Konikpaard dood bij oversteek ijs van Oostvaardersplassen

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miss_m

Berichten: 1837
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:02

Oorspronkelijk komen deze beesten uit Polen en Wit-Rusland, Hoe vaak ligt daar sneeuw ?(in elk geval vaker,langer dan hier)
En hoe vaak worden die beesten bijgevoerd ? Juist ja nooit, andere wilde dieren ook niet dus waarom deze wel ?
Ja dat ene paardje dat is dood geschoten is heel zielig maar het ging anders toch dood.
Zo is de natuur, zo is het leven.
Waarom laten we met dit weer zwervers buiten wegcreperen en maken we ons druk om een paardje dat zeer verzwakt was en daarom is doodgemaakt.
Het klinkt misschien hard zo maar ik denk er wel zo over.
Laatst bijgewerkt door Miss_m op 10-01-10 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:03

Ik ben ook zeker niet van het bijvoeren.
Het zijn semi wilde paarden, door ze bij te voeren krijg je paarden die gedomesticeerd raken, en dat is iets wat je niet wilt met het oog op, iets meer natuur te kweken in Nederland.
De paarden zijn daar neer gezet, klopt, semi wilde paarden in een semi wild habitat. Er moet dus voor gezorgd worden. Klopt..
En dat wordt ook gedaan.
Deze paarden worden in de gaten gehouden, uit hun lijden verlost als dat nodig is en de groei van de populatie wordt in de gaten gehouden. Het zelfde als wat ze met de zwijnen en herten in het bos doen.
Je moet pas gaan bij voeren, mijn mening, op het moment dat er niets meer is en meer dan de helft van deze paarden op de grens van ondervoeding zit.
Dat er in een kudde van 60 paarden 15 paarden zijn die er slechter uit zien, waarvan er 5 er slecht aan toe zijn, dat vind ik natuur.
Er is echt wel eten te vinden in een groot gebied, onder de sneeuw, taken e.d. Als dit niet het geval was, dan zou de hele kudde er super slecht uit moeten zien.
In Roermond hebben ze ook een gebied waar deze dieren staan en deze worden niet bijgevoerd en zien er niet slecht uit.
Natuurlijk zijn ze een stuk slanker dan in de zomer, maar dat hoort er gewoon bij.
Je hebt natuurlijk een gedeelte waar niets natuurlijks aan is, en dat is ook logisch, op dat gedeelte grijpt de mens dan in, en volgens mij gebeurd dit dus ook.

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:09

Miss_m schreef:
Waarom laten we met dit weer zwervers buiten wegcreperen


Dat doen we trouwens niet. In de grote steden is extra opvang geregeld en in Amsterdam was zelfs een noodverordening om zwervers te kunnen dwingen om binnen te zitten (opvang, of op het politiebureau, dat waren de opties.)

Nou wil ik daarmee niet beweren dat we voor iedereen heel goed zorgen, maar 'zwervers buiten laten creperen' is niet helemaal een juiste voorstelling van zaken.

Maar dat terzijde :)

Berdien

Berichten: 64560
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Konikpaard dood bij oversteek ijs van Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:12

Paard werd niet afgeschoten omdat hij in het ijs kwam, dan hadden ze de hele groep wel af kunnen schieten. Paard werd afgeschoten omdat hij dusdanig verzwakt was dat hij er sowieso niet meer goed wat uitgekomen.
Alsof het nooit voorkomt dat HTK paarden in een sloot bezwijken door onderkoeling en/of uitputting.

jowien
Berichten: 979
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:15

Vergeet niet dat die koniks een leven hebben waar menig dier (stukje vlees in je supermarkt) niet eens van durft te dromen.... en ja, dan gaat er eentje dood vandaag, jammer voor ide ene, maar hij heeft wel een prachtig leven gehad.
Er gingen vandaag ook veel andere dieren dood, bijvoorbeeld ijsvogeltjes, roofvogels, hazen, konijnen, vast ook schattige eenhoorns, reeen en herten. Maar hun leven is vele malen beter geweest dan veel 'gehouden' dieren in NL. Ik gun ze behalve een fijn leven ook een normale dood.

Bijvoeren brengt enorme onrust in kuddes dieren. De sterksten krijgen het meest, waardoor die nog sterker worden en de zwakken zwakker, en ze dus meer op hun donder krijgen. Is niet fijn. Laat die kuddes lekker met rust.

eppie38

Berichten: 1220
Geregistreerd: 17-04-09
Woonplaats: aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:15

Berdien schreef:
Paard werd niet afgeschoten omdat hij in het ijs kwam, dan hadden ze de hele groep wel af kunnen schieten. Paard werd afgeschoten omdat hij dusdanig verzwakt was dat hij er sowieso niet meer goed wat uitgekomen.
Alsof het nooit voorkomt dat HTK paarden in een sloot bezwijken door onderkoeling en/of uitputting.

wie zegt dan dat het nooit voorkomt, niemand geloof ik geen woorden in mijn mond liggen aub

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:16

Berdien: volgens mij was het paard toen zelf de sloot zelfs al uitgeklommen, maar was toen te ver heen om te herstellen.
Laatst bijgewerkt door Alet74 op 11-01-10 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op verwijderde posts verwijderd.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:17

Shadow0 schreef:
Miss_m schreef:
Waarom laten we met dit weer zwervers buiten wegcreperen


Dat doen we trouwens niet. In de grote steden is extra opvang geregeld en in Amsterdam was zelfs een noodverordening om zwervers te kunnen dwingen om binnen te zitten (opvang, of op het politiebureau, dat waren de opties.)

Nou wil ik daarmee niet beweren dat we voor iedereen heel goed zorgen, maar 'zwervers buiten laten creperen' is niet helemaal een juiste voorstelling van zaken.

Maar dat terzijde :)


Niemand hoeft buiten te slapen.
Er zijn opvang te huizen, MOV's, Nacht opvang en ga maar door.
Mensen die dak en thuisloos zijn kunnen een uitkering ontvangen en hiervan hun opvang betalen, binnen de opvang zijn er klusjes die gedaan kunnen worden wanneer ze geen uitkering hebben zodat ze wel warm binnen kunnen slapen. Daarbij zijn er instanties die de nachtopvang betalen.

De mensen die nu in de kou buiten slapen in Nederland, die kiezen daar zelf voor.

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:18

Eerlijk gezegd vind ik dat Shadow wel een beetje gelijk heeft. Als je suggereert dat de heren van SBB het geld wel goed kunnen gebruiken is dat behoorlijk speculatief. Tenzij je het kunt onderbouwen is het niet erg netjes om modder te gaan gooien (naar WIE dan ook) in een discussie.

Laten we trouwens voor de goede orde aub even de mens erbuiten laten, waar die slapen gaat het hier absoluut niet over in dit topic. :) Nee deze opmerking is niet vervelend bedoeld, voor jullie je persoonlijk aangesproken voelen, ik vind het alleen zo mooi gegaan tot nu toe dat het fijn zou zijn het ordelijk en on topic te houden. ;)

Leinearthur
Berichten: 4283
Geregistreerd: 06-07-09

Re: Konikpaard dood bij oversteek ijs van Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:19

Arm paardje ! :[
een wonder dat er maar 1 is overleden,
had ook anders kunnen aflopen :))

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:20

eppie38 schreef:
Berdien schreef:
Paard werd niet afgeschoten omdat hij in het ijs kwam, dan hadden ze de hele groep wel af kunnen schieten. Paard werd afgeschoten omdat hij dusdanig verzwakt was dat hij er sowieso niet meer goed wat uitgekomen.
Alsof het nooit voorkomt dat HTK paarden in een sloot bezwijken door onderkoeling en/of uitputting.

wie zegt dan dat het nooit voorkomt, niemand geloof ik geen woorden in mijn mond liggen aub


Waar doet ze dat? Ze beantwoord jou vraag, je vraagt je namelijk af wat voor discussie het zou zijn als 1 van de paarden van 1 van de bokkers zou bezwijken door het in het water komen en onderkoeld raken. En dat gebeurt wel eens en dan komt er helemaal geen discussie.

eppie38

Berichten: 1220
Geregistreerd: 17-04-09
Woonplaats: aarde

Re: Konikpaard dood bij oversteek ijs van Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:29

x_marr @
Nee hoor ik vroeg me af als er een paard van bokt in het water komt en hij word 'afgeschoten' hoe zou dan de discussie zijn.
en ik heb nooit gezegd dat het nooit voorkomt dat geen enkel ander paard ooit ter water komt dat bedoel ik met leg me geen woorden in de mond, sorry als het niet zo overkomt, foutje van mij dan. Bedoel er verder niets mee hoor, onderwerp boeit me gewoon , hoop alleen niet dat ik gemeen overkom want zo bedoel ik het echt niet. :o

Berdien

Berichten: 64560
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Konikpaard dood bij oversteek ijs van Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:33

Is al goed hoor! :D
Ik bedoelde meer dat het inderdaad ook voorkomt dat 'normale' paarden in het water komen en daar niet meer uitkomen. Die worden dan wel niet afgeschoten, maar afgespoten. Dan is er inderdaad die discussie ook niet. Het kán immers gebeuren dat een paard te water raakt.
Heb die van mij ook in de sloot aangetroffen jaren terug, en koud water, het gevecht om eruit te komen etc vergt gewoon heel veel van een paard, die van mij heeft er ook een flinke klap van gehad.

Ibalia

Berichten: 2256
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Een-city

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:35

merrietje schreef:
Ibalia schreef:
Ook blijf ik er moeite mee houden dat dit zomaar kan terwijl de burger dit niet moet flikken


Hoe zie je dat voor je? Ik snap niet helemaal wat je ermee bedoelt? De burger die zijn paard niet bijvoert? De burger die zijn paard 24/7 op de wei laat staan?

Ik bedoel dat de burger zijn dier niet mag laten lijden omdat hij dan te maken krijgt met de DB of politie.
Ik ken ook iemand die nog jonge paarden en ponies buiten heeft lopen.
Zelf zou ik er niet voor kiezen maar hij zorgt ervoor dat ze goed te vreten hebben en ze niets te kort komen. Dus ik heb er geen moeite mee dat paarden 24/7 buiten staan.

Ik bedenk me nu wel dat je onze paarden natuurlijk niet kunt vergelijken met de Konikpaarden maar toch..

eppie38

Berichten: 1220
Geregistreerd: 17-04-09
Woonplaats: aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:41

@Berdien opgelost gelukkig ;)

Miss_m

Berichten: 1837
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:43

Shadow0 schreef:
Miss_m schreef:
Waarom laten we met dit weer zwervers buiten wegcreperen


Dat doen we trouwens niet. In de grote steden is extra opvang geregeld en in Amsterdam was zelfs een noodverordening om zwervers te kunnen dwingen om binnen te zitten (opvang, of op het politiebureau, dat waren de opties.)

Nou wil ik daarmee niet beweren dat we voor iedereen heel goed zorgen, maar 'zwervers buiten laten creperen' is niet helemaal een juiste voorstelling van zaken.

Maar dat terzijde :)


Dat is dan ook bijwijze van spreken, bedoel eigenlijk dat er wel ergere dingen zijn om je druk over te maken.
Overigens hier geld dat niet van die noodveroderening maar t was gewoon als voorbeeld ;) om mijn punt duidelijk te maken.

En echt niet iedere dakloze in NL kiest er zelf voor ! je hebt ook dingen als schulden en problemen..
Maar dat is schijnbaar altijd je eigen schuld volgens sommige mensen..

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:46

Miss_m schreef:
Dat is dan ook bijwijze van spreken, bedoel eigenlijk dat er wel ergere dingen zijn om je druk over te maken.
Overigens hier geld dat niet van die noodveroderening maar t was gewoon als voorbeeld ;) om mijn punt duidelijk te maken.


Snap ik wel, maar dat soort 'bij wijze van spreken' voorbeelden gaan te makkelijk een eigen leven leiden, en daarom zeur ik daar nog wel eens over. :) Er lezen veel mensen mee die niet op de hoogte zijn, en dan hun mening baseren op iets waarvan ze niet wisten dat het maar bij wijze van spreken was.

Mercedes1969
Berichten: 65
Geregistreerd: 07-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 23:02

Wat nou paarden in het wild in ons kleine kippelandje.
Dat kan niet in zo'n klein gebiedje waar ze nu staan, en dan ook nog
afgeschermt door hekken e.d.

Dus het zijn geen paarden in het wild!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Echte dieren in het wild leven niet achter afrasteringen.

Dus zie echt niet het probleem om dieren die in
gevangenschap leven bij tevoeren.

nowylover

Berichten: 907
Geregistreerd: 13-12-08
Woonplaats: Oosterwolde GLD

Re: Konikpaard dood bij oversteek ijs van Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 23:19

Ik heb net op jounaal gezien dat al een aantal paarden de weg weer terug had gevonden. Ze weten nog niet hoe de andere paarden terug komen. En ze mogen ook niet bij gevoerd worden omdat ze ten eerste niet aan mensen zijn gewend en ten tweede in het wild gebeurt dat ook niet.

Het komt waarschijnlijk wel goed.

Elpharo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 23:21

Nou heb ik niet alles doorgelezen....maar een kudde van 100 paarden? Er staat me iets bij dat een kudde paarden in het "wild" bestaat uit 8 tot 12 paarden....nou zal dat vast wel es meer zijn, maar een kudde van 100 lijkt me verre van natuurlijk. Weet iemand hoe dat zit?

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 23:45

Elpharo schreef:
Nou heb ik niet alles doorgelezen....maar een kudde van 100 paarden? Er staat me iets bij dat een kudde paarden in het "wild" bestaat uit 8 tot 12 paarden....nou zal dat vast wel es meer zijn, maar een kudde van 100 lijkt me verre van natuurlijk. Weet iemand hoe dat zit?


:j Is al in het topic genoemd: de 100 paarden zijn wel onderverdeeld in verschillende kleinere kuddes. :)

Amalarab

Berichten: 7456
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Konikpaard dood bij oversteek ijs van Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 23:47

Ik heb ze net op het journaal gezien en die ik zag waren mooi rond en absoluut niet schraal. Bijvoeren hoeft zeker niet!

cas
Berichten: 263
Geregistreerd: 24-01-06
Woonplaats: plaatsje bij Arnhem

Re: Konikpaard dood bij oversteek ijs van Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 23:56

Hoe zit het eigenlijk met het water? Is er nog wel wat te drinken?

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 23:58

cas schreef:
Hoe zit het eigenlijk met het water? Is er nog wel wat te drinken?



Sneeuw. Een wak, maar vooral sneeuw

nile
Berichten: 59
Geregistreerd: 05-10-08

Re: Konikpaard dood bij oversteek ijs van Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 01:02

Ze hebben trouwens niet ruimte zat om te overleven, want dan zouden zulke sterke paarden niet overlijden, daar is echt wel wat ontbering voor nodig!