Negatieve bekrachtiging geeft snelste resultaat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 01:27

Anandi_ schreef:
Zeker interessant, maar ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar de resultaten met positieve bekrachtiging. Nu is er negatieve bekrachtiging door het 'trekken aan het halstertouw', maar ik vermoed dat je wellicht andere resultaten zult krijgen met positieve bekrachtiging (dus belonen met bijvoorbeeld voer). De enige conclusie hier is nu dat negatieve bekrachtiging minder stress oplevert dan (de kans geven voor) vermijdingsgedrag, maar als je wilt uitvinden 'wat het beste is voor paarden', vind ik het ergens vreemd dat ze de positieve bekrachtiging buiten beeld hebben gehouden. Maar daar is wellicht nader onderzoek voor nodig :)

Op de tweede dag werken ze met positieve bekrachtiging, er staat immers een emmer voer naast de paraplu. Daardoor zie je dus dat dat geen betere resultaten geeft.

Maar dit geeft wel mooi aan dat het 'boerenverstand' zoals sommigen dat noemen dus echt zo slecht niet is.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 09:28

Er wordt nergens gezegd dat het paard naar het object toe trekken, beter is. Er staat alleen dat het sneller is en dat er meer stress bij komt kijken.

De emmer voer mag dan een positieve bekrachtiger zijn, maar als het paard niet naar de paraplu toedurft op de eerste dag, zal het ook de emmer voer niet vinden. Dan is er dus weinig bekrachtigend aan.
Meer vergelijkbaar zou zijn een paard dmv clickertraining naar de paraplu leiden en dan kijken naar het stressniveau en de reactie de volgende dag.

Gini
Berichten: 17962
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 09:34

Hermelientje schreef:
Tendance schreef:
Maar als de druk wegvalt op het moment dat het paard er naartoe stapt, geef je dan daar niet juist mee aan, dat je zelf toch ook wel twijfelt? Mijn dwingende been gaat er niet vanaf, voordat hij er langs is. Moet ie maar lopen!!!
En dan heb ik het over dwingend. Niet schoppend of slaand.

Ik mag toch hopen dat jij je beendruk weghaalt op het moment dat je paard voorwaarts gaat. Of drijf je normaal ook elke pas?



Bij een twijfelend en angstig paard blijft mijn been er ook aan tot als ik voel dat de voorwaartse beweging vlot is. Alle druk meteen laten wegvallen bij het eerste kleine weifelende pasje schuin voorwaarts is misschien wel het slechtste wat je kan doen. De steun valt weg. Pas als ik voel dat die pas een zelfzekere pas is en dat de angst bij het paard wegvloeit, laat ik de steun los.
Ik zie het drijvende been dan ook niet als straf of puur dwangmiddel, maar meer als "komaan, je kan het, niet bang zijn, je zal er toch langs moeten".
Ik weet niet bij welk P'tje of R'tje dat hoort, die termen ben ik niet machtig.

Bloodymary
Berichten: 4558
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:24

Tendance schreef:
Bij een twijfelend en angstig paard blijft mijn been er ook aan tot als ik voel dat de voorwaartse beweging vlot is. Alle druk meteen laten wegvallen bij het eerste kleine weifelende pasje schuin voorwaarts is misschien wel het slechtste wat je kan doen. De steun valt weg. Pas als ik voel dat die pas een zelfzekere pas is en dat de angst bij het paard wegvloeit, laat ik de steun los.
Ik zie het drijvende been dan ook niet als straf of puur dwangmiddel, maar meer als "komaan, je kan het, niet bang zijn, je zal er toch langs moeten".
Ik weet niet bij welk P'tje of R'tje dat hoort, die termen ben ik niet machtig.


Precies. Dat drijvende been ervaart het paard niet als straf of dwang, maar als ondersteuning. Het geeft hem vertrouwen.

Bizar trouwens hoe hier gedaan wordt alsof het geven van beenhulpen iets gemeens is wat verboden zou moeten worden. In mijn optiek zijn beenhulpen de basis van het hele paardrijden.

Ook wordt er wel erg overdreven gedaan over een tikje geven. Paarden zijn geen eitjes. Heb je ze wel eens in de wei tegen elkaar bezig gezien?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58022
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:22

sallandval schreef:
Ayasha schreef:
Probeer het nog eens Sallandval. :)
De negatieve bekrachtiging is nl dat de druk weg valt als het paard een stap naar het enge toe zet.


maar dat staat er niet ;) en doen de meeste mensen ook niet... meestal valt de druk pas weg als de combi langs het obstakel is. Ik ben het wel met je eens dat het wegvallen van positieve straf in feite een negatieve bekrachtiger is.

Als je 'teugelhulp, beenhulp en stemhulp' zou vervangen met 'stroomschokken' zou niemand meer roepen dat het om negatieve bekrachtiging gaat.

Dus ik denk echt dat ze (onbedoeld?) hebben gemeten wat de leiderschapsrol in deze situatie teweeg brengt. Positief bekrachtigen is namelijk iets anders dan 'niets doen' of 'weg laten lopen'.

Omdat ze verblind zijn door de schokken. Maar ook dat is negatieve bekrachtiging. Je kan elke manier om dingen aan te leren verkeerd gebruiken, zelfs belonen. Dat veranderd echter níets aan de theorie. :)
Maar ook met stroomschokken die wegvallen gaat het om negatieve bekrachtiging.

Positief bekrachtigen is inderdaad niet "niets" doen. Het laten wegvallen is nl negatief bekrachtigen. ¨Positief bekrachtigen is hem iets geven dat ie leuk vind.

Tendance: Ook negatieve bekrachtiging vereist timing, zoals elke vorm van bekrachtiging. ;) Een slecht getimede bekrachtiging, eender welke, is nooit goed. :) En die timing hangt een beetje af van paard tot paard. Met mijn merrie moest ik de druk houden tot ze er langs ging zoals jij zegt, met mijn ruin is het stap voor stap. -moet ook zeggen dat die ruin niet vaak moeilijk doet, als ie hapert is ook écht bang, dan is het niet om te zeuren-

Aansporen is positieve "straf" sallandval. :)
Ja het klinkt een stuk grover dan het is maar goed. Je voegt iets "onaangenaams" toe. :)

Een deel hier is te snel op de tenen getrapt en blijft daarin hangen. Neen, druk van het been is niks verschrikkelijks maar een paard zal het wel proberen te "ontwijken". Wanneer ie voorwaarts gaat en de druk weg valt, zal ie dat als beloning ervaren. Want hoewel het geen pijn doet en niet gemeen is vindt ie het tóch wel leuker als het er niet is. :) En meer is het niet.

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 13:10

Bloodymary schreef:
Tendance schreef:
Maar als de druk wegvalt op het moment dat het paard er naartoe stapt, geef je dan daar niet juist mee aan, dat je zelf toch ook wel twijfelt? Mijn dwingende been gaat er niet vanaf, voordat hij er langs is. Moet ie maar lopen!!!
En dan heb ik het over dwingend. Niet schoppend of slaand.

Jij bent een van de weinigen die hier realistische taal spreekt met kennis van zaken. En dan bedoel ik uit ervaring, niet uit een boekje.

Het allermoeilijkste van een paard iets leren is het moment kiezen dat je je beloning toepast. Doe je dat te vroeg, dan geef je aan dat voor jou een matige reactie voldoende is, ben je te laat, dan is het verband met de juiste mate van reageren al weg.
Een jong paard zul je sneller belonen voor het feit dàt hij reageert, bij een ervaren paard ga je steeds meer verfijning in de mate van reageren verwachten.
Maar als je deze technieken met veel denkwerk en zonder automatisme moet gaan toepassen denk ik niet dat je snel het juiste moment te pakken hebt, dat is iets wat een ruiter op gevoel bepaalt.

Hermelientje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 13:24

Bo_Cassey schreef:
Je zou kunnen zeggen dat het toevoegen van druk (kuit of touw) ook positief is, je voegt immers iets toe. Je paard net zolang tikken geven tot ie gaat, en daarmee stoppen als hij voorwaarts gaat, kan je ook beredeneren als negatieve bekrachtiging.

In de praktijk ziet iedereen een mep wel als straf, maar als je zo gaat redeneren zie je wel waar de verwarring ontstaat.

Als ik uitleg hoe ik paard netjes naast me laat lopen, dan laat ik het zien terwijl ik uitleg wat ik doe. Ik kan dan wel zeggen: kijk, hij loopt door en ik geef nu negatieve bekrachtiging met het touw. Maar kom op zeg, dat klinkt toch niet? Hi hi.
Ik leg het anders uit en mensen snappen prima wat ik bedoel.

Ik vind deze discussie interessant, maar ik gebruik de termen simpelweg niet.

Je zou inderdaad kunnen zeggen dat het toevoegen van druk P+ is (dus positieve straf). En soms is dat ook zo. Maar net als al gezegd is over beloning het is pas straf (in de leerpsychologie) als het zo wordt opgevat. Het gaat dus eigenlijk om het leereffect wat het heeft. Bijvoorbeeld je paard weet (heeft geleerd dat) beendruk voorwaarts betekent. Hij negeert het en je geeft een tik, dat is straf (of P+), als het opgevat wordt als een correctie en dus het gedrag (negeren van been) vermindert. Het tikjes geven met de zweep totdat hij gaat en dan de tikjes wegnemen is inderdaad juist een voorbeeld van negatieve bekrachtiging. Het kan helemaal geen kwaad als ruiters het verschil kennen. Of ze de bijbehorende woorden kennen maakt inderdaad niks uit, zoals veel mensen hier al zeggen. Maar ik snap ook niet wat voor weerzin er is tegen wat leertheorie. Anky doet haar leerlingen ook altijd een boek cadeau over dit onderwerp zodat ze zelf minder hoeft uit te leggen heb ik eens gelezen. En jaarlijks komen er heel wat topruiters bij elkaar om de nieuwste inzichten en trainingen uit te wisselen en daar komen ook de wetenschappers aan het woord.

@Electra
Er zijn mensen die al 40 jaar met paarden bezig zijn en die al 40 jaar dezelfde elementaire africhtingsfouten maken. Ik ken zelfs mensen die iedere keer weer een heel lastig en vervelend paard opleiden jaar in jaar uit. Niet dat ik jou daarvan beschuldig natuurlijk, maar als er 1 ding is wat ik geleerd heb is dat hoe lang iemand er mee bezig is niets zegt over hoe goed iemand er mee bezig is. En als ik in het begin wat minder had geluisterd naar zogenaamde oude rotten in het vak (van het type die denken dat elk probleem met meppen is op te lossen) dan had ik mezelf heel wat paardenellende kunnen besparen.

@tendance
Helemaal eens met wat je hierboven zegt. Je laat de druk wegvallen als jij de gewenste reactie krijgt (gewenste reactie bij jou is vlot voorwaarts). Perfect voorbeeld van gebruik van R-. Hoe lang je het been aanhoudt hangt dus van de reactie van het paard af en heeft niet per se met het enge ding te maken. Maar wat je eerder zei is "als hij er langs is" vandaar dat ik me afvroeg of dat wel echt klopt met wat je doet.
In het voorbeeld van het onderzoek neem ik aan dat ook de druk wegviel als het paard een pasje naar voren zette. Anders zou het geen negatieve bekrachtiging zijn.

Bloodymary schreef:
Bizar trouwens hoe hier gedaan wordt alsof het geven van beenhulpen iets gemeens is wat verboden zou moeten worden. In mijn optiek zijn beenhulpen de basis van het hele paardrijden.

Maar wie doet dat dan? Ik heb hier niemand om een verbod op beenhulpen horen vragen of heb ik iets gemist. Ayasha legt het hierboven perfect uit in de laatste alinea.

sanne83 schreef:
Er wordt nergens gezegd dat het paard naar het object toe trekken, beter is. Er staat alleen dat het sneller is en dat er meer stress bij komt kijken.

De emmer voer mag dan een positieve bekrachtiger zijn, maar als het paard niet naar de paraplu toedurft op de eerste dag, zal het ook de emmer voer niet vinden. Dan is er dus weinig bekrachtigend aan.
Meer vergelijkbaar zou zijn een paard dmv clickertraining naar de paraplu leiden en dan kijken naar het stressniveau en de reactie de volgende dag.

En hoe leid jij dan een paard naar de paraplu met een clicker, hoe richt je zo'n experiment in?. Je kunt pas R+ (positieve bekrachtiging) gebruiken op het moment dat het paard een stap naar het enge object toezet. Dan kun je bij sommige paarden lang wachten totdat hij die eerste stap uit zichzelf zet. Let op ik zeg niet dat het niet kan ik zou alleen graag willen weten hoe je dat dan voor elkaar krijgt dat het paard helemaal uit zichzelf naar het enge ding toegaat zodat je kunt clicken. En als hij er uit zichzelf naar toe gaat dan is er eigenlijk al geen eng ding meer in zijn ogen. ;) Volgens mij is er ook met de clicker wel wat shaping aan voorafgegaan waarbij toch weer R- gebruikt wordt.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58022
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Negatieve bekrachtiging geeft snelste resultaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 13:28

Ik denk dat dat ook weer van het paard af hangt. Er zijn paarden die zo nieuwsgierig zijn dat de nieuwsgierigheid het relatief snel "wint". Heel snel even kijken om even snel weer weg te spurten. Maar als je hem op het moment dat ie gaat kijken, dus vóór hij weg spurt, een "click" geeft heb je hem beloont op het punt dat ie bij het enge ding stond. :)

Hermelientje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Negatieve bekrachtiging geeft snelste resultaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 13:44

Ja dat klopt. Dan zou het werken. Ik heb er eentje die eens twee weken van afstand naar een nieuwe glimmende voerbak met brok erin heeft staan staren. Bij zoiets kan je lang wachten met je clickertje.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 13:46

sanne83 schreef:
Er wordt nergens gezegd dat het paard naar het object toe trekken, beter is. Er staat alleen dat het sneller is en dat er meer stress bij komt kijken.

De emmer voer mag dan een positieve bekrachtiger zijn, maar als het paard niet naar de paraplu toedurft op de eerste dag, zal het ook de emmer voer niet vinden. Dan is er dus weinig bekrachtigend aan.
Meer vergelijkbaar zou zijn een paard dmv clickertraining naar de paraplu leiden en dan kijken naar het stressniveau en de reactie de volgende dag.

Het geeft op de lange termijn ook een beter resultaat, de paarden die de eerste dag met negatieve bekrachtiging erheen werden gebracht gingen de tweede dag veel sneller naar de emmer voer.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58022
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 13:51

Hermelientje schreef:
Ja dat klopt. Dan zou het werken. Ik heb er eentje die eens twee weken van afstand naar een nieuwe glimmende voerbak met brok erin heeft staan staren. Bij zoiets kan je lang wachten met je clickertje.

_O- 'kzie je al staan _O-

Ik denk dat het beste nog is om het allemaal te combineren. In feite gaat negatieve en positieve bekrachtiging ook vaak hand in hand bij de meeste ruiters. Want wie zegt, nadat het paard vooruit gaat door je been, niet "Braaf!" of beloont hem op een andere manier?

Electra63

Berichten: 17892
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Negatieve bekrachtiging geeft snelste resultaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:43

Hermelien,
Ik heb geen vervelende paarden ooit gehad, alleen mijn 1e pony was een pismerrie, maar ook die was na een jaar ofzo goed verkeersmak en goed opgevoed. En het gaat niet om meppen, ook al hebben ze weleens een (corrigerende) tik gehad, het gaat mij op het hele verhaal eromheen. P en R ?? WTF? Ik vind het theoretisch geneuzel, vaak is daar in de praktijk, langs de weg helemaal geen tijd voor, dan handel je gewoon. En het éne paard is sneller te overtuigen dan het andere paard, afhankelijk ook van de ervaring die het paard heeft (gehad). Mijn ervaring is ook, dat een paard sneller te overtuigen is, als er een soortgenoot bij is, die wel langs die boomstam gaat zonder te kijken, of langs die paraplu. Een ruiter erop die zelfverzekerd is en niet miept helpt daarbij sowieso.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:18

Hermelientje schreef:
Citaat:

De emmer voer mag dan een positieve bekrachtiger zijn, maar als het paard niet naar de paraplu toedurft op de eerste dag, zal het ook de emmer voer niet vinden. Dan is er dus weinig bekrachtigend aan.
Meer vergelijkbaar zou zijn een paard dmv clickertraining naar de paraplu leiden en dan kijken naar het stressniveau en de reactie de volgende dag.

En hoe leid jij dan een paard naar de paraplu met een clicker, hoe richt je zo'n experiment in?. Je kunt pas R+ (positieve bekrachtiging) gebruiken op het moment dat het paard een stap naar het enge object toezet. Dan kun je bij sommige paarden lang wachten totdat hij die eerste stap uit zichzelf zet. Let op ik zeg niet dat het niet kan ik zou alleen graag willen weten hoe je dat dan voor elkaar krijgt dat het paard helemaal uit zichzelf naar het enge ding toegaat zodat je kunt clicken. En als hij er uit zichzelf naar toe gaat dan is er eigenlijk al geen eng ding meer in zijn ogen. ;) Volgens mij is er ook met de clicker wel wat shaping aan voorafgegaan waarbij toch weer R- gebruikt wordt.


Het paard moet dan al geleerd hebben te werken met de clicker. Dat zou je inderdaad met behulp van R- kunnen aanleren of dmv freeshapen.
Aan de andere kant denk ik dat een paard ook het principe van R- moet snappen, voordat je met dit soort dingen begint. Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat de paarden die aan dit onderzoek meededen, niet begrepen wat druk op het halster was.

Naar mijn idee hangt dit sowieso erg samen met de ervaringen van het dier. Hoe is de ervaring van het dier met enge voorwerpen? Wordt het voorwerp überhaupt als iets engs beschouwd? hoe is de ervaring met negatieve bekrachtiging? Hoe goed luistert het dier zonder eng object naar druk?
Zelfde geld voor werken met de clicker. Je paard moet dit principe echt goed begrijpen voordat je dat gaat overschaduwen met iets engs.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:21

Ayasha schreef:
Ik denk dat het beste nog is om het allemaal te combineren. In feite gaat negatieve en positieve bekrachtiging ook vaak hand in hand bij de meeste ruiters. Want wie zegt, nadat het paard vooruit gaat door je been, niet "Braaf!" of beloont hem op een andere manier?


Dan moet je paard natuurlijk die braaf of aai wel als een beloning zien ;)
Ik denk dat heel veel paarden "braaf" niet als een beloning zien of in ieder geval niet als een sterke beloning.
Je kan natuurlijk je "braaf" ook gewoon laden met een brokje net als een click :)

Dos_Caballos
Berichten: 234
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:52

Ayasha schreef:
Een corrigerende tik is geen negatieve bekrachtiging, maar een positieve straf.





Ayasha en Xanne hebben gelijk. Huertecilla: je maakt de fout dat de woorden negatief en positief in dit geval niets te maken hebben met goed of slecht, maar met toevoegen (positief) en wegnemen (negatief). Dit leer je bij psychologie.

Bloodymary
Berichten: 4558
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Negatieve bekrachtiging geeft snelste resultaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:43

Inderdaad, net als wanneer een test positief is dat je dan een enge ziekte hebt. Wat dus helemaal niet positief is, dat is verwarrend.

Kyola
Berichten: 45
Geregistreerd: 20-09-12

Re: Negatieve bekrachtiging geeft snelste resultaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:53

Als een buigproef positief is betekend dat, dat het niet goed is op dat been.
Even in een paarden voorbeeld.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58022
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:04

sanne83 schreef:
Ayasha schreef:
Ik denk dat het beste nog is om het allemaal te combineren. In feite gaat negatieve en positieve bekrachtiging ook vaak hand in hand bij de meeste ruiters. Want wie zegt, nadat het paard vooruit gaat door je been, niet "Braaf!" of beloont hem op een andere manier?


Dan moet je paard natuurlijk die braaf of aai wel als een beloning zien ;)
Ik denk dat heel veel paarden "braaf" niet als een beloning zien of in ieder geval niet als een sterke beloning.
Je kan natuurlijk je "braaf" ook gewoon laden met een brokje net als een click :)

"of beloont hem op een andere manier".
Wat jouw paard ook maar als beloning ziet/heeft leren zien. :)

Kyola schreef:
Als een buigproef positief is betekend dat, dat het niet goed is op dat been.
Even in een paarden voorbeeld.

Dus? :)

Bloodymary
Berichten: 4558
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Negatieve bekrachtiging geeft snelste resultaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:12

Dat was maar even een voorbeeld dat positief niet perse positief hoeft te zijn, omdat HC dit begrip verwarde.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58022
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:43

En je denkt dat die uitleg gaat helpen omdat? :D