Nederlandse geselecteerd voor's werelds zwaarste paardenrace

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sans6

Berichten: 7896
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Nederlandse geselecteerd voor's werelds zwaarste paardenrace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 23:51

http://frederiquegoesmongolderby.wordpress.com/ / Nieuwsredactie


Duizend kilometer over de Mongoolse steppe op de ruggen van lokale, halfwilde pony’s – in maximaal tien dagen. Dat betekent een haast ononderbroken galop. De Mongol Derby geldt dan ook als ’s werelds langste en zwaarste paardenrace. Deelnemers worden pas na een strenge voorselectie toegelaten en moeten mentaal en fysiek in topconditie zijn. Gids, routebeschrijving, bewegwijzering en medische voorzieningen ontbreken. Bagagelimiet: vijf kilogram. Een prijs valt er niet te winnen. Alles draait om twee dingen: het avontuur en het goede doel.

Frederique Schut (25) uit Amsterdam is als één van twee Nederlanders geselecteerd om deel te nemen aan de Mongol Derby 2011. Nooit eerder reed een Nederlander deze monsterlijke race. Op 6 augustus zal ze samen met maximaal 24 internationale avonturiers vertrekken vanaf een nog geheime locatie in Mongolië.

“Soms moet je je leven een schop onder z’n kont geven en iets bijzonders doen. De Derby wordt een enorme uitdaging, een enorm avontuur. Het landschap, de paarden, de cultuur… Ik ben heel benieuwd hoe ik het mentaal en fysiek zal doorstaan. En het is fijn dat ook goede doelen meeprofiteren van dit unieke event. De voorbereidingen zijn inmiddels in volle gang!”

De deelnemers kunnen zich niet voorbereiden op de route, die tot aan de start geheimgehouden wordt. Ze moeten het doen met een GPS waarin drinkplaatsen en wisselpunten staan. Om de veertig kilometer ruilen ze hun vermoeide paard in voor een fris exemplaar – zoals de boodschappers van Genghis Khaan dat in de 12e eeuw ook deden. Hoe van het ene naar het volgende wisselpunt komen? Dat mogen de deelnemers zelf bepalen: over de berg of eromheen, door de rivier of toch liever op zoek naar een veilige oversteekplaats. Onderweg slapen ze bij nomadenfamilies of helemaal alleen, onder de sterrenhemel.

Deelname wordt uit eigen zak of door zelfgevonden sponsors betaald. Daarnaast moet iedere deelnemer minstens 1.000 pond inzamelen voor het goede doel. De officiële charity van de Mongol Derby 2011 is Mercy Corps Mongolia, een organisatie die Mongoolse nomadenvolken helpt aan een succesvol economisch bestaan. Ook zamelt Frederique geld in voor Brooke Hospital for Animals, een organisatie die zich inzet voor overbelaste werkpaarden in derdewereldlanden en de eigenaren leert om beter met hun dieren om te gaan.

Frederique Schut (1985) studeerde psychologie en neurowetenschappen en werkt momenteel als tekstschrijver. Sinds ze als vierjarig meisje in Ponypark Slagharen op de rug van een pony werd gezet, is ze er nooit meer van af gekomen.

Verwant artikel
[VN] Ruiters klaar voor zwaarste ren ter wereld: Mongoolse Derby
[VN] Petitie tegen extreem zware paardenrace van Mongolie

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:53

Is er ook iemand die zich bekommert om de halfwilde steppe-pony's die steeds 40 km moeten galopperen?

Talishe

Berichten: 1258
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Nederlandse geselecteerd voor's werelds zwaarste paardenrace

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:56

De ponys worden afgewisseld he, dus ik denk dat het ondoorbroken galopperen wel mee valt.
Lijkt me wel heel gaaf om te doen, maar wel erg zwaar.

BigOne
Berichten: 38350
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Nederlandse geselecteerd voor's werelds zwaarste paardenrace

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 00:03

Die half wilde steppepony's hebben waarschijnlijk een veel betere conditie en een knetterhard beenwerk, die zijn gewend om onder barre omstandigheden te werken, dat is heel wat anders dan de gepamperde paarden die je over het algemeen in onze 'beschaafde' westerse wereld tegenkomt.
Onze beesten houden dat niet vol maar daarom hoeven we met de dieren daar nog niet meteen medelijden te hebben.

RianneH

Berichten: 28244
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Nederlandse geselecteerd voor's werelds zwaarste paardenrace

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 00:04

Was hier vorig jaar niet ook nogal wat om te doen? Dat mensen 'geselecteerd' werden maar zich stiekem gewoon inkochten? Of haal ik nu dingen door elkaar?

vaa

Berichten: 736
Geregistreerd: 04-08-09
Woonplaats: CZ- Chuchelna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 00:07

het is uitputtend maar ik denk inderdaad dat ze het wel vol kunnen houden.
wel een hele gave experience (wat is het ook al weer in NL XD)

Dee_Es

Berichten: 3668
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Nederlandse geselecteerd voor's werelds zwaarste paardenrace

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:29

ervaring ;)

Ik vind het ook wel heel bijzonder maar 1000km in galop op een half wilde pony afleggen in tien dagen, zij liever dan ik :D

Amlady
Berichten: 5
Geregistreerd: 25-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:45

nou inderdaad haha zij liever dan ik.. :D

Maflinger_S
Berichten: 12172
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Nederlandse geselecteerd voor's werelds zwaarste paardenrace

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:49

Wie is de andere geselecteerde Nederlander?

Mabotje

Berichten: 2112
Geregistreerd: 08-11-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:56

Volhouden doen ze niet allemaal... er ligt toch niet voor niks een dode pony op die foto?

Liselot

Berichten: 32201
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Nederlandse geselecteerd voor's werelds zwaarste paardenrace

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:00


Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:37

sans6 schreef:
Ook zamelt Frederique geld in voor Brooke Hospital for Animals, een organisatie die zich inzet voor overbelaste werkpaarden in derdewereldlanden en de eigenaren leert om beter met hun dieren om te gaan.

en dan andere paarden daarvoor overbelasten? beetje apart maar goed..

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Nederlandse geselecteerd voor's werelds zwaarste paardenrace

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:43

Ik denk dat die paarden een top conditie hebben hoor en dat er steeds goed voor de paarden gezorgd wordt. Het is een soort endurance idee, die zijn vaak nog langer. Ik denk dat ik, als ik 10 dagen moest galopperen, de rest van het jaar niet meer zou kunnen lopen! :D

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:49

Mabotje schreef:
Volhouden doen ze niet allemaal... er ligt toch niet voor niks een dode pony op die foto?

Dat is in het andere artikel ook al uitgelegd.
De foto is niet van de Mongol Derby, maar toevallig bij het artikel gezet omdat er iets uit Mongolië op staat.

Puur om een (onjuist) 'leuk' plaatje bij het 'nieuws' te hebben. Beetje hetzelfde als bijvoorbeeld de Metro of Sp!ts die bij ieder artikel over criminaliteit hetzelfde plaatje van een politieauto uit hun database erbij zetten.

ikkedus
Berichten: 3298
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Nederlandse geselecteerd voor's werelds zwaarste paardenrace

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:02

als ze een beetje haar verstand gebruikt en kennis heeft (of neemt) van endurance rijden, dan hoeft het niet zielig te zijn. Ik neem tenminste aan dat het haar om de ervaring gaat en niet rucksichtlos om de winst. In dat geval komen de paardjes er waarschijnlijk bij haar wel goed van af.

jowien
Berichten: 978
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Nederlandse geselecteerd voor's werelds zwaarste paardenrace

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:05

Die 40km per paard is best te doen hoor. Op de WEG werd er 160km gereden per paard, en met hoge snelheden! Kwestie van training en verzorging.

Tody

Berichten: 995
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Hardenberg

Re: Nederlandse geselecteerd voor's werelds zwaarste paardenrace

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:14

En als zo'n dier zijn bestaansrecht afhangt van de bruikbaarheid, dan denk ik dat ie die marathon er graag voor over heeft...

Zalina_PSHF
Berichten: 7
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:08

Ik heb echt respect voor diegene die er mee doen. Ik zou er niet aan moeten denken om alleen maar 40km aan een stuk te galopperen.

En ik denk dat het met de paardjes ook best mee valt. Die zullen wel zo´n goede conditie hebben en het "harde leven" wel gewend zijn.

maras

Berichten: 2347
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Nederlandse geselecteerd voor's werelds zwaarste paardenrace

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:36

Lijkt me een geweldige ervaring ! Succes in ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:48

Lijkt me ook niet dat het landschap zich gaat lenen voor 40 km ondoorbroken te galloperen als ik dat zo hoor over rivieren en een berg ;) laat staan of je dat zelf volhoud!

in ieder geval succes!

edit;

Frederique Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:20

Geregistreerd: 29-10-01
Berichten: 271
Woonplaats: Amsterdam Ah, had nog niet naar eerdere topics over de Derby gezocht. Naar mijn idee wordt diervriendelijkheid zeer scherp in het oog gehouden. De pony's worden streng geselecteerd, lopen niet meer dan 40 km, moeten met een lage hartslag binnenkomen, worden uitgebreid gechecked en verzorgd. En er is ook een gewichts- en bagagelimiet... Het artikel in BIT stond vol fouten en verdraaide info helaas (maar heeft mij wel overgehaald om mee te doen

valt dus allemaal wel mee ;)

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Nederlandse geselecteerd voor's werelds zwaarste paardenrace

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:05

Voordat mensen roepen dat het dierenmishandeling is, niet goed voor de paarden etc.. Verdiep je eerst eens in de sport, en de gesteldheid van het paard...

Nergens zijn ze streng met controleren op de gezondheid van het paard als in de endurance.

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Nederlandse geselecteerd voor's werelds zwaarste paardenrace

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:34

carolalisa schreef:
sans6 schreef:
Ook zamelt Frederique geld in voor Brooke Hospital for Animals, een organisatie die zich inzet voor overbelaste werkpaarden in derdewereldlanden en de eigenaren leert om beter met hun dieren om te gaan.

en dan andere paarden daarvoor overbelasten? beetje apart maar goed..


Ik denk niet dat de Mongoolse pony's die gebruikt worden voor deze race 'overbelast' worden. Deze race is enorm in Mongolie, dus ik neem aan dat de pony's op en top verzorgd worden. Juist met zoveel media aandacht, willen ze natuurlijk niet dat de pony's of de race in een slecht daglicht komen te staan. Daarbij zijn de Mongolen heel erg afhankelijk van de Mongoolse paarden, op de steppes zijn de paarden hun enige vervoersmiddel. Zonder paard (of met een ziek/verzwakt paard) zouden zij zelf ook niet overleven. Er wordt daarom echt goed naar ze omgekeken.

En zoals al eerder gezegd, deze paarden zijn zo extreem gehard, totaal niet te vergelijken met de Nederlandse sportpaarden die in warme schone stallen worden gehouden en na een uur of wat werk in de bak of bos in een heerlijk sappige weide mogen grazen. De Mongoolse paarden leven op harde vlaktes in kuddes bij elkaar, waar ze zelf moeten zien te overleven. :))

Ik vind het een ontzettend goed initiatief dat Frederique door middel van haar deelname aandacht richt op paarden die het een stuk minder goed hebben, die wel letterlijk overbelast worden en door de open wonden dagelijks helse pijn lijden. Daar zijn de 40km die de Mongoolse paardjes zullen rennen niets bij.

Uiteraard ben ik ook van mening dat het noodzakelijk is dat de ruiters zich goed verdiepen in de endurance, de hartslagen, conditietrainingen en alles dat er bij komt kijken om de race tot een goed einde te volbrengen. Maar is kennis van de sport en van de gezondheid van het paard niet bij alle takken van de paardensport even belangrijk? :)

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Nederlandse geselecteerd voor's werelds zwaarste paardenrace

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:39

Klopt, het is overal belangrijk. Maar nergens wordt er zo streng op gecontroleerd als bij de endurance.

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Nederlandse geselecteerd voor's werelds zwaarste paardenrace

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:51

Dat zal gerust.
Ik bedoelde er vooral mee dat ik het erg vanzelfsprekend vind dat er aandacht besteed wordt aan gezondheid (zowel door de ruiters zelf als de vet's op het terrein) en dat er over genoeg kennis beschikt word voordat iemand aan een evenement als dit mee doet.
Ik zie daarom niet heel veel problemen met de diervriendelijkheid van deze race. Er wordt zo goed op ze gelet.

opoe46

Berichten: 168
Geregistreerd: 04-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:01

Echt een race voor mongolen dus :+