Konikpaard dood bij oversteek ijs van Oostvaardersplassen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:57

mait schreef:
Hoezo het niet-wild? Als die dieren met rust gelaten worden beschouw ik ze als wild. Een wild dier is een dier dat zichzelf in stand kan houden in zijn omgeving zonder invloed van de mens.

Introductie is behoorlijk invloed van de mens aan de start toch? Ze zijn dus niet wild.

mait
Berichten: 450
Geregistreerd: 02-07-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:16

Bandida schreef:
mait schreef:
Hoezo het niet-wild? Als die dieren met rust gelaten worden beschouw ik ze als wild. Een wild dier is een dier dat zichzelf in stand kan houden in zijn omgeving zonder invloed van de mens.

Introductie is behoorlijk invloed van de mens aan de start toch? Ze zijn dus niet wild.


Dat ligt er dus aan wat je onder wild verstaat...

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:24

mait schreef:
Dat ligt er dus aan wat je onder wild verstaat...

Blijft dat, wild of niet, mensen beslist hebben die dieren op die plek neer te zetten. Menselijk handelen = passende ethiek om de gevolgen daarvan te benaderen. Doen alsof dat handelen er niet geweest is, en we kunnen berusten in moedertje natuur vind ik persoonlijk geen optie.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:42

De opmerking "de natuur houdt op zodra er een hekje omheen staat". Daar wil ik het nog even kort over hebben.
Je kan namelijk net als ethische kwesties (kijken naar de handeling, of kijken naar het effect van de handeling) ook dit op twee manieren zien. Je de OVP kunnen beschouwen als een plak waar de mensenwereld een stukje is afgesloten.
Omdat natuurgebieden zeer "patchy" (sorry, weet geen nederlands woord) verdeeld zijn, zou op basis van migratie omdat er nu zoveel wegen zijn en andere afschermingen van de mensen wereld (denk aan weides, hekken, muren) nooit er kunnen komen. Maar theoretisch kan het wel. Daarom is een introductie te overwegen.

En nog een belangrijk punt. Zonder introductie van dieren (natuurlijk of door de mens, want ook natuurlijk introduceren dieren zichzelf) mist er een groot deel van het ecosysteem. Zonder lichte disturbance eindigt het systeem in een climax stadium en laten nou net grazers goed zijn om lichte disturbance te creeeren.

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:48

Toch nog even reageren... (kan het niet laten :o )

Als ik heel kort e.e.a. samenvat betekent het dat zodra ik dieren los laat in de natuur, wat dat ook mag zijn, dan is het een wild dier geworden.

Zo denken vele ex-konijnen liefhebbers, ex-hondenbezItters, ex-hamsterliefhebbers en vele huisdiereneienaren er namelijk ook over.
Waar leidt dat dan toe?

JewEmm maakt er helemaal een feestje van :+

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:55

Paardentango schreef:
Toch nog even reageren... (kan het niet laten :o )

Als ik heel kort e.e.a. samenvat betekent het dat zodra ik dieren los laat in de natuur, wat dat ook mag zijn, dan is het een wild dier geworden.

Zo denken vele ex-konijnen liefhebbers, ex-hondenbeztters, ex-hamsterliefhebbers er ook over.
Waar leidt dat dan toe?

JewEmm maakt er helemaal een feestje van :+

Ik wilde met mijn vorig bericht laten zien dat je alles van meerdere kanten kunt bekijken. Eerst alle aspecten bekijken. Het veelvuldig herhalen van "natuur met een hek is geen natuur" is een drogreden.

Echte konijnen, honden e.d. zijn geen dieren die uit zichzelf in de natuur kunnen overleven. Ze hebben geen populatie die ze in stand kunnen houden en ze zijn aangepast aan het krijgen van eten van de mens. De samenvatting die je nu maakt is niet juist. Ik ga het misschien nog terug lezen, maar voor zo ver ik me herinner is er niet gezegd dat je dieren die je los laat in de natuur gelijk onder wild kunt beschouwen. Als ze zich kunnen aanpassen zijn het eerder "verwilderde" dieren.

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:14

JewEmm schreef:
Echte konijnen, honden e.d. zijn geen dieren die uit zichzelf in de natuur kunnen overleven.

Euh? Het konijn is als huisdiersoort geïntroduceerd in onze streken, gedomesticeerd dus, en weer verwilderd sinds de middeleeuwen. Voorheen kwamen ze hier niet voor (of ja, mogelijk al tijdens de Rom. periode, maar de bewijzen zijn hier heel schaars).
Laatst bijgewerkt door Ruga op 12-01-10 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:19

JewEmm schreef:
Je kan namelijk net als ethische kwesties (kijken naar de handeling, of kijken naar het effect van de handeling) ook dit op twee manieren zien. Je de OVP kunnen beschouwen als een plak waar de mensenwereld een stukje is afgesloten.

Hoe kan je de handeling en het effect daarvan ethisch op twee manieren bekijken?

En was het maar waar dat de OVP een plek is waar de mensenwereld wordt buitengehouden :D Inclusief beheer, die mogen de buitenkant bewaken, inclusief importpaardjes, koetjes en wat nog meer, incl. chocoladevoederende toeristen..

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:40

Nooit geweten dat echte konijnen niet in de natuur kunnen overleven. Het is ze o.a. in Nieuw Zeeland en Australië redelijk goed gelukt.
Heb ik altijd gedacht dat de duinkonijntjes wilde diertjes waren.

Sorry JewEmm, maar ik snap geen fluit van wat je hier wil vertellen. OVP?
Wil je niet beledigen hoor.

Maar zonder dollen. De Konik is in uiterlijk misschien lijkend op een wild dier, innerlijk is hij net zo wild als een bv Fjordenpaard of een Koudbloed.

Tijd voor de 'wilde wolven'....

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:58

Paardentango schreef:
Nooit geweten dat echte konijnen niet in de natuur kunnen overleven. Het is ze o.a. in Nieuw Zeeland en Australië redelijk goed gelukt.
Heb ik altijd gedacht dat de duinkonijntjes wilde diertjes waren.

Sorry JewEmm, maar ik snap geen fluit van wat je hier wil vertellen. OVP?
Wil je niet beledigen hoor.

Maar zonder dollen. De Konik is in uiterlijk misschien lijkend op een wild dier, innerlijk is hij net zo wild als een bv Fjordenpaard of een Koudbloed.

Tijd voor de 'wilde wolven'....


Misschien ongelukkig geformuleerd, maar Bandida had het over huis dieren en dus bedoelde ik ook konijnen die in een hokje bij iemand thuis zit. En dat vatte ik dus op als mensen die denken dat ze hun huisdieren vrij achter kunnen laten in de natuur.
De "wilde" konijnen zijn ook echt niet meer gelijk te stellen aan de huiskonijnen. Konijnen kunnen zich snel aanpassen, omdat ze zich zo snel voortplanten.
Maar ik snap nu totaal niet wat jij bedoeld, Paardentango.

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:16

Ja, eerlijk gezegd begreep ik je stukje over de konijntjes wel.
Maar komt dat niet op hetzelfde neer eigenlijk.

Konijntjes fokken, gaat sneller :P , in een wildkleurtje en ze los laten. Zoals men met de Konik ook heeft gedaan.
In hun gedrag en levenswijze heeft de Konik geen levenswijze die ook maar lijkt op de wilde paarden.
Ook niet de zoveelste generatie, zoals de mustangs in Amerika of de Brumbees in Australie wel hebben. Kom nou niet met argumenten als we laten het eerst in de soep lopen en gaan dan kijken waar het fout is gegaan.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:23

Ik heb ook niet gezegd dat het daar op neer komt, ik wilde geen vergelijking trekken met de paarden op de OVP. Het loslaten van huisdieren zoals eerst werd geimpliceerd, is wat anders dan een populatie overbrengen en daarbij in gedachten houdend dat die populatie zichzelf in stand houdt.
Hoe het met de mustangs en de Brumbees zit weet ik niet, daar heb ik geen informatie over. De populatie van paarden in de OVP houdt zich in stand. Dat betekent niet dat er geen paarden dood gaan, dat hoort bij het proces, want er komen ook nieuwe paarden bij.
Overigens heb ik door dit hele topic heen al veel argumenten gegeven. Waar ik me alleen over blijf verbazen is dat sommigen alleen met emotie redeneren. Ik heb met een paar berichten proberen te laten zien dat overal een andere kant aan zit. Maar af en toe heb ik het gevoel dat er sommigen zijn die niet snappen dat er veel biologische wetten achter zitten en die nog complexer zijn dan ze lijken.
Bovendien als er vanuit verschillende redenatie manieren wordt gediscussieerd, dus zoals hier over (1) de handeling zelf, het neerzetten van de paarden, of dat wel verantwoord is en (2) de gevolgen van de handeling, zoals het nu gaat op de OVP, of dat wel verantwoord is. Het zijn 2 verschillende redenatie manieren (de termen die er bij horen zijn: deontologisch en consequentialistisch). Omdat er van beiden gebruik wordt gemaakt in dit topic, is het misschien wel een idee voor iedereen om naar alle aspecten van dit onderwerp te kijken.

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:32

Die informatie heb ik wel, puur en alleen omdat het me altijd al zo enorm boeit dat gedrag van paarden. Zowel in het wild, ook verwilderde generaties als in gevangenschap.
Het nadeel van de OVP (snap nu wat je er mee bedoelt) is dat alles geboren wordt en de samenlevingsverbandenb van de leden niet veranderen. De groepen van honderden paaden bij elkaar zijn niet natuurlijk.

Het gehalte aan onderlinge ruzie is zo groot dat ook van de nieuwere generatie, de veulens, niet verwacht kan worden dat zij zich wel gaan ontwikkelen als een 'wild' paard. Paarden leren van elkaar.

Opvallend is wel dat de Przewalski paarden zich in betrekkelijk korte tijd hebben ontwikkeld naar de echte natuur. Zelfs in resistentie zijn er in hele korte tijd dingen aangepast. Dat is heel bijzonder. Zij vormden al snel, met hier en daar een heeeel klein beetje hulp van mensen, de natuurlijke groepen. Groepen die in de natuur van het paard voorkomen.
Zoals een harem of een vrijgezellengroep. De Konik laat daar niets van zien.

Wild als natuurpaard, of wild in gedrag. Dat laatste is goed te zien op o.a. de OVP. Het is geen natuurlijke gedrag, het is gedrag wat past bij te veel paarden op een relatief te kleine ruimte.

De Konik is vergelijkbaar met een huispaard, dat heet vast niet zo maar schrijf ik om het hier duidelijk te maken. Als alles overleeft en er geen grenzen zijn krijg je overbevolking.
Huispaard, huishond, huiskat kortim ieder huisdier is daar gevoelig voor. Zelfs wij mensen.

Niet om lelijk te doen, maar het kan zeer verhelderend zijn om je toch wat meer te verdiepen in wilde paarde of verwilderde paarden elders. Daar hebben ze, mensen, al lering getrokken uit eerdere 'fouten'.

PS Biologische wetten zijn niet hetzelfde als de natuurwetten.....
Paarden zijn gevoelige dieren, en (helaas) niet emotieloos. Was dat wel zo dan kon er geen mens met ze omgaan.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:48

Waarom zou een kudde van honderd paarden niet natuurlijk zijn? Zo'n kudde is ook gewoon opgebouwd uit haremgroepen en vrijgezellengroepen. Afzonderlijke families die niet in kuddeverband samenleven is juist onnatuurlijk.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:49

Paardentango schreef:
Die informatie heb ik wel, puur en alleen omdat het me zo enrm boeit dat gedrag van paarden. Zowel in het wild als in gevangenschap.
Het nadeel van de OVP (snap wat je er mee bedoelt) is dat alles geboren wordt en de samenlevingsverbanden niet veranderen. De groepen van hinderden paaden bij elkaar zijn niet natuurlijk.
Het gehalte aan onderlinge ruzie is zo groot dat ook van de nieuwere generatie, de veulens, niet verwacht kan woerden dat zij zich wel gaan ontwikkelen als een 'wild' paard.

Wild als natuurpaard, of wild in gedrag. Dat laatste is goed te zien op o.a. de OVP. Het is geen natuurlijke gedrag, het is gedrag wat past bij te veel paarden op een relatief te kleine ruimte.

De Konik is vergelijkbaar met een huispaard, dat heet vast niet zo maar schrijf ik om het hier duidelijk te maken. Als alles overleeft en er geen grenzen zijn krijg je overbevolking.
Huispaard, huishond, huiskat kortim ieder huisdier is daar gevoelig voor. Zelfs wij mensen.

Niet om lelijk te doen, maar het kan zeer verhelderend zijn om je toch wat meer te verdiepen in wilde paarde of verwilderde paarden elders. Daar hebben ze, mensen, al lering getrokken uit eerdere 'fouten'.


Een ander aspect van hun gedrag is het rond trekken in de OVP. Er is wel degelijk genoeg ruimte, want er zijn plekken waar ze maar zelden komen, terwijl het voor de paarden een prima plek zou zijn.
Het gaat er bij de OVP niet alleen om het gedrag van de paarden zelf, zoals ik het hier meer lees gaat het argument van "gedrag" om het wel of niet "wild" zijn van de paarden. Buiten die vraag om speelt de vraag of je ze moet voeren. Daar heb ik al meerdere argumenten over gegeven. En natuurlijk of het aantal dat er nu loopt wel te handhaven is, ook daarover heb ik al mijn mening gegeven.

Eventjes, waarom kan eigenlijk niet verwacht worden dat de jongeren zich ontwikkelen als een "wild" paard? Het is natuurlijk dat een groot deel van de jonge paarden het niet overleeft tot aan hun voortplanting. Het vechten kan een extra manier zijn om de "overbevolking" tegen te gaan. Er blijven altijd aspecten, dus ook van het gedrag dat mensen niet begrijpen, of de functie ervan niet begrijpen.

Het is ook zeer interessant om te verdiepen in het hele ecosysteem, waarom er dus grazers staan, welke invloeden er allemaal spelen, hoe grazers het planten systeem beinvloedt en andersom, welke andere bijkomende effecten en interacties er zijn. Zo kan ik nog even door gaan. Het is dus erg complex :+

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:52

Karl66 schreef:
Waarom zou een kudde van honderd paarden niet natuurlijk zijn? Zo'n kudde is ook gewoon opgebouwd uit haremgroepen en vrijgezellengroepen. Afzonderlijke families die niet in kuddeverband samenleven is juist onnatuurlijk.

Bovendien (help, ik ga weer met termen gooien) zijn er tussen alle verschillende soorten de zogeheten "functional traits". Dit zijn eigenschappen waar je soorten aan kan herkennen, die kunnen algemener zijn, maar ook echt soort specifiek.
Eigenlijk vraag ik me van het gedrag af, of het misschien ook niet een serieuzere vorm van spelen is, het uittesten van je krachten, om zo in te schatten of je de leider van de kudde kunt verslaan.

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:01

JewEmm schreef:
Het is ook zeer interessant om te verdiepen in het hele ecosysteem, waarom er dus grazers staan

Waarom staan ze er?

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:18

Bandida schreef:
JewEmm schreef:
Het is ook zeer interessant om te verdiepen in het hele ecosysteem, waarom er dus grazers staan

Waarom staan ze er?


Grazers zorgen voor intermediate disturbance, door het eten van de 'smakelijke' grassen en ander eetbaar gewas. Hierdoor ontstaat een grote diversiteit. Dit is niet na te bootsen door maaien, omdat grazers kieskeurig zijn in wat ze eten. De gegeten grassen kunnen eigenlijk ook altijd het grazen beter weerstaan en door minder licht-competitie, van de planten die niet tegen grazen kunnen, breiden die gewassen zich weer uit. Zo ontstaat, op kleine schaal, een "heterogeen" landschap. Er zijn op plekken andere samenstellingen te vinden. Die samenstellingen zorgen weer voor specifieke aantrekking van andere dieren, zoals vogels en insecten. En dat is nog maar een klein gedeelte :+

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Re: Konikpaard dood bij oversteek ijs van Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:14

En als er dan al absoluut voor vergrassing moet gekozen worden, waarom dan met grootvee? Er is toch inheems wild aanwezig dat graast? Of waarom geen herder met schapen?
Ik zie nog steeds geen rechtvaardiging om die paarden en koeien er in te gooien en vervolgens aan hun lot over te laten. Ze zijn toch slechts een middel om het gewenste landschap te creëren. Allemaal mensenwerk en mensenkeuzes..

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:23

JewEmm schreef:
Eventjes, waarom kan eigenlijk niet verwacht worden dat de jongeren zich ontwikkelen als een "wild" paard? Het is natuurlijk dat een groot deel van de jonge paarden het niet overleeft tot aan hun voortplanting.

En hoe zien ze dat beleid op lange termijn op vlak van inteelt? Het gaat toch maar om een paar duizend dieren die zowiso al een beperkte diversiteit hadden?

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:34

Bandida schreef:
En als er dan al absoluut voor vergrassing moet gekozen worden, waarom dan met grootvee? Er is toch inheems wild aanwezig dat graast? Of waarom geen herder met schapen?
Ik zie nog steeds geen rechtvaardiging om die paarden en koeien er in te gooien en vervolgens aan hun lot over te laten. Ze zijn toch slechts een middel om het gewenste landschap te creëren. Allemaal mensenwerk en mensenkeuzes..


Het zorgt niet voor vergrassing, maar voor heterogeniteit (weet hier geen goede uitleg voor, iets als diversiteit). Elk soort grazer is weer anders, ze eten andere dingen, grazen op een andere manier en ook de manier waarop ze lopen (zowel de trek, de tijd die ze lopen en de afdrukken die ze achter laten) is weer anders. Net als bij "huispaarden" is er verschil tussen de rassen wat ze eten, sommige zijn veel somberder dan anderen. Ook bij het grootvee dat er nu staat is dat zo.
Als je alleen schapen daar laat staan, dan krijg je een heel ander resultaat. Bovendien als er een herder bij is, dan maakt hij de keuze waar de schapen wel en niet komen, bovendien is het gebied veel te groot om er 1 kudde te herden.
Inderdaad, het is mensenwerk, mensen keuze, maar wat wil je daar dan? gebouwen? Of bos zoals het overal is? Ik zal niet ontkennen dat er waarschijnlijk ook een experimentele waarde aan zit zoals het nu wordt gedaan, maar dan niet om te kijken hoe en hoeveel er kunnen leven, maar door verschillende begrazingsmethoden. Daarbij zijn dus blijkbaar soorten uitgekozen die de klimaat omstandigheden van nederland aan kunnen.
Waar nu de meesten over struikelen is het niet bijvoeren. En daar kom je ook op het punt van de grootste discussie. Als je bij gaat voeren, dan overleven dus meer dieren de winter. De natuurlijke selectie die zou plaats vinden, vindt niet plaats en dus overleven ook de minst sterksten. Als er wordt bij gevoerd, passen ze zich daar ook aan aan, qua gedrag en qua vet opbouw. Stel ze worden elke winter bijgevoerd, want elke winter is wel een periode met extreme omstandigheden (let wel, dit zijn omstandigheden die wij als mensen extreem vinden). Het gevolg daarvan is dat de dieren ook steeds meer, eerder, bijgevoerd moeten worden, omdat je ze dan weer "terug domesticeerd". Dit laatste zet ik tussen aanhalingstekens, omdat er ook een discussie gaat over hoe "wild" de dieren zijn en of ze daarom uberhaupt wel geplaatst mochten worden. Daar ga ik me nu niet verder over uitweiden.

Nog even een klein punt over "het gewenste landschap". Er zullen maar zeer weinig mensen zijn die zullen zeggen dat ze de OVP lelijk vinden. Dit is dus niet alleen af te schuiven op SBB, maar ook andere organisaties, instanties en instellingen (de overheid hoort hier ook bij) die bepalen hoe een gebied wordt ingedeeld.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:39

Bandida schreef:
En hoe zien ze dat beleid op lange termijn op vlak van inteelt? Het gaat toch maar om een paar duizend dieren die zowiso al een beperkte diversiteit hadden?

Daar zijn ook weer modellen voor gemaakt. Ook dit is afhankelijk per soort. Er is inderdaad een minimum aantal nodig om een populatie overeind te houden. Van runderen is bekend dat ze wel erg goed tegen inteelt kunnen (kijk maar naar de friese koe, genetisch gezien zijn er maar een stuk of 40 verschillende koeien). Ook in schotland is er een gebied waar ongeveer 8 runderen al eeuwen lang zijn afgescheiden van de buiten wereld. Paarden zijn er gevoeliger voor. Ik weet zo geen aantallen van een "viable" (levensvatbare) populatie.
Kleine populaties zijn alleen wel heel gevoelig voor ziektes (virussen) en slechte mutaties. (heeft met stochastisiteit te maken). Daarom is het best als de populatie zo groot mogelijk is. Hier kan ik nog veel meer over vertellen, maar dan wordt het helemaal een lang verhaal en is erg ingewikkeld.

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:19

JewEmm schreef:
Waar nu de meesten over struikelen is het niet bijvoeren.

Ik vind het laten ontstaan van een overpopulatie bij de introductie-grazers een groter probleem. Gewoon minder veulens, kalfjes of lammetjes laten geboren worden. En als inteeltproblemen dreigen, gestuurd via een stamboek.
Als ze niet met teveel zijn hoef je ze ook niet bij te voeren. Als ze er niet zijn heb je al helemaal geen probleem. Maar dan krijg je dus bos. Van nature...maar dat is blijkbaar niet gewenst.
Ja het is mensenwerk. Niet verschuilen achter 'zo, dit is de natuur' dus. Dat is het niet, het is een 21ste eeuws cultuurlandschap.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:39

Paardentango schreef:
'De natuur houdt op zodra er een hekje omheen staat'


Ik heb het al eens eerder gevraagd maar
- waarom vind je dat?
- wat maakt dat uit voor de dieren zelf?

Barrieres komen veel voor in de natuur en hebben hetzelfde effect. Dus waarom zijn hekken zo'n groot probleem?

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:43

Bandida schreef:
Ik vind het laten ontstaan van een overpopulatie bij de introductie-grazers een groter probleem. Gewoon minder veulens, kalfjes of lammetjes laten geboren worden. En als inteeltproblemen dreigen, gestuurd via een stamboek.
Als ze niet met teveel zijn hoef je ze ook niet bij te voeren. Als ze er niet zijn heb je al helemaal geen probleem. Maar dan krijg je dus bos. Van nature...maar dat is blijkbaar niet gewenst.
Ja het is mensenwerk. Niet verschuilen achter 'zo, dit is de natuur' dus. Dat is het niet, het is een 21ste eeuws cultuurlandschap.

Het is maar net welke definitie van natuur je aanhangt.
In mijn ogen is een stamboek geen goed idee. Zo zal je ook nooit een ras krijg dat "echt wild" is.
Zelf ben ik voor het zn gang laten gaan van de natuur. Ook een overpopulatie zal door de natuur weer hersteld worden, met of zonder roofdieren. En dat SBB de zeer zwakke paarden afschiet is (in mijn ogen) alleen maar goed, omdat ze het zo onnodig lijden van de dieren verhelpen. (Al zou dit ook weer gezien kunnen worden als "menselijke selectie" maar zo zie ik dat niet.)
Volgens mij ben ik nu wel duidelijk genoeg geweest met mijn invalshoek. En ik gok dat er in het ander Konikpaarden nieuwsbericht ook weer een discussie gaat ontstaan... Voor nu hou ik het hierbij.
(Al ben ik nog wel heel benieuwd naar een antwoord op een eerdere vraag van mij over het gedrag van de paarden := )