Acht NRPS rijpaardhengsten en een D-pony goedgekeurd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110694
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Acht NRPS rijpaardhengsten en een D-pony goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 13:31

www.nrps.nl


Afbeelding
Eldorado van de Zeshoek.
foto: Sandra Nieuwendijk

Acht rijpaardhengsten en een D-pony zijn na het NRPS-verrichtingsexamen op 6, 7 en 8 januari geaccepteerd voor de fokkerij. Eldorado van de Zeshoek kreeg de hoogste beoordeling voor zijn indrukwekkende springcapaciteiten. Eén rijpaardhengst is afgewezen, enkele andere zijn door de eigenaren teruggetrokken. Twee rijpaarden en een ponyhengst konden om veterinaire redenen geen examen doen.

De hengst die naar aanleiding van het NRPS-verrichtingsonderzoek de meeste ZG’s op zijn naam schreef, is de in 2004 geboren Eldorado van de Zeshoek (Clinton x Toulon x Calypso III) van Team Nijhof uit Geesteren. Onder het zadel van Hanno Ellerman liet hij zien voor het springen geboren te zijn. Ellerman gaf aan dat hij het een eer vond om deze hengst te mogen rijden en noemde hem zijn “once in a lifetime horse”. Van de afgelopen drie GMB-hengstencompetitiewedstrijden klasse M schreef hij er twee op zijn naam en de keer dat hij niet won, zette hij wederom de snelste tijd (maar nam daarbij de laatste balk mee). De verrichtingsjury en hengstenkeuringscommissie waren ook erg te spreken over grote bruine hengst (1.75 m) en prezen zijn karakter, inzet en enorme vermogen. Voor algemene indruk kreeg hij een ZG, en die waardering is in de bijna dertigjarige geschiedenis van het NRPS nog maar heel zelden gegeven voor dat onderdeel. Verder kreeg Eldorado ook ZG voor parcoursspringen (en driemaal ZG voor de specifieke springonderdelen techniek, vermogen en afdruk), en voor karakter/werklust. Stap, draf en galop waren goed voor een G en alleen voor de dressuurproef kreeg hij een V, wat ook nog altijd een voldoende is.

Geslaagd zijn verder (op catalogusvolgorde) de tienjarige dressuurhengst Travolta’s Nieuwmoed (v. Olivi); de springhengsten Quidam B Z (v. Quasimodo), Caleandro (v. Cassini I) en Diamant (v. Dollar de la Pierre), alle geboren in 2005; de veertienjarige springhengst Triomphe de Muze (v. Chin Chin); de springhengst Cassalando (v. Casall) geboren in 2004; en de dressuurhengst Spielberg (v. Sunny Boy), die dit jaar vijf wordt. De ponyhengst die gehandhaafd wordt, is Don Carino du Bois (v. Deinhard B), geboren in 2004.

Travolta’s Nieuwmoed loopt dressuur op Lichte Tour niveau en hoefde alleen voor de observatie van zijn stalgedrag drie dagen in Ermelo te staan. Daarvoor kreeg hij de G.
Caleandro is zich in de loop van het verrichtingsonderzoek steeds beter gaan laten zien kreeg voor de specifieke springonderdelen vermogen en afdruk een ZG. De springtechniek was goed voor een G, evenals parcourssprong, karakter/werklust, stalgedrag en algemene indruk. De draf en galop werden gewaardeerd met V, voor de stap kreeg hij een M.

Quidam B Z kreeg een G voor algemene indruk en daarnaast een G voor karakter/werklust, stalgedrag en vermogen en afdruk. Voor de overige onderdelen werd hij gewaardeerd met V.
Ook Diamant kreeg voor algemene indruk een G. Ook de galop, het parcoursspringen, karakter/werklust, stalgedrag en de springonderdelen vermogen en afdruk werden gewaardeerd met de G, verder alles V.
Triomphe de Muze heeft in de USA internationaal gesprongen, was afgelopen zomer Nederlands kampioen van de Junioren met Wim Derks en heeft zich in de springsport dus al bewezen. Hij kwam alleen naar Ermelo voor zijn stalgedrag en kreeg daarvoor de G. ook Cassalando hoefde alleen zijn stalgedrag te laten observeren en kreeg een G, hij heeft in Duitsland een volledige verrichtingstest gelopen.

De dressuurhengst Spielberg heeft ook in Duitsland met goed gevolg een verrichtingstest doorlopen, maar moest tijdens de examendagen van het NRPS nog laten zien dat hij ook bereid is een sprongetje te maken. Voor het onderdeel parcours springen kreeg hij een V. Karakter, stalgedrag en algemene indruk van de 4,5-jarige Spielberg, die nog niet in de sport is uitgebracht maar “thuis” volgens zijn ruiter Marcel Sterreburg al het niveau van ZZ-Licht heeft bereikt, waren goed voor de G.
De ponyhengst Don Carino du Bois lijkt vooral voor dressuur goede aanleg te hebben, en kreeg dan ook voor stap, draf, galop en rijproef een G, evenals voor stalgedrag en algemene indruk. Zijn parcoursspringen werd gewaardeerd met een V, met voor techniek en vermogen een V en afdruk een M.

De ponyhengst Matchello (v. Mentos) is bezig met een internationale carrière in de springsport en hoefde alleen in Ermelo te staan voor zijn stalgedrag, maar hij wordt momenteel behandeld aan een blessure en zal zijn stalgedrag daarom op een later tijdstip laten beoordelen.

Niet geaccepteerd werd de rijpaardhengst Larscot (v. Leeroy). Voor stap, draf en galop kreeg hij een G, maar bij het springen wist hij minder te overtuigen en met een M voor algemene indruk was de kans op handhaving voor hem verkeken.
Door de eigenaren voor het examen teruggetrokken werden de hengsten A Big Pleasure (v. Aachen), Choco Prince (v. Contender), Florentino (v. Florencio) en Ricardo (v. Royal Hit). Om veterinaire redenen afwezig tijdens het examen waren Grande Cristall (v. Gribaldi) en Cappuchino van de Helle (v. Casall). Omdat zij ook een eerdere beoordeling gemist hebben, is voor hen nu het doek gevallen.

melaniemagic
Berichten: 145
Geregistreerd: 02-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:42

Leuk dat ze allemaal op 1 na zijn goedgekeurd,
ik ken zo 123 de hengsten niet maar ik heb gehoord dat ze erg goed zijn ! Het is ze van harte gegund ! ! ! :P :D

Eilinora

Berichten: 11917
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Acht NRPS rijpaardhengsten en een D-pony goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:45

een merrie die ik gereden heb zou afgelopen jaar een veulen gehad moeten hebben van choco prince,helaas had ze na 2 maanden dracht verworpen..

Steefjevos

Berichten: 1691
Geregistreerd: 02-07-08
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:14

Wat jammer dat er ook hengsten wegens veterinaire redenen niet mee konden doen, dat lijkt me als eigenaar zo'n domper. Triomphe de Muze vindt ik echt gaaf om te zien, hij kan zo ontzettend enthousiast werken voor zijn ruiter! :) Ook een mooi dier om te zien.
Alle eigenaren gefeliciteerd!

Citaat:
Voor het onderdeel parcours springen kreeg hij een V. Karakter, stalgedrag en algemene indruk van de 4,5-jarige Spielberg, die nog niet in de sport is uitgebracht maar “thuis” volgens zijn ruiter Marcel Sterreburg al het niveau van ZZ-Licht heeft bereikt, waren goed voor de G.
dat levert bij mij wel wat vraagtekens op.... 4,5 jaar en ZZ-licht springniveau? ...

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Acht NRPS rijpaardhengsten en een D-pony goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:22

Spielberg is een dressuurpeerd, ik neem aan dat ZZ-licht nog steeds dressuur is hoor ;)
Tsjah... het blijft een weergave van een uitspraak door een journalist... Misschien heeft Marcel zelf wel bedoeld dat hij enkele oefeningen uit het ZZ al spelenderwijs meeneemt, of dat hij daar in ieder geval de kwaliteiten voor heeft.
Als ik me niet vergis is Spielberg per 1 januari ook 5 geworden???

Enniewee, gefeliciteerd voor de eigenaren, ben niet zo heel erg into het NRPS..

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:23

Jammer voor zijn fokkers dat Larscot het niet gered heeft.

gootje12
Berichten: 1645
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:09

Ik snap niet waarom ze Cassalando niet ZG hebben gegeven.Er is geen hengst liever en gehoorzamer dan deze hengst.En ik spreek uit eigen ervaring.Jammer ik gun deze hengst al het goede.

enny
Berichten: 2244
Geregistreerd: 01-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:56

Leuk dat Spielberg ook een parcoursje moest springen. Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar, iemand toevallig een filmpje?
Trouwens, 4,5 jaar oud en dan al niveau ZZ-licht is wel een beetje vroeg of niet :?

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Acht NRPS rijpaardhengsten en een D-pony goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:44

Don carino du bois heb ik een veulen van

Marjolein gefeliciteerd :D

vlaaia
Berichten: 96
Geregistreerd: 29-11-09

Re: Acht NRPS rijpaardhengsten en een D-pony goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:01

is de hengst van harley x indoctro niet goedgekeurd?

sanne1996
Berichten: 55
Geregistreerd: 15-06-09

Re: Acht NRPS rijpaardhengsten en een D-pony goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:23

mooie foto zit erbij!

marjolein88Jarig

Berichten: 4052
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:38

gootje12 schreef:
Ik snap niet waarom ze Cassalando niet ZG hebben gegeven.Er is geen hengst liever en gehoorzamer dan deze hengst.En ik spreek uit eigen ervaring.Jammer ik gun deze hengst al het goede.



Ja zo zijn er wel meerdere die een hoger cijfer voor karakter hadden mogen hebben ! Maarjahz zo'n jury oordeelt alleen maar wanneer de paarden in de frisheid op vreemd terrein tussen andere frisse hengsten lopen. Elk paard wil dan wel eventjes zn energie kwijt en opwarmen. Dit zegt natuurlijk niets over het karakter, maar helaas wordt er wel zo gekeken.

Equipro
Berichten: 399
Geregistreerd: 18-10-09

Re: Acht NRPS rijpaardhengsten en een D-pony goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 10:21

Ookal zou Spielberg per 1 januari 5 jaar zijn, vind ik zz-licht nog te veel voor zo'n jong dier!

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Acht NRPS rijpaardhengsten en een D-pony goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 10:52

Vind dat er veel hengsten zijn teruggetrokken door de eigenaren. Iemand een idee waarom?

marjolein88Jarig

Berichten: 4052
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: Acht NRPS rijpaardhengsten en een D-pony goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 10:54

het viel mij op dat het voornamelijk de dressuurhengsten waren die teruggetrokken werden. Ik denk dat dit komt omdat bijna het hele verrichtingsexamen gebaseerd is op springen. Ik denk dat dit een reden is dat veel dressuurpaarden niet het eindexamen hebben afgemaakt ( sommige hebben zelfs 2 examen dagen gedaan, maar op de laatste dag teruggetrokken)

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Acht NRPS rijpaardhengsten en een D-pony goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 11:22

zonde. Voor die enkele keer dat ze moeten springen en zo hoog moeten ze nu ook weer niet. Het is nooit verkeerd dat zelfs een dressuurpaard laat zien dat hij weet wat een hindernis is.

melaniemagic
Berichten: 145
Geregistreerd: 02-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:47

petraaken schreef:
Vind dat er veel hengsten zijn teruggetrokken door de eigenaren. Iemand een idee waarom?

ik denk het niet maar, misschien kreupelheid / ziek heid ? ? ? ? ? ? ? :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D

marjolein88Jarig

Berichten: 4052
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:53

petraaken schreef:
zonde. Voor die enkele keer dat ze moeten springen en zo hoog moeten ze nu ook weer niet. Het is nooit verkeerd dat zelfs een dressuurpaard laat zien dat hij weet wat een hindernis is.


Ja dat is misschien wel zo. Maar van de 6 dagen zijn 4 dagen alleen springdagen. en de dressuur wat ze mogen laten zien is nog geen 5 minuten. Het springen staat op het examen toch vrij hoog ( voor een dressuurpaard) namelijk op L/M niveau. Ik denk dat dit toch wat afschrikt bij sommige hengstenhouders
Al denk ik dat het idd niet verkeerd is om ook dressuurders te laten springen, maar vindt wel dat het stamboek een dressuurhengst kwa springen iets milder mag beoordelen (dit gebeurd nu niet, ze beoordelen wat ze zien.. ongeacht afstamming)

suddy

Berichten: 224
Geregistreerd: 07-02-09

Re: Acht NRPS rijpaardhengsten en een D-pony goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:31

ik heb ook een dubois pony hengst van anderhalf
met als vader don carino
loopt zeer mooi zeker voor de dressuur geschikt

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:25

marjolein88 schreef:
petraaken schreef:
zonde. Voor die enkele keer dat ze moeten springen en zo hoog moeten ze nu ook weer niet. Het is nooit verkeerd dat zelfs een dressuurpaard laat zien dat hij weet wat een hindernis is.


Ja dat is misschien wel zo. Maar van de 6 dagen zijn 4 dagen alleen springdagen. en de dressuur wat ze mogen laten zien is nog geen 5 minuten. Het springen staat op het examen toch vrij hoog ( voor een dressuurpaard) namelijk op L/M niveau. Ik denk dat dit toch wat afschrikt bij sommige hengstenhouders
Al denk ik dat het idd niet verkeerd is om ook dressuurders te laten springen, maar vindt wel dat het stamboek een dressuurhengst kwa springen iets milder mag beoordelen (dit gebeurd nu niet, ze beoordelen wat ze zien.. ongeacht afstamming)

Op dat punt heb je wel gelijk. B-parcoursje lijkt op dat gebied een stuk beter en dan voor degene die het willen een extra rondje op het niveau van de hengst zelf.

Nousa

Berichten: 674
Geregistreerd: 04-01-06

Re: Acht NRPS rijpaardhengsten en een D-pony goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:49

Super van don carino :)! Gefeliciteerd marjolein en de rest ;)

Daan_O

Berichten: 3356
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Groene Hart

Re: Acht NRPS rijpaardhengsten en een D-pony goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:58

Dit gaat toch over de jaargang die vorig jaar gekeurd is?

Daar zat toen toch ook een Rubiquil zoon bij? Heeft deze hengst het verrichtingsexamen niet afgelegd?