BLID wil onbeschutte dieren verplicht binnen laten halen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:38

Citaat:
Ehm...bij ons zul je echt niet zien dat er geen hooi in de wei meer ligt hoor. Er staat hier een rol hooi in het land en zodra die op is (eigenlijk nog voordat die op is) wordt er een nieuwe neergezet. Zeker met dit weer moet een paard onbeperkt (en dan dus ook écht onbeperkt) kunnen eten.

Wij hebben eerder ook onbeperkt hooi gevoerd, maar daar zijn onze paarden niet bij gebaat, dan vreten ze zich binnen no time helemaal kapot. Ze krijgen 2 keer per dag een hele grote berg hooi, waarvan een deel in hooinetten zit, dus daar doen ze wat langer mee. En ze zijn allemaal zeer weldoorvoed (sommigen kun je ook gerust dik noemen :j).

Ik neem trouwens mijn opmerking over de reserves niet aanspreken terug, ik zag vandaag dat ze toch wel iets aan het afvallen zijn, dus ze zijn nu toch de reserves een beetje aan het aanspreken, waarschijnlijk omdat het al een paar weken zou koud is, de afgelopen jaren duurde die koude periode niet zo lang. Ik heb nu ook aan de anderen gezegd dat we extra ruwvoer moeten gaan bijvoeren, omdat ze nu toch de reserves aan gaan spreken (in dit geval is het absoluut niet erg, want ze hebben allemaal een heeele flinke reserve :j). Maar dit is voor het eerst dat dit nodig is, voorgaande jaren was dit absoluut niet van toepassing.

Zowel Caira als E-horse kunnen volgens mij wel bevestigen dat die paarden van ons (of in ieder geval de mijne en dat is bijna de slankste :+) verre van ondervoed zijn, en er zijn nog wel meer bokkers die dat kunnen bevestigen :D. Dus onbeperkt hangt een beetje van de situatie af, en ook van het hooi trouwens.

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:48

Ik vindt de voorwaarde voor dieren op het land zonder schuil mogelijkheid dat er onbeperkt hooi aangeboden moet worden. Eten is hun enige manier van warm kunnen houden.

Maar ja mijn eigen pony kan nu op het weiland en hoeft niet op de paddock te blijven. Hij heeft een loopstal met lekkere dikke warmer bodem.
Geloof het of niet hij komt alleen binnen om wat te drinken en te plassen.
Meneer wil graag dat zijn buffet buiten gebracht wordt. Hij komt echt niet binnen. In de avond moeten we hem echt even binnen halen anders kunnen we niet controleren of alles nog goed is. Hij heeft gewoon haast om het eten op te hebben en hups weer naar buiten.

Afbeelding

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: BLID wil onbeschutte dieren verplicht binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:59

Even mijn eerdere berichtje lezen, die van ons staan niet onbeschut.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 07:44

sanne83 schreef:
Ik vind het altijd erg grappig als ik lees dat mensen denken dat paarden zo ver doorgefokt zijn dat ze hun natuurlijke instincten verloren zijn.
Doet me altijd een beetje denken aan die experimenten met varkens. Varkens zijn nog veel en veel erger doorgefokt dan paarden.
Er waren heel veel varkenboeren die dachten dat hun dieren geen behoefte hadden om hun natuurlijk gedrag te vertonen, omdat ze te ver doorgefokt waren :D Laten ze dat nu in een experiment uitgeprobeerd hebben :D Doorgefokte varkens rechtstreeks uit de bioindustrie ergens in scandinavie neergezet en kijken wat ze gaan doen. Binnen een week hadden die varkens nesten gebouwd en leefden als elk ander wild varken. Nesten bouwen is iets wat die varkens toch al een generatie of 30-40 niet meer gedaan hadden :D
"Sportpaarden" uitzetten op de steppe, best een leuk experimentje :D

KiWiKo schreef:
Klein simpel voorbeeldje, iedereen kent wel ergens een keer een via, via verhaal van een paard dat bijvoorbeeld koliek heeft gekregen van beschimmeld hooi, of van het eten van teveel stro........ of paarden die hoefbevangen zijn geraakt van teveel fructaan in het gras.

De niet gedomesticeerde paarden overkomt dit niet, waarom niet......... nou omdat hun instinct zegt "NIET ETEN" Gedomestiseerde paarden eten die sjit gewoon :)


Ook wilde paarden kunnen gewoon hoefbevangen worden van fructaan. Daar hebben ze geen speciaal instinct tegen ofzo. Als een wild paard honger heeft zal het ook beschimmeld hooi eten en te veel stro. Als je gedometiceerde dieren gewoon genoeg ruwvoer geeft, eten ze niet zoveel rare dingen;) Paarden zijn enorm kieskeurig, zullen niet snel iets geks eten. Bij honger wel, mensen beseffen alleen niet dat hun paard een hongergevoel kan hebben na kilo's biks. Het is misschien ook meer ruwvoer-trek :D

varkens zijn intelligent, paarden niet :D

huh, ik heb hier altijd moeten lezen dat hoefbevangenheid in de natuur niet voorkomt, dat dit komt door verkeerde huisvesting evenals koliek ed. Of zal er toch iets van waarheid in mijn bewering zitten?

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 10:40

Koliek komt ook voor in de natuur.
Onze weides zijn gewoon te goed voor de meeste paaarden.
Een "wild" paard zou bij ons in de wei ook bevangen kunnen worden want ze vinden het gras lekker en eten daar gewoon van.
Alleen in de natuur komen zulke grote velden "te goed" gras bijna niet voor. Zebra's kunnen ook bevangen raken van te "vet/suikerrijk" gras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 11:11

Nou en kieskeurig :( ! Het hooi van de nacht wordt niet meer opgegeten de volgende dag. Kom ik met vers aan, volgens mij totaal geen verschil, wordt het uit mijn handen getrokken, wat er ligt dat blijft liggen tot ik het weg haal.

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 11:24

sanne83 schreef:
Ik vind het altijd erg grappig als ik lees dat mensen denken dat paarden zo ver doorgefokt zijn dat ze hun natuurlijke instincten verloren zijn.
Doet me altijd een beetje denken aan die experimenten met varkens. Varkens zijn nog veel en veel erger doorgefokt dan paarden.
Er waren heel veel varkenboeren die dachten dat hun dieren geen behoefte hadden om hun natuurlijk gedrag te vertonen, omdat ze te ver doorgefokt waren :D Laten ze dat nu in een experiment uitgeprobeerd hebben :D Doorgefokte varkens rechtstreeks uit de bioindustrie ergens in scandinavie neergezet en kijken wat ze gaan doen. Binnen een week hadden die varkens nesten gebouwd en leefden als elk ander wild varken. Nesten bouwen is iets wat die varkens toch al een generatie of 30-40 niet meer gedaan hadden :D
"Sportpaarden" uitzetten op de steppe, best een leuk experimentje :D

Ook wilde paarden kunnen gewoon hoefbevangen worden van fructaan. Daar hebben ze geen speciaal instinct tegen ofzo. Als een wild paard honger heeft zal het ook beschimmeld hooi eten en te veel stro. Als je gedometiceerde dieren gewoon genoeg ruwvoer geeft, eten ze niet zoveel rare dingen;) Paarden zijn enorm kieskeurig, zullen niet snel iets geks eten. Bij honger wel, mensen beseffen alleen niet dat hun paard een hongergevoel kan hebben na kilo's biks. Het is misschien ook meer ruwvoer-trek :D


Dat laatste klopt! Krachtvoer heeft een paard snel op en daarom heeft het paard daarna nog honger. Paard is namelijk gebouwd op ruwvoer: de hele dag door kleine porties eten. Als het paard uren achter elkaar een lege maag heeft krijgt het inderdaad honger.

Rivendell

Berichten: 6820
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:06

russel schreef:
Nou en kieskeurig :( ! Het hooi van de nacht wordt niet meer opgegeten de volgende dag. Kom ik met vers aan, volgens mij totaal geen verschil, wordt het uit mijn handen getrokken, wat er ligt dat blijft liggen tot ik het weg haal.


Inderdaad! Dat doen mijn ponies ook. Nieuw is altijd beter:P

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:15

KiWiKo schreef:
varkens zijn intelligent, paarden niet :D

huh, ik heb hier altijd moeten lezen dat hoefbevangenheid in de natuur niet voorkomt, dat dit komt door verkeerde huisvesting evenals koliek ed. Of zal er toch iets van waarheid in mijn bewering zitten?


heeft niks te maken met intelligentie, dat heet gewoon instinct :D . Een varken bedenkt niet dat hij een nest moet bouwen, dat zit gewoon heel diep in het instinct. Net als bij paarden een enorme loop-en knabbel-veel-ruwvoer-drang er heel diep inzit. Zijn niet dingen die je er "even uitfokt".

Hoefbevangenheid zal in de natuur best voorkomen. Minder kans, dat wel. Gezonde hoeven, dunne paarden, geen enorm voedingrijk gras, dat geeft allemaal wel een verminderde kans. Maar laat zo een paard in een keer 30 kilo krachtvoer achteroverslaan, en ze staan echt wel hoefbevangen ;)
Koliek is een symptoom ;) Kan een symptoom zijn voor heel veel verschillende aandoeningen. Als je het hebt over darm aandoeningen, zal een voedingsregime passend bij de anatomie van de paardendarm, er zeker aan bijdragen dat te voorkomen. Kleine beetje ruwvoer de hele dag door is waar een paardendarm op gemaakt is en zal voor zo min mogelijk verstoringen zorgen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: BLID wil onbeschutte dieren verplicht binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:20

jahoor intelligentie heeft te maken met probleemoplossend denken :)

en dat kan een paard niet :)

een wild paard zal geen 30 kilo krachtvoer achterover slaan, want daar heeft die geen behoefte aan :)

Ik snap verder heel goed hoe de darmflora van paarden werkt dank je :)

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Re: BLID wil onbeschutte dieren verplicht binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:32

Hier staat alles ook buiten.
Maar allemaal een schuilstal op de wei met open deur.
Ik voer dus binnen zodat ze toch eventjes binnen staan want, anders komen ze niet binnen.
Wel hebben ze bijna onbeperkt hooi en veel voer ter beschikking.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:45

Een wild paard zal gewoon die 30 kilo achterover slaan hoor. Een paard snapt niet het verschil tussen ruwvoer en krachtvoer, die wil gewoon lekker eten en knabbelen. Of dat voer dan heel veel koolhydraten heeft of weinig, dat maakt heel weinig uit. Ik denk eerlijk gezegd zelfs dat een paard de voorkeur geeft aan voer dat veel energie geeft, juist omdat dat in de natuur zo weinig voorkomt en dan wel voordelen geeft.
Als je weet hoe de darm van een paard werkt, is het vrij logisch waarom koliek weinig voor zal komen in de natuur;)

heeft allemaal niets te maken met probleemoplossend denken, nesten bouwen, loopdrang hebben is instinct. Ook al fok je al -tig generaties, hebben ze dat al die -tig generaties niet van hun moeder kunnen leren, zodra je ze loslaat gaan ze hun natuurlijk gedrag vertonen.
Zodra je sportpaarden loslaat op de steppe zoeken ze elkaar vanzelf op, gaan ze scharrelen naar eten en gaan ze daarvoor flinke stukken lopen. Als het winter wordt gaat de vacht vanzelf groeien. Na een jaar denk je een een groep wilde bospony's te zien, blijken ze alleen een stuk groter te zijn :+
Daarnaast hebben paarden echt wel een bepaald probleemoplossend vermogen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: BLID wil onbeschutte dieren verplicht binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:51

een wild paard snapt heel goed waar die wel of niet aan doodgaat :) :)
tjonge.......... zoveel geleerd over paarden in de natuur, maar nog helemaal niks geleerd over instinct..............

bijzonder

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: BLID wil onbeschutte dieren verplicht binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:53

en paarden hebben nul oplossend vermogen, ja de gedomiesticeerde paarden............

maar een paard in het wild weet evenmin raad met een stalslot als het gedomesiceeerde paard weet over het voedsel zoeken :)

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:04

Jahoor, een wild paard weet heel goed waar hij aan dood gaat :+
Je dicht wilde paarden echt bijzondere eigenschappen toe.

Er is geen verschil tussen een wild en gedomesticeerd paard, behalve in de manier waarop ze op mensen reageren. Dat houdt de term gedomesticeerd namelijk in ;)
Misschien bedoel je paarden die zo gedragsgestoord zijn geworden van onze manier van houden dat ze zich niet meer in een normale situatie kunnen handhaven. Die heb je namelijk wel.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: BLID wil onbeschutte dieren verplicht binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:10

De paarden verbruiken met dit weer veel energie. met ruwvoer alleen vullen ze die niet aan. Voeren jullie dus ook krachtvoer of doen jullie alleen maar ruwvoer. Ik neem aan dat wanneer je geen dekens op hebt dus ook meer krachtvoer bijvoert om dat ze dan meer energie verliezen aan het zich warm houden

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: BLID wil onbeschutte dieren verplicht binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:43

waarom vullen ze die met ruwvoer alleen niet aan Dinopino?
Hangt dat er niet vanaf hoeveel ruwvoer ze krijgen en van welke kwaliteit?
Juist het proces van verteren van ruwvoer levert toch warmte op? Het gaat dan volgens mij niet zozeer om de energie die ze in calorieën binnen krijgen, maar meer om de tijdsduur van het verteringsproces, dat ze continue vezels tot hun beschikking hebben om die bacteriën aan het werk te houden die die warmte opleveren.

Ik geef ze nu wel elke avond wat krachtvoer, maar dat is maar 100gram granenmengeling en handje pavo daily zodat ze er wat beter op kauwen en langer over doen. En dat is in plaats gekomen van de wortelen die ze eerst kregen, maar die nu slecht te bewaren zijn omdat ze bevriezen.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:44

in wortelen zit eigenlijk voornamelijk water en die levert geen energie. Warmte ontstaat door vertering van eiwitten en door bakterielle fermentering in de darm dus als paarden bietenpulp of krachtvoer eten. Ruwvoer geeft weinig energie en zoveel als ze nodig hebben kunnen ze niet uit ruwvoer halen ook al zouden ze de hele dag ruwvoer eten in de zomer kunnen ze het wel uit het gras halen maar in barre omstandigheden lukt dat natuurlijk niet De hele dag en voldoende ruwvoer is met name ook belangrijk vanwege het feit dat paarden anders als mensen 24 uur maagzuur aanmaken en die dus geneutraliseerd moet worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:53

Die varkens he? Dat vind ik wel een leuk item. Die zijn intelligenter dan paarden. Wordt gezegd gelijk gesteld aan een kind van 5... Dat is nog eens andere koek dan ze alleen maar in hun drek te laten staan in een kleine ruimte voor de vleesconsumptie.

Een varken kan je zindelijk maken en gewoon mee gaan wandelen, luistert naar zijn naam..

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: BLID wil onbeschutte dieren verplicht binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:24

Hmm, gek, toch hoef ik ze niet als huisdier, hoewel ze waarschijnlijk wel makkelijker zijn dan kinderen ;).

@dinopino, je verhaaltje klinkt allemaal leuk, maar hoe zouden paarden in het wild dan in godesnaam moeten overleven, daar heb je namelijk geen krachtvoer of bietenpulp :+.... Ruwvoer is juist hetgene waar dat hele darmstelsel op gebaseerd is, niet op krachtvoer, dat is namelijk helemaal niet goed voor het darmstelsel. Die eiwitten zitten ook volop in hooi/gras en het fermenteren gebeurt ook heel prima. Juist omdat de vertering zo lang duurt, halen ze er de hele dag door energie uit. Dus ruwvoer is echt niet alleen ter voorkoming van maagzuur, het is de basis, geen aanvulling.

Even tussendoor, het is trouwens vrij onwaarschijnlijk dat een wild paard zo een ton krachtvoer leeg eet. Heb je ooit wel eens iets aan een paard gegeven wat ze niet kennen? Dat spugen ze weer uit. Bovendien lijkt het me niet echt bevorderend voor het levensbehoud van het wilde paard als ie alle onbekende spullen zou opvreten. DIe kans acht ik dus erg klein.

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:30

hyppolyte schreef:
Hmm, gek, toch hoef ik ze niet als huisdier, hoewel ze waarschijnlijk wel makkelijker zijn dan kinderen ;).



Ik heb ze als huisdier en geloof me, ze zijn minstens, zo niet leuker, dan honden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heel offtopic, maar ik moet mijn schatjes natuurlijk wel even verdedigen he :D .

_biondaa

Berichten: 1847
Geregistreerd: 30-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:51

Als ze een dikke deken om hebben, Een stal of iets om in te schuilen tegen de wind in, en water met hooi hebben mogen ze blijven staan, anders niet!

_biondaa

Berichten: 1847
Geregistreerd: 30-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:53

Vindt ik dan eigelijk...

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:10

9 van de 10 paarden hebben echt geen deken nodig hoor

Hier heb ik alles wel binnen gezet vannacht, boxen gemaakt en geiten verplaatst, want zelfs mij werd dit iets te gortig!

YentlKG

Berichten: 1488
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 03:41

Wij hebben ze ook 24/7 buiten staan, met dek op dat wel, geen schuilstal wel een dikke lange rij bomen aan de zeikant.
En het grappige is dat telkens als ik bij de paarden kom, ze niet bij die bomen staan.
Pony die ik rijdt die wil niet eens in stal, met opzadelen etc loopt ze er al graag uit en als je dr alleen dr in zet wil ze dr al overheen en ze is niet de enigste. Ze vinden het heerlijk buiten, hebben het lekker warm met veel voedsel en klaar.
Dit liever dan weken op stal.

http://lh5.ggpht.com/_xZSIM8A3Zxg/S0NW2 ... G_2791.JPG

http://lh6.ggpht.com/_xZSIM8A3Zxg/S0NW6 ... G_2807.JPG