Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 00:08

Evelienepien schreef:
Snoevie schreef:
en ik denk dat het juist prettig voor bitloze rijders is dat er aparte juryleden zijn,om de reden die hierboven al wordt genoemd

Voor mij zou het juist van belang zijn om "gewoon" tussen de bitrijders te rijden; juist om te laten zien dat mijn paard met of zonder bit precies hetzelfde loopt :(:)


Misschien van de zomer in Juli bij ons nog een keertje starten Joan! Ik heb het straks geopperd bij het bestuur.

wij hebben dan heel groot concour, 100 jarig bestaan, en ik vind he dan wel leuk iets anders erbij te doen!

Of wil je dan M1 zijn?

CaWa

Berichten: 177
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 00:23

Een hele grote stap de goede richting in :) Alleen stom dat mijn hackamore niet mag :(

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:45

Goeie stap, alleen vind ik ook dat je bitloos moet kunnen rijden tussen de ruiters die met een bit rijden. De aanleuning is de druk die het paard geeft op de teugel/in de hand. Wat is het probleem als dit via het bit of via de neus is..? Maar ik denk vast te simpel. Vraag is of wij ook sellectie wedstrijden e.d. moeten organiseren voor bitloze combinaties en of er ook kampioenschappen worden gereden bitloos en hoe ze dat zien; ik heb nog niet veel juryleden gehoord die zich gaan bijscholen, maar misschien sprak ik de verkeerden. :)

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:20

ik bedoel het trouwens niet naar dat het me prettig voor bitloze rijders lijkt dat er aparte juryleden komen.
inderdaad omdat er vast ook genoeg juryleden zijn die het bitloos maar niks vinden en je daarom anders beoordelen.

4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:41

KNHS is goed bezig! Alweer in een stap in de goede richting!

Maar begrijp ik het nu goed dat als er minder als 4 combinaties zijn je dus ook met een bitloos hoofdstel in de categorie met bit combinaties mag rijden maar dan in handicap?
Wat wilt dat dan precies zeggen met in handicap rijden?

Evelienepien

Berichten: 3310
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 14:10

vonneke schreef:
Misschien van de zomer in Juli bij ons nog een keertje starten Joan! Ik heb het straks geopperd bij het bestuur.
wij hebben dan heel groot concour, 100 jarig bestaan, en ik vind he dan wel leuk iets anders erbij te doen!Of wil je dan M1 zijn?

Tja, dat is dus mijn grote dilemma ;) . Voordat ik m'n breuk kreeg, gingen we als een tierelier in de L2 :o. Maar ja, ben nu al meer dan half jaar niet gestart en weet natuurlijk niet hoe het gaat verlopen
:n . Zou op zich kei gaaf zijn maar om er echt op te gaan wachten; dat weet ik niet .... We zullen afwachten en stel dat ik het L2 niet uitkom; dan doe ik graag mee :D

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 14:24

Sizzle schreef:
[Of het een stille dood sterft ligt voor 100% bij de ruiters zelf.


Nee 100% bij de verenigingen, want als die geen rubrieken uitschrijven valt er niks te starten.
En dat is puur een centenkwestie want een extra rubriek is een extra bekertje en lintje en die kosten geld. Simpel as that ;)

Want wat maakt het voor een vereniging verder uit of ik inschrijf voor een reguliere rubriek of een bitloze rubriek. Blijft zelfde ruiter en zelfde paard dus zelfde combinatie, zelfde startkaart ;).

Behoorlijk gevalletje discriminatie als ik de reacties hier en daar lees. Met bit ben ik welkom als ruiter, zonder niet :?

Ze kunnen beter het bitloze gebeuren meenemen in de jaarlijkse bijscholing, dan zijn alle juryleden of ze willen of niet (ohjjee nu ga ik weer bonje krijgen _O-) ook bitloze jury. Das al 1 probleem opgelost.

Over eenw eekje vergadering van de vereniging, zal ik dit onderwerpje ook eens ter tafel gooien :D

mustang123
Berichten: 163
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 14:27

Het begin is er in ieder geval *D

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 14:28

Vippie schreef:
Sizzle schreef:
[Of het een stille dood sterft ligt voor 100% bij de ruiters zelf.


Nee 100% bij de verenigingen, want als die geen rubrieken uitschrijven valt er niks te starten.
En dat is puur een centenkwestie want een extra rubriek is een extra bekertje en lintje en die kosten geld. Simpel as that ;)

Dat is niet helemaal waar. Ik denk dat het merendeel van de ruiters die bitloos rijden helemaal geen behoefte heeft om wedstrijden te gaan rijden.

Gerner
Berichten: 456
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 15:09

Wat een belachelijk gedoe.
Ik had me verheugd dat ik eindelijk weer eens op concours kon.
Ik rijd nu anderhalf jaar bitloos met mijn paard, en wil ook bitloos wedstyrijden rijden anders hoeft het voor mij niet meer.
Maar waarom dan weer met aparte juryleden, aparte rubrieken etc.
Waar zijn ze bij de KNHS bang voor?
Waarom niet gewoon starten in welke klasse dan ook?
Maar oke, ik ga me verdiepen in waar ik een jury vandaan kan toveren, en ga met ons bestuur overleggen om bij ons ponyconcours een rubriek te krijgen.
Zo ga ik ook de rijvereninging sponseren als ze een rubriek laten plaatsvinden.
En dan maar hopen dat er wat op af komt.....

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 15:14

Ben benieuwd hoe we hier over een jaar tegenaan kijken.
Mijn mening is dat als je mee wilt doen met een wedstrijd dat je de gestelde regels volgt, ben je het er niet mee eens dan doe je niet mee.
Dressuur is een sport met een oude historie, terug tot het leger. Daarin zijn regels gesteld en men heeft die altijd in ere gehouden.
Ik weet niet of ik voor of tegen deze toevoeging ben, maar ik blijf erbij dat als je het spelletje niet wilt/kunt spelen zoals het beschreven is dan moet je niet meedoen.

Wat ik me wel afvraag is waarom je persee bitloos zou willen rijden? Het bit is toch zo hard als de hand van de ruiter? Als je je handen niet stil kunt houden hoor je dan wel in de ring thuis?

Gerner
Berichten: 456
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 15:22

masja schreef:
Wat ik me wel afvraag is waarom je persee bitloos zou willen rijden? Het bit is toch zo hard als de hand van de ruiter? Als je je handen niet stil kunt houden hoor je dan wel in de ring thuis?


Omdat het heerlijk is om in vrijheid te kunnen rijden, het vertrouwen te hebben dat dit kan. Maar dit moet je ervaren hebben.
Op je laatste vraag, ik denk dat er dan weinig in de ring thuishoren.

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 15:27

Gerner schreef:
Op je laatste vraag, ik denk dat er dan weinig in de ring thuishoren.


Mee eens :)

Maar gaan we het die mensen nu juist niet makkelijker maken?

En hoe willen ze dat gaan doen met de volgende situatie:

Ruiter heeft Z gereden
Koopt nieuw paard dat Z gelopen heeft
Wil graag bitloos starten...

jouke_h
Berichten: 1353
Geregistreerd: 15-11-07
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 15:30

Ik hoop dat het wat wordt. Ben iig wel heel benieuwd. Maar alleen een aparte rubriek hiervoor had ik niet verwacht. Springen in de hogere klassen wordt ook wel bitloos gedaan en die rijden dan wel tussen de anderen. Mag dan misschien wel met een hackemore zijn maar dan nog. Ben heel benieuwd

Gerner
Berichten: 456
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 15:42

masja schreef:
Gerner schreef:
Op je laatste vraag, ik denk dat er dan weinig in de ring thuishoren.


Mee eens :)

Maar gaan we het die mensen nu juist niet makkelijker maken?

En hoe willen ze dat gaan doen met de volgende situatie:

Ruiter heeft Z gereden
Koopt nieuw paard dat Z gelopen heeft
Wil graag bitloos starten...


Ja daarom, vind ik het maar dom, laat iedereen gewoon rijden hoe hij / zij wil.
Met of zonder bit.
En terugkijken naar vroeger is soms handig maar vaak ook niet.
Vroeger kon je de kachel ook alleen maar aan krijgen door erg veel hout te hakken.
Nu druk je op de knop.
Vroeger had je zadels met houten planken op de rug, nu heb je speciaal materiaal,
vroeger mocht je met eierdop op je kop springen, nog even en je moet nu een bodyprotector aan.
Simpel gezegd, alles veranderd, het paard blijft.
Ik vind dat als het veilig en verantwoord en in het kader van dierenwelzijn verantwoord is, er alles moet kunnen.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 15:48

Gerner schreef:
Maar waarom dan weer met aparte juryleden

Het zijn geen aparte juryleden, het zijn gewone juryleden die een bijscholing krijgen om bitloos te mogen jureren.

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 15:53

Maar niet alle veranderingen zijn altijd beter :)
Denk dat veiligheid een grote rol speelt.
Maar is het veiliger om toe te staan dat iedereen zonder bit gaat rijden?

Gerner
Berichten: 456
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 15:59

KarinvdM schreef:
Gerner schreef:
Maar waarom dan weer met aparte juryleden

Het zijn geen aparte juryleden, het zijn gewone juryleden die een bijscholing krijgen om bitloos te mogen jureren.

Ja dat snap ik ook, maar waar is het voor nodig.
Je hoort te kijken naar het complete beeld.
Je mag je ook niet laten beinvloeden door de kleur van de ruiter of van het paard.
Je hoort je niet te laten beinvloeden door het ras van het paard.
Je hoort je niet te laten beinvloeden door het harnachement.
Je kan hooguit een hoger/lager cijfer geven voor 1 apart onderdeel.
Wbt bitloos, er is niets anders. Je rijd exact dezelfde proef, en moet je paard ook exact hetzelfde aan het werk hebben, zoals het zoals altijd zou moeten horen.
Maar dit is al heel anders qua beoordeling dan zou moeten zijn.
Een B proef wordt vaak door de ogen van een jury op hoger niveau bekeken.
Niks voorwaarts neerwaarts, vanuit ontspanning gereden. Maar met impuls verzameling etc.
Ervaar het zoals het bedoeld is.
Met of zonder bit, wat mij betreft rijden ze zonder zadel.

Gerner
Berichten: 456
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 16:01

masja schreef:
Maar niet alle veranderingen zijn altijd beter :)
Denk dat veiligheid een grote rol speelt.
Maar is het veiliger om toe te staan dat iedereen zonder bit gaat rijden?

Is het zowiezo veilig om sommige ruiters op een concours toe te staan?
Als een bit nodig is om veilig te kunnen rijden, dan heb je de aanleunig en vertrouwen nog niet goed voor elkaar.
En bitloze hoofdstellen zijn ook niet heilig hoor, ook hiermee kunnen heftige actie komen.

Gerner
Berichten: 456
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 16:02

Masja,
Heb je het al eens geprobeerd?

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 16:03

Jeetje, wat ben jij negatief zeg, Gerner.

Gerner
Berichten: 456
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 16:07

KarinvdM schreef:
Jeetje, wat ben jij negatief zeg, Gerner.

Wat jammer dat je me zo leest Karin, want ik bedoel het helemaal niet negatief.
Maar nu je erover begint, dan kan ik dat wel worden.
Te lang ervaring, laten we het daar maar op houden.

Ik baal er gewoon van, waarom het zo moeilijk maken, aparte rubrieken etc. Het is gedoemd te mislukken zo, welke vereniging begint hieraan, dit gaat teveel geld en inspanning kosten.
Je moet al een voorstander van bitloos zijn om eraan te beginnen als vereniging. En er is nog zoveel weerstand. Waarom, of je nu wel of niet met bit wil rijden, wat maakt het een ruiter met bit nu uit.
Ja, het is inderdaad mogelijk om vanaf 1 april bitloos te rijden, maar waarschijnlijk moet je eerst 2 uur in de auto zitten voordat je ergens kan starten. En misschien zijn er maar 4 wedstrijden per jaar.
Prachtig dat de KNHS overstag is gegaan, en het toestaat.
En nu maar hopen dat half Nederland rubrieken uitschrijft, er genoeg juryleden zich willen bijscholen, zodat er ook nog ruiters zonder bit wedstrijden mogen rijden.
Er zullen veel paarden dankbaar voor zijn.
Ook dit is ervaring...

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:10

Gerner schreef:
Masja,
Heb je het al eens geprobeerd?


Bitloos rijden? Nee mij niet gezien :) Ik ben van de traditie denk ik.
Ik rij graag met boogjes in de teugel, maar wil niet van dat duw en trekwerk. En alle mensen die ik tot nu toe bitloos heb zien rijden moeten allemaal druk uitoefenen om aanleuning en nageeflijkheid te krijgen.

Daarbij lopen mijn paarden M2 (een start ik andere heb ik net, dus dat wordt hopelijk de zomer) dus dan mag het sowieso niet.

Maar is niets voor mij :)

Ik vind het prima dat anderen het doen, maar ik ben voorstander van het rijden met bit en een stille hand. :D

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:13

Gerner schreef:
KarinvdM schreef:
Jeetje, wat ben jij negatief zeg, Gerner.

Wat jammer dat je me zo leest Karin, want ik bedoel het helemaal niet negatief.
Maar nu je erover begint, dan kan ik dat wel worden.
Te lang ervaring, laten we het daar maar op houden.

Ik baal er gewoon van, waarom het zo moeilijk maken, aparte rubrieken etc. Het is gedoemd te mislukken zo, welke vereniging begint hieraan, dit gaat teveel geld en inspanning kosten.
Je moet al een voorstander van bitloos zijn om eraan te beginnen als vereniging. En er is nog zoveel weerstand. Waarom, of je nu wel of niet met bit wil rijden, wat maakt het een ruiter met bit nu uit.
Ja, het is inderdaad mogelijk om vanaf 1 april bitloos te rijden, maar waarschijnlijk moet je eerst 2 uur in de auto zitten voordat je ergens kan starten. En misschien zijn er maar 4 wedstrijden per jaar.
Prachtig dat de KNHS overstag is gegaan, en het toestaat.
En nu maar hopen dat half Nederland rubrieken uitschrijft, er genoeg juryleden zich willen bijscholen, zodat er ook nog ruiters zonder bit wedstrijden mogen rijden.
Er zullen veel paarden dankbaar voor zijn.
Ook dit is ervaring...


Maar Gerner je weet al die dingen niet. Waarom dan nu al zo negatief? Je kunt er pas ervaring mee hebben als het werkelijk uitvoerbaar is.
Dat wordt pas vanaf April. Dus geef ze een kans :)

En inderdaad als de gemiddelde bitloze ruiter liever in het bos rijdt dan is het jammer, maar realiteit dat je dan niet zoveel kunt starten.
Denk dat het KNHS daar weinig aan kan doen.

Ik denk dat het juist in het voordeel zal werken van de bitloze ruiter om een jury te treffen die een bijscholing gehad heeft.
Niet alle jury's zullen er open voor staan :)

Lappie_Lap

Berichten: 3232
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:06

Wel leuk om eens in zo'n rubriek mee te doen, naast het 'reguliere' starten.
Beetje jammer dat ik idd m'n Marylot niet kan gebruiken -O-