Konikpaard dood bij oversteek ijs van Oostvaardersplassen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nils_010

Berichten: 1144
Geregistreerd: 22-12-07

Konikpaard dood bij oversteek ijs van Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 14:22

http://www.nu.nl


Afbeelding
Een van de kuddes Konikpaarden in de Oostvaardersplassen.
foto: http://www.horsecapture.nl

Een kudde van ongeveer honderd konikpaarden uit de Oostvaardersplassen is in de nacht van zaterdag op zondag het ijs overgestoken naar het Oostvaardersbos bij Almere.

Dat maakte Staatsbosbeheer zondag bekend. Onder het gewicht is een aantal wilde dieren door het ijs gezakt.

Alle paarden kwamen op eigen kracht het water weer uit, maar één paard was zo verzwakt dat de boswachters hem moesten afschieten.
Door de sneeuw is het voor de dieren moeilijk te zien waar de grens ligt tussen vaste grond en bevroren water, aldus een woordvoerster van Staatsbosbeheer.
De paarden hebben waarschijnlijk het spoor van een groep edelherten over het ijs geprobeerd te volgen. Een edelhert is ongeveer 100 kilo lichter dan een paard en maakt dus een stuk makkelijker de oversteek.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 10-01-10 20:34, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: aangepast naar regels voor VN.

tessie1985

Berichten: 1376
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:47

ik snap ook niet waarom ze die paarden niet bijvoeren...

E_Nalanta

Berichten: 4823
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Nederland, Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:48

De natuur is soms hard!

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:49

Omdat ze een zo natuurlijk mogelijke leefsituatie na willen bootsen. Ik snap het wel hoor.
Fijn dat ze het paard uit zn lijden hebben kunnen verlossen.

Maar, hoe komen die paarden nu weer terug?

E_Nalanta

Berichten: 4823
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Nederland, Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:50

Ze zullen misschien wel weer teruglopen? Spannende situatie.....

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:51

tessie1985 schreef:
ik snap ook niet waarom ze die paarden niet bijvoeren...

hoezo? dit gaat toch niet over uitgehongerde paarden?

Marigold

Berichten: 12582
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:52

ach, arm paard.. ;(
op zoek naar voedsel dus..
hecht sbb dan zo weinig waarde aan het behoud van de grote grazers dat zelfs met dit extreme weer weigeren bij te voeren?

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:52

Goed dat die boswachters het paard hebben afgeschoten, arm dier als het had moeten liggen creperen tot de dood hem zou verlossen.

tessie1985

Berichten: 1376
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:53

Pellie schreef:
tessie1985 schreef:
ik snap ook niet waarom ze die paarden niet bijvoeren...

hoezo? dit gaat toch niet over uitgehongerde paarden?


een paard zoekt toch voedsel???????
ze kunnen geen gras meer eten
dus zijn die paarden opzoek naar iets te eten

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:53

Een medewerker van Staatsbosbeheer zei enige dagen terug letterlijk:

We voeren niet bij om overpopulatie te voorkomen >;) .

Kortom, liever nu dieren laten verrekken dan volgend jaar het te veel vangen/afschieten of wat ook.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:53

Helaas Wat vervelend zeg! jammer van die paarden :s

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:55

Naast dat paarden ook van nature 'trekkers' zijn en kan me voorstellen dat ze een nieuwe 'opening' zien en dan braaf het pad volgen. Maar goed, honderd paardjes over het ijs, begrijp het wel dat het dan niet houdt.
Wellicht verstandiger met ijsbrekers te zorgen dat het duidelijk water blijft?

Marigold

Berichten: 12582
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:55

m.i. kunnen ze dan beter zo doen zoals in duitsland bij de dulmener wildings, eens per jaar het hele spul bij elkaar vangen en de jonge hengstjes en eventueel overtollige merries er tussenuit vangen en verkopen.
ik ga toch ook niet mijn pony los gooien in het bos en dan over een jaar kijken of ze nog leeft en wel goed verwilderd is?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:55

RianneH schreef:
Omdat ze een zo natuurlijk mogelijke leefsituatie na willen bootsen. Ik snap het wel hoor.

Zonder roofdieren is dat een beetje moeilijk, nu is er geen dierlijke factor die de groei van de populatie in toom houd. Dus gaan de dieren aan de zwerf om voedsel te vinden, omdat er meer dieren lopen dan er voedsel voor ze is. Hetzelfde probleem hebben we op de veluwe met de wilde zwijnen.

Ik snap het dus niet. Of je bootst de situatie goed na en laat een deel van de kudde opvreten door roofdieren, of je haalt elk jaar het overschot eruit. Dit rare halfbakken gedoe is eigenlijk onverantwoord.

Flowerbomb

Berichten: 1432
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:55

Ik vind het een beetje een vreemde situatie; de paarden zo natuurlijk mogelijk laten leven maar dan wel het verzwakte paard afschieten. Heel fijn (goed!!) voor het paard, zo bedoel ik het natuurlijk niet maar het is wel tegenstrijdig.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:56

LDRD schreef:
Een medewerker van Staatsbosbeheer zei enige dagen terug letterlijk:

We voeren niet bij om overpopulatie te voorkomen >;) .

Kortom, liever nu dieren laten verrekken dan volgend jaar het te veel vangen/afschieten of wat ook.


Maar je kan dan toch ook beter een paard dat door het ijs zakt afmaken dan een paard dat helemaal gezond is??? :+
Klinkt een beetje cru, maar is wel de waarheid in mijn ogen...

sandra1986

Berichten: 1832
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:56

het bijvoeren van grote grazers in het wild verstoord het ritme wat ze hebben, en al het andere wat deze machtige dieren hebben opgebouwd hier in Nederland.
het is heel natuurlijk dat ze s'winters teren op de conditie en krachten die ze zomers opbouwen.
hoe hard het ook klinkt. het is de natuur.
deze dieren heb ruimte zat om te kunnen overleven.

lees wat informatie op het net. het is echt machtig mooi.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:56

shula schreef:
Ik vind het een beetje een vreemde situatie; de paarden zo natuurlijk mogelijk laten leven maar dan wel het verzwakte paard afschieten. Heel fijn (goed!!) voor het paard, zo bedoel ik het natuurlijk niet maar het is wel tegenstrijdig.


Minder tegenstrijdig dan een gezond paard afschieten lijkt mij??? Nu is er een reden....

WillemYntJee
Berichten: 6302
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:57

LDRD schreef:
Een medewerker van Staatsbosbeheer zei enige dagen terug letterlijk:

We voeren niet bij om overpopulatie te voorkomen >;) .

Kortom, liever nu dieren laten verrekken dan volgend jaar het te veel vangen/afschieten of wat ook.


En daar hebben ze helemaal gelijk in!! Tuurlijk is t sneu voor die beestjes die elke winter doodhongeren, maar als ze gaan bijvoeren blijven er dus meer leven. Gevolg is dat er volgende winter meer paarden zijn die dus ook meer voedsel nodig hebben. Heb je 2 keuzes of weer meer bijvoeren (met als gevolg dat je volgende winter een nog groter probleem hebt) of ze het zelf laten uitzoeken. En SBB gaat dus voor die laatste optie en ik geef ze groot gelijk.

Maargoed laten we weer ontopic gaan en niet gaan discussieren over bijvoeren of niet :)

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:57

sandra1986 schreef:
het bijvoeren van grote grazers in het wild verstoord het ritme wat ze hebben, en al het andere wat deze machtige dieren hebben opgebouwd hier in Nederland.
het is heel natuurlijk dat ze s'winters teren op de conditie en krachten die ze zomers opbouwen.
hoe hard het ook klinkt. het is de natuur.
deze dieren heb ruimte zat om te kunnen overleven.

lees wat informatie op het net. het is echt machtig mooi.


Die reactie zat ik op te wachten, voor het niet bijvoeren zal zeker een goede reden zijn.... Blij dat je dit even hebt kunnen verklaren!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:58

NHevaVD schreef:
De natuur is soms hard!


Laat me niet lachen; als je de natuur zijn gang zou laten gaan waren de oostvaarders plassen non existent.
Dit is gewoon paardenhouderij, en net als iedere eigenaar is staatsbosbeheer verantwoordelijk voor het welzijn van zijn dieren (of "zou moeten zijn"...). Niet bijvoeren als populatiecontrole is mishandeling.

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:58

Ik vind het belachelijk dat ze die dieren niet bijvoeren, we hebben in NL geen echte natuur meer, er zijn teveel grenzen,
de paarden kunnen niet wegtrekken om voedsel te zoeken. In
Duitsland waar veel meer natuur is voeren de boswachters de herten en reeen gewoon bij. En wat zijn wilde paarden, in ieder geval niet die paar pony's in de Oostvaarderplassen, gewoon neergezet door de mens niet al te lang geleden.

polly2
Berichten: 4503
Geregistreerd: 21-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:59

Als er een ree op de Veluwe door het ijs zakt, hoor je niemand...

Kortom...deze dingen gebeuren als je dieren in een natuurlijke omgeving wilt laten houden. Deze werd tenminste nog uit het lijden verlost.
Bijvoeren leidt tot grotere vruchtbaarheid in het voorjaar, waardoor teveel paarden, waardoor er weer afgeschoten zouden moeten worden.
Precies dat was namelijk de reden van de overlast van wilde zwijnen op de veluwe. Daar waren er veel te veel, die nu dus afgeschoten zijn, wat juist door bijvoeren is gekomen.

Ik denk dat de paarden bij de Oostvaardersplassen een heel natuurlijk en prettig paardenleven hebben, in verhouding tot onze eigen paarden, die van alles voor ons moeten doen wat niet natuurlijk is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110693
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:59

sandra1986 schreef:
het bijvoeren van grote grazers in het wild verstoord het ritme wat ze hebben, en al het andere wat deze machtige dieren hebben opgebouwd hier in Nederland.
het is heel natuurlijk dat ze s'winters teren op de conditie en krachten die ze zomers opbouwen.
hoe hard het ook klinkt. het is de natuur.
deze dieren heb ruimte zat om te kunnen overleven.


en dat blijft dus altijd een heikel onderwerp. Om de natuur staan namelijk geen hekken en meerdere diersoorten zijn afhankelijk van de ruimte die ze delen, zo ook de konikpaarden, herten en nog veel meer.
Het gebied zal vast wel groot zijn, maar in de winter zijn ze allen op zoek naar voer, en is het dus duidelijk niet groot genoeg meer.
Wanneer de mens er een hek om zet, bepaal je dus het lot van deze dieren en moet je daar imo ook zorg voor dragen.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:59

essie_blue schreef:
Ik vind het belachelijk dat ze die dieren niet bijvoeren, we hebben in NL geen echte natuur meer, er zijn teveel grenzen,
de paarden kunnen niet wegtrekken om voedsel te zoeken. In
Duitsland waar veel meer natuur is voeren de boswachters de herten en reeen gewoon bij. En wat zijn wilde paarden, in ieder geval niet die paar pony's in de Oostvaarderplassen, gewoon neergezet door de mens niet al te lang geleden.


Even wat duidelijker dan...

sandra1986 schreef:
het bijvoeren van grote grazers in het wild verstoord het ritme wat ze hebben, en al het andere wat deze machtige dieren hebben opgebouwd hier in Nederland.
het is heel natuurlijk dat ze s'winters teren op de conditie en krachten die ze zomers opbouwen.
hoe hard het ook klinkt. het is de natuur.
deze dieren heb ruimte zat om te kunnen overleven.

lees wat informatie op het net. het is echt machtig mooi.