Duitse paardenhandelaar moet zich voor rechter verantwoorden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Duitse paardenhandelaar moet zich voor rechter verantwoorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 09:11

http://www.horsetelex.nl



In het Duitsland is het proces tegen een Duitse paardenhandelaar. Hij wordt ervan beschuldigd tegelijkertijd als koper, verkoper en bemiddelaar te hebben opgetreden. Hij zou hiervoor zijn eigen bedrijven gebruiken die in verschillende landen zijn gevestigd.

Om niet tegen de lamp te lopen zou de handelaar verkopers hebben verboden openheid te geven over de koopprijs en een contract met een zwijgplicht hebben laten ondertekenen. De koper moest vervolgens nog een forse bemiddelingsprovisie aan de handelaar betalen.

In het proces gaat het om een Nederlands Grand Prix-paard. Het dressuurpaard, dat in 2008 voor 900.000 euro werd verkocht en waaraan de handelaar meer dan 500.000 euro zou hebben verdiend, bleek chronisch kreupel te zijn en is tot de dag van vandaag niet hersteld.
Vermoedelijk zijn meer kopers slachtoffer van deze persoon geworden.
Laatst bijgewerkt door BartVB op 02-02-10 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht geanonimiseerd ivm grote hoeveelheid onzekerheden

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:34

Sodeju zeg....Het zal je maar gebeuren dat je zo'n paard koopt...Ik ben benieuwd wat de rechter ghiervan gaat zeggen...!

Springert

Berichten: 2358
Geregistreerd: 07-11-09
Woonplaats: Baexem

Re: Duitse paardenhandelaar moet zich voor rechter verantwoorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:49

Beetje raar verhaal. Hij zou bemiddelaar, koper en verkoper zijn geweest?? Technisch gesproken is dit onmogelijk. Als je koper bent, dan ben je automatisch al geen bemiddelaar meer. Bemiddelen doe je door een koper met een verkoper in contact te brengen en dan een premie te vangen (gemiddeld 10%) voor het in contact brengen van beiden.
Ben je daartentegen koper, dan is er van bemiddeling dus geen sprake meer, en is het gewoon handel als je dit paard vervolgens dus weer door verkoopt.
Het een is waar, of het ander. Beiden kan niet.
Maar dat is wat ik er van denk.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:49

waarom mag je aan de verkoop van een paard geen geld verdienen?
Als hij het paard koopt en direct weer doorverkoopt met dikke winst...
Dat het paard chronisch kreupel was zal niet van vandaag op morgen zijn gebeurd..

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:51

Kan me voorstellen dat zijn ene bedrijf bemiddelaar is,zijn andere bedrijf koper, dan bemiddeld hij dus en is ook koper.
Of hij is koper, en zijn andere bedrijf zoekt voor iemand en bemiddeld dan, heb je bemiddelaar en verkoper.
Ik zie niet zo goed waar daar het probleem in zit.

Weet wel dat het duitse recht vwb kopen vreemd in elkaar zit.

johanus
Berichten: 49
Geregistreerd: 05-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:28

ik zou zo'n paard voor dat geld toch wel hebben laten keuren denk je niet?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Duitse paardenhandelaar moet zich voor rechter verantwoorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 12:31

Er staat volgens mij niet in de test dat ie niet gekeurd is ;)

johanus
Berichten: 49
Geregistreerd: 05-02-09

Re: Duitse paardenhandelaar moet zich voor rechter verantwoorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:33

als je een paard laat keuren door een goede arts komt die er wel achter of het paard chronisch kreupel is daarom lijkt het mij een raar verhaal

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:44

Kreupelheid hoeft er bij een keuring niet perse uit te komen wanneer het dier een periode rust heeft gehad voor hij aangeboden werd aan de arts.

Funfun

Berichten: 224
Geregistreerd: 22-01-10
Woonplaats: Sydney (Australie)

Re: Duitse paardenhandelaar moet zich voor rechter verantwoorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:48

Dat is dus schandalig!

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:10

maikeltje schreef:
Kreupelheid hoeft er bij een keuring niet perse uit te komen wanneer het dier een periode rust heeft gehad voor hij aangeboden werd aan de arts.


Inderdaad, dat heeft de opa van mijn vriend ook gehad. Het paard had al veel wedstrijden gelopen voor de koets en was 6 toen de opa van mijn vriend hem kocht. Ze zeiden dat het paard een tijdje stil had gestaan i.v.m. tijdgebrek (geloofwaardig, want ze hadden enorm veel paarden!) en omdat de merrie een veulen had gehad. De DA keurde het paard goed.

Na enkele weken begin het dier kreupel te lopen en het werd niet beter. De hoefsmid kon niks vinden, DA ook niet. Met het paard naar de kliniek en daar werd, nadat we na hebben gevraagd, gezegd dat het dier al eerder daar was geweest voor hetzelfde probleem.....Het paard was dus, zoals de kliniek daarna ook bevestigde, chronisch kreupel. De verkoper opgebeld...Hij wilde wel de helft van de koopprijs teruggeven, dan konden we het paard houden en zouden er verder niet over praten... 8)7 Hij heeft uiteindelijk het paard terug genomen en de prijs van het paard + onkosten i.v.m. DA en dergelijke betaald.

Gelukkig ging het daar om een andere koopprijs :')

name
Berichten: 2
Geregistreerd: 02-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:30

Hoezo heeft t paard stil gestaan?? Staat dat ergens vermeld. Misschien liep hij
nog vollop in de sport, wat mij aannemelijk lijkt als je zo'n duur paard koopt.
Een verhaal verzinnen is niet moeilijk, en als zoiets een eigen leven gaat leiden...pff daar
moet je voorzichtig mee zijn. Laten we wachten tot er meer bekend wordt.
Je bent onschuldig tot dat het tegendeel bewezen is!!!

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Duitse paardenhandelaar moet zich voor rechter verantwoorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:53

Er wordt hier geen verhaal verzonnen. Adil18 vertelt gewoon over een geval dat hij van dichtbij meegemaakt heeft om te illustreren dat chronische kreupelheid niet altijd opgemerkt wordt door een dierenarts.

Ik vind het inderdaad goed dat zo iemand aangepakt wordt. Hij is voor de ene partij koper, voor de andere partij verkoper en ook nog bemiddelaar. Hij heeft waarschijnlijk bij de ene partij andere bedragen genoemd als bij de andere partij. En alle partijen een overeenkomst laten tekenen zodat ze nergens over mochten praten.
Wel slim op zich, maar goed dat het aangepakt wordt.

Vudress
Berichten: 1650
Geregistreerd: 13-05-05
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Duitse paardenhandelaar moet zich voor rechter verantwoorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:29

Welk Nederlands Grand Prix paard is dat? Die van Reesink?

merrie64
Berichten: 1
Geregistreerd: 02-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:46

Dit lijkt me een verhaal dat overloopt van verkeerde informatie. Beetje sensatie zoeken.
Paard was ongetwijfeld gekeurd en zal toch ook wel uitgeprobeerd zijn , misschien zelfs wel op wedstrijd bekeken. Het lijkt me dat je bij een aankoop van dit bedrag niet over 1 nacht ijs gaat.
Mag je eigenlijk zomaar namen noemen? Lijkt me ook intressant om dat eens uit te zoeken.

CrossHorse

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-12-09

Re: Duitse paardenhandelaar moet zich voor rechter verantwoorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:04

dit vind ik nou echt weer eens voor zo'n rijke patserige vent... die denkt dat heel de (paarden)wereld van hem is

maar ik ben blij dat ik de koper er niet van ben

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:39

Valt het mij nou als enige op dat er ineens een aantal mensen in dit topic opduiken met hier hun eerste post, die het allemaal voor de beste man opnemen? :x

Sidera

Berichten: 2545
Geregistreerd: 01-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:44

Mindfields schreef:
Valt het mij nou als enige op dat er ineens een aantal mensen in dit topic opduiken met hier hun eerste post, die het allemaal voor de beste man opnemen? :x


Dat was me anders echt niet opgevallen! Daar zit wat achter ja..

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:02

Mindfields schreef:
Valt het mij nou als enige op dat er ineens een aantal mensen in dit topic opduiken met hier hun eerste post, die het allemaal voor de beste man opnemen? :x


Nou, dat was ook wat mij opviel...

Springert

Berichten: 2358
Geregistreerd: 07-11-09
Woonplaats: Baexem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:39

Mindfields schreef:
Valt het mij nou als enige op dat er ineens een aantal mensen in dit topic opduiken met hier hun eerste post, die het allemaal voor de beste man opnemen? :x


Ja, verrek....Sherlock Holmpie jij. Scherp gezien en je hebt gelijk!
JenniferA70, merrie64 en name hebben zich vandaag geregistreerd, hun 1e post geplaatst, op geen enkel ander topic gereageerd en nemen het alle 3 op voor die handelaar. Daar zit een zwaar luchtje aan! Ik geloof niet in toeval!

fox16

Berichten: 121
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:40

ik denk dat het verhaal een beetje apart ligt ik heb zelf stage gelopen op een handelstal en als verkoper heb je altijd wel wat problemen. en meteen is het dan de verkoper zijn schuld want die heeft het paard verkocht. en jha het viel mij door jullie teksten ook al op dat er hier ineens mensen aanmelden maar als ik dan kijk naar het verhaal van die mensen. vind ik er toch wel wat waarheid inziiten. het lijkt mij niet dat je een paard wat zo duur is meteen koopt. stil heeft gestaan en niet op wedstrijd uitgebracht word. dat wil niet zeggen dat evt verkoper er niks mee te maken kan hebben maar ik wacht in ieder geval af en blijf het nieuws volgen en dan kunnen we wel zien hoe het verhaal afloopt :+

Springert

Berichten: 2358
Geregistreerd: 07-11-09
Woonplaats: Baexem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:29

Is niet altijd zo. Een peesblessure kan je een tijdje verdoezelen, tot je weer volop gaat werken. ook bij een keuring hoeft dat zelfs niet naar voren te komen.
Als verkoper is 400.000 euro al behoorlijke winst, maar nog tot daar aan toe. Als bemiddelaar is het zowat diefstal.

fox16

Berichten: 121
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:59

ik denk dat als dit paard met zoveel winst meer is verkocht dat hij ook wel aan het werk is, en goede resultaten boekt. anders koopt degene dat paard niet of hij of zij moet hem perse willen hebben om een bepaalde reden. dan ben ik het verder wel met je eens marceldufour dat je alitjd nog wel middeltjes enz hebt waarmee je ze kunt verbergen ook op de keuring, maar het lijkt mij dat je dat met uitgebreide onderzoeken wel terug kunt vinden. ik ben echt wel benieuwd om welk paard dit gaat en welke koper

123_mini
Berichten: 12
Geregistreerd: 16-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 00:08

@ mindfields
Valt het jou dan nu ook op dat er na jouw opmerking niet meer gereageerd wordt? ;)

Hoor net dat er zondag op sbs6 ook wat over dit soort verhalen op tv komt

kaatje77

Berichten: 10433
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: Duitse paardenhandelaar moet zich voor rechter verantwoorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 00:32

Ja, ik moest ook wel effe kijken dat het allemaal 1-posters zijn. :o

Ben benieuwd mini naar deze uitzending :Y)

Kenissen van mij wonen in Duitsland, verkopen ook wel eens een paard, vroeger wel aan Duitsers, maar tegenwoordig niet meer.
Dat hele Duitse rechtssysteem qua aankoop moet zo moeilijk zijn, dat ze de hoop hebben opgegeven en nu in Nederland aan het kijken zijn voor een koper.