Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:36

JoviBan schreef:
vonneke schreef:
ik vind dat er wel degelijk bijscholing moet komen! ik heb de 'gewone' jurycursus gedaan en moet toch zeggen dat dit toch een andere manier van kijken is naar een proefje.

Vreemd hoor. Want als 't goed is, is er namelijk geen enkel verschil.
Kun je je in dit artikel vinden? : http://www.bitloospaardrijden.info/aanleuning.htm


Waarom moet alles toch zo negatief!
Wat is is er mis met bijscholing? Ik zie geen scheldwoord hoor.
Misschien is de bijscholingscommissie juist wel van mening dat het geen verschil maakt en is dat precies wat het gaat vertellen op de bijschoolavonden zodat de juryleden van hun vooroordelen ontdaan worden,
Wees toch potverdorie blij dat je nu kan starten. Ga Nederland in levende lijve bewijzen dat bitloos beter is ipv klagen op internet en wordt zelf jury als je het zelf beter weet.

sb300786

Berichten: 1379
Geregistreerd: 19-04-09
Woonplaats: Amersfoort & Beekbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:37

KarinvdM schreef:
Maar goed, ik geloof er helemaal niks van dat dit daadwerkelijk van de grond gaat komen. :n


Nee, dat denk ik absoluut niet (dat het van de grond komt). Dat is wat ik net bedoelde dat ik eerder denk dat bitloos rijden een stille dood sterft, ofwel met een sisser afloopt. En de hele meute weer opzoek gaat naar iets anders nieuws/leuks/inovatiefs/'beters'.

just_bassie

Berichten: 1995
Geregistreerd: 23-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:39

KarinvdM schreef:
just_bassie schreef:
Mijn moeder heeft zich ook opgegeven voor jurylid.
Het is natuurlijk ook zo nu ze "nieuwe" juryleden moeten hebben, deze ook niet in 1 keer de Z kunnen gaan jureren
dit zullen ze(als het allemaal goed uitpakt) ook langzaam aan opbouwen zoals nu in wedstrijdsport gebeurd.
dus eerst cursus IL dan IM enz....

Waarom niet? Het lijkt me tamelijk zinloos om, áls dit ooit uitgebreid wordt, Z-juryleden ook nog weer bitloze M- en Z-cursus te laten volgen...

Maar goed, ik geloof er helemaal niks van dat dit daadwerkelijk van de grond gaat komen. :n

Dan vind jij deze bijschoiling waarschijnlijk ook niet nodig ;)

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:40

Jawel, om de bitloze optomingen te leren kennen.
De manier waarop oefeningen uitgevoerd moeten worden verandert door een andere optoming niet.
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 21-01-10 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

marenmar85
Berichten: 1640
Geregistreerd: 23-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:41

Straks moeten we in toekomst allemaal bitloos rijden zie ik niet zo zitten met mijn paardje :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:41

JoviBan schreef:
[naam] schreef:
ik vind dat er wel degelijk bijscholing moet komen! ik heb de 'gewone' jurycursus gedaan en moet toch zeggen dat dit toch een andere manier van kijken is naar een proefje.

Vreemd hoor. Want als 't goed is, is er namelijk geen enkel verschil.
Kun je je in dit artikel vinden? : http://www.bitloospaardrijden.info/aanleuning.htm


mensen die al jarenlang met bit rijden kunnen dit wel zo ervaren, de juryleden die het moeten beoordelen hebben jaren ervaring met het jureren van combinaties MET bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:43

op de stal waar ik sta wordt echt veel bitloos gereden en ben er ook echt geen tegenstander van, maar ik ben wel voorstander van bijscholen.

misschien moet je juist wel veel harder trekken als je een overgang terug moet rijden, of je handen veel hoger dragen ik noem maar wat geks.

ik heb geen idee, want ik heb (nog) geen ervaring in het bitloze gebeuren.

lijkt me dan wel makkelijk als ik er dan wat bijscholing in krijg voordat ik als jury op ga treden :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-01-10 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

just_bassie

Berichten: 1995
Geregistreerd: 23-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:43

Het zal dan wel net als nu gewoon om het papiertje gaan
dat je bevoegdheid hebt...
Ik denk dat er best juryleden gaan komen die zich alleen verder willen richten op het bitloos
Voorbeeld ,jury heeft nu IL en wil straks bitloos IM doen...dan heeft deze nog een cursus nodig.
(Ik hoop dat je het nog begrijpt)
Eerst maar eens zien hoe dit uit gaat pakken

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:59

JoviBan schreef:
horseyfries schreef:
Tsjongejonge wat kunnen jullie zeuren zeg! Bijscholen is bijv. nodig omdat er maar een aantal bitloze optomingen toegestaan zijn en de juryleden het juiste gebruik van deze optomingen dienen te kennen.

"Sullie" zeuren niet.
Het komt toch echt van de KNHS zelf dat er "bijgeschoold" moet worden vanwege de aanleuning.

Lees eens verder dan Bokt. Dit bijv.:
het nieuwsbericht van 4 december: http://www.bitloospaardrijden.info/nieuws.html


Dus jij weet nu al exact wat de bijscholing gaat inhouden? Het lijkt mij heel logisch dat er een bijscholing wordt gegeven hoe één en ander beoordeelt dient te worden. Dat je dat raar vind terwijl het nog nooit gedaan is, vind ik inderdaad zeuren. Wees blij dat er de mogelijkheid is om te starten én wees blij dat de juryleden hier degelijk op worden voorbereid.
Maar nee hoor, eerst vonden "sullie" het belachelijk dat je niet officieel mocht starten en nu het wel mag, vinden "sullie" het belachelijk dat de juryleden er degelijk over geïnformeerd worden, dat er niet boven de L2 al officieel is toegestaan, enz.enz.
Vind je het zelf erg positief en dankbaar richting KNHS overkomen?

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:02

Ik zou, als bitloze ruiter zou zijn, eerlijk gezegd blij zijn dat er voorlopig alleen gereden kan worden bij bijgeschoolde juryleden. Die mensen hebben duidelijk interesse en staan open voor deze verandering. Het lijkt me voor de kansen van bitloos wedstrijden rijden een stuk positiever als de KNHS eerst eens gaat proberen met deze mensen hoe het gaat.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:24

Zesiram schreef:
Ik zou, als bitloze ruiter zou zijn, eerlijk gezegd blij zijn dat er voorlopig alleen gereden kan worden bij bijgeschoolde juryleden. Die mensen hebben duidelijk interesse en staan open voor deze verandering. Het lijkt me voor de kansen van bitloos wedstrijden rijden een stuk positiever als de KNHS eerst eens gaat proberen met deze mensen hoe het gaat.


+:)+

Dat bedoel ik. Dan kun je bij de prijsuitrijking tenminste ook nog iets serieus vragen ipv dat je bang hoeft te zijn dat de jury je aanzucht "oja die ene zonder bit".

zij

Berichten: 3390
Geregistreerd: 27-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:33

hmz, volgens mij zit er in mijn neusriem ook een ijzeren deel... ik heb een meroth. weet iemand dat? het is in ieder geval duidelijk verstevigd... juist goed imo omdat je dan een goede release hebt...

Evelienepien

Berichten: 3314
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:44

Toppie dat het door gaat +:)+ . Heeft de wedstrijd in Ermelo toch nut gehad _/-\o_ !
Vind het persoonlijk wel jammer dat het maar tot L2 is dus ondanks dat ik in Ermelo gestart ben, zal het voor mij waarschijnlijk geen nut meer hebben |( . Tegen de tijd dat er meer ruiters in onze vereniging + omgeving zijn, die bitloos willen starten (ben nl. die ene waar Goldwing (pag 2) overschrijft vd 70) ben ik de L2 al uit :( . Tof dat het door gaat, alleen waarom weer apart? maar dat is mijn bescheiden mening :o

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:48

leuk voor de bitloze ruiters,maar ik vraag me af of dit echt van de grond gaat komen.
ik ben benieuwd!

en ik denk dat het juist prettig voor bitloze rijders is dat er aparte juryleden zijn,om de reden die hierboven al wordt genoemd

en wat ik niet snap,dan wordt er bitloos wedstrijdrijden toegestaan,en dan is er nog zoveel commentaar op? ga starten en bewijs dat het wel echt leeft onder paardrijdend nederland

skins

Berichten: 479
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: België

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:54

Ik denk dat dit een goede stap is in de paardenwereld.
Gaat dit ook in België van start? Of is dit enkel voor Nederland?

Evelienepien

Berichten: 3314
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:54

Snoevie schreef:
en ik denk dat het juist prettig voor bitloze rijders is dat er aparte juryleden zijn,om de reden die hierboven al wordt genoemd

Voor mij zou het juist van belang zijn om "gewoon" tussen de bitrijders te rijden; juist om te laten zien dat mijn paard met of zonder bit precies hetzelfde loopt :(:)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:56

ik ben van mening dat als je mee wil doen met de wedstrijdsport dat je dan ook mee moet doen met de wedstrijdsport..........

en dan moeten er geen aparte regeltjes of richtlijnen zijn.........

skins

Berichten: 479
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:56

Evelienepien schreef:
Snoevie schreef:
en ik denk dat het juist prettig voor bitloze rijders is dat er aparte juryleden zijn,om de reden die hierboven al wordt genoemd

Voor mij zou het juist van belang zijn om "gewoon" tussen de bitrijders te rijden; juist om te laten zien dat mijn paard met of zonder bit precies hetzelfde loopt :(:)


Ja dat vind ik ook, het is een uitdaging om te bewijzen dat je net zo goed zonder bit kunt.

Upgrade1
Berichten: 109
Geregistreerd: 06-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:01

Citaat:
Straks moeten we in toekomst allemaal bitloos rijden zie ik niet zo zitten met mijn paardje

Geen zorgen, als de bodyprotector fabrikanten lobby voet aan de grond krijgt mag je niet meer zonder vest je paard op dus als die van jou er vandoor sjeest zonder bit val je beschermd....

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:11

Ik snap echt niet daar hier andere rubrieken voor moeten komen, het doel van dressuur is toch altijd hetzelfde of je nou wel of geen bit erin hebt.
Komt er dan ook een aparte winstpuntenregeling? En mag je dan als je de L2 uitgereden hebt opeens door naar het M1 met bit?

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:56

Ik vind het super! +:)+ Het is nog maar een begin, en als het "aanslaat" en de juryleden straks aangeven dat ze geen verschil zien, kan het toch best zijn dat het in de toekomst wel samengevoegd gaat worden.

Dat het nu niet samengevoegd wordt vind ik prima, persoonlijk ben ik van mening dat vooral de nageefelijkheid anders is en ook kan ik me voorstellen dat je protesten krijgt van deelnemers.

Stel deelnemer X met bit wordt 2e, deelnemer Y zonder bit wordt 1e. Op protocol ergens van X staat: paard mond open. Of zelfs tong over bit met een laag cijfer. En dat verschil in cijfer was nou net het verschil in plaatsing.
Nou, ik zie het al gebeuren dat zo'n ruiter dan protest indient en zegt, ja, hallo, dat is niet eerlijk! Paard van ruiter Y heeft geen bit en kan dat dus niet op die manier tonen!

Hoe dan ook, kan best zijn dat Jeddah en ik in het outdoor seizoen gaan starten! :):)

Searcher

Berichten: 728
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: @home

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:00

Ik vind t leuk. Ik rij mn pony met een kaakgekruisd hoofdstel en daarnaast op een gewone dubbelgebroken trens. Zo kan ik aan beide mee doen :D maar het lijkt me nog t leukst om te laten zien dat mijn pony op beide prima loopt. Altijd met bit gereden (bijna 2 jaar) en hang er zo'n hoofdstel om en ze loopt er zo mee weg. :+

Nessah

Berichten: 8954
Geregistreerd: 05-02-06
Woonplaats: Roosendaal

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:08

Jammer dat het gescheiden is.. Als je in het Z start met een trensje rijdt je toch ook gewoon tussen de ruiters met stang en trens?

Maar elk geval wel positief dat je elk geval bitloos mag starten.. Maar ik denk dat er niet veel verenigingen hier aan gaan mee doen,juist omdat het apart moet.

AmonRe

Berichten: 1087
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 23:13

Wij hebben maar 2 bitloze leden, ben benieuwd als we het uitschrijven, hoeveel er aanmelden. En dan nog een jury die dat mag jureren. Zelf zit ik in het bestuur, dus als ik de cursus mag doen is het geen optie om dan zelf de bitlozen te jureren.

Anoniem

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 00:06

ik vind het wel heel raar dat er nu al aan alle kanten gezeurd wordt van, het is maar tot L2, het zijn aparte klasses, ik wil tussen de ruiters met bit rijden etc.

je moet blij zijn dat de KNHS überhaupt hieraan wil!!

ik denk dat als je twee jaar geleden met dit voorstel kwam ze je totaal voor gek verklaard hebben.

Kijk het lekker een jaar aan en als het allemaal goed gaat lopen zal het echt wel uitgebreid worden! je moet de KNHS ook wel de kans geven ergens aan te werken waar ze waarschijnlijk geen ervaring of feeling in hebben!!