Negatieve bekrachtiging geeft snelste resultaat

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Negatieve bekrachtiging geeft snelste resultaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 19:12

* http://www.thehorse.com


Afbeelding

Foto door Foto door _l_amanda_l_
Je rijdt lekker in het bos en ineens schrikt je paard van een eng uitziende boomstronk naast het pad.
Je hebt drie mogelijkheden:
1. Je motiveert je paard met behulp van je benen, stem, teugels enz. in de richting van de boomstronk om het te laten zien dat het helemaal niet zo eng is.
2. Je bent geduldig en geeft je paard te tijd om er zelf achter te komen dat die boomstronk helemaal niet zo eng is.
3. Je draait om en gaat naar huis of neemt het ander pas om weg te komen van die enge boomstronk.
Wat zou jij kiezen en wat is het beste voor je paard?

Deense paardenwetenschappers hebben deze vraag onlangs onderzocht en kwamen tot de conclusie dat keuzemogelijkheid 1 de beste is voor zowel jezelf als voor je paard ook al geeft het misschien wat meer stress dan keuze 2.

Winter Christensen, een wetenschapper uit Denemarken vertelt: "Paardrijden is een gevaarlijke sport, paarden vertrouwd maken met "enge" voorwerpen verminderd het risico op ongevallen. Als je het paard de kans geeft om een "eng" voorwerp te vermijden of er voor weg te lopen dan versterk je zijn vermijdingsgedrag en wordt de kans groot dat het paard dit gedrag gaat herhalen. Maar er zijn ook studies waarbij werd aangetoond dat het voorkomen van aangeboren gedrag (de vluchtreactie) kan leiden tot meer stress bij het paard dus we willen uitvinden wat het beste is voor paarden."

Christensen en zijn collega's bestudeerde 22 Deense Warmbloeden in de leeftijd van twee en drie jaar oud. Hij verdeelde ze in twee groepen en deze groepen moesten leren wennen aan een opengeklapte paraplu op de grond. In de ene groep motiveerde de begeleiders hun paarden om de paraplu te benaderen met negatieve bekrachtiging, in dit geval
trekken aan het halstertouw. Paarden in de tweede groep werden vrijgelaten en mochten de tijd nemen om aan de paraplu te wennen.

Op de tweede dag werd elk paard individueel vrijgelaten in de ruimte en stonden er emmers met voer naast de paraplu's. Op beide dagen evalueerden de onderzoekers de hartslag en het gedrag van de paarden. De groep die werd gemotiveerd met negatieve bekrachtiging vertoonde meer tekenen van stress op de eerste dag maar gingen op de tweede dag veel sneller naar de emmer met voer dan de paarden uit de andere groep.

De aanpak met negatieve bekrachtiging bij het laten wennen aan nieuwe "enge" voorwerpen geeft het paard meer stress vertelt Chrisensen maar het paard went wel sneller aan de nieuwe voorwerpen. Ze benadrukt ook dat de resultaten specifiek voor haar studie zijn en dus niet in alle situaties van toepassing zijn. "In het algemeen is er een gebrek aan kennis van de verschillende gewenning technieken, hoe effectief ze zijn, en hoe ze invloed hebben op paarden." Meerdere studies zullen dan ook volgen.

_Nelleke_

Berichten: 8069
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Negatieve bekrachtiging geeft snelste resultaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:16

Ehm, mijn methode lijkt het meest op 1, met een heel belangrijke (cruciale) toevoeging, zodra ie erlangs is, omdraaien en laten kijken. (Turn face and wait.)

stoplicht

Berichten: 229
Geregistreerd: 25-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:26

Zeker interessant, maar ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar de resultaten met positieve bekrachtiging. Nu is er negatieve bekrachtiging door het 'trekken aan het halstertouw', maar ik vermoed dat je wellicht andere resultaten zult krijgen met positieve bekrachtiging (dus belonen met bijvoorbeeld voer). De enige conclusie hier is nu dat negatieve bekrachtiging minder stress oplevert dan (de kans geven voor) vermijdingsgedrag, maar als je wilt uitvinden 'wat het beste is voor paarden', vind ik het ergens vreemd dat ze de positieve bekrachtiging buiten beeld hebben gehouden. Maar daar is wellicht nader onderzoek voor nodig :)

BigOne
Berichten: 38522
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Negatieve bekrachtiging geeft snelste resultaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:30

Tja, niet elk paard is hetzelfde, je moet ze dan niet alleen op ras en leeftijd uitzoeken maar ook op karakter, dan heeft een onderzoek meerwaarde.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:30

Ik denk dat het sterk afhangt van het karakter van het paard, welke methode het beste werkt!

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:32

bigone schreef:
Tja, niet elk paard is hetzelfde, je moet ze dan niet alleen op ras en leeftijd uitzoeken maar ook op karakter, dan heeft een onderzoek meerwaarde.

Onderzoek moet ergens beginnen. Ik denk zelf dat 't bv ook verschilt of het paard jou kent/vertrouwt of dat jij een totale vreemde bent voor het paard. Maar je kunt niet in 1 keer het perfecte onderzoek opzetten. Zo werkt 't helaas niet :P Ik ben al lang blij dat er mensen zijn die zich hier in verdiepen!

stoplicht

Berichten: 229
Geregistreerd: 25-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:38

Dat is allemaal eigenlijk niet van belang, mits dit om een experiment gaat. In geval van een experiment worden er 'random' paarden uit de populatie genomen, en heeft elk paard dan evenveel kans om in een bepaalde conditie te komen. Dus dan doet het er niet toe wat het karakter van een bepaald paard is, want het gaat uiteindelijk om het gemiddelde.

En kijk, dat deze resultaten niet gegeneraliseerd kunnen worden naar alle paarden is wel duidelijk omdat het hier slechts om '22 Deense warmbloeden in de leeftijd van 2 tot 3 jaar' gaat, maar daar is dan nog meer onderzoek voor nodig. Maar selecteren op karakter heeft op zich geen meerwaarde, mits het aantal subjecten in het onderzoek maar groot genoeg is en er sprake is van 'random' toewijzing aan de condities.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:40

Is toch mooi dat er een onderzoek aan te pas moet komen voor iets waar anderen allang bij zijn uitgekomen....:))

http://www.youtube.com/watch?v=RfAvpa1g68s

Geef mij maar een tussenvorm tussen 1 en 2. Maak het ongewenste moeilijk en het gewenste makkelijk. En daar hoeft geen zweep bij aan te pas te komen.

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Re: Negatieve bekrachtiging geeft snelste resultaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:54

Huppa! Lopen en niet zeuren. Als ik zeg, dat het niet eng is, dan is het niet eng!

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:58

Tendance schreef:
Huppa! Lopen en niet zeuren. Als ik zeg, dat het niet eng is, dan is het niet eng!

En jouw paard gelooft jou dan altijd meteen?! :D Ha ha! ;)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:00

Tendance schreef:
Huppa! Lopen en niet zeuren. Als ik zeg, dat het niet eng is, dan is het niet eng!


Mee eens. Met een kleine toevoeging. Zorg dat de basis goed zit, dus doe aan grondwerk. En verwacht niet meteen teveel van het dier. Dwz dat je er misschien op die buitenrit de tijd voor moet nemen om het probleem aan te pakken. Al moet je 100x langs die boomstronk en weer terug tot het dier geen krimp meer geeft, moet je die tijd nemen. En hopen op mederuiters die begrip hebben, en op je wachten, en je niet alleen achterlaten zodat het paard alleen maar terug wil naar de groep, en zij hoofd allang niet meer bij die boomstronk heeft....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:31

_Nelleke_ schreef:
Ehm, mijn methode lijkt het meest op 1, met een heel belangrijke (cruciale) toevoeging, zodra ie erlangs is, omdraaien en laten kijken. (Turn face and wait.)

Ik doe een combinatie, negatieve bekrachtiging, en daarna positieve bekrachtiging. Werkt best.

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:51

simodi schreef:
Tendance schreef:
Huppa! Lopen en niet zeuren. Als ik zeg, dat het niet eng is, dan is het niet eng!

En jouw paard gelooft jou dan altijd meteen?! :D Ha ha! ;)


Haha ze zijn zo opgevoed, dat ze weten dat ze niet met mams in discussie moeten gaan, dus jep! Sjouwen maar!

Ayasha
Blogger

Berichten: 58048
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Negatieve bekrachtiging geeft snelste resultaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:01

Het onderzoek mankeert nog dat de paarden die bekrachtigd werden ook een zeker "leiders" figuur hadden.

grace1989
Berichten: 831
Geregistreerd: 10-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 07:10

Mijn paard moet ik even 5 seconden de tijd geven om te kijken.
Dan krijg ik de minste spanning en gaat ze er de volgende keer ook goed langs.
Het is een paard met niet zoveel zelfvertrouwen en wat snel spanning opbouwt.
Als ik haar gelijk een tik geef wordt ze erg gespannen.
Maar ze maakt er ook geen misbruik van, dus is het voor mij een goed manier.

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Re: Negatieve bekrachtiging geeft snelste resultaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 08:02

Follow the leader!

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 08:03

grace1989 schreef:
Mijn paard moet ik even 5 seconden de tijd geven om te kijken.
Dan krijg ik de minste spanning en gaat ze er de volgende keer ook goed langs.
Het is een paard met niet zoveel zelfvertrouwen en wat snel spanning opbouwt.
Als ik haar gelijk een tik geef wordt ze erg gespannen.
Maar ze maakt er ook geen misbruik van, dus is het voor mij een goed manier.


Doorpakken wil niet direct zeggen, dat je ze een tik moet geven.....
Ik heb zelfs nooit een zweep bij me als ik op het paard zit.

vanLotje
Berichten: 2012
Geregistreerd: 08-03-10
Woonplaats: De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 08:08

Yamcha schreef:
Ik doe een combinatie, negatieve bekrachtiging, en daarna positieve bekrachtiging. Werkt best.


same here

en voor wat betreft 'snelste resultaat', ik heb geen haast :D

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Negatieve bekrachtiging geeft snelste resultaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 08:49

Nou he he....
Een van mijn paarden heeft ook geleerd "eerst te kijken" nou verschrikkelijk heb ik nu (5j later) nog last van!
Ben idd van de eerste methode

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 09:19

Kwestie van (zowel aan de hand als onder het zadel) razend snel aan de hulpen hebben staan zodat ze voorwaarts denken en weer vertrouwen/ontspanning bieden :)

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 09:22

De hamvraag is of de ruiter primair dierenliefhebber of dierengebruiker is.

Hannepan

Berichten: 798
Geregistreerd: 01-08-12
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Negatieve bekrachtiging geeft snelste resultaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 09:23

het geeft misschien wel het snelste resultaat maar geeft het ook altijd het beste resultaat?

Bo_Cassey

Berichten: 1011
Geregistreerd: 19-03-10
Woonplaats: edam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 09:31

Wanneer stress vermeden kan worden, doe ik er liever wat langer over. Sneller is niet altijd beter.
Ik ben vaak genoeg afgestapt zodat Cas achter me aan kon lopen langs het enge ding. Dat was 1.een snelle methode aangezien ze me altijd volgde (eventueel met wat druk), 2.een niet-stressvolle methode en 3.het werkte en vaak ging ze er de tweede keer al gewoon zelf langs.

Bij deze volgt-u-mij-maar methode maakte ik dus eigenlijk gebruik van een manier die tussen 1 en 2 inzit. Als ze wat inhield, gebruikte ik neg. bekr. om haar vooruit te bewegen en ik bleef eigenlijk regelmatig staan om haar te laten kijken. Onder het kijken aaide ik haar hals vaak en beloonde met stem. Dan liep ik weer door en volgde ze meer ontspannen.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Re: Negatieve bekrachtiging geeft snelste resultaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 09:41

Iets waar weinig mensen bij stilstaan; Belonen tijdens het kijken is belonen voor spanning/twijfel/kijken. De beloning komt pas goed aan als je het exact op het moment van ontspanning doet.

Bo_Cassey

Berichten: 1011
Geregistreerd: 19-03-10
Woonplaats: edam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 09:44

Solvej schreef:
Iets waar weinig mensen bij stilstaan; Belonen tijdens het kijken is belonen voor spanning/twijfel/kijken. De beloning komt pas goed aan als je het exact op het moment van ontspanning doet.


Blijkbaar beloonde ik dan exact op het goede moment. Ik boekte immers snel resultaat en mijn paard raakte zeker niet meer gespannen/banger van het aaien.