :)
Hij rijdt toch al met paarden van Zangersheide :)

Altijd welkom!

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:34

s0173957 schreef:
geen probleem, moet hij maar net als z'n vriendin (Judy-Ann Melchio) voor België komen rijden :)
Hij rijdt toch al met paarden van Zangersheide :)

Altijd welkom!


Belgie ziet kansen :D
Ik pb net een soortgeljke tekst naar iemand.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:36

s0173957 schreef:
geen probleem, moet hij maar net als z'n vriendin (Judy-Ann Melchio) voor België komen rijden :)
Hij rijdt toch al met paarden van Zangersheide :)

Altijd welkom!


Haha dat zat ik ook te denken en via Belgie geraakt hij wel geselecteerd voor de volgende OS

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:40

Dat denk ik niet want het IOC wil geen dopingzondaren op de Spelen.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:44

daniella74 schreef:
Dat denk ik niet want het IOC wil geen dopingzondaren op de Spelen.


let wel dat de duitse bond er alles aan gedaan heeft, niet het IOC, om hem het moeilijk te maken

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Olympische carrière van Christian Ahlmann definitief voorbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:01


henkb

Berichten: 722
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:01

bulck schreef:
daniella74 schreef:
Dat denk ik niet want het IOC wil geen dopingzondaren op de Spelen.


let wel dat de duitse bond er alles aan gedaan heeft, niet het IOC, om hem het moeilijk te maken


Ik hoop het, maar vrees het ergste, overstappen naar Belgie ontlast hem niet van de straf die hij heeft gehad, en dat is de meetlat.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Olympische carrière van Christian Ahlmann definitief voorbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:10

ah dan mag Isabelle werth ook niet meer op de OS aantreden, als ze dat willen hard maken.

Ibbel

Berichten: 49133
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:11

Ik vind de titel van dit nieuwsbericht wel verwarrend.
Houdt dit in dat Ahlmann levenslang niet op de OS mag verschijnen?
Of mag hij alleen niet naar de OS in 2012?

Want in dat geval mag ik toch aannemen dat z'n carriere niet over is. Tenzij hij voor 2016 de pijp uitgaat natuurlijk...

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:12

Nee, Isabell mag wel, want dat is anders...

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:14

manic schreef:
Nee, die mag wel, want dat is anders...


in welk opzicht is dat anders dan? Die is toch ook 6 maanden geschorst door verboden middel tijdens internationaal concours. Ook door de duitste bond een hele poespas.
Dus als daar geen rechtlijnigheid inzit, zijn er wegen in te vinden.

En er nog wel een verschil tussen niet welkom en effectief niet mogen deelnemen

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:19

bulck schreef:
in welk opzicht is dat anders dan? Die is toch ook 6 maanden geschorst door verboden middel tijdens internationaal concours. Ook door de duitste bond een hele poespas.
Dus als daar geen rechtlijnigheid inzit, zijn er wegen in te vinden.


Precies :)

Overigens werd capsaicin ook bij het paard van Denis Lynch op diezelfde Olympische Spelen aangetroffen... iemand enig idee of die ook niet welkom op de OS of geschorst is?

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Olympische carrière van Christian Ahlmann definitief voorbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:31

Even opgezocht [ON] Schorsing voor Denis Lynch

Denis Lynch dus wel geschorst en kleine boete.

Ook Cian o'Connor kreeg 3 maanden schorsing na OS 2004, maar mocht wel in 2008 als reserve mee.

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Olympische carrière van Christian Ahlmann definitief voorbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:37

Gelijke monniken, gelijke kappen.......... zou je toch zeggen, wel zo eerlijk, maar ook dat is kennelijk ver te zoeken.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:37

ach ik denk dat er wel iets op te vinden valt
(andere nationaliteit, rijdend voor een sportstamboek, en wat druk zetten op ioc ivm het hervormd dopingbeleid etc)

Beau_Myrthe

Berichten: 2675
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:51

Frenka schreef:
Cassidy schreef:
Ik heb hier een dubbel gevoel bij en kan niet meteen staan te juichen.


Dat vind ik dus ook.


En dat vindt ik ook!

DinoBanani

Berichten: 551
Geregistreerd: 22-12-07
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:14

Ik vindt dopinggevallen altijd zo vaag.. Heb het ook nog nooit begrepen. Ik bedoel, als je in de top rijdt weet je wat het voor gevolgen heeft als je doping gebruikt. Ik ben van mening dat de ruiters het niet in alle gevallen bewust doen. Soms heeft je paard gewoon medicatie nodig, en dan blijkt maanden later dat er nog resten van verboden stoffen in het bloed te vinden zijn, terwijl het ronduit noodzakelijk was voor de genezing van het paard. Ik denk ook dat de federatie beter moet testen en de regels moet aanpassen. Het geval van Isabell Werth was heel anders.. Je kunt ook niet alle gevallen met elkaar vergelijken..