De evolutie van het mechanische paard

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

De evolutie van het mechanische paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 12:55

http://www.bokt.nl / http://horsetalk.co.nz/


Terwijl paardeneigenaren zichzelf verdiepen in stamboeken in de hoop ooit het perfecte paard te fokken hebben de "fokkers"
van mechanische paarden ook niet stil gezeten.

Waar de fokker probeert de juiste genen te krijgen bij een dekking hebben de makers van mechanische paarden
het voordeel van de evoluerende technologie bij het maken van hun creaties.

Laten we eens gaan kijken hoe ver de evolutie van het mechanische paard is gevorderd.

Als eerste voorbeeld is er Blowtorch, het enige paard wat je moest stikken om het te starten.
Blowtorch was het werk van de Canadese uitvinder W.K McIntyre, hij maakte zijn eerste motor aangedreven paard in 1947.
Zijn derde prototype noemde hij Blowtorch III.

Hij heeft een lichaam gemaakt van plaatmetaal waarin een negen pk bezinemotor zit om Blowtorch III te laten bewegen.
De hoeven zijn wat anders dan van het levende paard, Blowtorch III staat op wielen.
Blowtorch III beweegt heen en weer, waarmee zijn beweging op de draf lijkt. Zoals elk goed paard heeft Blowtorch III
een gaspedaal en remmen. Hij is zwart wit geschilderd en heeft zelfs manen en een staart.
Blowtorch III werd door zijn maker gereden in optochten tot grote vreugde van het publiek.
Na het overlijden van zijn uitvinder werd Blowtorch III in de wei gezet en verslechterde zijn conditie aanzienlijk.

Gelukkig voor Blowtorch III ontfermde Allan Jacobs (een lasser in het atelier van McIntery) zich over Blowtorch III.
Hij en de zoon van McIntyre Jim, hebben alles in het werk gezet om zijn conditie te herstellen.
Eind jaren '70 is Blowtorch III geschonken aan het Saskatchewan Western Development Museum.

Video van Blowtorch III



Vergelijk Blowtorch III met de nieuwste uitvoering van het mechanische paard de Legged Squad Support System (LS3).
Dit paard werd ontwikkeld met financiële steun van het US Marine Corps en de Defense Advanced Research Projects
de LS3 is ontworpen met militair gebruik in het achterhoofd, en kan gebruikt worden overal waar soldaten en mariniers
te voet te gaan.

Elke LS3 kan 400 pond uitrusting en genoeg brandstof voor een missie van 24 uur meedragen.
Dit "paard" heeft geen ruiter nodig, hij kan een leider automatisch volgen via een computer of geheel zelfstandig bewegen
met behulp van behulp van sensoren en GPS.
De LS3 kan de meest ruige terreinen aan. Steile heuvels en struikgewas zijn voor hem geen probleem.
Dit in tegenstelling tot Blowtorch III die zich fijner voelde op de weg.

Video LS3


Als laatste maken we even een kleine zijsprong naar de horsesimulator.
Een apparaat waarmee de beginnende ruiter de eerste beginselen kan leren zonder een echt paard te hinderen maar waarop ook
de gevorderde ruiter zijn houding kan verbeteren.

Video horsesimulator

Lukka

Berichten: 1288
Geregistreerd: 24-07-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:38

Ziet er interessant uit! :)
Denk alleen dat een mechanisch paard het nooit bij een echt paard zal halen aangezien een machine niet kan denken en elk paard verschillend beweegt. Toch erg knap gemaakt, vooral bij het laatste filmpje zien de bewegingen er redelijk realistisch uit.

Anoniem

Re: De evolutie van het mechanische paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:54

Toch zou het echte paarden veel rugpijn schelen als iedereen de basis van het zitten op een mechanisch paard leerde.

Zunzuncito

Berichten: 1574
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 14:51

Ik vind het maar een flauwe evolutie vergelijking, in de eerste twee filmpjes gaat het om een toepassing voor het leger, je doopt voor het gemak een militaire robot die notabene "Big Dog" heet, tot een "paard" en deze is niet eens bedoeld om op te gaan rijden, maar dat derde filmpje van de horse-simulator is zeker interessant en vooral educatief; de directe terugkoppeling van wat dat je doet en hoe gewicht verdeeld wordt over een paardenlichaam lijkt me leerzaam, omdat je de mogelijke scheefheid van je paard niet onder je hebt, maar wel je eigen scheefheid.

merrylegs

Berichten: 1770
Geregistreerd: 19-05-10
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 14:54

"Zoals elk goed paard heeft Blowtorch III
een gaspedaal en remmen" :')
maar serieus, die eerste blowtorch ziet er wel grappig uit(beter gezegd:robotachtig)
maar die ls3 vind ik gewoon eng en spinachtig :=
ik hou me maar bij echte paarden :j

Laura01234

Berichten: 1340
Geregistreerd: 24-12-09
Woonplaats: Utrecht

Re: De evolutie van het mechanische paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 15:53

hahaha bij dat eerste filmp;je moest ik wel even lachen op het einde als dat paard gewoon omvalt _O-

en dat 2e filmpje ziet er best wel eng uit! het mechanische paardop het laatste filmpje lijkt me erg nuttig daarentegen :)

Ashkerlon

Berichten: 2645
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:44

Straks was het wiel nooit uitgevonden en reden we allemaal rond op zo'n ding uit het 2e filmpje :+

germie

Berichten: 26099
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: De evolutie van het mechanische paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 17:26

Leuk bedacht, maar het is niets. Je kunt niet iets maken dat ook reageert zoals een echt paard. Wil je dat je paard net een beetje wat meer optrekt in een wending, dan drijf je net even bij. Zo'n simulator is nog niet zo ver en die zou dat dan als verkeerde hulp registreren. Net als eens wat meer teugeldruk, soms is dat in werkelijkheid nodig. Een simulator zal je daarvoor afstraffen.
Neemt niet weg dat je misschien met zo'n simulator best eens wat gevoel kunt oefenen, maar voor een ervaren ruiter zal toch echt het levende paard nodig zijn om verder gevoel te ontwikkelen.

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 17:40

Ik vind het erg statisch allemaal. Je voelt de rugspieren niet,geen interactie tussen een paard en ruiter en vaak ook de ongelijkheid van het paard niet, nee lijkt mij niets.
Overigens vind ik dat als je echt goed wil leren zitten je dit ongezadeld moet leren.
Dit is overigens een reactie op het laatste filmpje.

Ragdollcat
Berichten: 14684
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 17:52

Veels te mechanisch. Dat zal nooit echte bewegingen van een levend paard kunnen nabootsen.

Niks voor mij.

Wel leuk voor iemand die wel een paard wilt maar er niet goed voor zorgt. Een robot heeft geen gevoel dus dat gaat prima.

storrum

Berichten: 2160
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: België

Re: De evolutie van het mechanische paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:18


Estrellas
Berichten: 38
Geregistreerd: 10-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:54

Toch vind ik het heel gaaf wat ze tegenwoordig kunnen maken!
Niet een echt paard na kunnen bootsen?

http://www.youtube.com/watch?v=QrhPH9yu ... re=related

Dit komt toch erg in de buurt, heel gedetailleerd.
Ze worden nog met de hand bestuurd, maar komt ook een moment dat dat allemaal automatisch gaat.

petraaken

Berichten: 44235
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: De evolutie van het mechanische paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 08:06

Die laatste komt inderdaad erg levensecht over. die simulator is wel een goed alternatief om bepaalde zaken te oefenen.

Sabbientje

Berichten: 4723
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: De evolutie van het mechanische paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 08:23

Wel fijn, zo'n paard dat niet schrikt van bakkabouters :+
Geen gekke zijwaartse bewegingen. Lijkt mij soms best fijn :P

Alleen bij blowtorche zie ik alsnog de ruiter vallen, dus die doen we maar niet.
Ik vind de LS3 wel erg veel herrie maken. Dus niet echt prettig voor een ontspannen buitenritje.
En de laatste kunnen ook twee schermen ophangen. De ene met een leuk bosritje erop, dan lijkt het alsnog of je buiten bent :P

Sabbientje

Berichten: 4723
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 08:28


AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 08:58

ik vind vooral grappig om te zien...maar verder heb ik liever een echt paard ;)

ik heb btw een quarter gereden die onwijs verzameld kon lopen... zoon galopje op de plek kon hij zonder moeite alssie zin had :) al was t toch net wat anders dan t paard op t filmpje

deniseqn

Berichten: 905
Geregistreerd: 15-01-12
Woonplaats: Amersfoort

Re: De evolutie van het mechanische paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 17:46

ok, dat ziet er best wel gaaf uit :+

Nista_RX

Berichten: 2945
Geregistreerd: 25-10-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: De evolutie van het mechanische paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 21:02

Wat grappig om zo te zien! :) Haha, de eerste valt zelfs om! De tweede vind ik zelf erg apart, wat zou je er mee moeten? :') De derde kent denk ik de meerderheid inmiddels wel. Erg handig om daar je houding op te verbeteren!