Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 13:52

http://www.knhs.nl


Aparte klassen bitloos dressuurrijden vanaf 1 april definitief mogelijk

De Ledenraad van de KNHS heeft 14 januari ingestemd met het voorstel dat per 1 april 2010 dressuurproeven bitloos gereden mogen worden. Hiermee is de KNHS na Zuid-Afrika de tweede nationale federatie die het bitloos rijden in dressuurproeven toe staat. Wedstrijdorganisaties kunnen op KNHS-wedstrijden rubrieken dressuurproeven bitloos rijden gaan uitschrijven in de klassen B t/m L2 dressuur.

De volgende optomingen zijn toegestaan
  • de sidepull,
  • het kingekruiste bitloze hoofdstel,
  • het kaakgekruiste bitloze hoofdstel,
  • een regulier toegestaan hoodstel zonder bit waarbij de teugels direct aan de neusriem worden bevestigd.

Het hoofdstel moet van leer zijn waarbij de neusriem een minimale breedte van 2 cm. heeft. Er mag zich geen metalen kern in de neusriem bevinden. Wanneer gebruik gemaakt wordt van een kin- of kaakgekruist hoofdstel moeten de koorden die gebruikt worden een minimale diameter van 6 mm hebben.

Het dressuurprotocol van een bitloze combinatie wordt een aangepast protocol, wat het opmaken van één klassement van zowel combinaties die rijden met bit als combinaties die rijden zonder bit onmogelijk maakt. Dit betekent dat er aparte rubrieken bitloos dressuurproeven rijden moeten worden georganiseerd waarbij de rubrieken beoordeeld worden door juryleden met de bevoegdheid bitloos.

De rubrieken kunnen bij minder dan vier deelnemers per klasse in handicap worden verreden met de naastgelegen klasse. Bij minder dan 8 deelnemers in de rubrieken B t/m L2 kunnen alle 3 klassen in handicap worden verreden.

Winst- en verliespunten, behaald in de dressuurproeven bitloos rijden, worden bijgeschreven in de reguliere klassen B tot en met L2. Combinaties met een klassering hoger dan de reguliere klasse L2 mogen uitkomen in de klasse L2 dressuurproeven bitloos rijden. Vanaf de klasse M1 is het alléén mogelijk om buiten mededinging (HC) bitloos deel te nemen aan de reguliere rubrieken.

Het is mogelijk met dezelfde combinatie uit te komen in afwisselend de dressuurproeven bitloos rijden en in de reguliere dressuurrubrieken.

Verwant artikelen

[VN] KNHS organiseert proefwedstrijd voor bitloos rijden
[VN] Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's
[VN] Bitloos wedstrijd rijden mogelijk van start in 2010
[VN] Speciale rubrieken voor de bitloze dressuurcombinaties
[VN] Drie soorten hoofdstellen aangewezen voor bitloze dressuur

em_papillon

Berichten: 2366
Geregistreerd: 26-08-09
Woonplaats: Lisse

Re: Dressuurproeven bitloos rijden vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:56

Jeeeej wat ontzettend leuk :D Het begint echt de goede kant op te gaan :D

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:57

Dat is inderdaad leuk! Nu nog maar eens zien dat ze daadwerkelijk georganiseerd gaan worden door het hele land.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:01

Helder verhaal. Knappies gedaan. Op naar 1 april!

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:04

Nu maar hopen dat het niet een slechte 1 april grap is :P

_Mel

Berichten: 4039
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Zakynthos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:07

Suelza schreef:
Dat is inderdaad leuk! Nu nog maar eens zien dat ze daadwerkelijk georganiseerd gaan worden door het hele land.


Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Het toestaan is 1 ding, het vervolgens ook organiseren is iets anders.

Amaretto27

Berichten: 2283
Geregistreerd: 02-11-06
Woonplaats: Fryslan

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:11

Ja dan zul je straks zien dat je 2 uren moet rijden voordat je ergens bent waar een bitloos proef word georganiseerd :P

window

Berichten: 2451
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:15

Suelza schreef:
Dat is inderdaad leuk! Nu nog maar eens zien dat ze daadwerkelijk georganiseerd gaan worden door het hele land.


dat vroeg ik mij ook al af

troi
Berichten: 17017
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:28

Ik vindt het idd nog vlot geregeld.
En wat betreft organiseren, ik denk dat het vooral een kwestie is van vraag. Als er maar genoeg ruiters zijn die interesse hebben zullen de wedstrijden wel komen!

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:29

Ik ben altijd een beetje huiverig voor zulke berichten, zeker als ze op 1 april ingaan.

Mocht deze regeling er nu toch door zijn, dan is het erg leuk en een goede vooruitgang dat er dan ook bitloos gestart mag worden.

shabbay

Berichten: 1859
Geregistreerd: 03-10-04
Woonplaats: zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:32

En wat dacht jullie van de juryleden dan? Die moeten wel de bevoegdheid bitloos halen maar hoeveel willen er dat?
Denk dat het lastig wordt al hoop ik voor alle 'bitlozen' dat het een succes wordt.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 14:34

Eén april is een gewone datum bij het knhs, vanwege het nieuwe kwartaal :) Vorig jaar ging op dezelfde datum de bonte kledinglijn van start en alle regelementwijzigingen gaan ook vaak per 1 april in :)

ZzzeiN

Berichten: 6309
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:38

annastasia schreef:
Ik ben altijd een beetje huiverig voor zulke berichten, zeker als ze op 1 april ingaan.

Mocht deze regeling er nu toch door zijn, dan is het erg leuk en een goede vooruitgang dat er dan ook bitloos gestart mag worden.

Haha hoe kom je er op, op 1 april gaan de meeste wijzigingen in bij het wedstrijdregelement.

macke
Berichten: 552
Geregistreerd: 29-09-07

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:42

En nu mag elke organiserende vereniging bij deze wedstrijden een extra verzekering afsluiten.

moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:46

macke schreef:
En nu mag elke organiserende vereniging bij deze wedstrijden een extra verzekering afsluiten.

Wat is dit nu weer voor waardeloze opmerking?
Omdat bitloos gevaarlijk zou zijn en losgeslagen paarden opleverd? :=

Laat ze het gewoon proberen zou ik zeggen.

sb300786

Berichten: 1379
Geregistreerd: 19-04-09
Woonplaats: Amersfoort & Beekbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:50

macke schreef:
En nu mag elke organiserende vereniging bij deze wedstrijden een extra verzekering afsluiten.


Haha, moest er wel om lachen, maar de opmerking slaat eigenlijk nergens op.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:51

macke schreef:
En nu mag elke organiserende vereniging bij deze wedstrijden een extra verzekering afsluiten.

Bij endurancewedstrijden is het bitloos rijden altijd al toegestaan geweest, ook nu endurance sinds een paar jaar onder de vlag van de KNHS valt. En deze wedstrijden vinden nog plaats in de openbare ruimte ook.

On topic: wat fijn om te horen dat het bitloos dressuurrijden een plek heeft verworven op de wedstrijdkalender! :)

macke
Berichten: 552
Geregistreerd: 29-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:53

Gelukkig jullie reageren erg positief, maakt mij blij !!! Kom maar op met het bitloze rijden!!

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:08

window schreef:
Suelza schreef:
Dat is inderdaad leuk! Nu nog maar eens zien dat ze daadwerkelijk georganiseerd gaan worden door het hele land.


dat vroeg ik mij ook al af


Je kunt natuurlijk ook zelf organiseren (evt samen met je vereniging) :) weet je ook zeker dat het dichtbij is :+

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:10

Juist... goed als het men blijkbaar blij maakt... Ik wacht het maar is af...... :o

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:16

Als je wilt dat er bitloze wedstrijden in je buurt georganiseerd worden, dan spreek je toch gewoon een plaatselijke vereniging aan en vraag je of je hen mag helpen om zo'n wedstrijd te organiseren?
Dan zie je ook gelijk dat het nog niet zo simpel is om zo'n wedstrijd te organiseren en dat het niet zo gemakkelijk gaat zijn om voldoende deelnemers te krijgen om zoiets rendabel te maken. Niet omdat ik erop tegen ben, maar omdat veel mensen heel hard roepen over wat anderen allemaal fout doen en dan lijkt mij de oplossing: organiseer het zelf!
Dan weet je zeker DAT het georganiseerd wordt, dat het in je buurt is en als er niet genoeg deelnemers zijn weet je ook gelijk dat het niet zo simpel is om zoiets te organiseren.

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:21

idd horseyfries :j

BloemBloem

Berichten: 16595
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:23

macke schreef:
En nu mag elke organiserende vereniging bij deze wedstrijden een extra verzekering afsluiten.


:D :D :D

Ik deel je mening!

_Pasja_

Berichten: 1273
Geregistreerd: 08-09-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:28

Wat leuk! Nu maar hopen dat het een succes wordt :)

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:36

horseyfries schreef:
Als je wilt dat er bitloze wedstrijden in je buurt georganiseerd worden, dan spreek je toch gewoon een plaatselijke vereniging aan en vraag je of je hen mag helpen om zo'n wedstrijd te organiseren?


Inderdaad, er zal wat dat betreft nog wel wat communicatie moeten plaats vinden. De meeste bitloze ruiters zijn denk ik nog geen lid van KNHS-verenigingen, en kunnen op die manier geen invloed uitoefenen op de wedstrijdorganisatie.

Als wedstrijdorganisatie zit ik op dit moment nog niet te springen om extra rubrieken uit te schrijven, zeker als er nog geen zicht is op de opkomst. Wij zitten nu al meer dan overvol ( kan met de reservelijst soms drie to vier dagen vullen :o ), ik ga geen extra rubrieken uitschrijven, zodat alle rubrieken kleiner ( en dus duurder) worden.

Dat zal waarschijnlijk makkelijker worden in het outdoorseizoen, wanneer er meer ringen zijn en minder wachtlijsten. Ik denk dat organisaties dan eerder gaan proberen om een dergelijke rubriek uit te schrijven (bovendien kan je daar dan nu alvast toestemming voor vragen bij regio/bond, voor het indoorseizoen is alles al vastgelegd). Als er animo voor blijkt te zijn bij ons in de buurt, zou ik best willen bekijken of het mogelijk is om het eens mee te nemen. Maar als kleine vereniging en organisatie is dat nu nog te veel risico.