Paarden oefenen voor Prinsjesdag

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cp112

Berichten: 14749
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Paarden oefenen voor Prinsjesdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:42

De paukenist stuurt inderdaad met zijn voeten :j

Marleen79
Berichten: 584
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:02

Ik hoorde vanmorgen dat mijn oude paard ook meedoet. Heb al druk tussen de foto's gekeken maar heb haar nog niet gespot. Een grote bruine Burggraaf met een bles. Ben benieuwd of ze in beeld komt!

Linnie050

Berichten: 11814
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:09

Ik vergeet elk jaar weer dat dit er is wil echt graag dit eens van dichtbij bekijken.
Is het elk jaar op een vaste plek in scheveningen?
Zoja waar?

DesireeK

Berichten: 5255
Geregistreerd: 17-04-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Paarden oefenen voor Prinsjesdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:12

Het trainen op het strand is voor het Kurhouse.. Dus makkelijk te vinden..

Nanno_123
Berichten: 1083
Geregistreerd: 29-05-12
Woonplaats: tussen Gouda, Alphen a.d. Rijn en Zoetermeer in.

Re: Paarden oefenen voor Prinsjesdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:37

ik weet wel dat dundy, 2 jaar geleden wel speciaal voor prinsjesdag weer naar de stal van de beredenpolitie was gekomen, of hij uiteindelijk ook mee was.. geloof het wel!

Escada

Berichten: 3866
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:44

Dubbele teugels gebruiken ze gewoon voor de veiligheid. Word ook gebruikt bij politiepaarden als bijvoorbeeld 1 van de teugels word doorgesneden door een vandaal ect. :j

DesireeK

Berichten: 5255
Geregistreerd: 17-04-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:45


trysteffy

Berichten: 3238
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:28

Heb een foto op spits gezien maar berhoorlijk zielig het bit van het paard was meer de andere kant dan normaal. Waarom moeten er altijd paarden meedoen. Laat politie paarden dat gewoon doen
En niet die normaale stal paardjes

ShauniBef

Berichten: 6837
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Gaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:31

trysteffy schreef:
Heb een foto op spits gezien maar berhoorlijk zielig het bit van het paard was meer de andere kant dan normaal. Waarom moeten er altijd paarden meedoen. Laat politie paarden dat gewoon doen
En niet die normaale stal paardjes

want?

DesireeK

Berichten: 5255
Geregistreerd: 17-04-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Paarden oefenen voor Prinsjesdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:45

Dundy gezien.. hij mocht het weer doen :) knap paard.. :j

CharleyT
Berichten: 4011
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:54

trysteffy schreef:
Heb een foto op spits gezien maar berhoorlijk zielig het bit van het paard was meer de andere kant dan normaal. Waarom moeten er altijd paarden meedoen. Laat politie paarden dat gewoon doen
En niet die normaale stal paardjes


Wat bedoel je nu precies? ''het bit was meer de andere kant dan normaal''?? en waarom moeten er altijd paarden meedoen?? Politiepaarden zijn toch ook paarden.
En wat zijn normale stalpaarden?? Ik volg je even niet meer.

jenn0dv

Berichten: 907
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Naast een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 17:01

trysteffy schreef:
Heb een foto op spits gezien maar berhoorlijk zielig het bit van het paard was meer de andere kant dan normaal. Waarom moeten er altijd paarden meedoen. Laat politie paarden dat gewoon doen
En niet die normaale stal paardjes


Heb de foto ook gezien, ze bedoelt dat het bit mega naar een kant getrokken is. Geen prettig beeld vind ik zelf ook.
Maar goed, veranderen zal dat toch niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 17:09

Escada schreef:
Het is niet voor niks een soort grote schriktraining voor ze, logische dat ze natuurlijk wat in de stress schieten :)


Wat mij betreft zou de vraag moeten zijn of vluchtdieren überhaupt ingezet zouden moeten worden voor dit soort evenementen. Natuurlijk is de reactie te trainen, dus niet vluchten is wel aan te leren maar tegennatuurlijk blijft het. Zoals het beeldmateriaal wel laat zien liegt de hoeveelheid stress (zowel bij deze training als in de werkelijke optocht) er niet om. :n

_Pansy_

Berichten: 2492
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 20:07

jenn0dv schreef:
trysteffy schreef:
Heb een foto op spits gezien maar berhoorlijk zielig het bit van het paard was meer de andere kant dan normaal. Waarom moeten er altijd paarden meedoen. Laat politie paarden dat gewoon doen
En niet die normaale stal paardjes


Heb de foto ook gezien, ze bedoelt dat het bit mega naar een kant getrokken is. Geen prettig beeld vind ik zelf ook.
Maar goed, veranderen zal dat toch niet.


Deze foto wordt bedoeld (voorpagina van de Spits):
Afbeelding

Ik vond het ook een vreselijk naar beeld...

Misty12

Berichten: 7049
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 22:01

Waarom er niet alleen politiepaarden gebruikt worden, maar ook andere paarden komt omdat de bereden politie niet zoveel paarden heeft om iedereen van een paard te voorzien. van de manege waar ik werk kwamen 2 paarden. We zijn alleen maar erg trots dat deze 2 paarden zich zo goed hebben gedragen en zo super braaf zijn bij dit spektakel. De eigenaren van stal hebben er een weekendje weg van gemaakt en zijn zondag en maandag in Den Haag e.o. geweest om te kijken hoe onze paardjes het deden. En het is een kwestie van een oud gebruik met prinsjesdag, al die koetsen en al die paarden. En ze zijn er reuze blij mee dat zoveel mensen belangeloos hun (brave) paard afstaan voor bijna een week. (Donderdags moeten ze al komen. Vrijdag, zaterdag, zondag en maandag wordt er van alles geoefend, dinsdag prinsjesdag en woensdag weer naar huis).

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 22:06

_Pansy_ schreef:
Deze foto wordt bedoeld (voorpagina van de Spits):
[ Afbeelding ]

Ik vond het ook een vreselijk naar beeld...


Zooooooooooooo, die kan zo in een van mijn anti-bit filmpjes %)

ShauniBef

Berichten: 6837
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Gaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 22:08

Arabesk schreef:
_Pansy_ schreef:
Deze foto wordt bedoeld (voorpagina van de Spits):
[ Afbeelding ]

Ik vond het ook een vreselijk naar beeld...


Zooooooooooooo, die kan zo in een van mijn anti-bit filmpjes %)

Dit was vast NIET de bedoeling. Is 1 foto. Momentopname. Kan de beste gebeuren. :)

EllyC

Berichten: 8157
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Paarden oefenen voor Prinsjesdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 22:11

Helaas was het niet 1 foto maar meerdere, ShauniBef. Zie mijn eerdere post.
Al weet ik de traditie te waarderen vraag ik me toch echt af waarom die oefening nodig is Alsof die paarden na 1 dag ineens wel rook/lawaai mak zijn.

Samy

Berichten: 11079
Geregistreerd: 16-07-02

Re: Paarden oefenen voor Prinsjesdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 22:15

Ik moet zeggen, dat ik vele paarden zelf onrustig vond met hun hoofd. Ook deden er veel hun mond open, maar dat was echt niet omdat er aan getrokken werd. Tuurlijk op zo'n foto met rook en alles, is een paard wat meer gespannen. Vind ook wel dat het aan de media is, om daar de slechtste foto's tussen uit te halen.

F_Orumster

Berichten: 15341
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 22:23

ShauniBef schreef:
[quot

Ik vond het ook een vreselijk
Zooooooooooooo, die kan zo in een van mijn anti-bit filmpjes %)

Dit was vast NIET de bedoeling. Is 1 foto. Momentopname. Kan de beste gebeuren. :)[/quote]
Het ergste is dat niet paardenkenners het een mooie foto.vinden. Net als in de film. Dit probeerde ik dus uit op mijn werk, zei dat de fotograaf het vast een mooie foto vind. Dat is het toch ook zeiden mijn universitaire! collegas.

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 22:26

Escada schreef:
Dubbele teugels gebruiken ze gewoon voor de veiligheid. Word ook gebruikt bij politiepaarden als bijvoorbeeld 1 van de teugels word doorgesneden door een vandaal ect. :j


Nee, dubbele teugel wordt niet gebruikt voor de veiligheid. Dubbele teugel behoort gewoon tot de standaard uitrusting van een militair.

De trensteugel was de 'rij-teugel', de stangteugel was van origine bedoeld als 'noodrem' voor als bijv. het paard op hol zou slaan tijdens gevecht en inderdaad daarnaast als 'reserve-teugel'.

Maar tegenwoordig (binnen de cavalerie) behoort deze gewoon tot de standaard uitrusting van de cavalerist/militair.

En in het geval van dergelijke activiteiten dient de uitrusting volledig te zijn en daar behoort de stangteugel dus bij...
Laatst bijgewerkt door Suelza op 18-09-12 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 22:31

sheela schreef:
Waarom er niet alleen politiepaarden gebruikt worden, maar ook andere paarden komt omdat de bereden politie niet zoveel paarden heeft om iedereen van een paard te voorzien. van de manege waar ik werk kwamen 2 paarden. We zijn alleen maar erg trots dat deze 2 paarden zich zo goed hebben gedragen en zo super braaf zijn bij dit spektakel. De eigenaren van stal hebben er een weekendje weg van gemaakt en zijn zondag en maandag in Den Haag e.o. geweest om te kijken hoe onze paardjes het deden. En het is een kwestie van een oud gebruik met prinsjesdag, al die koetsen en al die paarden. En ze zijn er reuze blij mee dat zoveel mensen belangeloos hun (brave) paard afstaan voor bijna een week. (Donderdags moeten ze al komen. Vrijdag, zaterdag, zondag en maandag wordt er van alles geoefend, dinsdag prinsjesdag en woensdag weer naar huis).


De politie paarden worden ingezet voor en door de politie, en de cavalerie paarden zijn van oudsher al paarden die van bijv. de manege in Amersfoort (Marcroix) vandaan kwamen en van particulieren.

De paarden worden over het jaar heen meerdere malen op locatie getraind (ik meen een x of 5/6) waarbij bekeken wordt of ze geschikt zijn voor Prinsjesdag en dus de oefening op Scheveningen meelopen.

Volgens mij heeft de politie nog nooit paarden geleverd voor de cavalerie. Toen de dienstplicht er nog was (en daarbij de afdeling cavalerie te paard) had defensie eigen paarden en daarna zijn ze overgegaan op de paarden van onder andere de militaire manege Marcroix, aangevuld met paarden van militairen en veteranen zelf en particulieren...

Juut

Berichten: 6908
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 00:40

Arabesk schreef:
_Pansy_ schreef:
Deze foto wordt bedoeld (voorpagina van de Spits):
[ Afbeelding ]

Ik vond het ook een vreselijk naar beeld...


Zooooooooooooo, die kan zo in een van mijn anti-bit filmpjes %)

Hoe denk je dat dit paard bitloos in deze situatie op de plaat had gestaan dan?

Anne_GTI

Berichten: 18209
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 00:54

Allemachtig, hier schrik ik toch van........

sinds wanneer kan Gert trommelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 01:04

jury schreef:
Helaas was het niet 1 foto maar meerdere, ShauniBef. Zie mijn eerdere post.
Al weet ik de traditie te waarderen vraag ik me toch echt af waarom die oefening nodig is Alsof die paarden na 1 dag ineens wel rook/lawaai mak zijn.


Als ze het helemaal niet zouden oefenen....kan je wel raden wat er dan zou gebeuren en daarom wordt er geoefend en daarbij de eigenaren van deze paarden ondernemen ook genoeg met die paarden(denk ik)


Ik heb het filmpje gezien en zou die kinderklas wel willen inhuren voor onze obstakel en schrik training :))