Konikpaard dood bij oversteek ijs van Oostvaardersplassen

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sefanja
Berichten: 1483
Geregistreerd: 13-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:26

In Nijmegen had ik ook een triest geval gezien. De oude Hengst was verstoten van zijn rangplaats, behoorlijk toegetakeld flinke schade aan één hoef. Ik werd er misselijk van toen ik het zag, wat zal het paard enorm lijden zeg. Er wordt daadwerkelijk niets ondernomen, paard moet uit nature sterven. Sindsdien ben ik daar niet meer geweest, terwijl ik er bijna elk weekend te vinden was.

Ik vind de paarden niet wild, ze zijn verwilderd. In Nijmegen kan jij ze aaien, ertussen lopen etc. Zij rennen niet voor je weg, uit nieuwsgierigheid kom zij bij je kijken en vragen om aandacht. Ooit zijn zij uitgezet door de mensheid en dus in gevangenisschap gehouden.

Ik vind het soms echt cru....

Kaja

Berichten: 3881
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:27

Winnie_Smit schreef:
Het uitgangspunt van Staatsbosbeheer is dat natuur (dus ook de zelfstandig levende grazers) een intrinsieke waarde heeft.

Omdat de leefwijze van de dieren wordt beïnvloed door barrières en belemmeringen
die het gevolg zijn van menselijke invloeden, bestaat er morele zorgplicht voor deze dieren, wat dat inhoud is allang uitgewerkt, bediscussieerd en omschreven in ethische richtlijnen.

http://www.staatsbosbeheer.nl/Nieuws%20en%20achtergronden/Dossiers/Oostvaardersplassen/~/media/00%20PDF/Actueel/Dossiers/Oostvaardersplassen/Ethische_Richtlijnen.ashx

Dat een kudde van honderd dieren de Oostvaardersplassen oversteekt is een nieuwsfeit dat de landelijke pers haalt.

Waarom haal je in een bericht van gelijke strekking het detail naar voren dat één dier van de honderd de oversteek niet heeft overleefd? Ook dat is een (morele) keuze.

Weet je waarom dit dossier er is gekomen?
In de winter van 1997-1998 is er een grote rel geweest rondom de keuzes en richtlijnen van het SBB met betrekking tot de grote grazers van de OVP. Daarom!
De winter was toen streng en er was weinig voedsel, het ene dier na het andere overleed maar SSB had haar beleid en volgde dat zonder af te wijken met alle gevolgen van dien...

Daar zit de zere plek, zeker voor mij!

Nadjaforever
Berichten: 1231
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: midden van het lannd

Re: Konikpaard dood bij oversteek ijs van Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:33

De konink komt van oorsprong helemaal niet uit nederland en is daar jaren terug uitgezet. Ze moeten dus nu ook voro de consquenties opdraaien is mijn mening. Ze moeten er in ieder geval iets aan doen om op een humane manier te zorgen dat de paarden niet in hongersdood hoeven te sterven. Zorg er dan voor dat bijv. alle hengsten gecastreerd worden oid waardoor de populatie niet meer zo hard groeit. Ook kunnen ze de "tevele paarden" vangen en mogelijk temmen ofzo. ??

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:34

Winnie_Smit schreef:
bediscussieerd en omschreven in ethische richtlijnen.

Die richtlijn die rechtvaardigt dat je dieren onder je beheer kan laten verhongeren, of dat je een aan het toezicht bekend gewond dier kan laten lijden ipv hem af te maken wil ik wel eens zien. Dat is geen natuurbeheer, dat is op een misplaatste manier god spelen.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:26

De oostvaarderplassen is ook geen natuur! Er staat gewoon een hek om en als het voedsel op is kunnen dieren niet verder trekken om te zoeken naar voedsel. Dus dan zouden ze moeten bijvoeren maar dat gebeurt dus niet terwijl het voedsel echt op is. De oostvaarderplassen zijn al zo vaak om deze reden in het nieuws geweest maar er word niks gedaan omdat de natuur zo mooi is 8)7

Lidwien_Walf
Berichten: 295
Geregistreerd: 27-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:36

sefanja schreef:
In Nijmegen had ik ook een triest geval gezien. De oude Hengst was verstoten van zijn rangplaats, behoorlijk toegetakeld flinke schade aan één hoef.
...
Ik vind het soms echt cru....


Ik ken de situatie niet maar als ik die ethische richtlijnen lees, dan zou STB in zo'n kunnen situatie kunnen verdedigen dat dit uitzichtloos lijden is en er de morele plicht er is dit dier te euthanaseren.


Kaja schreef:
Weet je waarom dit dossier er is gekomen?
In de winter van 1997-1998 is er een grote rel geweest rondom de keuzes en richtlijnen van het SBB met betrekking tot de grote grazers van de OVP. Daarom!
De winter was toen streng en er was weinig voedsel, het ene dier na het andere overleed maar SSB had haar beleid en volgde dat zonder af te wijken met alle gevolgen van dien...

Daar zit de zere plek, zeker voor mij!


Precies, beleid loopt zoals altijd achter de feiten aan. Als dadelijk de nog zwaardere Heckrunderen ook de oversteken wagen zakken er wellicht veel meer dieren door het ijs. Wat wordt er gedaan met de dieren die niet op eigen kracht de oever halen? Of moeten toch maar niet shetlanders voor de begrazing ingezet worden omdat die lichter zijn dan Koniks?

Bandida schreef:
Die richtlijn die rechtvaardigt dat je dieren onder je beheer kan laten verhongeren, of dat je een aan het toezicht bekend gewond dier kan laten lijden ipv hem af te maken wil ik wel eens zien. Dat is geen natuurbeheer, dat is op een misplaatste manier god spelen.


_/-\o_ De status natuur toekennen aan gededomestiseerde grazers vind ik ook nogal bedacht en gekunsteld. Neemt niet weg dat dit het regime is waaronder de dieren gehouden worden.

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:48

'De natuur houdt op zodra er een hekje omheen staat'.

Koniks zijn gewoon gefokte Poolse paardjes, waar ze massaal nog altijd worden ingezet voor het werk. Aangespannen en onder takkenbossen.
Een kudde van honderden paarden is ook geen kudde maar een groep, ook nog door mensen samengesteld.

Ik ben iedere keer nog verbijsterd over het gehalte van opwinding die wetenschapsters ervaren als ze die ruzie makende paardjes zien.
Beetje gek vind ik het toch, in de zomer bijvoeen met cola, chips en ijsjes en nu in de winter...

Rare beredeneringen in NL.

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:55

Welke natuur hebben we in NL dan? Het is gewoon lachwekkend 'Nederland' en 'natuur' in een adem uit te spreken. Nederland heeft geen natuur, maar cultuur. En dat vergt menselijke sturing als bijvoeren in de winter, wat ook gewoon bij het overige wild gebeurt... Klaar...!
Laatst bijgewerkt door Adil op 11-01-10 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

evdpanne

Berichten: 3256
Geregistreerd: 27-10-07
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:56

Wat ik nog wel het meest grappige vind is dat er van de zomer een hele rel is geweest omdat er paarden gevoerd werden en die mensen lastig gingen vallen..... Toen kon het niet. En nu een paard is overleden door dat het door het ijs is gezakt (en niet gestorven door honger) dan moeten ze ineens bijgevoerd worden.

Dierenbescherming doet trouwens ook niets.... Bij ons achter de stal op een landje van de gemeente staan twee shetlanders (merrie en hengstenveulen), ze worden niet verzorgd door de eigenaars en kunnen nergens bij. Dierenbescherming is geweest en die vond ze er goed bij staan. De beestjes hebben echt niks te eten of te drinken....

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:59

evdpanne schreef:
Wat ik nog wel het meest grappige vind is dat er van de zomer een hele rel is geweest omdat er paarden gevoerd werden en die mensen lastig gingen vallen..... Toen kon het niet. En nu een paard is overleden door dat het door het ijs is gezakt (en niet gestorven door honger) dan moeten ze ineens bijgevoerd worden.

Maar ik vind er wel een verschil in zitten tussen wie ze bijvoeren en wat ze gevoerd krijgen. Volgens mij ging die rel omdat mensen gewoon lukraak die beestjes gingen lokken met een korstje brood... Dat vind ik anders als dat ze bijv met een auto op verschillende plekken balen hooi neergooien zonder contact te maken met die dieren...

AnnetB

Berichten: 622
Geregistreerd: 25-05-09
Woonplaats: Cothen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:01

Ik snap niet waarom iedereen maar door blijft janken over het voedsel. Ze hebben, en dit is al door meerdere gezegt, voldoende te eten, ze zien er verder goed uit.
Ik denk niet dat je een paard een beter leven kunt gunnen dan dit. Het kan zich volledig gedragen zoals het beestje het wil. Nee dan gaan we zeuren over dat ze te weinig ruimte zouden hebben. Kijk eerst maar bij je eigen paard die 22 uur per dag in een box van 3x3 of in het gunstigste geval 4x4 staat, en een uurtje op z'n halve hectare mag. Ik wed dat het graag zou willen ruilen met die koniks!

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:02

evdpanne schreef:
Dierenbescherming doet trouwens ook niets.... Bij ons achter de stal op een landje van de gemeente staan twee shetlanders (merrie en hengstenveulen), ze worden niet verzorgd door de eigenaars en kunnen nergens bij. Dierenbescherming is geweest en die vond ze er goed bij staan. De beestjes hebben echt niks te eten of te drinken....


Ik zal nu wel heel Bokt over me heen krijgen, maar de DB is een flut-organisatie gerund door idioten die geen verstand hebben van zaken...

De paar goede dingen die ze doen weegt niet op tegen de zaken die ze onbehandeld laten of de vele bezoekjes bij mensen die perfect voor hun ideren zorgen...

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:05

AnnetB schreef:
Ik snap niet waarom iedereen maar door blijft janken over het voedsel. Ze hebben, en dit is al door meerdere gezegt, voldoende te eten, ze zien er verder goed uit.
Ik denk niet dat je een paard een beter leven kunt gunnen dan dit. Het kan zich volledig gedragen zoals het beestje het wil. Nee dan gaan we zeuren over dat ze te weinig ruimte zouden hebben. Kijk eerst maar bij je eigen paard die 22 uur per dag in een box van 3x3 of in het gunstigste geval 4x4 staat, en een uurtje op z'n halve hectare mag. Ik wed dat het graag zou willen ruilen met die koniks!


ze hebben te weinig ruimte en te weinig eten om te spreken van een natuurlijke situatie. Nog maar te zwijgen over het gebrek aan natuurlijke vijanden. Zolang de omstandigheden waarin wij die dieren zetten niet volledig natuurlijk zijn (en DAT gaan we in NL nooit voor elkaar krijgen) moet de mens ingrijpen indien nodig...

Amalarab

Berichten: 7456
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:07

evdpanne schreef:
Dierenbescherming doet trouwens ook niets.... Bij ons achter de stal op een landje van de gemeente staan twee shetlanders (merrie en hengstenveulen), ze worden niet verzorgd door de eigenaars en kunnen nergens bij. Dierenbescherming is geweest en die vond ze er goed bij staan. De beestjes hebben echt niks te eten of te drinken....


Doe jij wèl iets aan deze situatie? Gemeente (vaak)bellen en klagen oid zodat er een andere pachter komt voor het landje..
Ik bedoel het niet verkeerd, ben gewoon benieuwd.

Nogmaals, de koniks die op het journaal waren zagen er prima uit en hoeven niet bijgevoerd!

evdpanne

Berichten: 3256
Geregistreerd: 27-10-07
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:13

JaneJansen schreef:
evdpanne schreef:
Dierenbescherming doet trouwens ook niets.... Bij ons achter de stal op een landje van de gemeente staan twee shetlanders (merrie en hengstenveulen), ze worden niet verzorgd door de eigenaars en kunnen nergens bij. Dierenbescherming is geweest en die vond ze er goed bij staan. De beestjes hebben echt niks te eten of te drinken....


Doe jij wèl iets aan deze situatie? Gemeente (vaak)bellen en klagen oid zodat er een andere pachter komt voor het landje..
Ik bedoel het niet verkeerd, ben gewoon benieuwd.

Nogmaals, de koniks die op het journaal waren zagen er prima uit en hoeven niet bijgevoerd!


Ik heb vanmiddag met iemand van stal de shetjes op een ander land gezet bij de schapen, die worden bijgevoerd door de staleigenaar dus kunnen ze daar met mee eten :P. Of die er blij mee is weet ik niet maar ach hij zal ze niet weer verhuizen. Dierenbescherming doet niks, het is niet erg genoeg. En gemeente doet ook niks... Geloof me er is genoeg gebeld ;).

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:19

Daar zijn de meningenb duidelijk over verdeeld.

Je kunt bananen niet gaan vergelijken met aardappelen, en ook geen particulieren met 'wetenschappelijke' geleerden die aan natuurbeheer (uche) doen.

Onder leding van Mw. van Dierendonck heb ik ooit een bezoek aan de 'wilde' paarden moeten doen. We moesten de schoentjes bijna ontstmetten.
Heel vervelend was dat wij tegen lunchtijd hongerig werden en de wilde paarden van ons af moesten slaan door het geritsel van de boterhamzakjes.

De paarden hier reageren niet op boterhamzakjes.
Nee, jongens komop nou.
Niks natuurlijks aan, een grote groep ruzie makende paardjes. Ik heb zelden zoveel vechtpartijen gezien als daar in een uurtje tijd. Veel te veel dieren bij elkaar. Net als ratten in een te kleine kooi, die maken elkaar ook af.

Adil18 helemaal met je eens. Besef je wel dat natuurlijke vijanden ook kraaien, insecten en ziektes zijn.
Hopelijk kunnen de wolven die gaan komen, nog meer natuur, wel zodanig wordne geclickerd dat ze paarden gaan eten.
Dat doen ze zelfs in Mongolië niet, daar nemen ze heeeeel veel kippen, katten en honden en heel af en toe een pas geboren veulentje.

Waarom snap ik het vaak niet ? Natuurbeheer, Dierenbescherming...

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:33

Paardentango schreef:
Adil18 helemaal met je eens. Besef je wel dat natuurlijke vijanden ook kraaien, insecten en ziektes zijn.
Hopelijk kunnen de wolven die gaan komen, nog meer natuur, wel zodanig wordne geclickerd dat ze paarden gaan eten.
Dat doen ze zelfs in Mongolië niet, daar nemen ze heeeeel veel kippen, katten en honden en heel af en toe een pas geboren veulentje.


Ik denk ook echt niet dat een wolf hier in Nederland de oplossing gaat zijn, maar nog veel meer onze cultuur uit balans trekt. Uiteraard zijn insecten en ziektes onder een soort van natuurlijke vijand te noemen...

Kraaien weet ik niet. Ik heb wel eens gelezen over een groep kraaien die doelgericht een lammetje afgeslacht hebben, maar of ze dit bij een veulen of volwassen paard zouden doen...?

Het absurde is gewoon dat mensen hier nog steeds denken dat wij ons als mens volledig uit de "natuur" kunnen terugtrekken terwijl al lang is bewezen dat zelfs op de grote vlaktes van Afrika de beheering door menselijke hand nodig is.

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:36

Adil18 schreef:
is bewezen dat zelfs op de grote vlaktes van Afrika de beheering door menselijke hand nodig is.

Nodig? Nee hoor, neem alle mensen weg en de natuur doet daar rustig verder.
Het is wel een feit dat zelfs die wildparken die wij op Nat. Geo. zien menselijke creaties zijn. Nu door middel van mensen- en wildbeheer, voorheen doordat er gewoon mensen in dat landschap woonden (samen met het wild) en die het eeuwenlang mee vorm hebben gegeven.

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:44

Bandida schreef:
Adil18 schreef:
is bewezen dat zelfs op de grote vlaktes van Afrika de beheering door menselijke hand nodig is.

Nodig? Nee hoor, neem alle mensen weg en de natuur doet daar rustig verder.
Het is wel een feit dat zelfs die wildparken die wij op Nat. Geo. zien menselijke creaties zijn. Nu door middel van mensen- en wildbeheer, voorheen doordat er gewoon mensen in dat landschap woonden (samen met het wild) en die het eeuwenlang mee vorm hebben gegeven.


Ja, nee, lekker makkelijk Bandida... _O- Als alle Nederlanders nou eens fijn op zouden rotten en ze de hekken rond de Plas weg zouden halen zou je inderdaad weer kunnen spreken van een vorm van natuur die je misschien onbeheerd kan laten :+ ;)

Volgens mij zie je ook in dat het inderdaad een creatie van de mens is waar we al heel erg lang een invloedrijke rol spelen. Ik weet trouwens niet of we ons zelfs daar gewoon terug zouden kunnen trekken zonder consequenties...
Laatst bijgewerkt door Adil op 11-01-10 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:46

Nou weet je... mensen staan boven de natuur.
Het is net andersom.

De natuur doet heel veel dingen namelijk niet zo goed, de menselijke wetenschappers weten het vele malen beter want die hebben het zelf allemaal onderzocht.
Zonder gevoel, zonder geweten en uiteraard objectief.

Knappe mens !
_/-\o_

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:47

een wonder dat er niet mee doorheen gezakt zijn , zou niet goed voor het stamboek zijn, en natuurlijk bijvoeren.

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:49

Paardentango schreef:
Nou weet je... mensen staan boven de natuur.
Het is net andersom.

De natuur doet heel veel dingen namelijk niet zo goed, de menselijke wetenschappers weten het vele malen beter want die hebben het zelf allemaal onderzocht.
Zonder gevoel, zonder geweten en uiteraard objectief.

Knappe mens !
_/-\o_


Zou je dat misschien kunnen verklaren? Je boodschap is me niet duidelijk....?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:06

Bandida schreef:
dapperedodo schreef:
idd dit is een echt wild pony ras,

Nee hoor, lees maar eens wat over hoe de huidige Konnik tot stand is gekomen ;)

huh??? ik heb eerder begrepen dat gedomesticeerde paarden niet mee evolueren........ dan zou dat toch niet een issue moeten zijn?

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:14

KiWiKo schreef:
huh??? ik heb eerder begrepen dat gedomesticeerde paarden niet mee evolueren........ dan zou dat toch niet een issue moeten zijn?

Ik begrijp je vraag niet echt Kiwiko.

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:15

Hmm. Goede vraag. Ik bedoel het bijna letterlijk zoals het er staat.

Denk maar eens met me mee.
Mensen nemen veel dingen 'over' van de natuur. Zoals in dit onderwerp het plaatsen van enorme hoeveelheden met paarden. Onder de noemer 'wild'. De Konik is nooit hier gezien, maar voegt iets toe aan die natuur.
Van de Dartmoors en de Shetlanders hoor je betrekkelijk weinig.

Iedere paardenfokker/houder weet dat je gemengde groepen wel kunt houden, maar dat daar wel een beleid bij hoort. Verstandig zijn, en dat is wat anders dan alles aan hun lot overlaten onder het motto 'natuur'.
Zeker in NL is alles zo goed als geregeld, er zijn nog wel natuurgebieden maar nergens kun je zijn zonder ergens het geluid van verkeer te horen.

Domesticatie betekent aanpassen in uiterlijk op basis van selectie, mènselijke selectie. Natuurlijke selectie verloopt volgens 'andere' regels.
Dat is ongeveer wat ik bedoel.
Mensen nemen veel over. Wel eens de bordjes op de snelwegen gezien met 'Eco berm' een 'natuurlijke' berm tussen de wegen.... (Mij fop je niet !)

Of het nu wel duidelijk is weet ik alean niet. Adil18 we bedoelen het wel vanuit dezelfde kijk.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 11-01-10 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt