Imke: "Als Sunrise na het WK nog goed is, gaan we door!"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110693
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Imke: "Als Sunrise na het WK nog goed is, gaan we door!"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 11:02

http://www.ed.nl


"Ik heb mezelf nooit afgeschreven."

Zo vervelend het jaar begon, zo mooi eindigde 2009 voor Imke Schellekens-Bartels. Met Hunter Douglas Sunrise won de dressuuramazone uit Hooge Mierde de laatste twee wereldbekerwedstrijden, in Frankfurt en Mechelen. "Er waren mensen die zeiden 'goh, we hadden niet gedacht dat je nog terug zou komen'. Ik heb mezelf nooit afgeschreven."

Toch heeft Schellekens moeilijke momenten gekend. Door de nasleep van een bij de Spelen opgelopen blessure was Sunrise in het begin van het jaar niet fit. Op het NK kwam de combinatie goed voor de dag, maar Indoor Brabant werd een teleurstelling. "Sunrise gooide haar tong over het bit. Dat ziet er voor de buitenwereld verschrikkelijk uit, het is echter niet zo dramatisch." Schellekens heeft niet in de put gezeten. "Ik wist hoe het kwam. Ik was zelf nerveus en liet het paard aan zijn lot over. Sunrise was lichamelijk zo goed teruggekomen na de blessure dat ik me minder zorgen maakte dan na Hongkong."

Hoe kom je dan over zo'n tegenvaller heen? " Gewoon dooroefenen en analyseren met mam (oud-dressuurrijdster en jeugdbondscoach Tineke Bartels) en Sjef (Janssen, de bondscoach). Thuis hadden we het probleem nooit."

De dressuursport kreeg dit jaar een andere dimensie. Veroorzaker: Totilas, het paard van Edward Gal. Deze combinatie doorbrak de magische grens van negentig procent. Ook Schellekens is onder de indruk van het wonderdier: "Totilas is buitenaards. Misschien zie ik in mijn hele leven nooit meer zo'n paard. Ik heb in Windsor, bij het EK, staan janken."

Schellekens heeft geen last van jaloezie, nu ze door de doorbraak van Totilas en de opkomst van Adelinde Cornelissen met Parzival niet meer de nummer twee van Nederland was. "Ik weet hoe moeilijk de sport is, daarom kan ik die prestaties zo waarderen. Als ik Sunrise zou kunnen inruilen voor Totilas, zou ik dat niet doen. Totilas hoort bij Edward, Sunrise bij mij." En die grens van negentig procent? "Die ga ik niet halen", zegt ze in alle eerlijkheid.

Wat ze wel wil halen is de wereldbekerfinale, die dit jaar tijdens Indoor Brabant in Den Bosch verreden wordt. Ondanks haar twee eerste plekken is ze daar nog niet zeker van, zo groot is de concurrentie in Nederland. "Per land mogen er maar drie meedoen. Bij de eerste zeven van de ranglijst staan vijf Nederlanders." Schellekens moet zeker nog punten halen. Belangrijk daarbij is om de wedstrijden strategisch te kiezen. "Als Gal meedoet, kan ik geen eerste worden. Waarschijnlijk kies ik voor Göteborg en niet voor Amsterdam."

In Mechelen maakte ze indruk. "Toen ik de ring uitkwam, voelde ik dat het één van mijn beste küren ooit was. Ruiters die keken, hadden tranen in hun ogen. "

De 32-jarige gebruikt nog steeds de muziek van Wibi Soerjadi. Ze denkt wel na over een nieuwe kür. "Ik twijfel nog. Sunrise wordt zestien. Als het voor één jaar is, loont het de moeite niet. "

Is dit dan het afscheidsjaar van Sunrise? "Blijft ze lichamelijk zo goed als nu, dan ga ik na het WK met haar door. Voel ik dat ze minder wordt, dan stop ik. Ik heb twee paarden die het op den duur kunnen over nemen."

Op het onlangs gehouden sportgala was Schellekens de enige aanwezige van de dressuurploeg die Europees goud pakte. Anky van Grunsven bleef uit protest tegen de wijze van jurering thuis, de anderen waren bij een wedstrijd. "Ik voelde me wel opgelaten. Als er niemand gaat, is dat echter niet goed voor de sport. Achteraf gezien ben ik blij dat ik er was. Het is toch een eer dat je genomineerd bent. Maar ik begreep Anky wel."

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Imke: "Als Sunrise na het WK nog goed is, gaan we door!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:11

Leuk om te lezen :)

petradek

Berichten: 507
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:24

Leuk stukje! :)

vanPrinster

Berichten: 74
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:29

Ah fijn dat ze toch weer op de goede weg zijn, Sunrise is zo n geweldig paard. Zou zonde zijn als ze ineens van het beeld verdwijnt!
Laatst bijgewerkt door vanPrinster op 08-01-10 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinewitje
Berichten: 46
Geregistreerd: 10-12-09

Re: Imke: "Als Sunrise na het WK nog goed is, gaan we door!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:40

Hoera voor Imke en Sun.

nowornever

Berichten: 3205
Geregistreerd: 06-07-06

Re: Imke: "Als Sunrise na het WK nog goed is, gaan we door!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:02

ik vind die twee zo goed bij elkaar passen en zie ze graag rijden.

Wanted2003

Berichten: 2661
Geregistreerd: 29-06-07
Woonplaats: Achterhoek

Re: Imke: "Als Sunrise na het WK nog goed is, gaan we door!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:05

Ze zijn altijd heel eerlijk en realistisch, erg positief!

Mazoe

Berichten: 1332
Geregistreerd: 04-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:30

Wanted2003 schreef:
Ze zijn altijd heel eerlijk en realistisch, erg positief!


Inderdaad :j en ze komt ook altijd zo sympatiek over!

ZzzeiN

Berichten: 6309
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Imke: "Als Sunrise na het WK nog goed is, gaan we door!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:37

Ja die Sunnie word al weer 16, vind het altijd een fijne merrie om te zien.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:38

Geweldig stuk!

MilleniumK

Berichten: 3026
Geregistreerd: 10-05-07
Woonplaats: Groningen

Re: Imke: "Als Sunrise na het WK nog goed is, gaan we door!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:00

Leuk stuk :)

corina_90

Berichten: 345
Geregistreerd: 05-12-06
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:09

Ik hoop dat sunrise nog een tijdje in vorm blijft. :j En van mij mag ze deze kur gewoon blijven gebruiken, hij past zo goed, ik vind hem echt prachtig!

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Imke: "Als Sunrise na het WK nog goed is, gaan we door!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:32

Hopelijk kan ze nog een paar jaar mee, en die kur hoeft voor mij niet aangepast te worden, vind hem prachtig! In Mechelen heb ik vol verbazing toegekeken hoe afgewerkt alles was.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110693
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 14:37

Ik zou het ook ontzettend jammer vinden wanneer ze toch een nieuwe kur gaan maken. Deze kan nog jaren mee en hij blijft iedere keer weer prachtig.
Tenzij de moeilijkheidsgraad natuurlijk nog hoger moet, maar dan wil Wibi vast wel een paar riedeltjes aanpassen :D

Ontzettend goed van Imke dat ze niet alleen eerlijk naar zichzelf, maar ook naar haar paard is :)

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Imke: "Als Sunrise na het WK nog goed is, gaan we door!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:52

Cayenne: mag er geen plaatje bij van op Jumping Mechelen? Daar heeft ze toch ook mooi gewonnen :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110693
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Imke: "Als Sunrise na het WK nog goed is, gaan we door!"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 14:57

Die is op dit moment niet voorhanden :)

naafiej
Berichten: 20
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Kawtijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:25

leuk om te lezen :o

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Imke: "Als Sunrise na het WK nog goed is, gaan we door!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:23

ik vind het een stoer wief :D :D

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Imke: "Als Sunrise na het WK nog goed is, gaan we door!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:16

ik vind idt zon leuk mens! ik geniet altijd van haar stukken, zo eerlijk en zo realistisch!

echt geweldig voor dr dat sunrise nog zo goed doet! maar vind het ook super dat ze stopt zodra sunrise niet meer wil..

_Bitje_

Berichten: 12032
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Leeuwarden!!

Re: Imke: "Als Sunrise na het WK nog goed is, gaan we door!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:44

mooi stukje :j

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Re: Imke: "Als Sunrise na het WK nog goed is, gaan we door!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 22:28

Mooi stukje :)

liiisette
Berichten: 2885
Geregistreerd: 22-10-08

Re: Imke: "Als Sunrise na het WK nog goed is, gaan we door!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:15

Leuk stukje om te lezen :)

TICKELS

Berichten: 1564
Geregistreerd: 12-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:58

oud-dressuurrijdster :=
Leuk stukje om te lezen! Imke ga zo door!