Medailles binnen bereik voor enkelspanmenners

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Medailles binnen bereik voor enkelspanmenners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 11:41

www.knhs.nl


De Nederlandse enkelspanrijders hebben na de marathon hun zilveren positie in het landenklassement vast weten te houden. Saskia van Heesch zette het beste Nederlandse resultaat neer in de marathon. Wilbrord van den Broek reed een constante marathon en staat nog steeds op brons.

In de zinderende Portugese hitte waar de temperaturen vandaag opliepen tot circa 35 graden reden de enkelspanmenners vandaag de mooie marathon met acht hindernissen. Wilbrord van den Broek ging als eerste Nederlander van start en reed een prima marathon: “Ik ben goed tevreden, Oscar bleef goed doorgaan. Ik kon sturen wat ik wilde, maar heb wel rekening gehouden met de hitte en heb gedoseerd gereden. Het is jammer dat het publiek iets te vroeg begon met roepen waardoor Oscar aantrok en er een balletje viel. Dit kostte me 10 seconden.”
Tweede teamlid Frank van der Doelen ging iets te gedreven van start en miste de eerste poort in de eerste hindernis, maar kon dit gelukkig herstellen waardoor hij alleen extra tijd opliep: “Roos was vliegensvlug en toen ik er een balletje afreed in hindernis twee wist ik dat het voorbij was. Maar ik ben blijven rijden en heb nog een aantal goede tijden neer kunnen zetten.”
Saskia van Heesch ging als derde teamlid van start en had van Ad Aarts de duidelijke opdracht meegekregen om alles te geven wat ze had. Van Heesch reed vervolgens een uitermate goede marathon en zetten in alle hindernissen prima tijden neer. Dit resulteerde in het beste Nederlandse resultaat, de 10de plaats, en dit zorgde er samen met het resultaat van Van den Broek voor, dat het Nederlandse team het zilver vast kon houden.

Het verschil met de leider van het landenklassement Duitsland bedraagt 7 punten en Nederland staat slechts 1,9 punt voor op rivaal Polen: “Ik hoop dat we morgen in de vaardigheid het zilver vast kunnen houden. We hebben goede vaardigheidsrijders, dus het zit er in,” aldus Aarts.
De individuele top drie is onveranderd gebleven na de marathon. De Pool Kwiatek leidt en heeft minder dan een balletje voorsprong op de Duitser Dieker. Het verschil tussen Van den Broek en Dieker is eveneens minder dan drie strafpunten. Ook in de top 11 kan nog veel gebeuren, aangezien de nummers vier tot en met 11 binnen een balletje verschil van elkaar staan. Een foutloze rit kan ook voor Van der Doelen, Provoost en Van Heesch maar zo een medaille opleveren.

Individueel deelnemer Christiaan Provoost reed vanmiddag toen de wind voor wat verkoeling zorgde een prima marathon en besloot deze met de 19de plaats. Provoost staat nog achtste in het individuele klassement, twee plaatsen achter Frank van der Doelen. Rudolf Pestman was super tevreden over zijn tweede internationale marathon en staat momenteel op de 20ste plaats. Laatste marathonstarter Frans Hellegers kon er met zijn Donnerstolz niet uithalen wat er in zat en staat na de dressuur en de marathon op de 32ste positie.


Uitslag marathon-individueel
1. Michael Barbey (Sui) 71,36
2. Ian Bertram (Gbr) 73,33
3. Weronika Kwiatek (Pol) 73,91
4. Dieter Lauterbach (Ger) 74,13
5. Lucy Musy Comune (Sui) 75,67
10. Saskia van Heesch (Boxtel) 77.15
17. Wilbrord van den Broek (Nistelrode) 79.63
19. Christiaan Provoost (Domburg) 79.94
20. Rudolf Pestman (Eext) 80.10
32. Frank van der Doelen (Nuland) 82.40
42. Frans Hellegers (Straelen, Dld) 85.02

Stand individueel klassement na marathon
1. Bartolomiej Kwiatek (Pol) 119.69
2. Christoph Dieker (Ger) 121.07
3. Wilbrord van den Broek (Nistelrode) 123.02
4. Dieter Lauterbach (Ger) 128.15
5. Weronika Kwiatek (Pol) 128,31
6. Frank van der Doelen (Nuland) 128,35
8. Christiaan Provoost (Domburg) 128.71
11. Saskia van Heesch (Boxtel) 130.65
22. Rudolf Pestman (Eext) 133.60
32. Frans Hellegers (Straelen, Dld) 138.52


Stand landenklassement na marathon
1. Duitsland 239.10
2. Nederland 246.12
3. Polen 248.00