Duits geval besmettelijke paardenziekte leidt tot raadsels

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Duits geval besmettelijke paardenziekte leidt tot raadsels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 10:43

http://www.swp.de/| http://www.afsca.be/ | Nieuwsredactie



Hoe heeft een met Equine infectieuze anemie (EIA)* besmet paard in Duitsland terecht kunnen komen? Deze vraag stelt ambtenaren voor een groot raadsel. Een vrouw uit het district Esslingen heeft gedurende de zomer een aantal paarden ondergebracht op een lokatie in Dürnau. Van daaruit zijn deze paarden verkocht. Een hiervan werd bij de koper in district Zollern-Alb ernstig ziek, en de verdenking ging uit naar de besmettelijke ziekte Equine infectieuze anemie (EIA). Deze ziekte is onder paardeneigenaren zeer gevreesd, aangezien het zeer besmettelijk is. Besmette dieren worden daarom altijd ingeslapen. EIA komt in Duitsland niet voor, wel in Oost-Europa en met name in Roemenië.
Het lijkt ook het hoofd van de Veterinaire dienst van Göppingen Dr Michael Pettrich waarschijnlijk dat het dier niet op legale wijze naar Duitsland vervoerd is. De bij vervoer verplichte paspoort en de gezondheidsverklaring bleken niet beschikbaar voor dit paard. Pettrich heeft dus deze zaak overgedragen aan het openbaar ministerie van Ulm.

„Wij vervolgen wegens een mogelijke overtreding van de wet tegen dierziekten“, bevestigt persofficier Michael Bischofberger. Er wordt nog onderzocht of het hier om een misdaad gaat. Het achterhalen van de door het paard afgelegde route blijkt nog moeilijk. De door de regering aangestelde Task Force Bestrijding Dierziekten heeft in 25 bedrijgen meer dan 356 bloedproeven afgenomen om uit te sluiten dat nog meer paarden met deze gevaarlijke ziekte zijn besmet. Schijnbaar is de herkomst van het zieke paard niet verder dan tot Dürnau te traceren. De veterinaire dienst Alb-Donau heeft aanwijzingen nagegaan dat de verkoopster contact heeft gehad met een handelaar uit Alb. „Dat bleek niet te verifiëren“ aldus het hoofd van de veterinaire dienst van Alb-Donau, Dr. Hans-Joachim Butscher. De dierenartsen hebben toch bij twee handelaren in hun district paarden onderzocht op mogelijke besmetting met EIA. De verkoopster van het zieke paarden heeft kennelijk via het internet meerdere paarden verkocht. De veterinaire dienst adviseert potentiële kopers bij aankoop altijd het paardenpaspoort te controleren.

* EIA, in Engelstalige landen bekend als Swamp Fever en hier ook wel moeraskoorts genoemd, is een ziekte bij paardachtigen die veroorzaakt wordt door een virus uit de Retroviridae familie en is niet op mensen overdraagbaar. EIA kent zowel een acuut als een chronisch verloop, en daarnaast kunnen dieren drager zijn zonder verdere symptomen. De acute vorm bestaat uit afwisselend optredende hoge koorts gepaard met spierzwakte, ataxie en rillingen. Bij de chronische vorm is er sprake van vermagering, vermoeidheid en verminderde prestaties. Koortsaanvallen na krachtsinspanning zijn kenmerkend.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Duits geval besmettelijke paardenziekte leidt tot raadsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:35

Goh, dan ga je je toch afvragen of het wel zo een goed idee is om zielige Roemeense paarden naar Nederland te halen...

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:44

Enige weken geleden werd het paard van een vriendin naar aanleiding van syptomen van deze ziekte verdacht. Meteen na de melding kwamer en "mannen in witte pakken" bloed afnemen en ging de stal en omgeving in quarantaine, als de bloeduitslagen positief waren moesten alle paarden op het erf "geruimd" worden (ook als ze het niet hadden). Betreffende paard kwam trouwens gewoon uit NL, dus we vroeg ons al af hoe hij hier ooit aan kon komen. Het waren spannende dagen en gelukkig was het loos alarm, maar ik ben het wel met de uitspraak van Manic eens, zo onschuldig is het dus niet om paarden uit dat soort landen te halen.

Regallie
Berichten: 888
Geregistreerd: 30-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:06

manic schreef:
Goh, dan ga je je toch afvragen of het wel zo een goed idee is om zielige Roemeense paarden naar Nederland te halen...


Helemaal mee eens..Je weet nooit wat ze bij zich dreagen.. En dit geldt niet alleen voor paarden..

jokari

Berichten: 8766
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Duits geval besmettelijke paardenziekte leidt tot raadsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:30

Delphi2, dat mag je je toch niet voorstellen zeg, miljaar, verlies zo eens je paard. Godzijdank was het loos alarm.

Manic, ik neem aan dat paarden die vanuit het vroegere OostBlok naar hier worden gebracht, toch wel eerst degelijk getest worden hoor.
Tenminste, als ze legaal worden geïmporteerd. :D Mocht bij het paard van dit nieuwsbericht, dat niet het geval geweest zijn, vind ik dat de dame in kwestie een aardige straf mag krijgen wegens het grote risico waaraan ze andere paarden heeft blootgesteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:22

jokari schreef:
Manic, ik neem aan dat paarden die vanuit het vroegere OostBlok naar hier worden gebracht, toch wel eerst degelijk getest worden hoor.

Dat kost geld :)* .

naafiej
Berichten: 20
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Kawtijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:28

dan ben je tog ook niet slim bezig...
doe het dan legaal en laat hte dier dan testen

jokari

Berichten: 8766
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:29

Lovely schreef:
jokari schreef:
Manic, ik neem aan dat paarden die vanuit het vroegere OostBlok naar hier worden gebracht, toch wel eerst degelijk getest worden hoor.

Dat kost geld :)* .

ja weet ik, maar mogen die beesten hier anders binnen ? Of ben ik te naïef met te denken dat dat gecontroleerd wordt. :=

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Re: Duits geval besmettelijke paardenziekte leidt tot raadsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:07

Binnen de EU zijn ze niet zo streng en zijn bloedtesten geen standaard eis zover ik weet, ik weet niet of voor uit landen waar deze ziekte wel heerst strengere eisen zijn?

gaucho

Berichten: 9524
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:32

Mijn paard moest bij invoer in de EU eerst in quarantaine en getest worden op EIA, voordat hij verder naar Nederland mocht worden vervoerd. De uitslag van die test staat ook in zijn paspoort.
Ik weet niet in hoeverre hier verder op gecontroleerd wordt bij vervoer binnen Europa. Paarden die bijvoorbeeld via Schiphol Nederland binnen komen worden uitgebreid gecontroleerd en moeten een EIA test hebben ondergaan.

Rascha

Berichten: 618
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:49

Nou, ik weet dat de roemeense paarden die Rockwitch naar nederland gehaald heeft, een hele lijst met gezondheidsverklaringen hebben..... Die mochten/gingen echt niet zomaar op de vrachtwagen.... Rockwitch neemt echt geen overbodige risico's mbt andere dieren in gevaar brengen... En ja, risico's uitsluiten en de juiste papieren regelen dat kost ook allemaal veel tijd en geld...
Maar gezonde dieren in gevaar brengen, zoals bij de illegale transporten vind ik dus echt een flinke straf waard.... En als de dame uit het nieuwsbericht de transporten illegaal heeft geregeld, dan mag ze van mij ook de heftigste straf....

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 21:14

De paarden uit Roemenië zijn getest op EIA en er zit een volledig paspoort bij, ook een medische verklaring en onderzoeksrapport.
Ook is daar bij de grens heel goed op gecontroleerd.

rockwitch

Berichten: 11731
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Duits geval besmettelijke paardenziekte leidt tot raadsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 22:09

Idd onze Roemeense paarden hebben alle entingen, testen papieren gekregen (LEGAAL) die ze moesten hebben om naar NL te komen.
Overigens zijn er geen van onze paarden in Duitsland. Ten minste voor zover ik weet.
Maar om te speculeren over dingen waar je niks vanaf weet omdat je niet weet welke dingen we allemaal hebben gedaan om die paarden op de goeie manier hierheen te halen, vind ik een beetje kort door de bocht.
Kosten noch moeite zijn gespaard, we hebben echt niet bezuinigd op kosten om niet alles goed in orde te hebben gehad.
Overigens hebben wij een vervoersbedrijf ingehuurd die ook alles volgens het boekje doen en echt geen paarden zouden vervoeren als de papieren niet goed waren geweest.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 22:19

[quote="jokari"]Delphi2, dat mag je je toch niet voorstellen zeg, miljaar, verlies zo eens je paard. Godzijdank was het loos alarm.
[quote]

Ik ken iemand die door deze ziekte niet alleen z'n paard verloor, maar letterlijk alles wat hij had!! Hij hield er uiteindelijk zelfs een strafblad aan over....
Wat was er gebeurt: Iemand had een paard ergens op stal staan waar er niet goed voor gezorgd werd. U, goed als hij was, heeft dat paard toen op zijn stal opgevangen. helaas bleken er op de eerste stal dus besmette paarden gestaan, die dus via illegale weg geimporteerd waren..... En inderdaad, mannen in witte pakken, hele boel in quarantaine. En dus ook het bedrijf van U. gevolg: Geen inkomsten meer uit lessen, geen inkomsten meer uit vakanties, geen inkomsten meer uit de fokkerij, hij had helemaal geen inkomsten meer. Terwijl er wel 40 paarden op stal stonden die verzorgd moesten worden en eten moesten hebben! Dit nog naast het feit dat dus enkele van zijn paarden ook geruimd waren!!
De situatie heeft meerdere maanden geduurt, en die tijd bleek te lang. Al enkele weken had hij geen bijdrages betaald voor zijn werknemers (was in duitsland, maar is net zoiets als hier: Werkgever betaald overheid voor sociale voorzieningen, is daar ook toe verplicht). Dat zijn werknemers zelf allang geen loon meer gehad hadden, deed er voor de overheid niet toe. Hij kreeg gewoon een voorwaardelijke straf.
Uiteindelijk kwam het tot een gedwongen verkoop, wat uiteraard grote verliezen met zich meebracht.

Van een man die het met hard werken goed voor elkaar had, uitgebreid bedrijf, verschillende dekhengsten, is hij nu een man met strafblad die gewoon weer ergens les staat te geven......

Ik vind het nog altijd te triest voor woorden, en dat enkel omdat er iemand was die het bloedonderzoek niet wou laten doen.

Super te horen dat dat bij jullie anders gegaan is Rockwitch, al had ik eigenlijk niet anders verwacht!! Maar mensen weten gewoon niet wat ze aanrichten met dit soort acties....

rockwitch

Berichten: 11731
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Duits geval besmettelijke paardenziekte leidt tot raadsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 22:23

Lalidan ik zou het mezelf nooit vergeven als ik wist dat we niet alles eraan hadden gedaan om dit soort dingen te voorkomen en als daar andere paarden het slachtoffer van zouden worden.

jokari

Berichten: 8766
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 23:59

rockwitch schreef:
Idd onze Roemeense paarden hebben alle entingen, testen papieren gekregen (LEGAAL) die ze moesten hebben om naar NL te komen.
Overigens zijn er geen van onze paarden in Duitsland. Ten minste voor zover ik weet.
Maar om te speculeren over dingen waar je niks vanaf weet omdat je niet weet welke dingen we allemaal hebben gedaan om die paarden op de goeie manier hierheen te halen, vind ik een beetje kort door de bocht.
Kosten noch moeite zijn gespaard, we hebben echt niet bezuinigd op kosten om niet alles goed in orde te hebben gehad.
Overigens hebben wij een vervoersbedrijf ingehuurd die ook alles volgens het boekje doen en echt geen paarden zouden vervoeren als de papieren niet goed waren geweest.

wel kijk, dat bedoelde ik dus. Ik ging er van uit dat jullie niet 'even zomaar' een paar Roemeense paarden zouden invoeren, zonder de juiste testen enzo.

Lalidan, wat erg voor die man. :\

rockwitch

Berichten: 11731
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Duits geval besmettelijke paardenziekte leidt tot raadsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:45

Nee hoor, dat gaat ook niet zo makkelijk, je hebt echt flinke controles bij de Roemeens/Hongaarse grens. Zeker als je met een mooie paardenvrachtwagen de grens over wil.
Ik weet wel dat onze paardjes daar toch wel even goed gecontroleerd zijn. Er stond er een bij met een slecht been en een met een bult op haar gezicht (was allemaal niks besmettelijks, maar een genezen breuk in het been en die bult was helemaal iets raars) en volgens mij werden daar toen wel vragen over gesteld, maar toen de chauffeurs zeiden dat ze in NL naar de kliniek zouden gaan was dat dan akkoord.
Ik was er niet bij, dus weet het natuurlijk niet helemaal zeker, maar zoiets zeiden de chauffeurs toen ze de paardjes kwamen afleveren zeg maar.

Kayleewonder
Berichten: 20
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 10:36

okeeej

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Duits geval besmettelijke paardenziekte leidt tot raadsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 00:33

Nou gelukkig maar dat die Roemeense paarden vooraf zo grondig worden gecontroleerd.
Het zou toch heel vervelend zijn als die een virus mee hadden kunnen meenemen bij de internationale transportbedrijven.
Die vervoeren daelijks paarden overal heen.
Moet je toch niet aan denken.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Duits geval besmettelijke paardenziekte leidt tot raadsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:05

Die vrachtwagens worden ook helemaal ontsmet na elk transport.
Je zal er maar 1 met droes erop hebben gehad....

Mijn trailer ontsmet ik ook als er een onbekend/jong paard op heeft gestaan. Bekende paarden geen probleem, maar als er een jong paard uit bv de opfok in wordt vervoerd dan wel.