Konikpaard dood bij oversteek ijs van Oostvaardersplassen

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 01:37

Een gedomesticeerd ponyras dat er toevallig leuk wildkleurig uit ziet op een hele grote weide z'n gang laten gaan is extensieve veeteelt, geen natuur. Zoals alle boeren horen de eigenaars er voor te zorgen, ook als die eigenaar natuurbeheer heet.
Laatst bijgewerkt door Alet74 op 11-01-10 20:41, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Reactie op verwijderde posts verwijderd.

Equidea

Berichten: 6347
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 01:39

Wat jammer dat een discussie die goed begon, nu uitloopt in een slechte discussie, waarbij respect voor de medemens bij sommige gebruikers niet in hun natuur schijnt te zitten.
Wat mij betreft, en ook het woordenboek (wikipedia in dit geval) betreft betekend natuur; "Datgene wat de mens als natuur (wildernis) ziet, ook al is het door hemzelf als zodanig ingericht.".
Voor mij is een cactus op de vensterbank ook natuur, al dan wel in kleinere vorm natuurlijk.

Verder gaan we ook heel erg oftopic, het topic gaat over een paard dat door het ijs gezakt is.
Dat is erg naar natuurlijk, maar datsoort dingen gebeuren.

nile
Berichten: 59
Geregistreerd: 05-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 02:31

Equidea schreef:
Wat jammer dat een discussie die goed begon, nu uitloopt in een slechte discussie, waarbij respect voor de medemens bij sommige gebruikers niet in hun natuur schijnt te zitten.
Wat mij betreft, en ook het woordenboek (wikipedia in dit geval) betreft betekend natuur; "Datgene wat de mens als natuur (wildernis) ziet, ook al is het door hemzelf als zodanig ingericht.".
Voor mij is een cactus op de vensterbank ook natuur, al dan wel in kleinere vorm natuurlijk.

Verder gaan we ook heel erg oftopic, het topic gaat over een paard dat door het ijs gezakt is.
Dat is erg naar natuurlijk, maar datsoort dingen gebeuren.


Nee hoor, helemaal niet off-topic: wat dacht je dat die koniks op het ijs deden: een schaatsuitstapje?

De auteur van die wiki definitie is in ieder geval realistisch wat betreft de Nederlandse situatie (al zou ik een element van "onbedoeldheid" aan een algemene definitie willen toevoegen). Als je terecht erkent dat de oostvaardersplassen begrensd en ingericht zijn is het echter des te kwalijker dat we daar poolse huispaarden (de konik is geen wild paard) in loslaten, inderdaad als vorm van extensieve veeteeld, en dan als ze dood gaan van de honger in toch niet juiste leefomstandigheden dan vanaf de bank zeggen:"mooi hé die natuur, lekker hard hé". Als zo'n opvatting al mentaal gezond is, dan tenminste ondoordacht.

Equida, het siert je dat je blij wordt van je cactus als natuur, dan hoef je geen "wild paardje" te spelen in een Nederlands buitengebied met een konik als kind van de rekening. Chapeau!

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 03:03

LDRD schreef:
Een medewerker van Staatsbosbeheer zei enige dagen terug letterlijk:

We voeren niet bij om overpopulatie te voorkomen >;) .

Kortom, liever nu dieren laten verrekken dan volgend jaar het te veel vangen/afschieten of wat ook.



Ja ik had het ook gezien, echt BELACHELIJK!!!!! vreselijk dit,

Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Re: Konikpaard dood bij oversteek ijs van Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 05:26

Sorry als ik nu iets doms zeg, maar wie zegt dat die paardjes overstaken omdat ze opzoek waren naar voedsel? :=
Er heeft hier ook wel is één over het ijs gelopen naar het buurweiland, en niet omdat ie te weinig te eten had hoor.
Het is en blijft een kudde, als 1 of 2 over het ijs gaan, om wat voor reden dan ook, volgt de rest ook langzaam aan lijkt mij, met alle nare gevolgen van dien

Leinearthur
Berichten: 4283
Geregistreerd: 06-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 08:34

Waventy schreef:
cas schreef:
Hoe zit het eigenlijk met het water? Is er nog wel wat te drinken?



Sneeuw. Een wak, maar vooral sneeuw



Van sneeuw kunnen ze wel koliek krijgen :))

AnnetB

Berichten: 622
Geregistreerd: 25-05-09
Woonplaats: Cothen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 08:43

dark_nijnte schreef:
Sorry als ik nu iets doms zeg, maar wie zegt dat die paardjes overstaken omdat ze opzoek waren naar voedsel? :=
Er heeft hier ook wel is één over het ijs gelopen naar het buurweiland, en niet omdat ie te weinig te eten had hoor.
Het is en blijft een kudde, als 1 of 2 over het ijs gaan, om wat voor reden dan ook, volgt de rest ook langzaam aan lijkt mij, met alle nare gevolgen van dien


Hier is een minishet hengstje ook het ijs over gestoken om bij mijn merries te kunnen staan, hazen lopen over het ijs en heb zelfs vossenpootjes in de sneeuw op het ijs gezien. Wie zegt idd dat ze dat ijs p zijn gegaan voor eten. Het word door een groot aantal van jullie gesuggereerd, dat wil nog niet zeggen dat dat waarheid is. Bovendien denk ik wel dat het beter is om nu de zwakste te laten sterven dan dat je van de zomer misschien de sterkste af moet schieten. Zo houd je de sterkste over, natuurlijke selectie.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Konikpaard dood bij oversteek ijs van Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 08:55

at the bottom line

natuurlijk paarden houden mag alleen in een omheind stuk land en met zorg van het wezen mens.

hmzzz

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 09:29

KiWiKo schreef:
at the bottom line

natuurlijk paarden houden mag alleen in een omheind stuk land en met zorg van het wezen mens.

hmzzz

Ik weet niet wat je wil zeggen, maar Nederland of België hebben geen andere opties als omheind land. Hek = boer = zorgen voor je beesten.
Natuur, dat is dat wat je hebt als er géén mensen beslissingen nemen over hoe het er uit moet zien. Een verwilderde bouwwerf, dat is de natuur, of een weide die 100 jaar verwaarloosd wordt, daar zie je hoe de natuur passend in dat plaatje terug is komen sluipen.. Maar nee, daar lopen geen grote grazers in.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 09:51

nile schreef:
Ze hebben trouwens niet ruimte zat om te overleven, want dan zouden zulke sterke paarden niet overlijden, daar is echt wel wat ontbering voor nodig!


Wat dacht je van ouderdom of ziekte? :)
Als je de cijfers bekijkt zie je ook dat er altijd nog meer afgeschoten worden dan dat er natuurlijk sterven.

Kaja

Berichten: 3881
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 10:21

Ik heb het al eerder gezegd in dit topic Staatsbosbeheer maakt er echt een potje van.
Daar is niets teveel, eerder te weinig over gezegd.
Paarden op een zo natuurlijk mogelijk (!) manier houden als op deze wijze keur ik niet af, dat is zeker mooi. MAAR er zijn grenzen, net als het gebied rondom de OVP.
Het gebied word niet voor niets uitgebreid.

lisantjuhh

Berichten: 1441
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: sibrandabuorren

Re: Konikpaard dood bij oversteek ijs van Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 10:28

Het is ook nooit goed hier in de paardenwereld.. Er is altijd wel commentaar op en volgens de meeste bokkers doen mensen het nooit goed..

Berdien

Berichten: 64560
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Konikpaard dood bij oversteek ijs van Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 10:41

Ik las iets over de Konik, een Pools huispaard. Er zal een reden voor zijn dat dít paard is gekozen, en niet het Nederlandse huispaard, de KWPNer. Misschien omdat dit dier nét iets harder is dan ons hoogbenige huispaard? Ook zijn de winters in Polen niet mals, en je maakt mij niet wijs dat alle Koniks daar 'lekker' warm in een halve meter stro met drie kilo brok staan.

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 11:18

Berdien schreef:
Ik las iets over de Konik, een Pools huispaard. Er zal een reden voor zijn dat dít paard is gekozen, en niet het Nederlandse huispaard, de KWPNer. Misschien omdat dit dier nét iets harder is dan ons hoogbenige huispaard? Ook zijn de winters in Polen niet mals, en je maakt mij niet wijs dat alle Koniks daar 'lekker' warm in een halve meter stro met drie kilo brok staan.

Je kan daar net zo goed (sociaal en in vrijheid opgevoede) Nederlandse huispaarden neerzetten. Die zijn net zo hard, wat mensen daarover ook willen geloven.
De reden dat voor Koninks gekozen wordt is dat ze vermeend dicht bij de Tarpan staan, het voormalige wilde paard in NO Europa, en een deel van de populatie in wildkleur voor komt. Nederland heeft nooit wilde paarden gekend na de laatste IJstijd.

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 11:26

polly2 schreef:
Als er een ree op de Veluwe door het ijs zakt, hoor je niemand...

Kortom...deze dingen gebeuren als je dieren in een natuurlijke omgeving wilt laten houden. Deze werd tenminste nog uit het lijden verlost.
Bijvoeren leidt tot grotere vruchtbaarheid in het voorjaar, waardoor teveel paarden, waardoor er weer afgeschoten zouden moeten worden.
Precies dat was namelijk de reden van de overlast van wilde zwijnen op de veluwe. Daar waren er veel te veel, die nu dus afgeschoten zijn, wat juist door bijvoeren is gekomen.

Ik denk dat de paarden bij de Oostvaardersplassen een heel natuurlijk en prettig paardenleven hebben, in verhouding tot onze eigen paarden, die van alles voor ons moeten doen wat niet natuurlijk is.


Precies ;)

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 11:35

LadyJane schreef:
Precies ;)

Je mag die paarden niet over één kam scheren met wild. Dit is geen wild. En dat argument van verhoogde vruchtbaarheid is iets wat met of uitselecteren, of castreren, of met PZP prima te regelen is bij echt verwilderde populaties, dus dat moet met Konniks ook lukken. http://www.fort.usgs.gov/WildHorsePopul ... eption.asp

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 11:36

Volgens mij gingen die dieren niet het ijs op omdat ze verrekten van de honger, maar gewoon omdat ze trekken (dat is namelijk het ding van paarden, ze trekken rond) en omdat ze simpelweg niet doorhadden dat ze op het ijs zaten door alle sneeuw.

Er was 3 dagen geleden een item bij hart van NL waarom er niet bijgevoerd werd, je zag daar een Konik in de sneeuw graven naar wortels ed. Dier vond voer, en zag er rond en gezond uit.

Dus bijvoeren leek nu helemaal niet aan de orde.

De beheerder aldaar gaf aan dat als de dieren duidelijk gingen verslechteren dat er dan opnieuw beoordeeld zou worden over bijvoeren of niet.

Dus nmbm is er helemaal geen regel die zegt Er Wordt Absoluut Niet Bijgevoerd, maar het is nu gewoon nog niet nodig.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 11:51

Dat komt al weer heel anders over...
kudde uitdunnen door hongersnood vind ik mishandeling.
Normaals vind ik het geen natuurlijke situatie daar en is er imo dus ook geen reden om de dieren daar "natuurlijk" te houden.

lisantjuhh

Berichten: 1441
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: sibrandabuorren

Re: Konikpaard dood bij oversteek ijs van Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:24

Nee een paard op stal houden bijna hele dag lang dat is natuurlijk.. Die paarden leven lekker in de buiten wereld en staan niet op een stal. Dat is heerlijk voor zo'n paard.. En als het echt slecht gaat gaan ze echt wel bijvoeren hoor..

Lidwien_Walf
Berichten: 295
Geregistreerd: 27-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:26

Het uitgangspunt van Staatsbosbeheer is dat natuur (dus ook de zelfstandig levende grazers) een intrinsieke waarde heeft.

Omdat de leefwijze van de dieren wordt beïnvloed door barrières en belemmeringen
die het gevolg zijn van menselijke invloeden, bestaat er morele zorgplicht voor deze dieren, wat dat inhoud is allang uitgewerkt, bediscussieerd en omschreven in ethische richtlijnen.

http://www.staatsbosbeheer.nl/Nieuws%20en%20achtergronden/Dossiers/Oostvaardersplassen/~/media/00%20PDF/Actueel/Dossiers/Oostvaardersplassen/Ethische_Richtlijnen.ashx

Dat een kudde van honderd dieren de Oostvaardersplassen oversteekt is een nieuwsfeit dat de landelijke pers haalt.

Waarom haal je in een bericht van gelijke strekking het detail naar voren dat één dier van de honderd de oversteek niet heeft overleefd? Ook dat is een (morele) keuze.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:33

lisantjuhh schreef:
Nee een paard op stal houden bijna hele dag lang dat is natuurlijk.. Die paarden leven lekker in de buiten wereld en staan niet op een stal. Dat is heerlijk voor zo'n paard.. En als het echt slecht gaat gaan ze echt wel bijvoeren hoor..


Waar slaat dit op?
Gaat hier toch helemaal niet over paarden op stal? :?

berdien2
Berichten: 2
Geregistreerd: 10-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:06

ze worden gewoon bijgevoerd hoor, maar wat er staat is, ze konden niet de overgang van land naar ijs zien en zijn over het sporen van de herten gegaan. die paarden worden gewoon goed verzorgd, ze zien er toch niet mager uit! het kan gewoon gebeuren, ze worden ook niet 24 uur per dag in de gaten gehouden!

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:08

Bandida schreef:
Dat vind ik ook. Een gedomesticeerd ponyras dat er toevallig leuk wildkleurig uit ziet


Maar het is geen gedomesticeerd ponuras, juist niet :)

dapperedodo

Berichten: 400
Geregistreerd: 28-03-08
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:22

idd dit is een echt wild pony ras,

en door het bijvoeren raken de dieren uit balans en als er dan niet bijgevoert wordt krijgen ze het zwaarder dan nu.

nu bouwen ze op de reserves die ze van de zomer hebben opgebouwd.

en dat er 1 pony op de hondert niet gered heeft vindt ik nog weinig omdat het ijs nog steeds niet overal goed is ivm sneeuw

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:24

dapperedodo schreef:
idd dit is een echt wild pony ras,

Nee hoor, lees maar eens wat over hoe de huidige Konnik tot stand is gekomen ;)