Sportpsychologie: wat gebeurt er als je spanning hebt? (2/3)

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Sportpsychologie: wat gebeurt er als je spanning hebt? (2/3)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 13:01

http://www.paardenlifestyle.com/



Sportpsycholoog Sanne Beijerman geeft voor de finalisten van de MacRider Cup van het team van Maarten van Stek een presentatie en korte workshop over sportpsychologie. Ik was daarbij aanwezig om verslag te doen. In dit tweede deel legt Sanne uit wat er in je lichaam gebeurt als je wedstrijdspanning hebt en wat voor effect dit op je paard heeft. Belangrijk gegeven is dat spanning eigenlijk helemaal niet verkeerd is. Maar ook hierbij geldt, alles met mate.

Wedstrijdspanning kennen we allemaal wel. Bij de één uit wedstrijdspanning zich alleen in wat kriebels in de buik en bij de ander voert misselijkheid de boventoon. Ikzelf moet voordat ik op mijn paard stap tot wel drie keer naar de wc. Niet handig, want de auto en trailer staan vrijwel nooit naast de wc geparkeerd, maar dat terzijde. Maar wat is die wedstrijdspanning nu eigenlijk?

Volgens Sanne is spanning het activeren van je lichaam met stresshormonen. Die reactie in je lichaam wordt ook wel de “fight or flight-principe” genoemd. Dit betekent dat je lichaam zich klaarmaakt om te vechten of te vluchten als het in gevaar is. Het lichaam reageert dan met een overlevingsmechanisme zodat je lichaam optimaler kan functioneren: de energie in de spieren wordt vergroot (meer spierkracht en alertheid), de spijsverteringsactiviteiten worden sterk verminderd (heeft geen prioriteit op dat moment), zweten (afvalstoffen lozen en koeling) en je lichaam krijgt een versnelde ademhaling (meer zuurstof).


Als sporter gebruik je hetzelfde overlevingsmechanisme om spanning aan te maken voor je wedstrijd. Het is belangrijk dat je genoeg spanning aanmaakt om optimaal te presteren en gefocust te zijn, maar niet teveel zodat je verkrampt.


Lees hier de rest van het artikel

Verwant artikel
[VN] Sportpsychologie: een must voor wedstrijdruiters (1/3)

NatasjaS
Berichten: 192
Geregistreerd: 27-11-09
Woonplaats: Friesland

Re: Sportpsychologie: wat gebeurt er als je spanning hebt? (2/3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 13:20

Duidelijk verwoord en handig om te weten.

Man0n89
Berichten: 311
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 13:48

Dus dat ik helemaal niet zenuwachtig ben werkt nu gewoon in mijn nadeel.

TurboTinker

Berichten: 14900
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Meppel

Re: Sportpsychologie: wat gebeurt er als je spanning hebt? (2/3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:10

intressant artikel!

Danielle86

Berichten: 575
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: goirle

Re: Sportpsychologie: wat gebeurt er als je spanning hebt? (2/3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 17:25

mooi artikel!!! ik kan sporters de techniek Hartfocus van heartmath aanbevelen.
dit is een vorm van ademhaling combineren met je hart en je hoofd, dit wordt door veel topsporter's ook gebruikt, dit omdat je hiermee in de perfecte staat van spanning komt om optimaal te presteren ook wel THE FLOW genoemd.

laatst een stukje op tv gezien waarbij olympische spelers het erover hadden het te gebruiken.

je kunt via Google veel info vinden.

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: Sportpsychologie: wat gebeurt er als je spanning hebt? (2/3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 18:53

Klopt Danielle, ik heb zulke techniek ook gebruikt via de coaching bij Sanne. Het is te leren maar het blijft ontzettend moeilijk om dat dan ook toe te passen in de praktijk. In 'rust' kan je dat vrij gemakkelijk leren reguleren maar zoals alles is dat toch weer moeilijker op het moment dat het er echt toe doet. Neemt niet weg dat het mij ontzettend heeft geholpen! Kan niet anders zeggen als dat ik het iedereen kan aanraden die met zulke problemen worstelt. Ook als je misschien juist totaal niet zenuwachtig bent kan een sportpsycholoog ontzettend helpen!

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 21:23

Je hebt niet alleen vechten of vluchten, maar je hebt ook nog bevriezen. Dit even voor de volledigheid. Ik ben benieuwd naar het derde deel, want ik heb tot nu toe niets nieuws gehoord. Toch leuke stukjes om te lezen, om maar weer eens op de feiten te worden gewezen. Nu nog er iets aan kunnen doen.. ;)

Armanie
Berichten: 914
Geregistreerd: 12-02-08

Re: Sportpsychologie: wat gebeurt er als je spanning hebt? (2/3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 12:59

Ik heb via het talenten trainingscentrum theorielessen van haar gehad, en moet zeggen die waren echt fijn!!

Je krijgt te leren wat voor spanningen er zijn en hoe je die kunt aanpakken. Ook de ademenhalingsoefeningen waren zeer nuttig!

Melisding

Berichten: 1893
Geregistreerd: 22-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 18:57

Ben benieuwd naar deel 3 :)

deniseqn

Berichten: 905
Geregistreerd: 15-01-12
Woonplaats: Amersfoort

Re: Sportpsychologie: wat gebeurt er als je spanning hebt? (2/3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 17:00

interessant artikel :)!