BLID wil onbeschutte dieren verplicht binnen laten halen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: BLID wil onbeschutte dieren verplicht binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 09:58

Stom stom stom, hoe kan ik die knollen ook binnen gooien, irish stond me verwijtend aan te kijken vanochtend. Collin had gewoon het hek ontzet en liep los op het erf en de shetters hadden de eerste deur al volledig gesloopt en waren aan de tweede bezig. Heb alles naar buiten gesodemieterd en gezegd dat ze het maar een tijdje uit moesten zoeken. Denk je eens je paard een plezier te doen....

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: BLID wil onbeschutte dieren verplicht binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 10:44

Je weet toch dat je ze geen plezier doet met binnen zetten _O-? Waarom had je ze trouwens überhaupt binnen gezet, zo dramatisch is het toch niet bij ons.

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 10:59

Caira schreef:
Stom stom stom, hoe kan ik die knollen ook binnen gooien, irish stond me verwijtend aan te kijken vanochtend. Collin had gewoon het hek ontzet en liep los op het erf en de shetters hadden de eerste deur al volledig gesloopt en waren aan de tweede bezig. Heb alles naar buiten gesodemieterd en gezegd dat ze het maar een tijdje uit moesten zoeken. Denk je eens je paard een plezier te doen....


Toch apart hoor, die van mij slopen de boel echt niet als ze binnen staan. Zou ik dan zulke vreemde paarden hebben?

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 11:27

Hier is alles buiten gebleven en maar goed ook want dat vreselijke weer viel hier heel erg mee. Zoals altijd eigenlijk, KNMI moet niet zo in paniek raken als er wat sneeuw komt.
De paarden buiten hadden het prima naar hun zin en alleen met voeren was het wat lastig aangezien er 1,5m hoge sneeuw voor de deur was gewaaid en de deur niet open kon :+
Na het uitgraven mooi alles hooi gebracht en wat brok en het water in de bakken was niet eens echt bevroren door de sneeuwlaag die erop zat. Dus dat maken ze zelf weer open, scheelt een hoop hakken met de bijl :D

Voor NL is dit misschien een pittige winter maar als je wel eens een winter in bv Iowa, USA hebt doorgebracht op een stal, lach je hier om het weer.
Daar is -20 prima weer en daar lopen de paarden dus ook gewoon buiten.
Pas met -30 én veel wind, wordt het gevaarlijk ivm bevriezen van neus en oren.
Tegen die tijd dat we zulk weer hebben, haal ik ze hier ook wel binnen...

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: BLID wil onbeschutte dieren verplicht binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 11:55

Ik vind die paniek ook redelijk belachelijk, i.d.d. -30 met wind dat is pas echt koud. Gewoon goed op je dieren letten en voldoende voer dan komt het wel goed.

Mijn hond ligt momenteel ook lekker buiten te slapen terwijl hij langzaam in een sneeuwbergje veranderd, en hij mag echt wel binnen maar wil dat overdag niet. Het is een schotse collie met een enorm dikke vacht dus binnen vind hij gewoon te warm.

noudy

Berichten: 1870
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: 's-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:30

Sharani schreef:
Ik vind die paniek ook redelijk belachelijk, i.d.d. -30 met wind dat is pas echt koud. Gewoon goed op je dieren letten en voldoende voer dan komt het wel goed.

Mijn hond ligt momenteel ook lekker buiten te slapen terwijl hij langzaam in een sneeuwbergje veranderd, en hij mag echt wel binnen maar wil dat overdag niet. Het is een schotse collie met een enorm dikke vacht dus binnen vind hij gewoon te warm.


Ik vind die paniek niet echt belachelijk, raak niet snel in paniek maar weet het nu echt even niet meer.
Paarden kunnen niet naar buiten, want alle sneeuw is hier tegen de boomwallen aangewaaid dus zien ze de omheining niet meer plus dat ze
er zo overheen kunnen lopen.
Kan de mest niet kwijt want kom met de kruiwagen niet door de sneeuw.
En kan de straat niet meer uit dus zit gewoon vast hier, terwijl mijn zoon bij vrienden slaapt en hun dochter hier.

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:23

1. jij zit in Duitsland, dus dat is waarschijnlijk alweer een stukje erger dan hier in NL. In het zuiden van NL is het ook weer erger dan in de rest van NL misschien, maar hier in NH is het echt heel prima te doen hoor (waar caira en ik zitten dus). Het is koud en het waait heel erg, maar verder wordt alles schromelijk overdreven. Het is hier overdag -2, waar hebben we het dan over :+?

En ja, dat je de mest niet kwijt kan, is niet echt een ramp. Kun je echt de straat niet meer uit omdat er een meter sneeuw ligt, of is de boel alleen maar erg glad?

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:59

noudy schreef:
Sharani schreef:
Ik vind die paniek ook redelijk belachelijk, i.d.d. -30 met wind dat is pas echt koud. Gewoon goed op je dieren letten en voldoende voer dan komt het wel goed.

Mijn hond ligt momenteel ook lekker buiten te slapen terwijl hij langzaam in een sneeuwbergje veranderd, en hij mag echt wel binnen maar wil dat overdag niet. Het is een schotse collie met een enorm dikke vacht dus binnen vind hij gewoon te warm.


Ik vind die paniek niet echt belachelijk, raak niet snel in paniek maar weet het nu echt even niet meer.
Paarden kunnen niet naar buiten, want alle sneeuw is hier tegen de boomwallen aangewaaid dus zien ze de omheining niet meer plus dat ze
er zo overheen kunnen lopen.
Kan de mest niet kwijt want kom met de kruiwagen niet door de sneeuw.
En kan de straat niet meer uit dus zit gewoon vast hier, terwijl mijn zoon bij vrienden slaapt en hun dochter hier.


Ja, erg he? We zitten zo'n 25 km van elkaar (Ik woon in Wiesmoor) en het is hier bar en boos :( De straat kom ik nog wel uit, maar het is door de wind en stuifsneeuw echt een ramp! In sommige gebieden is de noodtoestand al afgekondigd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:30

O jee, zou wel foto's willen zien van jullie stekken.

Inn

Berichten: 615
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Nieuwmoer - Kalmthout

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:59

Ik graaf elke keer een pad om mijn mest kwijt te geraken, gelukkig hadden we juist in de zomer overal klinkers gelegd. Vorige winter moest ik nog door de modder baggeren ook voor mijn hooi dat achter de mesthoop ligt moet ik een pad vrijmaken. Mijn trailer staat al een week vast door duinen stuifsneeuw die moet ik uitgraven maar gelukkig kan ik met mijn 4x4 wel nog weg. Het stomme is dat de straat waar ik woon zelf al goed vrij is uitgezonderd voor en naast mijn huis. Ik woon op een hoek met naast ons een smal weggetje zo breed als een fietspad en daar wordt geen sneeuw geruimd maar daar komen al mijn opritten op uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:22

wij hebben 1 cm sneeuw al heel de week lang.

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:54

Hier ook behoorlijk sneeuw, maar ik red me nog best hoor en ik zit ook de buurt van de andere Duitsers. Ja, er ligt op sommige plekken behoorlijk sneeuw, wat is opgewaaid, maar ik kan mijn mest gelukkig nog kwijt en de paarden gaan ook nog iedere dag naar buiten.
Moest vanmorgen nog naar de dokter en de wegen zijn wel slecht, vooral de tussendoorweggetjes, daar wordt niets aan gedaan. Maar ja, wat moet, dat moet.

Wel zijn de scholen hier vandaag dicht.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:28

Scholen dicht? Vanwege het weer? Wow, dat zullen ze in NL niet snel doen denk ik..... Maar wel logisch, zeker omdat hier niet veel aan wegenonderhoud gedaan wordt....

Russel - Als je het zelf redelijk bijhoudt valt het wel mee - ik ga zo'n 3 x per dag de waterbakken doorhakken en maak dagelijks minimaal één keer per dag het fietspad schoon (verplicht) en voor de rest voor de uitloopstal, en de weg naar de mesthoop en hooischuur :D

Het is alleen uitkijken als je in de ochtend je deur opendoet - gisteren viel er ineens 40 cm naar binnen _O-
Het is eigenlijk niet eens de hoeveelheid, meer de verplaatsing die het um doet. De paarden gaan ook - zij het met aangepaste tijden, ook naar buiten en krijgen daar ook hun hooivoorraad. Verder gaan de stormluiken nu dicht, anders sneeuwt de stal vol.

Mijn Jack Russel verdwijnt wel in zijn geheel onder de sneeuw tijdens het normaal lopen, maar die vindt het desalniettemin heerlijk *maf*

Blik naar buiten - het sneeuwt alweer.

Overigens zijn de schiereilanden hier (zo'n 70 km hiervandaan) van de buitenwereld afgesloten.

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:35

Ja, dat was gisteren op de radio. Eerst het bericht dat Aurich de scholen dicht hield en daarna volgde Leer ook. En mijn kinderen zitten in Aurich én Leer op school, dus dat was een extra dagje vrij.

Het ligt inderdaad denk ik hoofdzakelijk aan de slechte wegen, daar alle kinderen hier met de bus naar school worden gebracht. Ik weet ook nog niet wat er morgen gaat gebeuren, want de wegen zien er nog steeds niet echt lekker uit. Heb er dan geen fijn gevoel bij als mijn meiden in zo'n bus zitten......

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:37

Diablo schreef:
Toch apart hoor, die van mij slopen de boel echt niet als ze binnen staan. Zou ik dan zulke vreemde paarden hebben?


Dito...Diablo, we hebben duitse paarden, daar zal het wel aan liggen :+

noudy

Berichten: 1870
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: 's-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:40

hyppolyte schreef:
1. jij zit in Duitsland, dus dat is waarschijnlijk alweer een stukje erger dan hier in NL. In het zuiden van NL is het ook weer erger dan in de rest van NL misschien, maar hier in NH is het echt heel prima te doen hoor (waar caira en ik zitten dus). Het is koud en het waait heel erg, maar verder wordt alles schromelijk overdreven. Het is hier overdag -2, waar hebben we het dan over :+?

En ja, dat je de mest niet kwijt kan, is niet echt een ramp. Kun je echt de straat niet meer uit omdat er een meter sneeuw ligt, of is de boel alleen maar erg glad?


Ik vind het wel rot dat de mest niet weg kan, nu staan mijn paarden erin te soppen dus niet echt ideaal.
Strooi wel steeds bij maar ze komen dan alleen maar hogerop te staan :+
Kon de straat niet meer uit omdat op een paar plekken zo n beetje anderhalf a 2 meter stuifsneeuw was opgewaaid.
Nu is 1 kant sinds vanmorgen opengemaakt van de straat eerst met een tractor, die stond vast hebben ze met 12 man uitgegraven, later is de bulldozer gekomen dus kunnen in ieder geval ons huis weer uit.

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: BLID wil onbeschutte dieren verplicht binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:43

maar hoe bedoel je dat dat je mest niet wegkan?

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:44

Caira schreef:
maar hoe bedoel je dat dat je mest niet wegkan?

mss omdat ze niet meer bij de mestbult kan?

noudy

Berichten: 1870
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: 's-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:51

JaneJansen schreef:
Caira schreef:
maar hoe bedoel je dat dat je mest niet wegkan?

mss omdat ze niet meer bij de mestbult kan?


Idd kan niet eens meer langs het huis komen, laat staan met de kruiwagen
erdoorheen.

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: BLID wil onbeschutte dieren verplicht binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:52

In een achterbakje van de tractor doen of tijdelijk even in een aanhangwagen of gewoon een kleine mesthoop op het erf maken en die straks als het dooit wegbrengen?

noudy

Berichten: 1870
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: 's-Heerenberg

Re: BLID wil onbeschutte dieren verplicht binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:58

Jammer dat ik de foto s niet van de camera op de pc krijg anders snap je wel wat ik bedoel, heb geen tractor en ook geen aanhangwagen.

noudy

Berichten: 1870
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: 's-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:26

Barmat schreef:
noudy schreef:

Ik vind die paniek niet echt belachelijk, raak niet snel in paniek maar weet het nu echt even niet meer.
Paarden kunnen niet naar buiten, want alle sneeuw is hier tegen de boomwallen aangewaaid dus zien ze de omheining niet meer plus dat ze
er zo overheen kunnen lopen.
Kan de mest niet kwijt want kom met de kruiwagen niet door de sneeuw.
En kan de straat niet meer uit dus zit gewoon vast hier, terwijl mijn zoon bij vrienden slaapt en hun dochter hier.


Ja, erg he? We zitten zo'n 25 km van elkaar (Ik woon in Wiesmoor) en het is hier bar en boos :( De straat kom ik nog wel uit, maar het is door de wind en stuifsneeuw echt een ramp! In sommige gebieden is de noodtoestand al afgekondigd!


Oh wist nieteens dat jij zo vlakbij woonde, leuk.
Ook een leuke schaatsbaan hadden ze daar, mijn man is daar met de ambulance
opgehaald, hij kon blijkbaar niet zo goed schaatsen :+

Diablo hier in leerhafe en wittmund zijn de scholen ook dicht.

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: BLID wil onbeschutte dieren verplicht binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:19

@noudy, dan zijn de omstandigheden bij jou inderdaad heel anders dan hier, je hebt hier inderdaad een paar cm sneeuw, maar de wegen zijn grotendeels vrij, alleen in de polder zelf ligt nog platgereden sneeuw. Het was vandaag alweer een beetje aan het dooien trouwens. Dus het is niks vergeleken met de toestand bij jou, er wordt dus aardig overdreven.

Maar betekent het niet bij die mesthoop kunnen dat je de stallen niet mest? Ik dacht namelijk dat je ze ook buiten had, maar dat zal ik dan verkeerd verondersteld hebben. Zou dan maar een extra mesthoopje maken, ze een paar weken in de stront moet laten staan is natuurlijk niet echt een optie.

@diablo, die van ons breken de boel ook af als ze de stal in moeten hoor, Jamie gaat eigenhandig de muren herdecoreren, door met haar tanden het hout van de muur te schrapen en ze zorgt voor wat meer ventilatie door constant tegen de deur te rammen, zodat die helemaal wijkt :+. 'Onze' fries breekt gewoon uit die hele stal.

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 08:19

Ik heb gewoon superbrave paarden :D , die maken zich niet zo druk gelukkig.

Vandaag zijn de scholen in Aurich nog dicht, maar in Leer niet. Snap dat niet, want de straten zijn echt heel slecht, daar waag ik mijn kinderen niet aan.
Ik hou de oudste twee dan ook thuis, de jongste breng ik zelf wel met de auto.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 09:05

Diablo, wat apart. Ik woon een half uur van Leer vandaan en hier is echt niets aan het handje hoor. Wegen zijn schoon en iedereen gaat gewoon door met leven.

Enige wat ik straks eens moet bedenken, is waar ik een pasgeboren veulentje van 45cm hoogte naar buiten doe, er ligt op de wei nog wel erg veel sneeuw voor haar :D
Misschien maar in de paddock, daar is de sneeuw door de anderen al aardig plat gelopen.