Goed voor je paard zorgen, hoe doe je dat?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30412
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 17:08

Sok schreef:
Rhino m'n kont! Daar ga ik niet tegen enten hoor!
Het enige wat ik wel belangrijk vind en wat ik echt mis in dit artikel is buiten staan, contact met andere paarden en niet 23/7 op stal! Schandalig!

En daarnaast overgewicht bij paarden en ongezonde voeding.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 17:15

Koper schreef:
Sok schreef:
Rhino m'n kont! Daar ga ik niet tegen enten hoor!
Het enige wat ik wel belangrijk vind en wat ik echt mis in dit artikel is buiten staan, contact met andere paarden en niet 23/7 op stal! Schandalig!

En daarnaast overgewicht bij paarden en ongezonde voeding.


Dan moet men het eerst eens worden over WAT nou exact ongezonde voeding is ;-) Sommige mensen vinden 5 kilo biks op een dag met een klein plukje hooi helemaal uitstekend! ;-)

MirandaMalik

Berichten: 9903
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 17:16

Koper schreef:
Sok schreef:
Rhino m'n kont! Daar ga ik niet tegen enten hoor!
Het enige wat ik wel belangrijk vind en wat ik echt mis in dit artikel is buiten staan, contact met andere paarden en niet 23/7 op stal! Schandalig!

En daarnaast overgewicht bij paarden en ongezonde voeding.

Waarom ze dat er niet in hebben staan (van de stalling) is omdat het waarschijnlijk toch niet haalbaar is, jammer genoeg.
En idd, van de voeding ook, het gaat nl. meer om het geld dat je ermee kunt verdienen dan of het ook geznd is.
Als ze het bij mensen al niet eens kunnen verbieden (de snackbars doen het goed!) dan kunnen ze dat bij paarden zeker niet.

Luz_ElenaE

Berichten: 2819
Geregistreerd: 15-09-08

Re: Goed voor je paard zorgen, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:14

Een goede rijbakbodem is anders ook een vorm van welzijn. op een slechte bodem die na het kleinste regenbuitje onder water staat (en dat zijn er veel bij mensen thuis) loopt je paard sneller een blessure op dan op een goede bodem die na hetzelfde buitje nog steeds super is. Ik vind het de taak van de eigenaar om zoveel mogelijk blessures te voorkomen bij je paard en dan gaat het niet om die ene wilde sprong in de wei of altijd met allerlei beschermers om te doen maar om de kans op blessures door een slechte bodem te voorkomen. En ja ook een paard wil wel eens een binnenbak prefereren ipv in de stromende regen zijn rondjes buiten te moeten rijden.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:15

Luz_ElenaE schreef:
Een goede rijbakbodem is anders ook een vorm van welzijn. op een slechte bodem die na het kleinste regenbuitje onder water staat (en dat zijn er veel bij mensen thuis) loopt je paard sneller een blessure op dan op een goede bodem die na hetzelfde buitje nog steeds super is. Ik vind het de taak van de eigenaar om zoveel mogelijk blessures te voorkomen bij je paard en dan gaat het niet om die ene wilde sprong in de wei of altijd met allerlei beschermers om te doen maar om de kans op blessures door een slechte bodem te voorkomen. En ja ook een paard wil wel eens een binnenbak prefereren ipv in de stromende regen zijn rondjes buiten te moeten rijden.


Wanneer je bodem door weersomstandigheden iets slechter is kun je uiteraard ook uitstekend buiten trainen.
Voldoende 'serieuze' ruiters trainen ook buiten.

Volgens mij is het nog veel relevanter dat mensen veel tijd nemen voor hun training. In paarden heeft men tegenwoordig al net zoveel haast als in de rest van het leven... en dat komt paarden niet ten goede.
Conditie en bespiering is binnen afzienbare tijd opgebouwd, maar de weerbaarheid van weefsels als kraakbeen, pezen & banden doen er aanzienlijk langer over.
Veel paarden worden kapot gereden doordat ze overvraagd worden, dat is volgens mij een groter probleem dan de bodem.
Wanneer mensen gaan hardlopen begrijpen ze dat er een rustdag tussen zware trainingen moet zitten, maar hoeveel paarden worden niet dag na dag zeer hard getraind en krijgen dus te weinig rust...?

Luz_ElenaE

Berichten: 2819
Geregistreerd: 15-09-08

Re: Goed voor je paard zorgen, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:29

Ik bedoel niet een bak waar een paar plassen in staan daar kan je nog prima in rijden of om de plassen heen rijden. Maar echt de banen die na een kleine regenbui helemaal blank staan door belabberde drainage. Weinig bakken houden het plassen vrij als er een fikse regenbui is geweest wat ook begrijpelijk is.
Met jou punt ben ik het ook mee eens overtraining en verzuring moet je tegen gaan. Dat zou je kunnen voorkomen door goede begeleiding en een goed opgesteld trainingsschema.