De air jacket begint aan opmars in Nederlandse paardenwereld

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kamsel
Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-07-08

Re: De air jacket begint aan opmars in Nederlandse paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:22

Dat mijn geheugen een beetje op een zeef begint te lijken..

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Re: De air jacket begint aan opmars in Nederlandse paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:24

oke, dan snap ik het weer ;) Geeft niet, ik zag wel dat er toch minder negatieve reacties waren dan mijn eerste indruk was.

Burgje
Berichten: 36
Geregistreerd: 13-10-09

Re: De air jacket begint aan opmars in Nederlandse paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:36

Wat zijn we allemaal wakker hier......
www.hit-air.info (de importeur voor de Benelux van de Hit Air airbagvesten) geeft alle antwoorden en biedt deze vesten al jaren aan tegen een prijs van 350 Euro.Point two komt nu of het een nieuw wonder is...... tja..... laten we de paardensport betaalbaar en veilig houden! Ik heb zelfs karin Donckers al zien rijden met een HIT AIR vest. Ook op onze FNRS manege wordt volop met dit vest gereden, ook in de lessen!

ponyta

Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-11-05

Re: De air jacket begint aan opmars in Nederlandse paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:00

Ik vind het totaal niet overdreven hoor, maar denk als je goed valt dat niks meer helpt ;)

labyrinth

Berichten: 1752
Geregistreerd: 05-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:21

ponyta schreef:
Ik vind het totaal niet overdreven hoor, maar denk als je goed valt dat niks meer helpt ;)


Naar mijn mening ligt het toch echt aan de ruiter hoe die valt hoor. Tuurlijk het verschilt per paar hoe gemeen ze bokken etc, dus bij het ene paard heb je een grotere kans op een gemene val dan bij het andere paard, maar hoe goed je je ook inpakt zonder goede valtechnieken komt het allemaal neer op geluk.
Je kan het in het filmpje zelfs zien, eerst valt hij zonder valtechniek waarbij hij waarschijnlijk (als het geen mat was geweest) zijn polsen, mogelijk zijn kaak/neus/arm had gebroken. Vervolgens met valtechniek had hij zonder vest waarschijnlijk met een paar blauwe plekken weg kunnen lopen.

Ik vind het zo'n onzin dat mensen geld besteden aan een bodyprotector, air-vest of wat dan ook als ze niet eens fatsoenlijk kunnen vallen. Ik weet niet hoe vaak ik te horen heb gekregen :,, Gelukkig had ik mijn bodyprotector aan, want zonder had ik vast wel meer dan alleen mijn pols gebroken :j " Dan denk ik toch alleen maar Nee muts, want als je je pols breekt na een val van je paard, is een val van die hoogte al helemaal (en in dit geval letterlijk) gebroken door die pols, en als je gewoon had leren vallen had je nergens last van gehad zonder body protector zeker niet in een manegebak.
Waarom zijn bodyprotectors bij dingen als cross verplicht? Omdat je dan kan vallen op objecten als balken waarbij je zelfs met een goede valtechniek je rug kan breken.
Is iets als zo'n air-vest dus een goede uitvinding? jawel, maar zoals eerder gezegd, in combinatie met, en dan heb ik het niet alleen over een bodyprotector.

Om maar even de eerder gebruikte metafoor van het harnas te gebruiken: ,, Een ridder in harnas gaat alsnog harstikke dood als hij niet heeft geleerd hoe zwaard te vechten"

robin_hood

Berichten: 1063
Geregistreerd: 28-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 18:03

En dan te bedenken dat bij een val de pols en de schouder de meeste blessures te zien geven.
Een BP en een airbagvest beschermen helaas net die lichaamsdelen niet.....tenzij je speciale schouderstukken erbij koopt.
Maar uiteraard zijn rugblessures vaak wel ernstiger van aard dan pols/schouderblessures, dus veiligheid boven alles.
Aan de andere kant kun je jezelf toch ook niet overal tegen beschermen (en verzekeren) ?

Pops

Berichten: 2649
Geregistreerd: 28-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 18:13

Naomi_Luka schreef:
Datjaa schreef:
Is dit eigenlijk hetzelfde als het airbagvest, waar ze het al langere tijd over hebben?

Edit: Deze http://www.allesvoorpaarden.nl/index.ph ... even&a=159


ik vind de airbag dan beter deze ondersteund óók de nek ;)


Waardoor je blijkbaar een wiplash naarvoor toe kunt krijgen ;-)
Dit hebben meerdere mensen al voor gehad.
De duurdere versie voorkomt dit wel.

Pops

Berichten: 2649
Geregistreerd: 28-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 18:26

SofieHavan schreef:
Sorry ben van België! Hier rijden we na een val lekker verder :P je bent dan misschien wel uitgesloten maar mag de cross verder rijden!


In België is het ook veranderd (mss niet voor oefencrossen) maar na een val wordt er niet meer verder gereden...

wendietjuhhh

Berichten: 1043
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: oldenzaal

Re: De air jacket begint aan opmars in Nederlandse paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:09

mijn gebroken rug heb ik waarschijnlijk te danken aan de bodyprotector....
deze air jacket lijkt me ideaal. Heb het idee dat deze iets meer veren als je valt. Met een gewone bodyprotector heb ik het idee dat deze niet mee veert.

Juut

Berichten: 6907
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:23

Ik ben niet zo heel kapot van de airvesten enz. Kennis had zo'n ding, viel tijdens manegeles van haar paard, en...belandde in het ziekenhuis want vest blies zich pas op toen zij al op de grond lag :(:)

Roos_s

Berichten: 3500
Geregistreerd: 19-12-05
Woonplaats: A'hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:18

robin_hood schreef:
En dan te bedenken dat bij een val de pols en de schouder de meeste blessures te zien geven.
Een BP en een airbagvest beschermen helaas net die lichaamsdelen niet.....tenzij je speciale schouderstukken erbij koopt.
Maar uiteraard zijn rugblessures vaak wel ernstiger van aard dan pols/schouderblessures, dus veiligheid boven alles.
Aan de andere kant kun je jezelf toch ook niet overal tegen beschermen (en verzekeren) ?


ja idd is dat zo, maar als je je rug breekt schrik je toch wel wat harder dan wanneer je je pols breekt...

Ik vind het een goede uitvinding en ga er misschien er wel een in de toekomst aanschaffen! zelf verwacht ik dat de prijs wel wat lager zal worden naarmate het product meer verkocht wordt.
Ik ben wel voor jezelf zo goed mogelijk te beschermen daar waar nodig. Veel mensen vinden het misschien onzin, maar dat was jaren geleden ook zo voor het rijden met een goede degelijke cap....

d_amersfoort

Berichten: 107
Geregistreerd: 30-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:20

Burgje schreef:
Wat zijn we allemaal wakker hier......
http://www.hit-air.info (de importeur voor de Benelux van de Hit Air airbagvesten) geeft alle antwoorden en biedt deze vesten al jaren aan tegen een prijs van 350 Euro.Point two komt nu of het een nieuw wonder is...... tja..... laten we de paardensport betaalbaar en veilig houden! Ik heb zelfs karin Donckers al zien rijden met een HIT AIR vest. Ook op onze FNRS manege wordt volop met dit vest gereden, ook in de lessen!


We zijn wel wakker hoor. Er zijn best belangrijke verschillen tussen Hit Air en Point Two. Op pagina 2 van dit topic noemt Snoekiej de verschillen.

anjaenrene

Berichten: 536
Geregistreerd: 28-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:00

Heb al bijna een jaar een hit-air vest en ben er heel tevreden over! Heb het gelukkig nog nooit bij een val nodig gehad maar het geeft wel genoeg zelfvertrouwen terug om niet panisch te worden als mijn verzorgpaard uit zijn stekker gaat. Ik ben wel al ettelijke keren afgestapt zonder mij los te klikken en zolang je beheerst afstapt gaat hij echt niet af. Het is een beetje onzinnig om alle breuken op te noemen die je aan je armen op kunt lopen want helaas is de dochter van een oud collega van mij door haar paard doodgetrapt terwijl ze de hoeven van haar paard uitkrapte. We weten allemaal hoe gevaarlijk onze sport is en elk beetje wat je lichaam kan beschermen tijdens het rijden is meegenomen. En ja hoor zelf dressuurruiters kunnen van hun paard vallen en in coma raken (Courtney King). Heeft dus niets met iets niet doen te maken met dat doen waar je jezelf veilig bij voelt! :o

Suusje92
Berichten: 1853
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Swifterbant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:30

Biieniie schreef:
Ik vind het een beetje overdreven, net zoals de bodyprotector. Snap waarom ouders willen dat hun kinderen het dragen, maar het is gewoon een manier om de mensen die deze dure sport beoefenen nog meer geld uit hun zakken te halen. Body protector wordt verplicht straks. Vind het allemaal overdreven, vroeger moesten we ook zonder doen.



Dus ik mag mij dus gerust stellen, dat jij je dochter of zoon, later zonder cap laat rijden? Tja zo reden wij vroeger ook ;)

Overdreven is het niet, het is juist een vooruit boeking in de veiligheid. Helleboel mensen denken bij een bodyprotector dat het hun bewegingen in de weg zit, maar dat is niet zo. De bodyproctecors van nu zijn allemaal zo flexibel, dat ze mee bewegen en buigen.

Ik vind het zelf alleen maar een stap vooruit!

labyrinth

Berichten: 1752
Geregistreerd: 05-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:58

Suusje92 schreef:
Biieniie schreef:
Ik vind het een beetje overdreven, net zoals de bodyprotector. Snap waarom ouders willen dat hun kinderen het dragen, maar het is gewoon een manier om de mensen die deze dure sport beoefenen nog meer geld uit hun zakken te halen. Body protector wordt verplicht straks. Vind het allemaal overdreven, vroeger moesten we ook zonder doen.



Dus ik mag mij dus gerust stellen, dat jij je dochter of zoon, later zonder cap laat rijden? Tja zo reden wij vroeger ook ;)

Overdreven is het niet, het is juist een vooruit boeking in de veiligheid. Helleboel mensen denken bij een bodyprotector dat het hun bewegingen in de weg zit, maar dat is niet zo. De bodyproctecors van nu zijn allemaal zo flexibel, dat ze mee bewegen en buigen.

Ik vind het zelf alleen maar een stap vooruit!


Ik vind het alleen zo raar dat veel ouders zelf zeggen, geen zin te hebben om een body-protector te dragen, maar de kids mogen echt niet zonder ??? Hoe bedoel je slecht voorbeeld, waarom moet mammy niet en zij wel?

texelse

Berichten: 4869
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: texel

Re: De air jacket begint aan opmars in Nederlandse paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:14

@labyrinth: en zo zijn er wel meer voorbeelden:
roken, drinken, zonder cap, zonder helm etc.

_lautje_

Berichten: 9278
Geregistreerd: 23-03-05

Re: De air jacket begint aan opmars in Nederlandse paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:09

Wij hebben gisteren contact gehad met de man van point-two en hij komt hem van de week demonstreren bij ons thuis. Voor mij zou het echt voor tijdens de cross zijn over mijn BP. Overigens rijd ik alleen in de cross met BP en niet thuis.
Ik vind het een hele goede ontwikkeling voor in de eventing over een BP heen.
Echter wij krijgen wel eens klanten voor een paard die dan rijden met zo'n hit-air zonder BP eronder en ik moet zeggen dat ik daar nog niet echt positief over kan zijn.

texelse

Berichten: 4869
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: texel

Re: De air jacket begint aan opmars in Nederlandse paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:17

dus dan is het eigenlijk dubbel op bescherming. De bp voor als je met paard valt, en de hit-air, voor de extra bescherming van hals en onderste deel rug bij een "gewone val"

_lautje_

Berichten: 9278
Geregistreerd: 23-03-05

Re: De air jacket begint aan opmars in Nederlandse paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:21

Ja, point-two benadrukt ook dat het geen vervanging is van, maar een extra. Dit in tegenstelling tot Hit-air die het als vervanging aanprijst.

Suusje92
Berichten: 1853
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Swifterbant

Re: De air jacket begint aan opmars in Nederlandse paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:22

Bij eventing is de bodyprotector zowiezo al verplicht, lijkt me ook best logisch aangezien het vaste hindernissen zijn waar jeje lelijk aan kan verwonden.

Springen zou misschien een optie zijn, maar als jij je paard goed kan aanrijden en de tellen weet en hoe groot de galopsprongen van je paard zijn, dan zou je met gemak over de hindernis moeten komen.

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Re: De air jacket begint aan opmars in Nederlandse paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:23

daar zitten nogal wat als-en en zou's in ;) En dan nog kan het wel eens mis gaan. Wat niet inhoudt dat ik een airjacket per se noodzakelijk vind met springen.

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Re: De air jacket begint aan opmars in Nederlandse paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:25

Ja, inderdaad. Persoonlijk heb ik meer (dodelijke) ongevallen meegemaakt met springen dan bij de SGW.

Roos_s

Berichten: 3500
Geregistreerd: 19-12-05
Woonplaats: A'hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:00

Suusje92 schreef:
Springen zou misschien een optie zijn, maar als jij je paard goed kan aanrijden en de tellen weet en hoe groot de galopsprongen van je paard zijn, dan zou je met gemak over de hindernis moeten komen.


:= net of je nooit een miscommunicatie kan hebben... en al eens gereden op een paard wat opgefokt raakt over omgeving/hindernissen eng vindt etcetc :))

LadyJ

Berichten: 410
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:12

Juut schreef:
Ik ben niet zo heel kapot van de airvesten enz. Kennis had zo'n ding, viel tijdens manegeles van haar paard, en...belandde in het ziekenhuis want vest blies zich pas op toen zij al op de grond lag :(:)


Het is ook maar de vraag of ze het koortje goed had afgesteld dan, daar zit een bepaalde logica achter en staat in de beschrijving, verder bij een hele lage temperatuur je vest zoveel mogelijk mee naar huis nemen en niet 24 uur op de manege in de kou laten hangen, deze tip is me door de fabrikant zelf gegeven nadat ik om een schriftelijke reactie had gevraagd waarom de werking bij bepaalde temperaturen niet meer goed was. (Ik had dus gevraagd of het ding in de winter wel nut had omdat het hier toch vaker min 10 was)

Nogmaals ik ben er wel tevreden mee ik voel me een stuk veiliger ermee (maar dat zit tussen mijn oren) en tja ik ben er nog niet mee gevallen en dat hoop ik ook zo te houden, wel denk ik dat je zeker niet alle risico's uit kan sluiten dat kan nergens mee dan kan je net zo goed gewoon thuis op de bank blijven.

K.imberly

Berichten: 635
Geregistreerd: 21-01-09

Re: De air jacket begint aan opmars in Nederlandse paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:23

Biieniie schreef:
Ik vind het een beetje overdreven, net zoals de bodyprotector. Snap waarom ouders willen dat hun kinderen het dragen, maar het is gewoon een manier om de mensen die deze dure sport beoefenen nog meer geld uit hun zakken te halen. Body protector wordt verplicht straks. Vind het allemaal overdreven, vroeger moesten we ook zonder doen.


Dat meen je niet?! Ik heb nog nooit zo'n ding gedragen, maar het lijkt me verschrikkelijk zitten. Met warm weer, en het lijkt me dat je bewegingsruime stukken kleiner wordt.. Maargoed.

Ik vindt zelf zo'n airback vest kan misschien wel handig zijn, en een hoop voorkomen. Maar ik andere situaties kan het juist tegenwerken. (Paard schrikt bijvoorbeeld). En wat als je nou zelf besluit om van een paard af te springen en je raakt misschien uit evenwicht en valt om?
Ik ben niet van plan met dit soort dingen te rijden. Ik ben meer van het recreatieve.