Nederlands enkelspanteam op zilver na de dressuur

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Nederlands enkelspanteam op zilver na de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 22:51

www.knhs.nl


Het Nederlandse enkelspanteam staat op zilver na de dressuur van het WK in Companhia das Lezirias, Portugal. Wilbrord van den Broek behaalde de derde plaats, Frank van der Doelen zette als allerlaatste starter het tweede teamresultaat neer en werd vijfde. De dressuur werd gewonnen door de Pool Bartolomiej Kwiatek.

Wilbrord van den Broek reed een behoudende, maar nette proef met de 16-jarige Oscar, waarmee zijn vader Jan in 2008 de wereldtitel behaalde. Van den Broek stond lange tijd op de tweede plaats achter de Duitser Christoph Dieker, die volgens bondscoach Ad Aarts te veel punten had gekregen van de jury. Vandaag reed Kwiatek de proef van zijn leven en stootte Dieker van de eerste plaats. Mede dankzij de uitstekende prestaties van WK-debutanten Van den Broek en Van der Doelen staat het Nederlandse team momenteel op zilver.

Van den Broek was tevreden over zijn proef: “Het liep lekker en ik heb geen fouten gemaakt. Het had hier en daar wel iets beter gekund en ook wat flitsender, maar ik wilde geen risico’s nemen.”

Bondscoach Ad Aarts was goed tevreden over de prestaties van de Nederlandse menners: “Frank van der Doelen reed voor wat hij waard was. Hij had een paar slordigheidjes, maar het beeld was goed. Met name het uitstrekken is de laatste tijd veel beter geworden. Hij heeft er het maximaal haalbare uitgehaald en dat vind ik erg knap gezien dit zijn eerste WK is.”

Individueel deelnemer Christiaan Provoost zette met de 11-jarige Umiro een knappe score neer van 48,77 en staat op een gedeelde achtste plaats met de Belg Laurens Dhollander. Provoost was niet helemaal blij met zijn prestatie: “Umiro liep net niet helemaal verzameld en ik had iets te veel foutjes.”

Derde teamlid Saskia van Heesch en individueel deelnemers Rudolf Pestman en Frans Hellegers zetten alle drie een score neer van 53,50 strafpunten en staan gedeeld op de 21ste plaats.
Van Heesch reed met de 11-jarige Unique (v. Manno) een proef met een aantal goede onderdelen, maar eveneens een aantal minpuntjes: “Met name tijdens het halthouden had Unique wat spanning en schoot hij weg. Hij was een beetje kijkerig. Hij moet nog wat meer ervaring krijgen, maar hij werd tijdens de proef wel beter.”
Individueel deelnemer Frans Hellegers wist vorige week om deze tijd niet eens zeker of hij wel naar Portugal kon afreizen aangezien zijn 17-jarige Donnerstolz de week er voor een hoefzweer had. Gelukkig was de ruin precies op tijd weer fit voor de lange reis en de wedstrijd.
WK-debutant Rudolf Pestman komt in Lezirias pas voor de tweede keer internationaal uit en was super tevreden over zijn proef: “Ik ben erg trots dat ik hier mag rijden en ik ben heel blij met mijn proef. Mijn paard Diesel moet nog wat stabieler worden en hij heeft het in zich om nog beter te worden. Hij heeft nog wat meer tijd nodig.”

Morgen staat de deelnemers een ingekorte marathon met acht uitdagende hindernissen te wachten. De organisatie heeft in verband met de zeer warme weersomstandigheden uit voorzorg de trajecten verkort en de tempo’s verlaagd. Aarts begon al goede zin te krijgen nadat Frank van der Doelen het Nederlandse team naar zilver had gebracht in de dressuur: “De drie teamleden kunnen allemaal een sterke prestatie neerzetten in de marathon. Het is morgen een kwestie van het hoofd er bij houden en goed rijden. Ik ben tevreden met brons, dat wordt ons doel morgen.”

Uitslag dressuur-individueel
1. Bartolomiej Kwiatek (Pol) 38,53
2. Christoph Dieker (Ger) 39,55
3. Wilbrord van den Broek (Nistelrode) 43,39
4. Detlef Bohlmann (Ger) 43,90
5. Frank van der Doelen (Nuland) 43,90
8. Christiaan Provoost (Domburg) 48,77
21. Saskia van Heesch (Boxtel), Frans Hellegers (Straelen, Dld.), Rudolf Pestman (Eext) 53,50

Stand landenklassement na dressuur
1. Duitsland 83,40
2. Nederland 89,30
3. Polen 92,90

Programma WK enkelspan paarden- (in Portugal is het 1 uur vroeger)

zaterdag 15 september
09.00 uur: marathon

zondag 16 september
09.00 uur: vaardigheid 1e deel
13.00 uur: vaardigheid 2e deel
16.30 uur: prijsuitreiking en sluitingsceremonie

Grit

Berichten: 6147
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 23:53