Goed voor je paard zorgen, hoe doe je dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Goed voor je paard zorgen, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 12:54

Persbericht Sectorraad Paarden


Deze maand staat de verzorging van het paard centraal in de voorlichtingscampagne ‘Ik zorg goed voor mijn paard! Wat doe jij?’, van de Sectorraad Paarden (SRP). De campagne informeert paardenhouders over belangrijke welzijnsthema’s via een website, posters en social media over de juiste verzorging van een paard.

Je paard dagelijks controleren op de aanwezigheid van voedsel en water, op zijn gezondheidsstatus en op verwondingen. Dat is de basis van goed voor je paard zorgen. Regelmatig de hoeven en het paardengebit controleren en verzorgen hoort daar ook bij. Een gezond paard heeft een glanzende vacht, normale eetlust en maakt een rustige indruk, maar is wel attent.

Weet je wat je moet doen om infectieuze ziekten als Influenza en Rhinopneumonie tegen te gaan? Infectieuze ziekten worden veroorzaakt door virussen, bacteriën of andere ziekteverwekkers zoals bijvoorbeeld teken. Virussen gaan meestal direct van paard naar paard. Vaccineren kan helpen tegen infectie, maar geeft nooit honderd procent bescherming. Op wedstrijden komen veel paarden bij elkaar. Probeer vreemde paarden niet aan elkaar te laten neuzen. Het andere paard kan een ziekteverwekker bij zich hebben, zonder dat het er last van heeft.

Vaccineren tegen Influenza en Rhinopneumonie moet met alle paarden tegelijk gebeuren. Als enkele paarden van dezelfde stal niet geënt worden, kunnen die ervoor zorgen dat de hoeveelheid ziekteverwekkers in de stal zo hoog worden, dat de antistoffen door het vaccin niet genoeg bescherming bieden.

De hoeven van een paard moeten zo vaak als nodig worden bekapt, om de gezondheid van de hoef te behouden. De frequentie van het bekappen hangt af van onder andere de leeftijd van het paard, het seizoen, de voeding en het gebruik van het paard. Elke zes tot acht weken controle is een goede richtlijn.

Gebitsverzorging is afhankelijk van factoren zoals voeding en bijvoorbeeld de natuurlijke gebitskwaliteit. Een vakbekwame gebitsverzorger en/of dierenarts adviseert met welke regelmaat het gebit onderzocht moet worden. Het is belangrijk om een dierenarts in te schakelen bij acute gezondheidsproblemen. Deze kan je ook doorverwijzen naar een erkende fysiotherapeut voor paarden of een goed opgeleide chiropractor als er stoornissen zijn aan het bewegingsapparaat.

Verwant artikel
[VN] SRP komt met aanvulling campagne: Voldoende water voor paard

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Re: Goed voor je paard zorgen, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 13:13

Pfff.. That's it?!
Wat doet die sectorraad verder de hele dag? :\

Misschien iets over paarden niet 24(of 23)/7 in een box opsluiten, verplicht contact met andere paarden en sowieso minimaal 5 uur per dag naar buiten?

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Goed voor je paard zorgen, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 14:10

Tegen Rhino inenten is de meest nutteloze dure uitgave die je kunt doen.

petraaken

Berichten: 44222
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Goed voor je paard zorgen, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 14:18

Je kan enkel enten tegen de abortusvorm van Rhino.

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Goed voor je paard zorgen, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 14:25

En zelfs dat helpt 9/10 keer niet.

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Re: Goed voor je paard zorgen, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 14:28

Rhino m'n kont! Daar ga ik niet tegen enten hoor!
Het enige wat ik wel belangrijk vind en wat ik echt mis in dit artikel is buiten staan, contact met andere paarden en niet 23/7 op stal! Schandalig!

Loes000
Berichten: 264
Geregistreerd: 19-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 14:59

Goed voor je paard zorgen leer je niet uit een boekje en laat staan van internet,
goed voor je paard zorgen leer je in de praktijk van mensen die dat ook weer in de praktijk hebben geleerd,
en uiteraard kun je een hoop kennis op doen uit boeken en van internet,
maar niemand kan jou vertellen hoe je voor jouw paard moet zorgen, simpel: ieder paard is anders, met andere behoeftes enz enz.

Luz_ElenaE

Berichten: 2819
Geregistreerd: 15-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 14:59

Niet iedereen heeft de mogelijkheid om 5uur zijn paard naar buiten te doen. Vooral buiten het weideseizoen om.

Elanor

Berichten: 6787
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:04

Elk paard is een páárd: met het bijbehorende genetisch programma en behoeften aan voeding, sociaal contact en beweging. Dát is de basis van goed paarden houden. En allemaal wetenschappelijk onderbouwd terug te vinden met een paar muisklikken of bijvoorbeeld "De natuur van het paard" van dr. Marthe Kiley-Worthington. Wát een geneuzel van de SRP.

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:21

Luz_ElenaE schreef:
Niet iedereen heeft de mogelijkheid om 5uur zijn paard naar buiten te doen. Vooral buiten het weideseizoen om.

Hoeft geen weidegang te zijn, desnoods paddock. Anders vind ik dat je paard geen paardwaardig bestaan heeft.
Ik snap dat dat in de randstad bijvoorbeeld geen makkelijke opgave is. Daarom alleen al zou ik als ik in de randstad zou wonen geen paard nemen, puur en alleen omdat ik hem dan geen paardwaardig bestaan kan bieden. Of ga verhuizen naar een plek waar hij wel een aantal uur per dag buiten kan, als je zo nodig een paard wilt. Een paard is geen fiets die je maar binnen kunt laten staan. Simpelweg zielig en geestdodend voor zo'n dier.

Nojoukus

Berichten: 266
Geregistreerd: 23-07-09
Woonplaats: Wassenaar

Re: Goed voor je paard zorgen, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:02

In de randstad zijn anders ook genoeg stallen waar paarden wel dagelijks 5 uur (of meer) naar buiten kunnen hoor!

merrylegs

Berichten: 1770
Geregistreerd: 19-05-10
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:05

-O- en over de ècht belangrijke behoeften, zoals sociaal contact en beweging, niets.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:19

Luz_ElenaE schreef:
Niet iedereen heeft de mogelijkheid om 5uur zijn paard naar buiten te doen. Vooral buiten het weideseizoen om.


Er is natuurlijk altijd een verschillen tussen niet kunnen en niet willen. Denk zeker dat het mogelijk is maar dat zul je dan misschien zelf wat voor moeten opofferen die keus kun je zelf als eigenaar maken. Dus iedereen heeft zeker die mogelijkheid of je die mogelijkheid wil aangrijpen en dus bepaalde dingen wil laten vallen is ander verhaal.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 16:20

Ik denk dat een aantal van jullie deze campagne niet goed snapt. In de OP staat een link naar de vorige maand. Klik die eens aan en lees dan iig de laatste alinea. Hopelijk wordt dan het e.e.a. duidelijk dat deze campagne een aanvulling is op het eerdere uitgegeven handvest en dat als ‘verzorging’ centraal staat het vrij logisch is dat stalling/weide enz. daar niet in besproken wordt. Dat zal eerder vallen onder het kopje beweging, die misschien over een paar maanden wordt besproken. :)

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:23

Jeetje gaat die discussie weer lopen??? Die is al JAAAAAAAREN gehouden en nog steeds niet verander ik van mening.

Ze maken deze sport onmogelijk en onbetaalbaar op deze manier. Straks komt er nog een wet en kunnen vele stallen hun deuren sluiten. GOED VOOR DE MARKT ZEG???.

Denk dat er nog steeds meer handelaren slecht voor hun paarden zijn dan particulieren....dus laten we aub ophouden hierover.

Luz_ElenaE

Berichten: 2819
Geregistreerd: 15-09-08

Re: Goed voor je paard zorgen, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 17:09

Ik heb bewust voor de stalling van mijn paard gekozen ik heb keuze uit een beperkt aantal stallen/boer omdat ik niet naast mijn studie een uur naar mijn paard kan fietsen max een half uur naar stal fietsen anders kan ik het niet bijbenen. Keuze in onze regio is uit 5 stallen 1 valt af vanwege veel te duur en paard komt in de zomer niet naar buiten wel 5sterren fnrs maar voor mijn paard vind ik het niet geweldig. stal 2 harstikke onveilig daar wil ik mijn paard niet onderbrengen ook daar geen paddock/weide in de winter wel zomers. stal 3 de goedkoopste een boer die paarden erbij doet wel buitenbak maar geen paddock en de buitenbak is bijna altijd onder water in de zomer maar een beperkt aantal uur buiten of niet dat wordt beslist de boer heb je zelf niets over te zeggen. stal 4 ongeveer hetzelfde als stal 3 alleen duurder en een stapmolen erbij. Stal 5 zomers mogelijk om 24/7 buiten en paddocks waar ze met of zonder een vriendje max half uur in mogen staan tenzij er niemand na je wilt gebruik maken van de paddock. Dan is mijn keuze snel gemaakt voor stal 5 puur omdat hij dan tenminste naar buiten kan en in de zomers buiten blijft.

xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 20:18

inenten tegen rhino _O-

Sectorraad Paarden aandelen bij de fabrikant van dat vaccin? :P aangezien dat inderdaad behoorlijk nutteloos is.

Mjay

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 21:53

Enten tegen rhino helpt alleen tegen type 1 dit is een verkoudheidsvorm en het werkt dus NIET tegen de abortus vorm.......

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 00:45

Tigra_ schreef:
Luz_ElenaE schreef:
Niet iedereen heeft de mogelijkheid om 5uur zijn paard naar buiten te doen. Vooral buiten het weideseizoen om.


Er is natuurlijk altijd een verschillen tussen niet kunnen en niet willen. Denk zeker dat het mogelijk is maar dat zul je dan misschien zelf wat voor moeten opofferen die keus kun je zelf als eigenaar maken. Dus iedereen heeft zeker die mogelijkheid of je die mogelijkheid wil aangrijpen en dus bepaalde dingen wil laten vallen is ander verhaal.


Mee eens, daarnaast is mijn mening dat als je de mogelijkheid niet hebt, je niet aan een paard moet beginnen...

NeverGiveUp

Berichten: 7266
Geregistreerd: 23-12-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 00:47

Wat is dit voor artikel :=

Geen rhino enting hier hoor...

Misschien wat meer over de BASIS behoefte van een paard, zoals ruimte, ruwvoer en sociaal contact.

Edit;

Sammie schreef:
Ik denk dat een aantal van jullie deze campagne niet goed snapt. In de OP staat een link naar de vorige maand. Klik die eens aan en lees dan iig de laatste alinea. Hopelijk wordt dan het e.e.a. duidelijk dat deze campagne een aanvulling is op het eerdere uitgegeven handvest en dat als ‘verzorging’ centraal staat het vrij logisch is dat stalling/weide enz. daar niet in besproken wordt. Dat zal eerder vallen onder het kopje beweging, die misschien over een paar maanden wordt besproken. :)


Ahh, oke :D

Caily

Berichten: 12522
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 01:12

Luz_ElenaE schreef:
Ik heb bewust voor de stalling van mijn paard gekozen ik heb keuze uit een beperkt aantal stallen/boer omdat ik niet naast mijn studie een uur naar mijn paard kan fietsen max een half uur naar stal fietsen anders kan ik het niet bijbenen. Keuze in onze regio is uit 5 stallen 1 valt af vanwege veel te duur en paard komt in de zomer niet naar buiten wel 5sterren fnrs maar voor mijn paard vind ik het niet geweldig. stal 2 harstikke onveilig daar wil ik mijn paard niet onderbrengen ook daar geen paddock/weide in de winter wel zomers. stal 3 de goedkoopste een boer die paarden erbij doet wel buitenbak maar geen paddock en de buitenbak is bijna altijd onder water in de zomer maar een beperkt aantal uur buiten of niet dat wordt beslist de boer heb je zelf niets over te zeggen. stal 4 ongeveer hetzelfde als stal 3 alleen duurder en een stapmolen erbij. Stal 5 zomers mogelijk om 24/7 buiten en paddocks waar ze met of zonder een vriendje max half uur in mogen staan tenzij er niemand na je wilt gebruik maken van de paddock. Dan is mijn keuze snel gemaakt voor stal 5 puur omdat hij dan tenminste naar buiten kan en in de zomers buiten blijft.


Of geen paard nemen totdat je de tijd en/of plek hebt gevonden om hem wel een paardwaardig bestaan te geven :x
Indirect zeg je nu ik wil een paard maar heb weinig tijd dus moet hij maar wegkwijnen in een stalletje de rest van de dag omdat meer buiten kunnen staan jou teveel tijd kost. Vind je behoorlijk egoïstisch tegenover je dier :o Denk daar maar eens over na de volgende keer dat je hem zijn enige half uurtje vrijheid van de dag geeft de volgende keer.

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 08:42

HijadelaLuna schreef:
Luz_ElenaE schreef:
Ik heb bewust voor de stalling van mijn paard gekozen ik heb keuze uit een beperkt aantal stallen/boer omdat ik niet naast mijn studie een uur naar mijn paard kan fietsen max een half uur naar stal fietsen anders kan ik het niet bijbenen. Keuze in onze regio is uit 5 stallen 1 valt af vanwege veel te duur en paard komt in de zomer niet naar buiten wel 5sterren fnrs maar voor mijn paard vind ik het niet geweldig. stal 2 harstikke onveilig daar wil ik mijn paard niet onderbrengen ook daar geen paddock/weide in de winter wel zomers. stal 3 de goedkoopste een boer die paarden erbij doet wel buitenbak maar geen paddock en de buitenbak is bijna altijd onder water in de zomer maar een beperkt aantal uur buiten of niet dat wordt beslist de boer heb je zelf niets over te zeggen. stal 4 ongeveer hetzelfde als stal 3 alleen duurder en een stapmolen erbij. Stal 5 zomers mogelijk om 24/7 buiten en paddocks waar ze met of zonder een vriendje max half uur in mogen staan tenzij er niemand na je wilt gebruik maken van de paddock. Dan is mijn keuze snel gemaakt voor stal 5 puur omdat hij dan tenminste naar buiten kan en in de zomers buiten blijft.


Of geen paard nemen totdat je de tijd en/of plek hebt gevonden om hem wel een paardwaardig bestaan te geven :x
Indirect zeg je nu ik wil een paard maar heb weinig tijd dus moet hij maar wegkwijnen in een stalletje de rest van de dag omdat meer buiten kunnen staan jou teveel tijd kost. Vind je behoorlijk egoïstisch tegenover je dier :o Denk daar maar eens over na de volgende keer dat je hem zijn enige half uurtje vrijheid van de dag geeft de volgende keer.


Hee dominee, laat je de mensen die het iets minder fijn geregeld hebben als jij met rust? Dat jij zo perfect bent en je paard precies het bestaan geeft wat hij verdient, geeft jou niet het recht andere die hier in iets mindere mate aan kunnen voldoen af te zeiken.

Caily

Berichten: 12522
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Goed voor je paard zorgen, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 08:59

Ook mijn paarden staan er niet "perfect" bij, als dat al bestaat. Dat hoeft toch ook niet? Helemaal in de randstad is hele dagen, laat staan nachten, in de winter naar buiten nagenoeg onmogelijk, dat snap ik ook wel. Is jammer, maar geen ramp in mijn ogen.

Maar sorry, een half uurtje per dag vrijheid, als ze "geluk" hebben met een soortgenootje, anders alleen, dat gaat er bij mij toch echt niet in. En als er dan ook nog wordt gezegd dat er bewust voor is gekozen dan gaan mijn nekharen wel min of meer recht overeind staan ja....

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 09:04

HijadelaLuna schreef:
Ook mijn paarden staan er niet "perfect" bij, als dat al bestaat. Dat hoeft toch ook niet? Helemaal in de randstad is hele dagen, laat staan nachten, in de winter naar buiten nagenoeg onmogelijk, dat snap ik ook wel. Is jammer, maar geen ramp in mijn ogen.

Maar sorry, een half uurtje per dag vrijheid, als ze "geluk" hebben met een soortgenootje, anders alleen, dat gaat er bij mij toch echt niet in. En als er dan ook nog wordt gezegd dat er bewust voor is gekozen dan gaan mijn nekharen wel min of meer recht overeind staan ja....


En je leest er over heen dat het paard zomers wel 24/7 buiten kan.

Caily

Berichten: 12522
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 09:06

Nee hoor, ik heb het gelezen. Maar heft dat de situatie van de winter op? Een paard snapt toch niet dat hij de hele winter op stal staat omdat hij ergens anders in de zomer niet naar buiten mag en op die stal wel? Daar wordt de situatie in de winter in mijn ogen niet beter van. De eigenaren snappen dat dit maar tot het voorjaar zo is, een paard niet.