Dubbel brons voor Nederlandse enkelspanrijders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Dubbel brons voor Nederlandse enkelspanrijders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 22:16

www.knhs.nl


De voorspelling van bondscoach Ad Aarts is vanmiddag uitgekomen. In de allesbeslissende vaardigheid op het Wereldkampioenschap voor enkelspan paarden in Companhia das Lezirias heeft het Nederlandse enkelspanteam brons gewonnen in de landenwedstrijd en teamlid Wilbrord van den Broek sleepte op zijn allereerste Wereldkampioenschap individueel brons in de wacht. Dubbel goud was er voor Duitsland met Christoph Dieker als nieuwe Wereldkampioen.

Vandaag heerste er een aangename temperatuur op het prachtige wedstrijdterrein net onder de rook van Lissabon. De gevoelstemperaturen liepen echter op naarmate de vaardigheid vorderde en de verschillen tussen de deelnemers kleiner werden. De Amerikaanse parcoursbouwer Richard Nicoll had een op het oog makkelijk parcours neergezet, maar niets was minder waar. Geen van de 70 starters wist het parcours foutloos binnen de krappe toegestane tijd af te leggen.

Saskia van Heesch moest als eerste teamlid van start, maar haar Unique tikte er vier balletjes af en zorgde hiermee voor het streepresultaat. Tweede teamlid Frank van der Doelen reed in Portugal pas zijn tweede internationale wedstrijd. De menner uit Nuland liet twee balletjes en tijdoverschrijding noteren en zakte twee plaatsen in het eindklassement. Wilbrord van den Broek stond op brons en ging ontspannen de ring in. Ook de regerend Nederlands kampioen kon in het listige parcours de lei niet schoon houden passeerde met 8,95 strafpunten de finish, waardoor het er even op leek dat zowel hijzelf als het Nederlandse team buiten de medailles zouden vallen. De Zwitsers stonden op de vierde plaats, maar hadden drie goede resultaten neergezet en waren Nederland al voorbij gegaan in het landenklassement.
De op zilver staande Duitser Christoph Dieker tikte er slechts een balletje af en stelde hiermee zilver zeker. Laatste starter Bartolomiej Kwiatek uit Polen gaf vervolgens zowel individueel goud als team brons uit handen door er vier balletjes af te rijden. Hierdoor sprong Nederland weer terug naar team brons en kreeg Van den Broek toch de bronzen individuele medaille in handen.
“Ik ben heel blij,” vertelt Van den Broek, die met Oscar een uitstekende wedstrijd reed. “Ik besloot flink door te rijden in de vaardigheid, maar er zaten een paar lastige draaien in. Het eerste balletje heb ik niet eens gemerkt. Hij was heel fijn te sturen, maar hij was wel iets minder voorwaarts dan normaal. Het is gewoon super om mijn eerste WK met brons af te sluiten.”

Bondscoach Ad Aarts had wel een beetje buikpijn toen Wilbrord van den Broek de piste verliet: “Ik dacht dat we alles kwijt waren en dat zowel Wilbrord als het team op de vierde plaats zou eindigen. Maar gelukkig is alles toch uitgekomen zoals ik het van tevoren had bedacht,” aldus een tevreden Aarts. “Je kon merken dat een aantal rijders te veel spanning had en ze moeten nog meer durven rijden. De Zwitsers vallen echt aan en dat moeten wij ook doen. Maar ik ben heel tevreden, we zijn van de achtste plaats op het WK 2010 opgeklommen naar brons op deze editie.”
De laatste keer dat de Nederlandse enkelspanrijders met een teammedaille thuis kwamen was in 1998 op het eerste Wereldkampioenschap in Ebbs, Oostenrijk. Toen won het team ook brons.

Individueel deelnemer Christiaan Provoost werd de tweede beste Nederlander op de vijfde plaats. Frank van der Doelen sloot zijn eerste WK af met een prachtige achtste plaats. Saskia van Heesch werd 26ste, WK-debutant Rudolf Pestman eindigde als 28ste, terwijl Frans Hellegers op de 41ste plaats belandde.

Eindstand individueel klassement
1. Christoph Dieker (Ger) 125,10
2. Michael Barbey (Sui) 131,87
3. Wilbrord van den Broek (Nistelrode) 131,97
4. Bartolomiej Kwiatek (Pol) 134,94
5. Christiaan Provoost (Domburg) 135,14
8. Frank van der Doelen (Nuland) 137,87
26. Saskia van Heesch (Boxtel) 145,91
28. Rudolf Pestman (Eext) 147,04
41. Frans Hellegers (Straelen, Dld) 155,48

Eindstand landenklassement
1. Duitsland 257,85
2. Zwitserland 258,58
3. Nederland 264,59