De air jacket begint aan opmars in Nederlandse paardenwereld

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:06

Juut schreef:
Ik ben niet zo heel kapot van de airvesten enz. Kennis had zo'n ding, viel tijdens manegeles van haar paard, en...belandde in het ziekenhuis want vest blies zich pas op toen zij al op de grond lag :(:)


Ik heb niet het hele topic doorgelezen dus misschien ben ik nu spuit 11, maar er is heel duidelijk verschil tussen het oude HitAir vest wat al jaren op de markt is en deze nieuwe AirJacket.
Ik heb eind vorig jaar op stal bij Annemarie v.d. Toorn toevallig een uitvoerige test mogen zien door Dan Wilson die daar op stal was voor een clinic. De twee jongens die dit nieuwe vest in nederland op de markt brengen (want dit nieuwe vest is er dus nog maar net, 't is echt iets anders als het oude type) nodigde Dan uit dit vest te testen. Mensen die Dan kennen weten dat hij heel wat manieren van 'creatief afstijgen' kent. Ze hebben hiervoor Annemarie's eigen Quartertje gebruikt, een paardje van krap 1.45 (ben je dus al dichter bij de grond als met een groot paard). Eerst een paar keer 'droog vallen' zodat het paard er aan zou wennen dat er iemand naast en onder hem kwam te liggen (leuk om te zien op hoeveel manieren je naast je paard kunt gaan liggen ;) )
Daarna met het vest vastgekoppeld. Hij liet zich eerst aan de zijkant van het paard hangen, dus zoals mensen die vallen en zich eerst nog vast klampen, en toen liet hij pas los. Hij hing dus al half naast het toch al kleine paardje voor het vest geactiveerd werd en nog was het vest (we hebben het gefilmd en later in slow motion terug gekeken) opgeblazen halverwege de grond en het punt van loslaten. En dat is dus het GROTE verschil met het oude vest, dit vest blaast zich tig keer sneller op waardoor je altijd een opgeblazen vest hebt ruim voor je de grond raakt.
Oh, dat schrikken van het geluid viel overigens hard mee. Ze reageren er wel op maar zeker niet extreem. Er is sowieso al een schrikreactie van het vallen van de ruiter.
Zowel Dan als Grant hebben het vest bepoteld, gepast en gevoeld en beiden waren het er over eens dat deze versie vele malen beter was dan het oude vest. Ook qua bescherming van nek en stuitje is deze beter. De oude kon idd een whiplash veroorzaken omdat de nekband zo dik is dat het je hoofd naar voren drukt en beschermt je ruggegraat en stuitje onvoldoende. Dat was de rede dat ze die in hun eigen praktijk niet meer gebruikten maar deze wilden ze graag hebben.

Overigens las ik iets over het vergeten van het loskoppelen. Zoals die jongens zelf ook al aangaven... dat vergeet je 1 keer en daarna nooit meer. Kost je idd een gaspatroon en je schrikt er zelf ook van als je't vergeet dus daar denk je daarna echt wel om. Kwestie van een kleine extra routine inbouwen.

Ik moet niks van de oude bodyprotectors hebben, beperken je veel te veel in je bewegingsruimte vind ik maar ik ben niet lang voor die demo goed hard van m'n paard gestuiterd waardoor ik angst ontwikkeld had (gelukkig weer grotendeels overheen inmiddels) maar dit vest had ik graag willen hebben. Enige nadeel vind ik de prijs, niet iedereen 'in de paarden' kan maarzo 500 euro uit geven, ookal is het je lijf en gezondheid meer dan waard.
Nu heb ik geen paard meer maar wanneer die er weer komt zal ik zeker ook de aanschaf van dit vest weer overwegen en er voor sparen. Ookal ben ik 'maar gewoon' een recrea ruiter die af en toe een TREC wedstrijdje wil rijden...
Laatst bijgewerkt door Francis op 04-05-10 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Balou_k

Berichten: 14100
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:09

een stalgenoot van mij heeft zo'n vest al zo'n half jaar, blaast zich op tijd op hoor..

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:13

Nieuw in Nederland, in Engeland is'ie al iets langer... En een half jaar zou dus kunnen als ze sinds oktober bezig zijn het op de Nederlandse markt te brengen.
Maar mensen die schrijven 'al jaren' zo'n vest te hebben hebben dus niet dit vest want dit vest is pas begin vorig jaar ontwikkeld. Dat bedoelde ik er mee te zeggen en daarmee dus aan te geven dat er wel een wezenlijk verschil is tussen het oude en het nieuwe vest.
(Oh.. nu heb je je reactie veranderd... ;) )
Laatst bijgewerkt door Francis op 04-05-10 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Berichten: 66266
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:13

Francis, dat is erg interessant om te lezen. Is er ergens meer te vinden over die test?

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:21

Nee, denk ik niet Lielie, deze jongens kwamen langs bij Annemarie omdat ze wisten dat Dan en Grant er waren. Dat zijn natuurlijk 'pro's' als het om vallen gaat dus ze vroegen Dan het vest uit te proberen.
Was dus geen test voor 'in de boeken' ofzo maar puur om Dan en Grant (en overige aanwezigen natuurlijk ;) ) te laten zien hoe goed dit vest is. Dan en Grant hebben er ook beiden een meegekregen om thuis te gebruiken. Dan was er behoorlijk weg van, in tegenstelling tot het oude vest, en zou het zeker gaan gebruiken zei hij.
Ik heb het vast gehad en't is inderdaad een lichtgewicht ding, draagt als een bodywarmer en meer niet dus ook goed draagbaar voor gewoon je ontspannen buitenritje. Hij is zelfs in leuke kleurtjes te bestellen geloof ik.
Je zou es een mailtje naar Annemarie kunnen wagen, ik geloof dat het iemand van stal was die het gefilmd heeft dus misschien hebben ze't bewaard. (Ik vond deze demo nl. 100 x veelzeggender dan de spectaculaire filmpjes van over de kop slaande paarden enzo... Dan maakte een val zoals'ie veel vaker voor komt en heeft het vest dus op z'n 'uiterste' getest, juist door te kijken of hij ook op zo'n kleine afstand met relatief zachte val ook nog werkt. En dat doet'ie dus...)

Lielle

Berichten: 66266
Geregistreerd: 12-01-01

Re: De air jacket begint aan opmars in Nederlandse paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:24

leuke kleurtjes kosten 120 euro extra had ik al begrepen :oo
Thanks voor de info, interessant om er wat over te horen van een 'buitenstaander'. Ik heb ze vorig jaar in Fontainebleau (EK Eventing) gezien en ben zeker geinteresseerd.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: De air jacket begint aan opmars in Nederlandse paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:35

Ja, je moet wel in de buidel voor het ding, dat vind ik dus ook het grote nadeel. Niet iedereen met paarden heeft veel geld te besteden en ookal is het je nog zoveel waard, je moet 't geld wel hebben... Maar het is zeker iets waar ik voor zou sparen...

Lielle

Berichten: 66266
Geregistreerd: 12-01-01

Re: De air jacket begint aan opmars in Nederlandse paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:44

zeker als eventer is het wel het overwegen waard, hindernissen zijn hard.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:16

Francis schreef:
Overigens las ik iets over het vergeten van het loskoppelen. Zoals die jongens zelf ook al aangaven... dat vergeet je 1 keer en daarna nooit meer. Kost je idd een gaspatroon en je schrikt er zelf ook van als je't vergeet dus daar denk je daarna echt wel om. Kwestie van een kleine extra routine inbouwen.


Je onderschat hier schromelijk mijn talent voor verstrooidheid....
Maar afgezien daarvan, hoe goed beschermt dit product je schouders?

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: De air jacket begint aan opmars in Nederlandse paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:29

Er lopen diverse tunnels met lucht door het vest waardoor je op cruciale punten beschermd bent, hoe ze precies lopen durf ik niet meer te zeggen, kan je dus niet zeggen of ze ook over de schouder lopen. Ik weet wel dat hij er opgeblazen behoorlijk solide en beschermend uit zag, je zit er wel echt rondom 'in' Maar goed, daar waar geen vest zit wordt je niet beschermd. Dan zou je al een hele jas of zelfs een heel pak moeten hebben. Of men dat wil... Er zijn natuurlijk ook grenzen aan wat prettig draagt en haalbaar is en natuurlijk beschermt zo'n vest je niet tegen alles, maar 't beschermt altijd meer dan geen vest.

Roos_s

Berichten: 3500
Geregistreerd: 19-12-05
Woonplaats: A'hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:13

K.imberly schreef:
Ik vindt zelf zo'n airback vest kan misschien wel handig zijn, en een hoop voorkomen. Maar ik andere situaties kan het juist tegenwerken. (Paard schrikt bijvoorbeeld). En wat als je nou zelf besluit om van een paard af te springen en je raakt misschien uit evenwicht en valt om?


hmmm ik weet niet, maar met voltige werkt zo'n vest niet echt :=

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:49

Ik lees steeds als bezwaar 'paard schrikt' maar dat vest gaat pas af als je al van je paard lazert. Denk je dat het dan nog wat uit maakt of je paard nog een keer schrikt van dat vest? En zoals ik zei, dat schrikken valt dus reuze mee (paard van Annemarie reageerde er nauwelijks op) omdat het een heel kort geluid is en ook weer niet zo hard dat dat vreselijk impact heeft. Het dicht knallen van een staldeur maakt meer herrie, om maar een dwarsstraat te noemen. Paard zal er hoogstens een sprong opzij van maken, maar zoals gezegd... dat maakt niet echt meer uit als je er al afgevallen bent (die sprong zal dan altijd van jou af zijn dus 't zal ook niet zo zijn dat 't paard van schrik bovenop je springt).
En als je dat nou echt een probleem vindt dan spendeer je er toch een paar gaspatronen aan en leer je'm aan het geluid wennen... probleem opgelost.

Elisah1989

Berichten: 1365
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 19:44

Ineke80 schreef:
Ik vind het wel een goede uitvinding. Hopelijk wordt het niet verplichtgesteld bij normale trainingen. Vind dat de keuze altijd nog bij de ruiter zelf moet liggen. Alleen de prijs is wel belachelijk hoog zeg... maar die zal misschien ook wel zakken als de nieuwigheid ervanaf is.

Wat mij wel opvalt is dat filmpje 1 de man gewoon naar voren kiept
En met de jacket hij een meer gecontroleerde val overrolt met zijn schouder. Dat komt zowiezo al heel anders over. Hij had ook gewoon voorover moeten smakken, dan had je het veel beter gezien.
Ik krijg nu wel een beetje het gevoel alsof ze willen zeggen dat je met de jacket ook automatisch 'beter' terechtkomt bij een val. Terwijl de jacket eigenlijk alleen maar de val 'breekt' zeg maar.
Is dat jullie ook opgevallen?



Dit viel mij inderdaad ook op! :j

corina430

Berichten: 33
Geregistreerd: 06-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 00:12

Ik vind het een supergoede uitvinding. Alleen is mijn grootste angst niet gewoon van mijn paard af kletteren maar met hem achteroverslaan. Zoals eerder genoemd vraag ook ik mij af of in zo'n geval dat ding wel (op tijd) afgaat als je in gelijk tempo en vastgekleeft aan je paard valt. Dat hij als 'extra' bedoelt is en niet als vervanger van de bp verklaard dan al een boel.
Hoe dan ook, vroeger reed ik veel zonder cap. Alleen met springen en buitenritten deed ik hem op (ook nog omdat dat van mijn moeder moest). Maar intussen een paar jaartjes ouder en zelf moeder geworden, ben ik trouwe capdraagster geworden. En als ik over twee jaar mijn jaarling kan laten beleren ga ik dus mooi wel op een bp of iets dergelijks uit voor ik er zelf op stap !
De techniek zal in die twee jaar alleen maar beter worden, en wat nu het duurste is is dan waarschijnlijk alweer een stuk goedkoper geworden.

anjaenrene

Berichten: 536
Geregistreerd: 28-11-08

Re: De air jacket begint aan opmars in Nederlandse paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:40

corina430, dat was mijn motivatei om een hit air te kopen dus ook. Ik ga volgend jaar mijn meisje beleren en als ik nu terugdenk aan wat ik vroeger niet allemaal deed zonder cap breekt me het koude zweet uit. Al denk ik niet dat er ook maar iets help als je achterover slaat met paard en al. Ik vindt dat je verplicht bent aan jezelf en je familie om je te beschermen zogoed als je kunt. Vandaar dat ik vorig jaar er een gekocht heb. Met mijn verzorgpaard gebruik ik hem alleen tijdens buitenritten omdat het mijn man nu eenmaal een veiliger gevoel geeft als ik hem draag. Er kunnen 1000 dingen gebeuren waarbij hij niet werkt maar 1 ding waarbij hij wel werkt is genoeg!

kamsel
Berichten: 3423
Geregistreerd: 12-07-08

Re: De air jacket begint aan opmars in Nederlandse paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:23

Anjaenrene, heb je er ook nog een bp onder dan?

xMarloes

Berichten: 4236
Geregistreerd: 14-10-08

Re: De air jacket begint aan opmars in Nederlandse paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:57

Ik ga echt niet zo'n ding dragen. Rij nu al 8jaar en ben nognooit gevallen of in het ziekenhuis belandt. Vind het allemaal zwaar overdreven.
Je zit bekant als een sneeuwpop tegenwoordig op een paard. Ik vind het gewoon eigen risico wat je neemt of je hem wel of niet draagt. net als een cap, moet je zelf weten of je dat ding draagt. ( op eigenpaard of verzorgpaard )
Maar het is natuurlijk altijd veiliger.
Maar ik vind niet dat ze het moeten gaan verplichten....
En ik snap best dat ouders en mensen het veiliger vinden, want dat is het ook. Maar ik vind niet dat het verplicht moet worden!

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:54

xMarloes schreef:
Ik ga echt niet zo'n ding dragen. Vind het allemaal zwaar overdreven.
En ik snap best dat ouders en mensen het veiliger vinden, want dat is het ook. Maar ik vind niet dat het verplicht moet worden!


Ik vind het duur in aanschaf omdat je niet altijd zo'n ding draagt aangezien dat in sommige situaties niet handig is (korte training thuis - al loop je daar net zoveel risico). En wat is duur in vergelijking met botbreuken en ernstiger letsel.....maar goed, ik geef er nu geen geld aan uit.

Ze mogen me wel benaderen om te promoten, ik draag hun vest, scheelt mij de aankoop en maak/rijd voor hen reclame! Ben dan ook bereid een reclame-sticker van hen op de trailer te plakken (als ie maar niet te groot is)! :D 8-)

_lautje_

Berichten: 9290
Geregistreerd: 23-03-05

Re: De air jacket begint aan opmars in Nederlandse paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:19


Laureentje
Berichten: 485
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:27

Ik vind het een geweldige uitvinding. Als het dan ook nog werkt, helemaal goed.

Ik rijd al enkele jaren met een bodyprotector. Deze is van een engelse man afkomstig die eigenlijk bp maakt voor de jockeys, maar toen ook was overgestapt naar het eventing. Ik rijd al denk ik 3 jaar met dit ding en hij is geweldig. Goede bewegingsvrijheid en uit ervaring weet ik dat hij ook super beschermd.

Of ik nu over zou gaan tot de aanschaf van de air jacket als deze niet meer goed is? Ik weet het niet. Voornaamste punt zal zeker de prijs zijn. 500 euro is niet niets.

Dat kinderen verplicht gesteld worden om bijvoorbeeld op concours een bp te dragen (wat dan ook, normaal of zo een vest) vind ik niet verkeerd. Volwassenen moeten nog de mogelijkheid hebben om zelf een keuze te kunnen maken.

_lautje_

Berichten: 9290
Geregistreerd: 23-03-05

Re: De air jacket begint aan opmars in Nederlandse paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:35

Laureentje: De point two is voor over je BP, niet een vervanging.

_Question

Berichten: 2392
Geregistreerd: 13-04-06

Re: De air jacket begint aan opmars in Nederlandse paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 23:42

Ik heb vanavond op Eurosport een verslag van de Badminton Horse Trials zitten kijken en het viel me op dat ik een aantal ruiters heb zien vallen die dit aan hadden. Een vrouw belandde nogal pijnlijk maar stond direct op en het vest was netjes opgeblazen voor ze de grond raakte. Ik denk dat het toch een enorm goede ontwikkeling is.

anjaenrene

Berichten: 536
Geregistreerd: 28-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 00:10

kamsel schreef:
Anjaenrene, heb je er ook nog een bp onder dan?

Nee heb ik niet. Die heb ik nooit gedragen en ik heb eigenlijk het idee bij de hit air dat het in ieder geval je nek stabiel houdt tijdens een val. Een bp beschermt zowieso alleen je ribbenkast en als je valt breek je eerder een been of arm. (Springruiters natuurlijk daargelaten want die komen hindernissen tegen tijden hun val). Ik heb nog nooit in mijn leven een bp gebruikt of nodig gehad maar meestal als ik tegen de vlakte ga :P . Wordt ik gelanceerd en dan vindt ik het belangrijk dat mijn nek in ieder geval geen rare knal kan krijgen.