BLID wil onbeschutte dieren verplicht binnen laten halen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

BLID wil onbeschutte dieren verplicht binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 10:19

http://www.blid.be



Als gevolg van de aanslepende vrieskoude en een sneeuwtapijt dat hardnekkig blijft liggen, heeft de Belgische BLID minister van volksgezondheid en dierenwelzijn Laurette Onkelinckx deze middag, via haar medewerker verzocht onbeschutte dieren verplicht te laten binnen halen.

Nog dagelijks komen er meldingen over dieren, zowel paarden als runderen, die zonder eten en drinken op de weide staan. Eten en drinken zijn heel belangrijk om hun weerstand te behouden tegen het vriesweer. Boeren en sommige andere dierenhouders komen zelf niet meer naar buiten, vanwege de vrieskou die hen ook treft. BLID krijgt deze getuigenissen via email en telefoon.

Vele van deze dieren staan dan nog eens op weiden waar geen enkele beschutting voorhanden is. In een open vlakke weide kan men stellen dat de vriestemperaturen er verdubbelen. De dieren die het komende weekend nog buiten zullen lopen, gaan het zeker hard te verduren krijgen.

De federale overheidsdienst dierenwelzijn, die werkt onder minister Onkelinckx, was verbaasd dat er nog zoveel klachten worden gemeld bij BLID. Vanuit het kabinet Onkelinckx kon BLID vandaag wel al vernemen dat bij de organisaties voor boeren er al werd op aangedrongen, om hun leden aan te bevelen dieren binnen te houden. Maar tot zolang er geen verplichting is, zullen deze aanbevelingen in de wind worden geslagen.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:20

Maar met genoeg hooi en een dikke deken is het toch ook goed? Veel gezonder dan binnen!

Maar als ze geen water meer krijgen is het natuurlijk erg slecht! Ik zie nu dat het in België is. Wel goed dat er iets aan gedaan wordt.
Laatst bijgewerkt door Amalarab op 07-01-10 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 10:21

JaneJansen schreef:
Maar met genoeg hooi en een dikke deken is het toch ook goed? Veel gezonder dan binnen!

(oh België)


Er staat ook dieren ZONDER voer.

Kitsolu

Berichten: 2631
Geregistreerd: 03-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:22

Nou, mijn fjordje en ijsco lopen onbeschut (een singel bomen naast de wei, maar dat biedt niet zoveel bescherming) op een redelijk schrale wei met onbeperkt water en onbeperkt hooi. Die vermaken zich wel en die gaan echt niet naar binnen.

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:23

Cayenne schreef:
JaneJansen schreef:
Maar met genoeg hooi en een dikke deken is het toch ook goed? Veel gezonder dan binnen!

(oh België)


Er staat ook dieren ZONDER voer.


Dan moet je dat erbij zetten in de titel.

Dieren binnen halen die gewend zijn 24/7 buiten te staan is overigens ook niet zonder risico's, je hebt kans dat ze dan veel te warm worden in een stal.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:24

het is maar de vraag of zelfs het verplichten iets zal uithalen. vind maar eens op korte tijd pension waar nu nog iets vrij is. Ken verder ook paarden die 24/24 buiten staan zonder al te veel beschutting, maar die worden wel bijgevoerd enzo. dus dat scheelt weer. Verder doen ze het prima.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 10:24

Caira schreef:
Dan moet je dat erbij zetten in de titel.

Dieren binnen halen die gewend zijn 24/7 buiten te staan is overigens ook niet zonder risico's, je hebt kans dat ze dan veel te warm worden in een stal.


Komt duidelijk naar voren in het artikel dus met een beetje lezen is het al duidelijk ;)
Bovendien past dat niet meer in de titel :+

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: BLID wil onbeschutte dieren verplicht binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:25

ja ok, maar de titel schept wel een verkeerd beeld. Hier staan ook genoeg onbeschutte paarden, koeien en schapen, maar als ze voldoende ruwvoer hebben redden ze zich prima

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:26

Bovendien rijst bij mij de vraag of we alles voor moeten gaan kauwen? :D Lijkt mij met verder goed lezen en zelf nadenken toch wel erg logisch dat dát ook een probleem kan zijn. Sneeuw over gras = weinig geen voer enz.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:26

Ik vind een schuilstal ook niet meer dan normaal.
Zou gewoon verplicht moeten worden dat buitenlopende dieren een schuilmogelijkheid hebben.

Zowel tegen koude, wind, regen als zon en dazen.

Hier lopen ook alle paarden 24/7 in de wei, en reken maar dat ze dankbaar gebruik maken van de schuilmogelijkheid.

Bij die schuilmogelijkheid is dan ook meteen plek om goed ruwvoer neer te leggen, leg je het buiten is de kans groot dat het bij zware sneeuwval zo insneeuwt.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:38

Cayenne schreef:
Nog dagelijks komen er meldingen over dieren, zowel paarden als runderen, die zonder eten en drinken op de weide staan. Eten en drinken zijn heel belangrijk om hun weerstand te behouden tegen het vriesweer. Boeren en sommige andere dierenhouders komen zelf niet meer naar buiten, vanwege de vrieskou die hen ook treft. BLID krijgt deze getuigenissen via email en telefoon..


binnenhalen lijkt em dan geen oplossing, voer moeten ze hebben, sobere rassen kunnen ook prima in dit weer zonder beschutting, maar ze moeten wel goed te vreten krijgen, daar moeten ze streng op zijn!

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: BLID wil onbeschutte dieren verplicht binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:40

Vind binnenhalen ook geen oplossing, wel iets doen aan beschuttingsmogelijkheden. Elk ras verdient goede beschutting in de natuur hebben ze die ook nodig dus een wei is weinig anders naar mijn mening.

peer2005
Berichten: 392
Geregistreerd: 06-09-09

Re: BLID wil onbeschutte dieren verplicht binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:51

Kortzichtige onwetendheid. Ben in dit opzicht blij dat ik niet in Belgie woon! Van een middenweg hebben deze heren/dames ambtenaren duidelijk nog nooit gehoord. Ik zie alle paardenbezitters al voor me die met verkrachte eenden zo'n schuilhok in elkaar gaan timmeren terwijl die beesten er vervolgens niet in gaan staan, en wat dan? Stoute paarden! Ze hebben het koud, maar zitten in de ontkenningsfase! IN THERAPIE!

sylviel
Berichten: 550
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: België, Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:06

hier een belgje...

Mijn 2 arabjes staan sinds kort aan huis. Ze staan buiten zonder deken , onbeperkt hooi en water, wel beschutting. Je wilt niet weten hoeveel opmerkingen ik al heb gekregen van mensen die het zoooo zielig vinden dat ze buiten staan met dit weer....
en ja hoor, al controle gehad.
Ze gaan zelfs 's nachts op stal en toch kreeg ik er opmerkingen over..
Gelukkig konden ze me niks maken, want ze zijn gezond, hebben onbeperkt hooi en water.
Maar ik weet nu dat ik me dit weekend weeral aan een controle kan verwachten vermits ze veel sneeuw en koude temp verwachten....

ansje325

Berichten: 265
Geregistreerd: 14-04-08
Woonplaats: ergens in brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:22

moet je eens een keer naar de gemeente bellen om een schuilstal te zetten. Mag echt niet!!!!

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:27

ansje325 schreef:
moet je eens een keer naar de gemeente bellen om een schuilstal te zetten. Mag echt niet!!!!


En dan willen ze er vaak ook niet in....tot het hoogzomer is!

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:30

Vindt het een goede regel.

Ik ben van mening dat ieder dier moet kunnen beschikken over een schuilstal. In de zomer voor de warmte en in de winter om te schuilen en in droog stro te kunnen liggen.

Ik vindt dat dieren die buiten leven zonder stal zo op gehaald mogen woden door de DB. Als je niet bouwen mag van de gemeente dan maar binnen halen en een aantal uur op de wei.

peer2005
Berichten: 392
Geregistreerd: 06-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:35

Wilawander, je projecteert. Een buitenpaard met een goed geisoleerde vacht ligt prinsheerlijk in de sneeuw. Test dat zelf maar eens als je de gelegenheid hebt. Kurkdroog, warm en comfortabel. Het huidige winterweer is perfect geschikt voor paarden, mits (voor de 1000e x...) voorzien van goed voer!
Laatst bijgewerkt door peer2005 op 07-01-10 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:36

Wilawander schreef:
Vindt het een goede regel.

Ik ben van mening dat ieder dier moet kunnen beschikken over een schuilstal. In de zomer voor de warmte en in de winter om te schuilen en in droog stro te kunnen liggen.

Ik vindt dat dieren die buiten leven zonder stal zo op gehaald mogen woden door de DB. Als je niet bouwen mag van de gemeente dan maar binnen halen en een aantal uur op de wei.


Binnen halen en een paar uur op de weide? Enig idee hoe slecht dat is voor een paard? mijn paarden hebben wel een stal maar die wordt nooit gebruikt. Dat ze een stal nodig hebben zit in ONS hoofd, niet in die van het paard. Moet ik ze er dan maar verplicht in opsluiten? Slaap jij daar beter van?
Laatst bijgewerkt door Caira op 07-01-10 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:36

Niemand weet of ze er niet in staan, ik neem aan dat je er geen stoeltje hebt gezet en zelf 24 uur per dag op de uitkijk staan?

Als er keuze is, is er nl iets voor elk dier. Vaak staan er ook oude dieren op een wei, die worden niet meer bereden en is het goedkoper om ze maar ergens op een stukje gras te gaan zetten ipv in pension, voor die dieren zou extra gezorgd moeten worden, maar die worden vaak vergeten, staan ook niet altijd in de buurt en baasje is al druk met ander paardje en het is zo koud en donker....dat daar over gebeld wordt, vind ik alleen maar goed.

Waarom moet iedereen altijd weer zijn eigen goede dingen als vergelijking er bij halen?

Mijn buren hebben ook geen verstand van paarden en dachten ook dat het te koud was voor mijn paarden om ze buiten te hebben. Als je ze uitlegt dat ze dat wel kunnen hebben, omdat ze hun benen moeten strekken, maar wel op stal staan in de nachten, dan is het goed, dan snappen ze het.

Cynthiaaapje

Berichten: 1927
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Overschild

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:38

Die van mij staan ook als het even kan buiten. En dan zonder deken en zonder water omdat ze helemaal geen water drinken maar blijkbaar genoeg hebben aan het water wat ze binnen krijgen via de sneeuw.. Hooi hebben we bij ze in de wei gelegd maar daar komen ze nauwelijks aan.. Ja ze gaan er boven op staan te piesen.. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:40

Caira, jij hebt een tinker en die is heel anders dan een KWPNer bv. Dat is appels en peren vergelijken. Zo heb ik bij een tinker op stal gestaan, dat dier stond altijd te zweten op stal, die was beter af buiten.

Jammer dat de rassen gemakshalve maar door elkaar gehaald worden. Gelukkig hebben ze de fjord van de overburen weer buiten gezet, die staat altijd in de wintermaanden 24 uur op stal. Sinds 3 dagen staat hij buiten, zouden ze daar over gebeld hebben? Ik weet het niet, hoop dat ze wijzer zijn geworden, dier was moddervet geworden van het wortelschieten, nu eindelijk loopt hij in temperaturen met weinig eten zoals hij eigenlijk leeft in zijn eigen land van afkomst.

Mijn paard gaat dat niet redden nu alleen nog maar buiten zonder bij gevoerd te worden...

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: BLID wil onbeschutte dieren verplicht binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:43

De arabieren van Arabesk staan hier 300 meter verderop, de nrpser en kwpner van de buurman staan ook 24/7 buiten. Mijn welshje heeft ook nog nooit een stal gezien

Russel het zijn PAARDEN! Wij vermenselijken ze.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:43

Inderdaad je zit er geen 24 uur bij. kennis van mij heeft ook alles buiten staan zonder schuilstal. Nu stan ze op de weide met schuilstal. En wat waren ze blij. Zij gaan regelmatig daar nar binnen.

Mijn beide shets staan ook 24 uur per dag buiten en kunnen doen en laten wat ze willen. Ze staan aan huis en aangezien ik altijd thuis ben, zie ik ze dus regelmatig binnen staan en slapen.

Ik ben zeker een voorstander van 24 uur buiten maar MET schuilstal. Mijn voorbeelden zeggen mij genoeg.

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: BLID wil onbeschutte dieren verplicht binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:45

ik zie ze geen 24/7 maar zie aan de rubbermatten dat er niet binnen gestaan wordt. Hier staan kuddes paarden, ijslanders, kwpners, nrpsers, shetlander, quarters, arabieren en alles staat buiten en alles is happy.

Ja voor mijn 7 koudbloeden en 1 warmbloed die ik hier heb staan is dit DE ideale temperatuur.