ISPCA wil verbod op straatracen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

ISPCA wil verbod op straatracen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 18:49

http://www.horseandhound.co.uk/


De Ierse dierenbeschermingorganisatie ISPCA heeft opgeroepen tot een verbod op het straatracen met sulky's in Ierland.

Het racen met sulky's is een populair tijdverdrijf in de zigeuner gemeenschap. De ISPCA verzet zich niet tegen de officiële wedstrijen maar wil een verbod voor de wedstrijden op de openbare weg.

Volgens Barbara Bent, voorzitter van de ISPCA, lopen onschuldige weggebruikers een groot gevaar door deze races.
Ook de voor de jockey's, die soms amper tien jaar oud zijn, is het risico groot bij deze straatraces.
Ze benadrukt dat het een kwestie van tijd is voordat er een groot ongeluk gebeurd.

Met het welzijn van de gebruikte paarden is het ook bijzonder slecht gesteld. De ISPCA moet regelmatig achtergelaten paarden
opvangen die vaak ernstig gewond zijn geraakt bij de straatraces.
Deze paarden zijn meestal nog maar 1 jaar oud en de blessures variëren van chronische kreupelheid en pijn tot in sommige gevallen zelfs totale verlamming.

DesireeK

Berichten: 5255
Geregistreerd: 17-04-07
Woonplaats: Den Haag

Re: ISPCA wil verbod op straatracen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 19:11

Ik vind het ook niet echt heel erg fijn om te zien hoe ze met die dieren om gaan inderdaad..
Heb inderdaad ook hele jonge kinderen als pikeur zien rond racen met die vaak veel te jongen dieren.. Weliswaar alleen op tv.. maar dat is al erg genoeg.. ben het er mee eens dat daar eens iets aan gedaan gaat worden..

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Re: ISPCA wil verbod op straatracen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:56

Terecht!

Soms hoor ik mensen zeggen 'ja maar het is een andere cultuur'.
Nou en, als het ten koste van de dieren gaat!

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:57

judith370 schreef:
Terecht!

Soms hoor ik mensen zeggen 'ja maar het is een andere cultuur'.
Nou en, als het ten koste van de dieren gaat!


Ja. Want hun paarden zijn altijd buiten, een worden meestal voor gezorgd alsof het goud is. Stukken slechter dan 23/7 in een 4x4 dressuurstal staan...

Het verbieden gaat toch niet lukken, alsof ze zich daar ook maar iets van aan gaan trekken

welmoed__

Berichten: 6572
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: ISPCA wil verbod op straatracen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:06

Ben het er mee eens, die beesten lijden er onder.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:10

" alsof het goud is" ? :roll:
het merendeel staat aan de ketting.nog minder als 4 x 4, en zeker niet beter.
heb je ze weleens zien karren ? gelijk van de trailer met volle snelheid (wie doet er ook aan warming up ? ) op de harde weg, rakelings tussen het verkeer door. rukken aan de teugels, slaan met de zweep. en zeiknat en hijgend gelijk de trailer weer op.

Juut

Berichten: 6907
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:14

Vjestagirl schreef:
judith370 schreef:
Terecht!

Soms hoor ik mensen zeggen 'ja maar het is een andere cultuur'.
Nou en, als het ten koste van de dieren gaat!


Ja. Want hun paarden zijn altijd buiten, een worden meestal voor gezorgd alsof het goud is. Stukken slechter dan 23/7 in een 4x4 dressuurstal staan...

Het verbieden gaat toch niet lukken, alsof ze zich daar ook maar iets van aan gaan trekken

Dus? Omdat ze buiten staan worden ze goed verzorgd? Dat is mij veel te kort door de bocht.
En omdat ze zich er toch niets van aantrekken ook maar niet verbieden? net zo goed te kort door de bocht. Juist door het te verbieden zou het een stuk makkelijker zijn zulke mensen aan te spreken

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:21

Het is al verboden hé, om op de openbare weg te racen. Niet vanuit de dierenbescherming, maar vanuit openbare veiligheid.

En ja, ik heb ze zien karren, ik heb ook gypsy jongetjes door het centrum van Dublin zien crossen onder de man, zonder zadel, hoofdstel, wat dan ook. Gevaarlijk, ja. Maar wat ik ervan gezien heb wordt er echt goed voor die dieren gezorgd.

Je kunt het beter legaliseren en er regels aan vast hangen die je na kunt gaan leven, dan dat je het illegaal houdt en dus mensen 'dwingt' om een dier zonder warming up te racen, zonder cooling down de trailer op te zetten..

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:25

niemand "dwingt "ze om te racen.laat ze dan ergens op een veld een circuit uitzetten.

en wat ik heb gezien, zorgen ze er minimaal voor.soms gaat het wel, en soms ronduit slecht.

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:39

Vjestagirl schreef:
judith370 schreef:
Terecht!

Soms hoor ik mensen zeggen 'ja maar het is een andere cultuur'.
Nou en, als het ten koste van de dieren gaat!


Ja. Want hun paarden zijn altijd buiten, een worden meestal voor gezorgd alsof het goud is. Stukken slechter dan 23/7 in een 4x4 dressuurstal staan...

Het verbieden gaat toch niet lukken, alsof ze zich daar ook maar iets van aan gaan trekken


Er zijn ook middenwegen, ik praat hier niet over het feit dat er paarden zo gehouden worden (ook daar ben ik op tegen).
Maar over het feit hoe ze als een stel *** over die weg gaan.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:19

het een hangt samen met het ander.

My_Chimanga

Berichten: 1026
Geregistreerd: 06-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:25

Vjestagirl schreef:
Het is al verboden hé, om op de openbare weg te racen. Niet vanuit de dierenbescherming, maar vanuit openbare veiligheid.

En ja, ik heb ze zien karren, ik heb ook gypsy jongetjes door het centrum van Dublin zien crossen onder de man, zonder zadel, hoofdstel, wat dan ook. Gevaarlijk, ja. Maar wat ik ervan gezien heb wordt er echt goed voor die dieren gezorgd.

Je kunt het beter legaliseren en er regels aan vast hangen die je na kunt gaan leven, dan dat je het illegaal houdt en dus mensen 'dwingt' om een dier zonder warming up te racen, zonder cooling down de trailer op te zetten..


Dat het dus verboden is moet al genoeg zeggen... we 'dwingen' ze niet om te racen, dat is juist het hele probleem! Dan moet je dit niet gaan legaliseren zodat ze nog iets aan warming-up kunnen doen, dan moet je er voor zorgen dat het helemaal niet meer gebeurd op openbare weg...
Zou wel makkelijk zijn als we alles wat niet goed nageleefd wordt maar gaan legaliseren zodat het lijkt alsof iedereen zich aan de regeltjes houdt.

Racen moeten ze zelf weten, maar niet op een openbare weg waar ook ander verkeer aan deel neemt. En zeker niet als dat ten koste van hun 'dierbare' paarden gaat... dan zouden ze zelf al beter moeten weten.

Geaa05

Berichten: 210
Geregistreerd: 31-07-09
Woonplaats: Uden

Re: ISPCA wil verbod op straatracen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:30

Als ik ergens kon tekenen; mijn handtekening hebben ze!
Ik geef er 'niets om' dat de tinkers daar een onderdeel van de traditie zijn, maar die races over het asvalt.. brrr