Twee veulens binnen een jaar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lilliputter

Berichten: 8758
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Heesch

Twee veulens binnen een jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 20:21

http://www.Horses.nl/ http://www.Paardenkrant.nl

Twee veulens in één jaar tijd, en dan geen tweeling. Het kan, maar gebeurt zelden. Henk en Gerda Kruisselbrink uit het Winterswijkse Kotten maakten dit vorige week mee. Hun Friese merrie Lobke schonk in 2009 op 8 januari het leven aan een veulen. Op donderdag 31 december werd nummer twee geboren.

De afstamming van Lobke is onbekend. Wel weet Kruisselbrink dat de merrie nu haar tiende veulen aan de voet heeft, het negende bij Kruisselbrink. De vader van het op oudejaarsdag geboren hengstveulen is Prins. Ook van hem is de afstamming onbekend. “Onze Friezen hebben geen papieren. Het is voor ons hobby en belangrijk dat ze een goed karakter hebben. Bovendien kunnen we de veulens altijd vrij makkelijk verkopen. Meestal meldt zich al snel een koper”, aldus Gerda Kruisselbrink.

Familie Kruisselbrink uit Winterswijk-Kotten houdt hobbymatig diverse Friese paarden. Ze worden ingezet voor verschillende aangespannen doeleinden, waaronder trouwpartijen. Kruisselbrink laat de merries veelal bewust in de winter veulenen. “Dan is het rustiger met trouwpartijen en dergelijke. Je kunt dan toch minder aanspannen rijden. De veulens hoeven niet per se in januari geboren te worden, dat kwam met Lobke het afgelopen jaar zo uit. Bovendien, als je je merrie elk jaar direct weer laat dekken, komt het veulen vanzelf elk jaar een maand vroeger. Af en toe laten we een merrie wel een jaar overslaan, anders wordt het wel erg vroeg.”
Laatst bijgewerkt door Sammie op 06-01-10 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: aangepast naar regels van ON

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: Twee veulens binnen een jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 08:22

ja ja, echt iets om trots op te zijn.....geld geld geld...?

moonprayer

Berichten: 2394
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Friesland

Re: Twee veulens binnen een jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 08:14

31 december? dat is ongunstig voor de keuringen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Twee veulens binnen een jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 08:19

Niet slim om dat aan de grote klok te hangen, idd ivm de keuringen.
En voor het veulen een beetje sneu om hartje winter geboren te worden.
En hebben de fokkers er niet een keertje aan gedacht om een aantal maanden over te slaan? Je hoeft toch echt geen jaar over te slaan omdat een veulen te vroeg dreigt te komen? Als het veulen steeds later komt kan ik me voorstellen dat je een jaartje overslaat, maar te vroeg toch niet?

Dana01

Berichten: 8596
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Akkrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 08:20

het lijkt me duidelijk dat dit veulen niet naar de keuring zal gaan omdat de moeder geen papier heeft en de vader ook niet, dus het tijdstip van geboorte is totaal onbelangrijk....

@cassidy, ze laten ze bewust in de winter bevallen omdat ze ze dan niet nodig hebben. dus te vroeg zal betekenen in augustus/september...

moonprayer

Berichten: 2394
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Friesland

Re: Twee veulens binnen een jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 08:31

dan snap ik al helemaal niet waarom ze 2 veulens in een jaar willen fokken. een Fries zonder stamboek papier is toch niet dat je zegt, een mooie vetpot? of leveren die alsnog veel op?

Dana01

Berichten: 8596
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Akkrum

Re: Twee veulens binnen een jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 08:34

ik snap dat ook niet :n

een merrieveulen zal nog wel wat op kunnen brengen, er zijn genoeg mensen die een fries willen en hem niet kunnen betalen, dan is papierloos nog haalbaar.

wij hebben ze met papier gefokt en daar moest geld achteraan :x
tsjah....

nu word er hier dus niet meer gefokt :n

moonprayer

Berichten: 2394
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Friesland

Re: Twee veulens binnen een jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 08:37

nee, het is een dure hobby.
ik zie dis ook niet uit kunnen. ja wellicht met 2 veulens per jaar. maar dat vind ik wat te gek worden.

Dana01

Berichten: 8596
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Akkrum

Re: Twee veulens binnen een jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 08:39

als je weinig dekgeld hebt en een merrie die probleemloos bevalt, dan kun je voor heel weinig geld fokken, als het veulen dan 750 euro op zou brengen (merrie meer) dan is dat toch winst :x