Konikpaard dood bij oversteek ijs van Oostvaardersplassen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:16

Adil18 schreef:
Ja, nee, lekker makkelijk Bandida... _O- Als alle Nederlanders nou eens fijn op zouden rotten en ze de hekken rond de Plas weg zouden halen zou je inderdaad weer kunnen spreken van een vorm van natuur die je misschien onbeheerd kan laten :+ ;)

Oh maar als je de Nederlanders er allemaal in laat zitten krijg je ook een vorm van natuur die je onbeheerd kan laten. Ik vrees wel dat dat een vorm met weinig biodiversiteit gaat zijn ;)

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:17

Paardentango schreef:
Hmm. Goede vraag. Ik bedoel het bijna letterlijk zoals het er staat.

Denk maar eens met me mee.
Mensen nemen veel dingen 'over' van de natuur. Zoals in dit onderwerp het plaatsen van enorme hoeveelheden met paarden. Onder de noemer 'wild'. De Konik is nooit hier gezien, maar voegt iets toe aan die natuur.
Van de Dartmoors en de Shetlanders hoor je betrekkelijk weinig.

Iedere paardenfokker/houder weet dat je gemengde groepen wel kunt houden, maar dat daar wel een beleid bij hoort. Verstandig zijn, en dat is wat anders dan alles aan hun lot overlaten onder het motto 'natuur'.
Zeker in NL is alles zo goed als geregeld, er zijn nog wel natuurgebieden maar nergens kun je zijn zonder ergens het geluid van verkeer te horen.

Domesticatie betekent aanpassen in uiterlijk op basis van selectie, mènselijke selectie. Natuurlijke selectie verloopt volgens 'andere' regels.
Dat is ongeveer wat ik bedoel.
Mensen nemen veel over. Wel eens de bordjes op de snelwegen gezien met 'Eco berm' een 'natuurlijke' berm tussen de wegen.... (Mij fop je niet !)

Of het nu wel duidelijk is weet ik alean niet. Adil18 we bedoelen het wel vanuit dezelfde kijk.


Inderdaad, ik ben het helemaal met je eens! Ik wilde alleen niet reageren vooordat ik 100% zeker wist wat je bedoelde om miscommunicatie te voorkomen...

Maar inderdaad, helemaal met je eens, goed omschreven!

previr

Berichten: 1245
Geregistreerd: 06-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:40

previr schreef:
Marigold schreef:


bij voeren is niet natuurlijk!
ga anders zelf ff kijken en dan zie je dat ze er overal goed uit zien.
meestal beter dan de door de mens verwende paarden!



bijvoeren is inderdaad niet natuurlijk....het is ook niet atuurlijk om ze niet de ruimte te geven die ze nodig hebben om te kunnen leven....zoals al eerder geschreven...1 hectare per paard.
Bij 1 hectare per paard hoef je niet bij te voeren,hebben ze dat niet zorg je of voor bijvoeding of voor minder dieren per oppervlakte....ook al eerder geschreven...

Al die door de mens verwende paarden?
Ik ben blij dat ik jouw paard niet ben(als je een eigen paard hebt...)


neej want dan wordt je niet tot de zotte verwend en mag je niet alleen maar doen waar je zelf zin in hebt :P

Shadow0

Berichten: 43522
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:52

Bandida schreef:
Het is wel een feit dat zelfs die wildparken die wij op Nat. Geo. zien menselijke creaties zijn. Nu door middel van mensen- en wildbeheer, voorheen doordat er gewoon mensen in dat landschap woonden (samen met het wild) en die het eeuwenlang mee vorm hebben gegeven.


"mee vorm hebben gegeven" is natuurlijk wel iets anders dan 'creeren'. :)

Toevoeging: maar als dat het argument is, vind je dan dat we alle dieren op de wereld met voedseltekort moeten bijvoeren?

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:00

Shadow0 schreef:
Toevoeging: maar als dat het argument is, vind je dan dat we alle dieren op de wereld met voedseltekort moeten bijvoeren?

Nee, laat ons beginnen met gekweekte dieren.
Vorm gegeven, in een historisch perspectief, is inderdaad wat anders als creëren.

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:02

Topic gaat toch over een 'door het ijs gezakte Konik' Shadow, da's lokaal nieuws.

Overigens nog wel eens een wild dier gezien zonder zo'n onderzoeks oormerkje op Geografic of in andere natuurfilms?
Mensen hebben ze bijna allemaal 'in handen' gehad.

Puur natuur !

Shadow0

Berichten: 43522
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:12

Paardentango schreef:
Topic gaat toch over een 'door het ijs gezakte Konik' Shadow, da's lokaal nieuws.


Maar jij had het over alle wildparken.

Citaat:
Overigens nog wel eens een wild dier gezien zonder zo'n onderzoeks oormerkje op Geografic of in andere natuurfilms?
Mensen hebben ze bijna allemaal 'in handen' gehad.


En vind je dat die dieren daarom ook altijd door mensen moeten worden bijgevoerd als ze dreigen te sterven door voedseltekort?

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:21

sefanja schreef:
In Nijmegen had ik ook een triest geval gezien. De oude Hengst was verstoten van zijn rangplaats, behoorlijk toegetakeld flinke schade aan één hoef. Ik werd er misselijk van toen ik het zag, wat zal het paard enorm lijden zeg. Er wordt daadwerkelijk niets ondernomen, paard moet uit nature sterven. Sindsdien ben ik daar niet meer geweest, terwijl ik er bijna elk weekend te vinden was.

Ik vind de paarden niet wild, ze zijn verwilderd. In Nijmegen kan jij ze aaien, ertussen lopen etc. Zij rennen niet voor je weg, uit nieuwsgierigheid kom zij bij je kijken en vragen om aandacht. Ooit zijn zij uitgezet door de mensheid en dus in gevangenisschap gehouden.

Ik vind het soms echt cru....


Zoals je hebt kunnen lezen hier in dit topic is er een protocol voor. Waarschijnlijk is dat paard later op de dag ontdekt en toen afgeschoten(tenminste als ze in Nijmegen hetzelfde protocol hebben).

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Konikpaard dood bij oversteek ijs van Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:22

Overigens maken de mensen die de paarden zo sielugh vinden ze mak. Door ze vreten en alles te geven.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:28

Er komen al honderden jaren geen wilde paarden meer voor in nederland, en dan proppen ze een groep op een klein stukje namaak "natuur". Ben er ook geweest en vind het gebied er veel te klein voor, de dieren horen kilometers te kunnen trekken. Iets dat andere grote dieren daar wel kunnen, herten zwijnen...

Ik probeer zo natuurlijk mogelijk mijn pony's te houden, maar krijg al de dierenbescherming op mijn dak als mijn pony's geen zichtbaar hooi hebben. (ik had gevoerd en is onder gesneeuwt, toch wel gek met dit weer) En de waterton weer bevroren is. Ze worden 2x daag gevoert(ook krachtvoer) en gedrenkt. En ze kunnen schuilen.

Reactie van dierenbeschermer "Met het oog op het welzijn van de pony's dienen ze ten alle tijden vers hooi en water te hebben" Laat hem eens naar staatsbos gaan, en klagen over paarden welzijn.

Tegenwoordig heeft iedereen het er over, er worden comsies en weet ik wat gedaan. Maar durf te wedden dat staatsbos buiten schot blijft.

Willen ze de kudde grote beperk houden moeten ze de hengsten weg halen. De oudste merrie is de leider dus word een hengst niet gauw gemist. Dan hoeven er ook geen gezonde dieren afgeschoten te worden.

Shadow0

Berichten: 43522
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:35

aikon schreef:
Er komen al honderden jaren geen wilde paarden meer voor in nederland, en dan proppen ze een groep op een klein stukje namaak "natuur". Ben er ook geweest en vind het gebied er veel te klein voor, de dieren horen kilometers te kunnen trekken.


Maar dat is toch vooral ons idee? Ten eerste doen paarden dat maar beperkt, ten tweede zou het voor de beleving van de paarden niet echt uitmaken - echt wilde paarden hebben toch te kampen met ongeveer dezelfde omstandigheden. Ook die hebben last van kou en winter en uiteindelijk ook voedselschaarste. De paarden hebben in principe een omgeving die niet zo verschilt van een 'echt' natuurlijke. Ook daar zakken dieren door het ijs en gaan dood.

Wij hechten hier nu veel belang aan, maar zou het voor dat paard dat door het ijs gezakt is uitmaken als dat in het oerbos van Polen was gebeurd?

AnnetB

Berichten: 622
Geregistreerd: 25-05-09
Woonplaats: Cothen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:36

De hengst drijft de kudde.

cas
Berichten: 263
Geregistreerd: 24-01-06
Woonplaats: plaatsje bij Arnhem

Re: Konikpaard dood bij oversteek ijs van Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:57

Helaas leven er geen paarden meer volgens mij in het oerbos in Polen. Wel wisenten, wolven, lynxen.

Shadow0

Berichten: 43522
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:59

cas schreef:
Helaas leven er geen paarden meer volgens mij in het oerbos in Polen. Wel wisenten, wolven, lynxen.


Dat is geen antwoord op de vraag :)

cas
Berichten: 263
Geregistreerd: 24-01-06
Woonplaats: plaatsje bij Arnhem

Re: Konikpaard dood bij oversteek ijs van Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:02

Dat klopt.

cas
Berichten: 263
Geregistreerd: 24-01-06
Woonplaats: plaatsje bij Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:05

Voor jou staat je antwoord al vast, voor mij ook.
Ben nu even weg. ;)

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:08

Shadow0 schreef:
echt wilde paarden hebben toch te kampen met ongeveer dezelfde omstandigheden.

Echte wilde paarden bestaan niet meer. De enige in het wild (met draad om) levende kudde przewalski's is een product van zorgvuldige herintroductie van nafok uit gevangenschap. Ik kan begrijpen dat daarbij, met het enige genetisch gezien echte wilde paard in zijn habitat van herkomst, gepoogd wordt om niet in te grijpen. Opgegreten door wolven.. tja natuurlijke selectie, hopelijk op lange termijn in het voordeel van de groep.

Verwilderde paarden zijn een heel ander gegeven, en gezien ze zich als flexibele soort dikwijls genesteld hebben in een ecosysteem waar ze geen natuurlijke vijanden hebben en waar ze voor ze door mensen geïntroduceerd zijn niet voor kwamen, schept zo'n grote grazer dikwijls gigantische problemen voor de inheemse fauna en flora. Lees bv. maar eens iets over de Brumbies in Australië. Dat hier niet gepoogd wordt in te grijpen als de paarden in nood zijn, is eveneens begrijpelijk. Ze zijn tot op grote hoogte ongewenst en het probleem is vaak zo groot dat het niet meer te overzien is.

En dan heb je West-Europese natuurgebiedjes waarin ze opzettelijk een gedomesticeerde grazer gooien die niet al honderden, maar duizenden jaren vreemd is aan het ecosysteem (dat toen ze er wél waren van nature in de verste verte niet leek op onze natuur nu).
Ik blijf dat een (verdedigbare) keuze voor extensieve veeteelt vinden, niet om vlees of melk te produceren, maar met een ecosysteem als product dat een veilige haven is voor een hele hoop andere inheemse fauna en flora. Maar je moet dan wel de gevolgen van die keuze willen dragen. En ik blijf dus ook de verantwoordelijkheid van de beheerders vinden zo veel als redelijk mogelijk is te zorgen dat de door hun ingezette dieren niet ziek worden, geen overbevolking veroorzaken, en niet verhongeren, of verzuipen in hun 'weide'. Ongelukken gebeuren, ook hier in mijn eigen verwilderde wei kan er eentje zijn been breken bij een pech geval, en ze hoeven echt niet gepamperd, maar het is wel je verantwoordelijkheid als paardenhouder om de risico's binnen de perken te houden.

Shadow0

Berichten: 43522
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Konikpaard dood bij oversteek ijs van Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:23

Ik snap je principiele verhaal wel, maar dan nog zijn in praktijk de omstandigheden van de (ofwel verwilderde, ofwel geherintroduceerde) paarden net zo min vriendelijk. Zoals natuurlijke omstandigheden dat meestal zijn.

Want we kunnen wel zeggen dat de paarden vervreemd zijn van het ecosysteem... maar het is niet echt zo. Ze doen het op zich prima - ze weten zich te handhaven. Maar... als soort, niet elk individueel paard. En daarmee verschilt het in niets van de rest van de evolutie voor de afgelopen 4,5 miljard jaar, wat verschilt is ons perspectief. Hier en nu zijn we begaan met het lot van individuele paarden, terwijl we bij de rest vooral het resultaat (en dan vooral de winnaars) zien.

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:28

Shadow0 schreef:
Want we kunnen wel zeggen dat de paarden vervreemd zijn van het ecosysteem... maar het is niet echt zo. Ze doen het op zich prima - ze weten zich te handhaven.

Ja, maar dat is niet echt een argument met deze soort, ze weten zich van in de hitte van de Namib woestijn tot in de sneeuw van IJsland te handhaven.
Dat ze dat mogelijk kunnen (als soort) ontslaat degene die bewust kiest voor introductie in een soort-vreemd ecosysteem toch niet van zijn verantwoordelijkheden voor die specifieke dieren (en in dit geval hun generaties nakomelingen)?

Lidwien_Walf
Berichten: 295
Geregistreerd: 27-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:43

Paardentango schreef:
Topic gaat toch over een 'door het ijs gezakte Konik' Shadow, da's lokaal nieuws.


Mmm. Waarom heeft het dan in alle Nederlandse dagbladen gestaan? Wel met een iets andere kop er boven.

Alet74

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:49

Moderatoropmerking:
Paardenleed leidt vrijwel altijd tot heftige reacties, begrijpelijk. Een aantal 'niet zulke aardige' reacties en wat off-topic posts zijn verwijderd.
Ik wil jullie verzoeken on-topic te blijven en respectvol op elkaar te reageren.

Shadow0

Berichten: 43522
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:22

Bandida schreef:
Ja, maar dat is niet echt een argument met deze soort, ze weten zich van in de hitte van de Namib woestijn tot in de sneeuw van IJsland te handhaven.


Precies, dus waarom moeten wij helpen bij iets wat ze eigenlijk prima zelf op kunnen vangen?

Citaat:
Dat ze dat mogelijk kunnen (als soort) ontslaat degene die bewust kiest voor introductie in een soort-vreemd ecosysteem toch niet van zijn verantwoordelijkheden voor die specifieke dieren (en in dit geval hun generaties nakomelingen)?


Waarom niet? En aan wie heb je die verantwoordelijkheden: aan de individuele dieren die er nu zijn, of aan de soort / kudde als geheel?

Kaja

Berichten: 3881
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:48

Klinkt het overigens logisch dat ze de kudde maar op zijn beloop laten zoals sommige hier denken?
Dat een hengst zijn eigen dochters gaat dekken?

mait
Berichten: 450
Geregistreerd: 02-07-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:52

Anya schreef:
In dat geval heb ik het verkeerd geinterpreteerd. En ja die dieren kunnen ook dood gaan, máár ze kunnen heen heel eind verder lopen. De vegetatie in een oerbos is vele malen meer gevarieerd, de mogelijkheid tot vinden van voedsel ook. En inderdaad ook dan gaan dieren dood. Maar niet omdat ze te weinig vierkante meters hebben om uberhaupt te kunnen overleven.


Dat is niet waar, als je maar lang genoeg wacht zullen slechts enkele soorten het gebied overnemen en zal een groot deel van de diversiteit juist verdwijnen. Dus daarmee ook het draagvlak voor verschillende soorten (detrivoren/herbivoren/carnivoren) en zal je dus een veel minder gevarieerd gebied krijgen. Dus de mogelijkheid tot het vinden van voedsel wordt juist veel lastiger. Paarden zijn grazers, in een bos vind men weinig tot geen gras omdat het licht een beperkende factor is. Dus de oerbosdiscussie snap ik in je statement niet helemaal?

mait
Berichten: 450
Geregistreerd: 02-07-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:59

Equidea schreef:
Ik liep gister met mijn paard door de sneeuw. Ondertussen smikkelde hij van de begroeiing die verstopt was onder het witte sneeuwdek. Hij schraapte eerst heel vakkundig de sneeuw weg, om vervolgens te gaan knabbelen.

Nu vraag ik me af... (ook na het zien van een filmpje), waarom zouden die beesten geen eten hebben?
Dat gebied is aardig groot niet? Kan me niet voorstellen dat overal, elk grasje, elk mosje en elk takje weggevreten is?
In het filmpje zag je paarden trouwens weldegelijk eten zoeken, en zag je dat ze geen moeite hadden om het te vinden.

Of het nou om deze konikers gaat weet ik niet, maar kan me voorstellen dat het overal in NL nu wel gelijk zal zijn?



De vraag is of de draagkracht van de oostvaardersplassen groot genoeg is om de kudde(s) te onderhouden. Paarden kunnen niet meer eten dan de hoeveelheid die ze per tijdseenheid naar binnen kunnen werken. Hierbij zijn ze wel degelijk plaatsgebonden en kunnen ze niet met zijn allen in een dag de hele oostvaardersplassen leegeten. Wat betekent dat de vegetatie zich in de gebieden waar de dieren (tijdelijk) niet komen weer kan herstellen voor de volgende graasbeurt. Het zou me ten zeerste verbazen als de oostvaardersplassen niet genoeg voedsel zouden herbergen voor de kudde(s). Ik denk alleen dat het feit dat de dieren er meer moeite voor moeten doen dan ideaal zou zijn veel mensen tegen de borst stuit...
Desalniettemin zijn dit VERWILDERDE dieren (ik zeg niet wild en zeg niet gedomesticeerd maar indiceer de stap hiertussen). Dat betekent dat deze dieren zichzelf kunnen onderhouden zolang de omgeving dit 'toestaat' en ik zie niet in waarom nu, vanwege een tijdje sneeuw, dat opeens niet meer zo zou zijn.

Deze dieren zijn in mijn ogen geenszins te vergelijken met onze eigen gedomesticeerde paarden...