Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:28

Hoe sta je dan tegenover mijn eerder post waarin ik uitleg dat ik dan problemen heb met de ultieme durchlassigkeit omdat de "verende verbinding" niet of minder goed tot stand kan worden gebracht?

Daan_O

Berichten: 3356
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Groene Hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:37

Tja dat is jouw persoonlijke ervaring wat kan ik daar van zeggen? Bovendien rijdt jij op veel hoger niveau dan ik, aangezien ik niet de ervaring op dat niveau heb kan ik daar ook niet echt over oordelen.

Echter, er zijn wel mensen die bitloos op hoger niveau rijden dus ik denk wel dat het mogelijk is. Jij hebt denk niet een lange periode bitloos getraind? Stel je zou een paard gedurende een jaar bitloos trainen, misschien sta je er dan wel anders tegenover.

Maar wat denk jij dan van mijn post? Denk je dat bitloos wel goed mogelijk is tot bijvoorbeeld Z niveau?

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:29

Mijn persoonlijke defenitie van 'aanleuning' is: de constante, verende druk die het paard in de ruiterhand geeft wanneer het ontspannen onder de ruiter loopt.

Aanleuning kan dus alleen door het paard gegeven worden in de hand als de ruiter het paard op de juiste manier rijdt. Als ruiter heb je dan het gevoel dat je achter een lege kruiwagen loopt. Je kunt de teugels vooruit 'duwen' alsof het stokjes zijn en het paard onderhoudt het contact.

Geen idee in hoeverre dat bitloos mogelijk is.

Gerner
Berichten: 456
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:31

Lante schreef:
Mijn persoonlijke defenitie van 'aanleuning' is: de constante, verende druk die het paard in de ruiterhand geeft wanneer het ontspannen onder de ruiter loopt.

Aanleuning kan dus alleen door het paard gegeven worden in de hand als de ruiter het paard op de juiste manier rijdt. Als ruiter heb je dan het gevoel dat je achter een lege kruiwagen loopt. Je kunt de teugels vooruit 'duwen' alsof het stokjes zijn en het paard onderhoudt het contact.

Geen idee in hoeverre dat bitloos mogelijk is.


Het kan aan mijn soort bitloze optoming liggen, maar ik ervaar geen enkel verschil.
Maar ik heb ook een erg mooie veredeld halster wat bitloos genoemd wordt en dit is niet echt om aanleuning te creeren.

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:47

Persoonlijke definities zijn leuk, maar niet voor in de wedstrijdsport.

Saskia505
Berichten: 235
Geregistreerd: 15-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:04

horseyfries schreef:
Dit vind ik een mooie definitie die iets meer gebruikt wordt:

Aanleuning is de verende verbinding tussen de hand van de ruiter en de mond van het paard.

En dan zie je dus twee dingen: verende verbinding. In hoeverre kan een verbinding met een neusbeen verend zijn?
En "tussen de hand van de ruiter en DE MOND van het paard".... tsja.... ;)


Exact..

Een goede aanleuning is voor weinig combinaties weggelegd. Een goede aanleuning komt voort uit meerdere punten; takt en ontspanning, vertrouwen, timing & gevoel, de onafhankelijke zit en dus ook je been en het teugelcontact. In theorie kan men heel mooi omschrijven hoe aanleuning ontstaat; aanleuning ontstaat als een paard in nageeflijkheid voorwaarts/neerwaarts wordt gereden, maar hoe vaak zie je dat aanleuning in praktijk zo wordt verkregen? Neem maar eens een kijkje op een basiswedstrijd, dan zul je zien dat er veel ruiters zijn die aanleuning verkrijgen door met kracht te trekken of te zagen.
Uit de theorie zou je dus misschien kunnen halen dat er geen bit voor nodig is om aanleuning te verkrijgen (in mijn ogen wel). Nu zijn het de ruiters uit de basissport die bitloos gaan rijden (bij een probleempaard zoals Horseyfries is dat natuurlijk anders). Hoe moeten zij de juiste aanleuning verkrijgen? Zoals ik al zei komt daar namelijk heel veel bij kijken, en dat is allemaal erg belangrijk. Maar kan iedereen dat na streven? Dat is voor heel erg weinig ruiters weggelegd.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:32

Daan_Ordeal schreef:
Tja dat is jouw persoonlijke ervaring wat kan ik daar van zeggen? Bovendien rijdt jij op veel hoger niveau dan ik, aangezien ik niet de ervaring op dat niveau heb kan ik daar ook niet echt over oordelen.

Echter, er zijn wel mensen die bitloos op hoger niveau rijden dus ik denk wel dat het mogelijk is. Jij hebt denk niet een lange periode bitloos getraind? Stel je zou een paard gedurende een jaar bitloos trainen, misschien sta je er dan wel anders tegenover.

Maar wat denk jij dan van mijn post? Denk je dat bitloos wel goed mogelijk is tot bijvoorbeeld Z niveau?


Nee, ik heb niet langere periode aan een stuk bitloos getraind, maar een mét bit getraind paard tussenin bitloos gereden. Ik had geen enkel probleem met het rijden van de oefeningen tot en met Z niveau dus ik denk zeker dat dat bitloos kan. Wat ik mis is wat ik beschreef: bij de echte ultieme aanleuning en verbinding ben je bezig met signalen op de hele gevoelige maar ook verende en flexibele tong te geven, die zich daarvoor prima leent. Dat mis ik bij een verbinding op het neusbeen, omdat het niet mee kan veren omdat het een hard bot is. Dan moet die vering en nageeflijkheid dus meer uit de kaken en de hals/nekwervels komen en dat is bij mij het eerste gedeelte van de opleiding ook wel zo, maar dan mis ik toch echt een stukje verfijning en ik zie ook niet goed hoe je daar kan raken met een verbinding op een benig gedeelte.
Begrijp je een beetje wat ik bedoel?

Daan_O

Berichten: 3356
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Groene Hart

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:02

Horseyfries bedankt voor je heldere uitleg, begrijp wat je bedoelt :) Of ik het met je eens ben weet ik niet, daarvoor zou ik die ervaring zelf moeten hebben. Hopelijk ooit ;)

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:17

masja schreef:
Persoonlijke definities zijn leuk, maar niet voor in de wedstrijdsport.


Ja..? En..? Is dat alles wat je te melden hebt over het begrip aanleuning..? Lijkt me wel van belang dat je dat begrip helder hebt voor jezelf als je mee wilt discuseren hier over het feit dat men beweert dat je met een bitloze optoming niet kunt spreken van aanleuning.
Sowieso als je paardrijdt hoor je te weten wat aanleuning betekent, dus als je wedstrijden rijdt helemaal. Als je een definitie in je eigen woorden kunt vatten is daar niks negatiefs aan en jouw opmerking voegt imo niks toe, integendeel.

Fiebie

Berichten: 4572
Geregistreerd: 17-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:21

Ik had het van een site geplukt. Achteraf gezien misschien niet de meest duidelijk definitief van 'aanleuning'
Echter vind ik inderdaad ook dat je zelf weet wat aanleuning is. Volgens mij creeër je aanleuning niet specifiek door het bit, maar door je manier van rijden. De meeste mensen die rukken en plukken en hun eigen balans erin vinden, denken volgens mij dat het de juiste aanleuning is....

Waarom zijn persoonlijke definities niet voor in de wedstrijdsport?
Zou daar graag een uitleg bij hebben. Moet alles volgens het boekje dan?

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:37

Tsja ze heeft natuurlijk wel gelijk dat je in de wedstrijdsport wel "volgens het boekje" beoordeelt wordt, dus je kunt zelf wel een heel andere definitie van aanleuning hebben, maar de jury zal daar geen rekening mee houden en dan heb je dus idd niet zoveel aan die persoonlijke interpretatie.

Fiebie

Berichten: 4572
Geregistreerd: 17-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:04

horseyfries schreef:
Tsja ze heeft natuurlijk wel gelijk dat je in de wedstrijdsport wel "volgens het boekje" beoordeelt wordt, dus je kunt zelf wel een heel andere definitie van aanleuning hebben, maar de jury zal daar geen rekening mee houden en dan heb je dus idd niet zoveel aan die persoonlijke interpretatie.


Zal de jury er nu dan geen rekening mee houden, nu het bitloos ook gewoon gejureerd zal worden?

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:06

Ik neem aan dat de juryleden op de bijscholing te horen krijgen hoe ze dit moeten gaan beoordelen en wat hun nieuwe definitie van aanleuning beoordelen wordt. Goed dat er zo'n bijscholing georganiseerd wordt dus ;)

Anoniem

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:34

zoals het er naar uitziet gaat over een paar weken het vraagprogramma van ons 100 jarig bestaan naar de knhs voor goedkeuring, MET daarop een bitloze rubriek :)

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:48

Leuk! Misschien hebben jullie wel de primeur tijdens jullie 100 jarig bestaan!

Anoniem

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:51

de wedstrijd is pas het eerste weekend van juli, dus dan zullen ons al mensen voor zijn gegaan.

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 09:51

Lante schreef:
masja schreef:
Persoonlijke definities zijn leuk, maar niet voor in de wedstrijdsport.


Ja..? En..? Is dat alles wat je te melden hebt over het begrip aanleuning..? Lijkt me wel van belang dat je dat begrip helder hebt voor jezelf als je mee wilt discuseren hier over het feit dat men beweert dat je met een bitloze optoming niet kunt spreken van aanleuning.
Sowieso als je paardrijdt hoor je te weten wat aanleuning betekent, dus als je wedstrijden rijdt helemaal. Als je een definitie in je eigen woorden kunt vatten is daar niks negatiefs aan en jouw opmerking voegt imo niks toe, integendeel.


Als je terug had gelezen in het topic zou je gezien hebben dat ik al even meedoe in de discussie en ook over aanleuning meegepraat heb.
Echter gaf jij je persoonlijke definitie. Daar heb je in wedstrijd land niets aan. Je hebt regels en hoe mensen er zelf persoonlijk over denken kun je er geen rekening mee houden.
Dan vind ik vanaf nu persoonlijk dat bij 179 ik gemiddeld ook afgerond een 6 heb en dus een winstpunt verdien.

Juryleden moeten ook 1 rechte lijn trekken en persoonlijke definities zijn dan niet gewenst.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 10:55

Mijn 'persoonlijke' definitie is de definitie die ik een jaar of 12 geleden moest leren voor mijn ORUN, dus 'persoonlijk' betekent in dit geval niet 'zelf uit mijn duim gezogen'. Ik mag toch hopen dat wat je op de ORUN instructeurscursus leert enigszinds overeen komt met wat men op de jurycursus leert..?

Ik heb je posts gelezen en het ging niet specifiek over aanleuning, maar over wat jij vond van het bitloos rijden.

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:01

Aanleuning volgens mijn ORUN boek:
Onder aanleuning wordt verstaan de zachte en constante verbinding tussen de ruiterhand en de paardenmond die van het paard uitgaat, als gevolg van de voorwaartse inwerking van de ruiter.

Contact volgens mijn ORUN boek:
Onder contact wordt de verbinding verstaan die de ruiter tot stand brengt met de hand via de teugel met de mond van het paard, waarbij de druk op de teugels gelijk blijft.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:54

Die van jou is vast nieuwer dan de mijne(ik heb een map) en er staat ook in jouw citaat dat aanleuning de druk is die het paard geeft in de hand van de ruiter, dáár was het me om te doen, dat staat er bij mij ook ongeveer in deze bewoordingen. ;) Maar maakt niet uit, vind het alleen altijd zo raar dat mensen met een oneliner een ander even onderuit willen halen. Komt op mij erg degenererend over, alsof je mij even de mond wilde snoeren en daar heb je imo het recht niet toe.

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:07

Ik snoer niemand de mond en haal niemand onderuit. Wil ik niet, want dan wordt het wel erg stil op Bokt. :)
Echter heb ik het recht om mijn mening te plaatsen net zo zeer als jij dat hebt. De opmerking: "daar heb je imo het recht niet toe" komt erg belerend over.

Mijn "boek" is ook een map, en ja het zal vast nieuwer zijn omdat ik 5 jaar terug de ORUN gedaan heb... Of is het al 6?
En ik dacht al dat het je om aanleuning ging daarom plaatste ik beide citaten even. Vond het wat overdreven om de hele pagina over te typelen. En wat negatief om de 2e weg te laten. Daarmee zou ik je onderuit proberen te halen en dat willen we niet.

Ik denk dat een goede discussie gebaseerd is respect.
Persoonlijk zou ik nooit zonder bit de ring in WILLEN laat staan gaan rijden, maar als een ander zich daar wel toe geroepen voelt moet die dat zeker doen. Ik zal niet anti zijn.

Bij mij kwamen een aantal vragen op die een ander mogelijk als irritant kan beschouwen, maar daar is Bokt voor. Hier kun je vragen stellen. Misschien zelfs wel als dit een ander in een verkeerd keelgat schieten. Je kunt niet met iedereen rekening houden.
Het nadeel van schrijven is dat je niet ziet wat voor toon de ander er mee bedoeld heeft. En in mijn geval niet verkeerd.

Ik hou het graag gezellig en wil deze discussie blijven volgen op een normaal niveau.
Met persoonlijke meningen en gevoelens wordt dit eerder een wellis nietis spelletje of bitloos wel of niet goed is.

Het KNHS heeft een besluit genomen, wij hebben dat te accepteren. Echter kan je hier wel mooi je bedenkingen, vreugde of zorgen over uitten.
Iets wat in mijn ogen (imo) erg goed is.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:59

Als je iemands reactie teniet doet met een paar woorden, dan komt het over als de mond snoeren bij mij en dit is een openbaar forum waar iedereen een reactie mag posten en als je er niks mee kunt reageer je gewoon niet. Als je het er niet mee eens bent, dan reageer je respectvol wat naar mijn idee inhoudt dat je verteld waarom je dat vindt en dat mis ik nu net in die oneliner. Maar we hebben al PB contact gehad, dus laten we nu verder gaan met de discussie waar het hier om gaat. ;)

Fiebie

Berichten: 4572
Geregistreerd: 17-07-04

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:23

Het gaat er natuurlijk wel om hoe je een discussie voert. Ik heb af en toe het idee (maar dat kan ook mijn interpretatie zijn) dat het één en ander al de kop in wordt gedrukt zonder dat iemand daar nog een woord aan vuil mag maken.

Je kan een mening hebben, maar dat betekend natuurlijk niet dat je daarmee iets anders uitsluit.
Buiten dat moet respect ook wederzijds zijn en voor iedereen hetzelfde inhouden.

skins

Berichten: 479
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: België

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:32

Even een vraagje over de toegestane bitloze hoofdstellen. Wat bedoelen ze met "een regulier toegestaan hoodstel zonder bit waarbij de teugels direct aan de neusriem worden bevestigd" welke optomingen zijn dit dan?

Zinzi_jewel

Berichten: 8820
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:45

Ik ervaar geen verschil in aanleuning bij mijn paard Bitloos , mijn paard durft zich zelfs meer te geven zonder bit !
Ik moet wel zeggen dat ik niet kin of kaak gekruist bitloos rijdt en ook niet met een sidepull , deze heb ik allemaal geprobeerd en ondervond daarbij idd niet de correcte aanleuning ..
Rijdt nu met een S hack en dat gaat super ... Af en toe rijdt ik haar met Bit om haar toch te laten wennen aan een bit , maar ze heeft echt veel moeite mee om een bit in haar mond te verdragen ...

Katia1993 , een regulier hoofdstel is elk hoofdstel wat volgens de regelementen toegestaan is ! Bv een lage( hanoveraanse of africhtings) neusriem , kun je de teugels daaraan maken , of bv je hoge( engelse) neusriem ...