De air jacket begint aan opmars in Nederlandse paardenwereld

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re: De air jacket begint aan opmars in Nederlandse paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:23


Persevero

Berichten: 2349
Geregistreerd: 17-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:25

xTweetyx schreef:
Elisa2 schreef:
je krijgt je paard bovenop je dan heb je echt wel zo'n vest nodig wil je er een beetje zonder kleerscheuren vanaf komen.


maar dat vest zit vol lucht, dus als sown paard op je valt,
lijkt mij dat het dan klapt??? :? net als een zak chips.
je drukt erop, en de lucht moet er op een of andere manier uit, dus klapt het.

en een paard is heel zwaar dus denk dat dat ding wel klapt.


hij zou het misschien wel kunnen houden, materialen kunnen gekke dingen tegenwoordig.
maar hoe je het ook wend of keert als je een paard op je krijgt, dan krijg je nog steeds 500 kilo op je ribben, met of zonder jasje
Laatst bijgewerkt door Persevero op 03-05-10 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

SofieHavan

Berichten: 1911
Geregistreerd: 15-05-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:27

Ik heb ook wel een vraag :P stel je bent op eventing aan't rijden en je valt van je paard, zonder erg gewoon miscommunicatie tussen paard en ruiter. Maar je vest blaast zich op en je wil verder rijden. Kan je dan gewoon met die opgeblazen vest verder of is je wedstrijd per definitie afgelopen...?

Snoekiej
Berichten: 7629
Geregistreerd: 28-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:33

SofieHavan schreef:
Ik heb ook wel een vraag :P stel je bent op eventing aan't rijden en je valt van je paard, zonder erg gewoon miscommunicatie tussen paard en ruiter. Maar je vest blaast zich op en je wil verder rijden. Kan je dan gewoon met die opgeblazen vest verder of is je wedstrijd per definitie afgelopen...?

Je mag zowiezo niet verder rijden na een val, dus dat is geen probleem.

kamsel
Berichten: 3423
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:37

billy1 schreef:
In de eventing wereld is dit airbagvest echt met heeeeeel veel enthousiasme ontvangen!!! Het werk nl echt heel goed en geeft nog meer bescherming dan een BP. Dit vest wordt tijdens een eventingwedstrijd over de bp gedragen dus is geen vervanger! Ik denk dat ze heel erg goed zijn om de risico's van blessurens bij en val te verlagen. Het ding werkt echt super anderes zouden echt niet alle topruiters met een airbagvest gaan rijden.


Ik denk dat het als áánvulling ook een goed ding is, maar niet als vervanging. En die suggestie wordt gewekt. Als ik dat stukje in de Telegraaf lees, dan heeft Townsend zijn leven te danken aan dat ding, maar er wordt niet bij gezegd dat hij ook een bp droeg. Misschien was het wel de bp, of juist de combi die zijn leven gered heeft..
Hier op bokt wordt een airbagvest ook vaak als bp gebruikt.

zomon

Berichten: 453
Geregistreerd: 11-12-02

Re: De air jacket begint aan opmars in Nederlandse paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:45

Ik heb een hit air vest en ik ben er zeer tevreden over. Hij heeft mij al 2x een dienst bewezen. Je zit niet in zo'n stijf harnas als een normale bodyprotector en als je hem nodig hebt werkt hij.
Hij loopt na hij zijn dienst bewezen heeft langzaam weer leeg.
Ik zou geen andere willen hebben.

SofieHavan

Berichten: 1911
Geregistreerd: 15-05-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:00

Snoekiej schreef:
SofieHavan schreef:
Ik heb ook wel een vraag :P stel je bent op eventing aan't rijden en je valt van je paard, zonder erg gewoon miscommunicatie tussen paard en ruiter. Maar je vest blaast zich op en je wil verder rijden. Kan je dan gewoon met die opgeblazen vest verder of is je wedstrijd per definitie afgelopen...?

Je mag zowiezo niet verder rijden na een val, dus dat is geen probleem.


Op laag niveau mag dat wel :)

Cchanny

Berichten: 8877
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:16

miccamaaike schreef:
Ik vind het op zich een goed idee, maar op de manege waar ik eerde leste, had ook een meisje zo'n airjacket. Ze viel toen een keer van een paard af en de rest van de paarden schrok omdat dat ding zich opblies. Dan breng je met zo'n jacket dus ook anderen in gevaar. Als er dan mensen afvallen zonder zo'n ding aan, geeft het juist wel weer een risico.



Dat klopt.
Dat gebeurde ook in mijn les.
Zelfs de rustige pony schrok van het geluid. :S
En ik heb ook gehoort dat je hem maar 1 keer kan gebruiken en dan een nieuwe moet kopen.

LadyJ

Berichten: 410
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:19

Ik heb ook een airbag vest en ik ben er super blij mee, ik heb er meer vertrouwen door gekregen (lees in mijn berichten van mijn ongeluk ben dus ook gewoon weer bang om onder het paard terrecht te komen) en daardoor ben ik weer een stuk zekerder gaan rijden. ik ga zelfs al stukjes naar buiten met mijn paard. Verder ben ik al eens vergeten me los te maken maar er is een valkracht nodig van tenminste 30 kg wil het vest tot ontploffing komen, ik kon me gewoon los klikken en er gebeurde niks. Verder kan ik alles wat ik normaal kon op het paard. Ben nog nooit gevallen dus qua geluid kan ik niks zeggen.

Ik heb er wel de 15 euro voor over als ik eens zou vallen. En je kunt hem gewoon opnieuw gebruiken, patroon vervangen en door.
Het is trouwens een hit airbag vest.

Verder is het ieder voor zich hoe men zich hierbij voelt ik weet alleen dat ik zonder dat ding misschien gestopt was met rijden.
Laatst bijgewerkt door LadyJ op 03-05-10 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18045
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:22

Wat betreft die 15 euro na vallen, een bodyprotector hoor je in het geheel te vervangen als je gevallen bent! Net als je cap. Er zijn echter maar weinig mensen die dat weten.
Dus 15 euro duur in verhouding tot een BP? Nee dus.

FZ_Lin

Berichten: 4007
Geregistreerd: 07-09-03
Woonplaats: Ede

Re: De air jacket begint aan opmars in Nederlandse paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:26

Ik denk dat ik ook zo'n vest neem :) Heb een aantal weken terug een val gemaakt en mijn sleutelbeen gebroken.
Wil dit niet nog een keer haha!

Liever wat geld uitgeven, dan weer een tijd thuis zitten.

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:29

SofieHavan schreef:
Snoekiej schreef:

Je mag zowiezo niet verder rijden na een val, dus dat is geen probleem.


Op laag niveau mag dat wel :)


Oja, waarom staat er dan het volgende in het reglement?

http://wwww.knhs.nl/objects/00012631.pdf
Citaat:
Artikel 318 - Uitslagberekening springproef
1. Hindernis omver werpen tijdens de sprong 4 strafpunten
2. Eerste ongehoorzaamheid 4 strafpunten
3. Tweede ongehoorzaamheid 8 strafpunten
4. Derde ongehoorzaamheid uitsluiting
5. Val van ruiter uitsluiting
6. Val van paard uitsluiting
7. Overschrijden van de tijd 1 strafpunt per seconde

Artikel 319 - Uitslagberekening cross-country
1. Fouten op een hindernis in de cross-country worden, ter beoordeling van de hinderniscontroleur,
volgens onderstaande tabel bestraft.
Ongehoorzaamheid (weigering, uitbreken, volte) in alle klassen:
Weigering, uitbreken, volte 20 strafpunten
2e weigering op dezelfde hindernis 40 strafpunten
3e weigering op dezelfde hindernis uitsluiting
4 weigeringen totaal uitsluiting
Vallen in alle klassen:
Val van het paard uitsluiting
Val van ruiter uitsluiting



Ik ben het met de meeste SGW-ers eens. De air jacket is een TOEVOEGING op de al bestaande BP, die altijd gedragen dient te worden bij een SGW. Een air jacket alleen zou ik persoonlijk niet dragen zonder BP ivm de al besproken vallen met paard.

Vooralsnog denk ik er niet aan om er 1 te kopen!

kay27
Berichten: 841
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:53

Lalidan schreef:
Wat betreft die 15 euro na vallen, een bodyprotector hoor je in het geheel te vervangen als je gevallen bent! Net als je cap. Er zijn echter maar weinig mensen die dat weten.
Dus 15 euro duur in verhouding tot een BP? Nee dus.

Wat?? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Dat staat ook niet in de papieren die bij mijn BP zaten. :n

Ik ben al vrij vaak van mijn paard afgevallen en de laatste keer zal nog niet geweest zijn vrees ik. Ik vind 15 euro per val dus wél duur.

Ik vraag me af wat de reden zou moeten zijn dat je een BP moet vervangen na een val, want in tegenstelling tot een cap waar scheurtjes in kunnen komen, zit er in een BP materiaal dat zacht van structuur is. Allemaal kleine blokjes, dus lijkt me niet dat daar veel fout aan kan gaan.

Talithah
Berichten: 655
Geregistreerd: 13-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:21

Ineke80 schreef:
Ik vind het wel een goede uitvinding. Hopelijk wordt het niet verplichtgesteld bij normale trainingen. Vind dat de keuze altijd nog bij de ruiter zelf moet liggen. Alleen de prijs is wel belachelijk hoog zeg... maar die zal misschien ook wel zakken als de nieuwigheid ervanaf is.

Wat mij wel opvalt is dat filmpje 1 de man gewoon naar voren kiept
En met de jacket hij een meer gecontroleerde val overrolt met zijn schouder. Dat komt zowiezo al heel anders over. Hij had ook gewoon voorover moeten smakken, dan had je het veel beter gezien.
Ik krijg nu wel een beetje het gevoel alsof ze willen zeggen dat je met de jacket ook automatisch 'beter' terechtkomt bij een val. Terwijl de jacket eigenlijk alleen maar de val 'breekt' zeg maar.
Is dat jullie ook opgevallen?




Dat is wat mij ook opviel, het eerste filmpje steekt hij zijn handen vooruit en met de jacket aan houdt hij de teugels langer vast.
Zeg niet dat het goed is hoorzo'n jacket, maar zoals al gezegd, zie bij dressuur dat niet zo maar wel bij de spring en military.

Voor kinderen weet ik niet, net als het vest wat ze nu hebben, ik hoor van verschillende kanten dat kinderen die zo'n ding aanhebben en vallen wel gewond zijn doordat ze niet felxibel zijn met het vest.

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:45

ik vind het wel een goede uitvinding..iemand die ik ken en in het ziekenhuis werkt zij ooit tegen me dat de meest vieze breuken en blessure's voor een grotendeel ruiters waren die een val van of met een paard gemaakt hebben.

ik vind het alleen nog erg prijzig :D

SparklingApp

Berichten: 1951
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:13

Ik had in het filmpje het idee dat hij weerstand van het touwtje krijgt en daardoor anders valt, maar misschien doet ie dat wel gewoon zelf..

Ik vind het allemaal een beetje overdreven, vroeger met paarden beleren wist ik als ze zeiden; pak je cap maar even dat we een lastige kregen, verder had je nooit je cap op en dan zou je nu in een heel pak moeten gaan zitten, terwijl ik een paar maanden geleden mn rib heb gebroken terwijl ik nog op een paard zat, dan zou dat ding ook niet werken.. Daarna ben ik er snel af gesprongen en kon ik m rustig vast houden, met zo'n ding aan had dat ook niet gekund..
Je mag haast wel eerst een speciale schriktraining krijgen voor je paard en die van je mede ruiters voordat je zo'n ding veilig kan gebruiken.

ulestro
Berichten: 1007
Geregistreerd: 10-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:16

Ineke80 schreef:
Ik vind het wel een goede uitvinding. Hopelijk wordt het niet verplichtgesteld bij normale trainingen. Vind dat de keuze altijd nog bij de ruiter zelf moet liggen. Alleen de prijs is wel belachelijk hoog zeg... maar die zal misschien ook wel zakken als de nieuwigheid ervanaf is.

Wat mij wel opvalt is dat filmpje 1 de man gewoon naar voren kiept
En met de jacket hij een meer gecontroleerde val overrolt met zijn schouder. Dat komt zowiezo al heel anders over. Hij had ook gewoon voorover moeten smakken, dan had je het veel beter gezien.
Ik krijg nu wel een beetje het gevoel alsof ze willen zeggen dat je met de jacket ook automatisch 'beter' terechtkomt bij een val. Terwijl de jacket eigenlijk alleen maar de val 'breekt' zeg maar.
Is dat jullie ook opgevallen?


Het is dezelfde persoon als in Gent die dit doet...
Dus denk gewoon acteur...

Mercedes1969
Berichten: 65
Geregistreerd: 07-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:28

Super zo'n air jacket ....................

Moeten alleen die amazone van het filmpje niet meer laten springen!!!!!!!!!!
Jezus ,als je zo moet springen over zulke gevaarlijke hindernissen en je hebt
zo'n slecht oog voor de sprong als deze amazone :( wordt het wel erg gevaarlijk!!!!
Arm paard :( :( :( :( :(

SofieHavan

Berichten: 1911
Geregistreerd: 15-05-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:33

mo_van_dijk schreef:
SofieHavan schreef:


Op laag niveau mag dat wel :)


Oja, waarom staat er dan het volgende in het reglement?



Sorry ben van België! Hier rijden we na een val lekker verder :P je bent dan misschien wel uitgesloten maar mag de cross verder rijden!

Lielle

Berichten: 66266
Geregistreerd: 12-01-01

Re: De air jacket begint aan opmars in Nederlandse paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:38

dat mag in Nederland nooit, uitsluiting is altijd direct de cross verlaten (terecht!).

Ik ben verbaasd dat er zo negatief op gereageerd wordt. Ik verwacht zeker op termijn er een te kopen, maar ik wil eigenlijk eentje die in je BP geintegreerd is, dus ik wacht nog even. Maar dan idd voor in de cross, ik rijd nu ook alleen in cross(trainingen) met een bp.

Yolien
Berichten: 3201
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:40

Moet je toch niet te vaak doen.
Als je uitgesloten bent moet je je nummer inleveren en in stap de kortste route naar huis nemen. Ook in België....

Nu even on-topic,
voor in de wedstrijd (eventing dan wel) is het een super uitvinding. Ik vind het ook overdreven om op manege's hier al mee te werken maar ok, ieder het zijne

Edit: Lielle, mij verbaasd het ook namelijk. Ik heb ook bewust gewacht met het plaatsen van een nieuwe reactie....

kamsel
Berichten: 3423
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:58

Lielle schreef:
dat mag in Nederland nooit, uitsluiting is altijd direct de cross verlaten (terecht!).

Ik ben verbaasd dat er zo negatief op gereageerd wordt. Ik verwacht zeker op termijn er een te kopen, maar ik wil eigenlijk eentje die in je BP geintegreerd is, dus ik wacht nog even. Maar dan idd voor in de cross, ik rijd nu ook alleen in cross(trainingen) met een bp.


Wat zijn de negatieve reacties dan? Er wordt alleen gezegd dat de voorbeelden compleet niet te vergelijken zijn.
Zelf ben ik alleen negatief als je het als vervanging van een bp gaat zien.

Lielle

Berichten: 66266
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:03

@Kamsel:

Biieniie schreef:
Ik vind het een beetje overdreven, net zoals de bodyprotector.


Upgrade1 schreef:
Ik krijg van deze uitvinding een soort van "airjacketmarketinglobby-gevoel". Nog even en we worden verplicht in een gewatteerd ridderharnas te paard gehesen dankzij de nieuwste wet van minister Verburg waarin gesteld wordt dat men alleen nog maar mag paardrijden als aan alle veiligheidseisen zijn voldaan. Veelal lokken die FNRS sterren uit bij pension-/manegehouders om voor die extra ster toch nog een extra regeltje bij de klant te verplichten. Daar zie ik de bodyprotecter ook nog weleens in de nabije toekomst bij gaan horen. Ook ik ben voor veiligheid maar vind wel dat de motivatie van de verkopers van dit soort beschermingsmiddelen niet zo zuiver is als dat men voor doet komen.


libralietje schreef:
ik vind het ook een beetje overdereven en erg duur echt niet iedereen heeft daar geld voor, alhoewel ik de bodyprotector geen slecht iets vind deze bied immers ook veiligheid naast het paard.


en de tig keer terugkomende opmerking 'en als je nou vergeet om hem los te maken?'

kamsel
Berichten: 3423
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:07

Hoezo een zeef...

Lielle

Berichten: 66266
Geregistreerd: 12-01-01

Re: De air jacket begint aan opmars in Nederlandse paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:11

die vat ik niet helemaal eerlijk gezegd?