Paarden lijden door crisis in Spanje

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Paarden lijden door crisis in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 16:54


rocymax

Berichten: 6490
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 16:57

Voor heel veel gezinnen is het in Spanje echt een strijd om te overleven geworden.....

enomis123
Berichten: 324
Geregistreerd: 16-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 17:33

Narnia schreef:
enomis123 schreef:
het is gewoonweg verschrikkelijk wat er allemaal gebeurt,
en dat allemaal veroorzaakt door de banken, die crisis...
en de dieren en de gewone burger is dr t dupe van...
alleen de echt goede paarden die makkelijk te rijden zijn,
en ook maar niets aan mankeert zijn nog altijd geld waard,
alles wat een iets meer rijkunst vereist, of die een piephakje heeft,
of een ander schoonheidsfoutje, of een rontgenologische bemerking,
is direct al geen klap meer waard...
straks is paardrijden weer een elitesport,
en hebben enkel de rijken nog de paarden,
en gaan de prijzen weer omhoog...
omdat er een te kort aan paarden gaat komen,
zo is dat met alles...



Het zijn niet alleen de banken....juist de goede burger is de oorzaak van zijn eigen misère, hij wilde meer het was niet genoeg dus een nog zwaardere lening en toen kon hij het niet meer afbetalen...heel banketstaaf maar is wel een feit, het is niet zo zeer een financiële crisis eerdere een crisis van normen en waarden dat heeft zich financieel geuit uiteindelijk.

Door die hebberigheid zijn er nu grote problemen, die op het dak komen van mensen die daar helemaal niets aan kunnen doen hier in Nederland zitten we ook aan de bovengrens... en het is slechts een kwestie van tijd voordat we hier ook en massaal de paarden naar de slacht moeten brengen...als er niets veranderd aan het gedrag van die "goede burger" zie ik het duister in..


het klopt wat je zegt, wat de gewone burgers betreft, het kon niet op, en maar meer en meer kopen.. toch werd er vanuit de banken geroepen van kom maar jongens! lenen?? geen probleem! kopen kopen kopen! want we zijn toch niet gek??!! juist wel dus...
de banken hadden die leningen nooit mogen verstrekken, maar aangezien het bankpersoneel bij iedere "verkochte"lening een bonus kreeg.... werd de onwetende burger er in geluisd...

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 17:56

enomis123 schreef:
de banken hadden die leningen nooit mogen verstrekken, maar aangezien het bankpersoneel bij iedere "verkochte"lening een bonus kreeg.... werd de onwetende burger er in geluisd...


Hier zijn ´spaarrekeningen´ aangeboden waarbij de spaarder diens geld NOOIT meer kan opnemen.
De rente was aantrekkelijk hoog en er werd puur valse voorlichting bij gegeven.
Duízenden slachtoffers die er tot hun schrik achter kwamen dat ze hun spaargeld niet kunnen opnemen zijn zich aan het verenigen in belangengroepen.
Zoals de rechterlijke macht en de bankiers bij elkaar in het bed van de wérkelijke politieke machtsstructuur liggen, lijkt er weinig hoop.


Je hebt gelijk rocymax en de bezuinigen op de politie en andere ordehandhavers voor zover die niet het belag van de gevestigde orde beschermen :roll: maakt dat de samenleving er een knap stuk onveiliger op wordt.
Om betogingen door burgers te ´controleren´ is er een overmacht aan ME.
Om de burgers tegen beroving en inbraak te beschermen is er minder uniform met minder middelen en zijn overuren afgeschaft.
Hier in het dorp met 5500 inwoners waarvan er 2000 op het ´platte´ land wonen, zijn 5 agenten die 45 uur per week werken. Er is één dienstauto.
De dichtsbijzijnde post van de Guardia Civil is op 30 minuten als ze flink doorrijden.
Dat in een situatie met meer dan 20% werkeloosheid en meer dan een derde van de schoolverlaters van de afgelopen 8 jaar duurzaam werkeloos...
Wij hebben vandaag een nieuw stalen! voordeur geleverd gekregen. We missen het slot nog 8)7

Er zijn hier bepaald serieuzere problemen dan losgelaten paarden.

rocymax

Berichten: 6490
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 18:08

Én het einde is nog niet in zicht helaas......

Hier zien we steeds meer mensen in de containers scharrelen op zoek naar bruikbare dingen en/of eten...
en idd, de veiligheid wordt er steeds minder op, als er geen geld is gaan sommige mensen toch op zoek en dan komen er steeds meer inbraken en overvallen, vaak met geweld.
Hier in het toeristengedeelte zijn straatroven een baan op zich geworden. Ik ben erop beducht en zeer voorzichtig, toch is mijn portemonnaie deze winter 2x gestolen.....

PalermoZ

Berichten: 805
Geregistreerd: 15-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 09:57


tamary

Berichten: 29254
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 10:22

mika11 schreef:
Of de dieren worden illegaal zelf geslacht?
Nog niet eens zo lang geleden hadden de mensen zelf varkens, kippen, koeien die ze zelf thuis slachtten en er het hele jaar van konden eten.
Ik kan me voorstellen als je zelf amper kunt overleven, dat je dan meer hebt aan zelf je dier slachten dan dat je het loslaat.
(dat zelf slachten moet je wel kunnen %) )

Netjes, snel en stress vrij doden (door adrenaline bederft het vlees sneller) is het moeilijke deel. In hanteerbare stukken snijden lukt iedereen met een scherp mes wel. Dat je dan het beste overal stoofvlees/soep van kan maken is geen probleem, kunnen meer mensen van eten dan die keurige entrecote, biefstuk, etc. die de slager ervan maakt.

Je eigen huisdieren opeten is een erg emotionele beslissing, omdat die dieren onderdeel zijn van het gezin voelt dat als kannibalisme en daar rust terecht een taboe op (geen barrière van verschillende diersoorten en kans op ziektes is dan veel groter). Vandaar dat er nu zoveel dieren losgelaten worden/verhongeren. Er is geen voedsel meer voor het huisdier, maar het is voor de eigenaar ook geen voedsel.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 11:38

tamary schreef:
Netjes, snel en stress vrij doden (door adrenaline bederft het vlees sneller) is het moeilijke deel. In hanteerbare stukken snijden lukt iedereen met een scherp mes wel. Dat je dan het beste overal stoofvlees/soep van kan maken is geen probleem, kunnen meer mensen van eten dan die keurige entrecote, biefstuk, etc. die de slager ervan maakt.



Ik heb een professioneel penpistool.
Slacht zelf illegaal dieren voor eigen consumptie.
FÖK de regelgeving in het belang van de bio-industrie; wij willen gezond en gelukkig vlees wat kwaliteit van leven en dood heeft gehad.

Indien nodig dood ik mijn eigen paarden met dat ´pistool´ als dat leed voorkomt.
Daarbij overtreed ik dan de wet in het welzijnsbelang van mijn dieren.

Dáár ligt de kern van het probleem. Bij regelgeving in het belang van geldverdienen door de gevestigde orde welke zich nu wreekt doordat de burgers gewoon dat geld niet kunnen opbrengen en een andere oplossing niet mógen.
Het geeft bepaald geen pas om vanuit NL naar ´de spanjaarden´ te wijzen die door armoede en kleptocratische bureaucratie geen andere keuze hebben dan hun dieren los te laten in plaats van op humane wijze te slachten en consumeren.

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 12:19

Huertecilla schreef:
Indien nodig dood ik mijn eigen paarden met dat ´pistool´ als dat leed voorkomt.
Daarbij overtreed ik dan de wet in het welzijnsbelang van mijn dieren.



dat is best krom dan ja, dat je je eigen dieren niet mag slachten om te consumeren! Dat zou heel veel leed (bij mens en dier) weghalen denk ik. En je zou weer een tijd de vriezer vol hebben, hoe cru ook wellicht.

Ik denk maar zo: als het oorlog is, eet je ook je eigen konijn op...(zou ik iig niet over twijfelen, sorry)

De Spanjaarden hebben het zwaar, heel zwaar. Ik denk veel en veel zwaarder dan wij hier in het nieuws meekrijgen.

Ik heb liever de dieren dan direct geslacht dan dat ze een lange lijdensweg hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 12:49

Citaat:
het klopt wat je zegt, wat de gewone burgers betreft, het kon niet op, en maar meer en meer kopen.. toch werd er vanuit de banken geroepen van kom maar jongens! lenen?? geen probleem! kopen kopen kopen! want we zijn toch niet gek??!! juist wel dus...
de banken hadden die leningen nooit mogen verstrekken, maar aangezien het bankpersoneel bij iedere "verkochte"lening een bonus kreeg.... werd de onwetende burger er in geluisd...


Enomis123


Ik heb geleerd dat wanneer je geen geld hebt je gewoon niets kan kopen en dat je leningen terug moet betalen.

Ik laat me dan ook niet misleiden door lokkertjes of wat dan ook..en stel mezelf vragen als: Heb ik het echt nodig!?
En ga ik het gebruiken!?

Nah ja ik ben dan ook geen luxepaard, eerder een werkpaard :j

Terug naar het onderwerp paard...heb ik een paard nodig ja want het zorgt er voor dat ik een goede gezondheid behoud, mijn grenzen goed bewaak en niet naar een psycholoog o.i.d. hoef.

I.P.V massaal de zielige paarden uit Spanje hier naar toe te halen..doe wat aan de zielige paarden in ons eigen land...ga die redden..er zijn hier in Nederland al zoveel paarden die voor een prikkie te weggeef staan(bijna)

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 14:01

Narnia schreef:
I.P.V massaal de zielige paarden uit Spanje hier naar toe te halen..doe wat aan de zielige paarden in ons eigen land...ga die redden..er zijn hier in Nederland al zoveel paarden die voor een prikkie te weggeef staan(bijna)


Dat is met honden ´redden´ net zo.
Voor elk dier uit Spanje ´gered´ wordt een dier in NL afgemaakt. In NL gaan verreweg de meeste paarden naar de slacht ipv dat de een natuurlijke ouderdomsdood sterven.

Verder zijn er ook hier in andalusië legio slimmerikken die paarden´redden´om goedkoop materiaal om te exploiteren te hebben. Goede bedijfsmiddelen voor weinig en dan kijk mij eens goed bezig zijn...
Bij ons 3 km. de weg op zitten een engels paardvakantie-boerderij waar zogenaamd ´geredde´ paarden verhuurd worden aan om het even hoe (on)vaardige toerist.
En nog bijdrages vragen voor de verzorging van die opvangpaarden ook.

Kijk ook weer naar honden. Er zijn verschillende ´instanties´ die gewoon verdienen op de voel-goed verkoop van spaanse honden redden.

Nog een voorbeeld: We hebben vorige week nog een commerciële reactie hier op Bokt gezien op een onderwerp over de branden aan de Costa del Sol.

jus

Berichten: 1170
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Alfaz del Pi / Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 14:31

Citaat:
Verder zijn er ook hier in andalusië legio slimmerikken die paarden´redden´om goedkoop materiaal om te exploiteren te hebben. Goede bedijfsmiddelen voor weinig en dan kijk mij eens goed bezig zijn...
Bij ons 3 km. de weg op zitten een engels paardvakantie-boerderij waar zogenaamd ´geredde´ paarden verhuurd worden aan om het even hoe (on)vaardige toerist.
En nog bijdrages vragen voor de verzorging van die opvangpaarden ook


Hier dus net zo , ga dus niet meedoen met mensen die " zogenaamd " paarden redden en er handel mee maken en zeuren dat die Spanjaarden zo slecht zijn , al jaren doet men dit met honden en het probleem word steeds erger.

rocymax

Berichten: 6490
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 14:41

jus schreef:
Citaat:
Verder zijn er ook hier in andalusië legio slimmerikken die paarden´redden´om goedkoop materiaal om te exploiteren te hebben. Goede bedijfsmiddelen voor weinig en dan kijk mij eens goed bezig zijn...
Bij ons 3 km. de weg op zitten een engels paardvakantie-boerderij waar zogenaamd ´geredde´ paarden verhuurd worden aan om het even hoe (on)vaardige toerist.
En nog bijdrages vragen voor de verzorging van die opvangpaarden ook


Hier dus net zo , ga dus niet meedoen met mensen die " zogenaamd " paarden redden en er handel mee maken en zeuren dat die Spanjaarden zo slecht zijn , al jaren doet men dit met honden en het probleem word steeds erger.


Mee eens :j

Anoniem

Re: Paarden lijden door crisis in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 14:53

Was al bang om weer in de pan gehakt te worden :D

lagavita

Berichten: 181
Geregistreerd: 29-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 22:19

Huertecilla schreef:
Narnia schreef:
I.P.V massaal de zielige paarden uit Spanje hier naar toe te halen..doe wat aan de zielige paarden in ons eigen land...ga die redden..er zijn hier in Nederland al zoveel paarden die voor een prikkie te weggeef staan(bijna)


Dat is met honden ´redden´ net zo.
Voor elk dier uit Spanje ´gered´ wordt een dier in NL afgemaakt. In NL gaan verreweg de meeste paarden naar de slacht ipv dat de een natuurlijke ouderdomsdood sterven.

Verder zijn er ook hier in andalusië legio slimmerikken die paarden´redden´om goedkoop materiaal om te exploiteren te hebben. Goede bedijfsmiddelen voor weinig en dan kijk mij eens goed bezig zijn...
Bij ons 3 km. de weg op zitten een engels paardvakantie-boerderij waar zogenaamd ´geredde´ paarden verhuurd worden aan om het even hoe (on)vaardige toerist.
En nog bijdrages vragen voor de verzorging van die opvangpaarden ook.

Kijk ook weer naar honden. Er zijn verschillende ´instanties´ die gewoon verdienen op de voel-goed verkoop van spaanse honden redden.

Nog een voorbeeld: We hebben vorige week nog een commerciële reactie hier op Bokt gezien op een onderwerp over de branden aan de Costa del Sol.


Beetje kort door de bocht dat er mensen zijn die aan geredde dieren verdienen alsof men er steenrijk van zou worden. Niet bepaald mogelijk in deze crisis tijd. Ik ken verschillende mensen die zich bezig houden met honden redden in spanje (al dan niet in organisatie verband) en ik ken er geen een die dat uit zelfverrijkingsmotieven doet. Dat kan ook eigenlijk niet want het opvangen, naar nederland brengen, daar opvangen, de dierenartskosten etc kosten toch echt een hele hoop geld en vooral ook tijd. Daarmee zeg ik niet dat ik dit een goede ontwikkeling vind. Ik snap best dat al die zwerfhondjes zielig zijn maar in de nederlandse asiels zitten er minstens evenveel. Ik vind het dus niet probleem oplossend de honden uit spanje naar nederland te halen. Hetzelfde vind ik met paarden gelden.\

Maar als er iemand is die wel voor die paarden kan zorgen waarom zou diegene daar niet zijn brood mee mogen verdienen. Ik heb nog nooit van iemand gehoord die trektochten organiseerde die daar stinkend rijk van is geworden. Ook niet wanneer deze paarden goedkoop zijn gekocht of zelfs gratis zijn verkregen omdat ze losgelaten waren door de eigenaren. Een paard onderhouden kost geld dat weet iedereen en dat je het paard inzet voor commerciele doeleinden hoeft niets mis mee te zijn.

Ik ben het ermee eens dat sommige mensen door de commercie niet meer naar het dier kijken en onverantwoord bezig zijn maar om nou al de mensen die ondervoede paarden opvangen en ze commercieel inzetten over een kam te gaan scheren... Zelf ben ik dan ook zoiemand want ik overweeg ook een paar paarden op te vangen en heb een bed and breakfast in Portugal. Ja de paarden zullen dus als ze daar geschikt voor zijn wel degelijk ingezet worden maar ik red geen paarden om ze op een inhumane manier daarvoor in te zetten.

Als de stichtingen die de paarden nu opvangen en laten aansterken iets commercieler ingesteld zouden zijn zouden ze denk ik ook geen donaties nodig hebben. Er zitten ongetwijfeld goede paarden tussen met zelfs goede papieren waarvoor eenmaal bijgevoed ondanks de crisis een goede markt voor is. Met de opbrengst van dit soort paarden zouden er meer middelen zijn ook andere paarden ofwel een goed tehuis te bezorgen ofwel humaan te laten slachten.

lagavita

Berichten: 181
Geregistreerd: 29-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 22:31

jus schreef:
In Spanje mag niet aan huis geslacht worden en de slachthuizen tenminste die ik ken (Murcia) slachten hun dieren op een gewone manier met een schietpen , beetje jammer dat er vaak overdreven word.


Eindelijk eens woorden van iemand die het niet gelijk laten klinken als een derde wereld land. Mij is ook niet bekend dat slachtomstandigheden in spanje nou zo horror zijn. Dat soort horrorbeelden verspreidt iedere dierenwelzijnsorganisatie en zullen ongetwijfeld ook te vinden zijn betreffende veel nederlands vee dat wordt geëxporteerd en vervolgens op jouw bord weer terug geïmporteerd wordt. Want zo werkt het, de slachthuizen zijn hier te duur.
Laten we allemaal niet het heilige boontje uit gaan hangen wat dit betreft aub. Ik heb lang aan de agrarische hogeschool in nederland gestudeerd, heel wat slachthuizen gezien en ik kan je vertellen dat het heel erg van het slachthuis en nog meer van de transporteur afhangt hoe humaan en stressvrij het is je dieren naar het slachthuis te brengen.

Denk dat in spanje eerder het probleem is dat de paarden inderdaad gechipt moeten zijn etc en dat dat de eigenaar alleen maar meer geld kost dat er niet is. Slacht is dan geen optie en als niemand het paard ook maar gratis op wil halen (tegen die tijd al vermagerd) dan laten mensen uit noodzaak hun dieren los in de hoop dat het een beter leven vindt.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 23:50

lagavita schreef:
Beetje kort door de bocht dat er mensen zijn die aan geredde dieren verdienen alsof men er steenrijk van zou worden.


Beetje veel fantasie om dat te maken van wat er geschreven wordt omdat jij je aangesproken voélt.
Als jouw die schoen niet past hoef je er niet mee te schoppen.

Die stichtingen zijn veelal gewoon goed bedoelende amateurs die het niet verdienen om gebrek aan commercie verweten te worden.
Er zijn ook stichtingen die het wel volgens de regelen der kunst aanpakken. Bijvoorbeeld het ezelcentrum in Fuente de Piedra.
Het grote verschil is dat er de Europese ezelwereld geen businesswereld is en de paardenwereld wel. Bepaald geen compliment voor de paardenwereld.

44Myrthe44
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 23:51

kohtje schreef:
Waarom dumpen mensen en brengen ze niet zelf naar de slager. Slachten is toch niet zo erg?


Als je paard geen paspoort heeft/ niet goed geënt is, mag hij niet geslacht worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 23:53

44Myrthe44 schreef:
kohtje schreef:
Waarom dumpen mensen en brengen ze niet zelf naar de slager. Slachten is toch niet zo erg?


Als je paard geen paspoort heeft/ niet goed geënt is, mag hij niet geslacht worden.


Als hier in Nederland de papieren of wat dan ook niet in orde zijn mag er wel gelsacht worden maar dan gaat het naar Rendac :o

Kan het paard of de koe er nog zo goed uitzien..het vlees gaat naar Rendac...

purkie

Berichten: 1720
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 13:24

'kinderen' van de rekening,
eerst de paarden en wat komt dan?

ik hou mijn hart vast want het moet uit de lengte of de breedte komen, die krimp zet door.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 15:27

purkie schreef:
'kinderen' van de rekening,
eerst de paarden en wat komt dan?


Honden waren ´eerst´ en het paardenprobleem speelt ook al geruime tijd.
Zomer 2010 vroegen legio van onze spaanse kennissen hoe/wat met een paarden die ergens stonden/liepen bij hun huis of bedrijf. Dat ze water in grote bakken neerzetten maar verder??? Of ik wat kon doen of wist wat zij konden doen.
Het is simpel dat de paarden nu Bokt nieuws bereiken en het dan pas in de aandacht hier bestaat.

Wat er dán komt ís er ook al en gaat van de winter problematisch worden. Dakloze gezinnen.
Er is enórme leegstand want itt in Nederland een FORS huizenóverschot maar de mensen hebben geen geld. Er is een noodgedwongen bezettingsbeweging van leegstaande woningen. Complete flatblokken waar niemand legaal woont. Áls er al nutsvoorzieningen zijn, zijn die illegaal aangesloten.

Ondertussen groeit het luxe topsegment van de markt in alle sectoren met 25% per jaar....

Marjo

Berichten: 37315
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Paarden lijden door crisis in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 15:34


petra1970181
Berichten: 298
Geregistreerd: 08-07-12

Re: Paarden lijden door crisis in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 16:45

I.P.V massaal de zielige paarden uit Spanje hier naar toe te halen..doe wat aan de zielige paarden in ons eigen land...ga die redden..er zijn hier in Nederland al zoveel paarden die voor een prikkie te weggeef staan(bijna) idd ben ik het dus volkomen mee eens en dat geld ook voor de honden en nee ik heb niks tegen mensen die honden paarden uit het buiten land haalen maar kijk eens om je heen
waarom staan er in nl zoveel paarden er broerd bij?waarom zijn er in nederland dierenopvangs?ook paarden opvang centrums ect ect heel lullig dat ze in spanje zielige paarden hebben ect maar die lopen er zat in nederland ook. wat mij wel opvalt is dat ik niemand meer aan de deur krijg voor de dierenbescherming???die normaal toch geld aan de deur kwamen ophalen
ik haal geen jonge pup of wat dan ook ik neem de *afgedankte honden* die niemand meer wil en nee er is niks mis met de honden snappen waarom iemand zo zn dier behandeld of het nou n paard is n hond of konijn zit voor mijn geen verschil tussen
en zelfs mn paard heb ik geadopteerd,dierenleed vind overal in de wereld plaats jammer genoeg

Ragdollcat
Berichten: 14684
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 20:09

Teigetje008 schreef:
Huertecilla schreef:
Indien nodig dood ik mijn eigen paarden met dat ´pistool´ als dat leed voorkomt.
Daarbij overtreed ik dan de wet in het welzijnsbelang van mijn dieren.



dat is best krom dan ja, dat je je eigen dieren niet mag slachten om te consumeren! Dat zou heel veel leed (bij mens en dier) weghalen denk ik. En je zou weer een tijd de vriezer vol hebben, hoe cru ook wellicht.

Ik denk maar zo: als het oorlog is, eet je ook je eigen konijn op...(zou ik iig niet over twijfelen, sorry)

De Spanjaarden hebben het zwaar, heel zwaar. Ik denk veel en veel zwaarder dan wij hier in het nieuws meekrijgen.

Ik heb liever de dieren dan direct geslacht dan dat ze een lange lijdensweg hebben.



Ja ben ik ook mee eens en dan komen ze ook van dat overschot af en het voorkomt verdere leed en de gezinnen hebben tenminste weer eten.

Bokje12
Berichten: 23
Geregistreerd: 10-04-12

Re: Paarden lijden door crisis in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 23:24

De paarden zijn flink de dupe van de crisis. Maar beter naar de slacht, dan verwaarloosd!