Duitsland: protest tegen paardenbelasting update

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Duitsland: protest tegen paardenbelasting update

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 20:04

* st-georg/ bokt.nl


Al jaren duiken in Duitsland stemmen op om paardenbelasting in te voeren. En steeds doet dat de ruiterwereld in ons buurland weer opschrikken. Nu ook in Duitsland gemeenten te kampen hebben met enorme tekorten, ziet men steeds vaker de vraag opkomen om de kas te gaan spekken met inkomsten uit paardenbelasting.

De vrijetijdsruiters, verenigd in de VFD, maken zich al jaren sterk om te voorkomen dat deze belasting ook maar ergens wordt ingevoerd. Wanneer ook maar een gemeente in Duitsland het voor elkaar krijgt dat zij paardenbelasting gaan heffen wordt er gevreesd dat er snel meerdere gemeentes zullen volgen.

In Brandenburg worden vandaag 5400 handtekeningen aangeboden aan de voorzitter, Gunter Fritsch, van het Brandenburgs bestuur. De ondertekende geven met hun handtekening aan dat ze tegen de invoering van de paardenbelasting zijn. De handtekeningen worden aangeboden door de voorzitter van het verbond pro agro, Manfred Memmert en door Peter Krause, voorzitter van het regionale verbond paardensport Berlijn-Brandenburg.

Manfred Memmert licht toe: "Met grote inspanningen van de regio, communies, verenigingen, en economie en pro agro is Brandenberg het paardenland Brandenburg geworden. De paardensector heeft in dit gebied voor ongeveer 10.000 arbeidsplaatsen gezorgd. Meer dan 30.000 paarden worden in Brandenburg voor de vrijetijd, sport, werk, fokkerij en therapeutisch rijden gebruikt. Wanneer de paardenbelasting zou worden ingevoerd betekent dit grote economische schade. Men is bang dat Brandenburg niet langer meer het paardenland voor kinderen- en jeugd, sport, gezondheidstimulatie, toerisme en fokkerij zal zijn."

Bovendien benadrukken de twee heren dat paardensport in bedrijven en verenigingen geen 'luxe sport' van de rijken is, maar juist een aktief kinder- en jeugdwerk is, een volkssport.

Over het geheel genomen behoren paardenbezitters tot de middenlaag van de bevolking en moeten daardoor voor de sport al op veel dingen bezuinigen. Bij het therapeutisch rijden worden paarden voor werk met gehandicapten en zieke kinderen ingezet. De invoering van paardenbelasting zou betekenen dat de kosten voor rijles, ruitervakanties en paardenhouderij omhoog gaan. Voor veel rijdende kinderen betekent dit dan het einde van hun lessen, het ruitertoerisme zou ook instorten en de paardenhouderij zou in zijn geheel achteruitgaan."

In Niedersachsen is volgens een bericht in st georg geen rede tot vrees. Daar wordt geen paardenbelasting ingevoerd omdat dit een luxusbelasting zou zijn. De gemiddelde paardeneigenaar behoort echter niet tot de hogere inkomensgroep.

Tjinta

Berichten: 3793
Geregistreerd: 16-04-05
Woonplaats: Bauernhof im Emsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 21:44

Ja ook hier in Niedersachsen komt het telkens weer in het nieuws.
Voor velen van ons zal het een flinke aderlating worden.
Per paard wordt er namelijk gesproken over 750 euro belasting per jaar.

Ik vind het acceptabel als er een belasting gevraagd gaat worden voor het gebruiken van de openbare weg door paarden.
Net zoals de hondenbelasting. (ik denk dan aan het mesten van de paarden op de openbare weg bijvoorbeeld) maar zelfs dan is 750 euro wel een erg hoge bijdrage.

Maar waarom zou je belasting moeten betalen voor paarden die never nooit het erf afkomen zoals bij ons de fokmerries bv.
Ik betaal al belasting over de grond waarop ze staan, over het voer dat ze krijgen, het stro in hun stal en alle gebruiksvoorwerpen voor ze. Moet er dan nog meer betaald worden terwijl niemand ook maar enige hinder van ze heeft.

Naar mijn idee is dit een hele grote melk koe... oh nee melkpaard.

Traber

Berichten: 1117
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 21:55

Als dit er wel door komt,dan zijn er veel paarden die een nieuw thuis zoeken....of naar de slacht moeten....omdat het niet te betalen is voor de gewone mensen....je zal er maar een paar hebben lopen....

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Duitsland: protest tegen paardenbelasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 00:57

Inderdaad belachelijk hoog bedrag dat daar genoemd werd, alsof het al niet duur genoeg is... Hondenbelasting was toch bedoeld voor voorzieningen voor honden en het uitlaten in speciale gebieden en het schoonhouden van de straten?
Volgens mij is dat bij veel gemeenten in Nederland al lang afgeschaft...

En dan nu een nieuwe melkkoe zoeken. Hebben ze niet geleerd dat je de economie niet stimuleert met nog hogere belastingen?

xSCWx
Berichten: 7061
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Duitsland: protest tegen paardenbelasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 01:00

*Proest* 750euro. Heb maar een shetty hoor!

staroo

Berichten: 871
Geregistreerd: 14-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 01:05

De meest mooie en dure auto is zo duur nog niet in de wegenbelasting, die 750 Euro lijkt me dan wel heel erg veel en als je kijkt naar de hondenbelasting, die is in DE op zich ook erg redelijk dus zal het met de paarden ook wel goedkoper zijn dan 750 Euro, lijkt mij.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Duitsland: protest tegen paardenbelasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 01:30

@Staroo en toch is dat echt het bedrag waarover gesproken wordt. En ja ik vind het ook wel heel erg veel. Mag dus ook echt hopen dat het er niet doorkomt. Ik heb er nog 5 staan.

RusselNuwell

Berichten: 3352
Geregistreerd: 23-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 01:38

Tjinta schreef:
Ja ook hier in Niedersachsen komt het telkens weer in het nieuws.
Voor velen van ons zal het een flinke aderlating worden.
Per paard wordt er namelijk gesproken over 750 euro belasting per jaar.

Ik vind het acceptabel als er een belasting gevraagd gaat worden voor het gebruiken van de openbare weg door paarden.
Net zoals de hondenbelasting. (ik denk dan aan het mesten van de paarden op de openbare weg bijvoorbeeld) maar zelfs dan is 750 euro wel een erg hoge bijdrage.

Maar waarom zou je belasting moeten betalen voor paarden die never nooit het erf afkomen zoals bij ons de fokmerries bv.
Ik betaal al belasting over de grond waarop ze staan, over het voer dat ze krijgen, het stro in hun stal en alle gebruiksvoorwerpen voor ze. Moet er dan nog meer betaald worden terwijl niemand ook maar enige hinder van ze heeft.

Naar mijn idee is dit een hele grote melk koe... oh nee melkpaard.

Nou, voor 750 euro per jaar wil ik ook wel iedere paardendrol die ik tegen kom opruimen. :=
Ik zie best in dat er paardenbelasting zou moeten kunnen komen, een paard is immers wel gewoon een luxe artikel, maar 750 euro per jaar vind ik wel heel erg overdreven.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 07:07

ze zetten hoog in, wordt het lager is iedereen blij....maar dan is het al wel ingevoerd....
we moeten zorgen dat het er gewoonweg NIET komt, na een evt invoering zijn we natuurlijk vogelvrij als paardenbezitters....

Traber

Berichten: 1117
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 07:42

*Ziet opeens alle Nederlanders die goedkoop met paarden aan huis wilden wonen massaal teruggaan naar Nederland*zou heteen list zijn? :')

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Duitsland: protest tegen paardenbelasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 08:40

Ik zou niet weten wie ze dan de rekening willen gaan sturen... de grondeigenaar? Of de paardeneigenaar? In het laatste geval weet ik wel zeker dat mijn ouders (in NL) ineens een paard hebben!

750 euro is echt een belachelijk bedrag. Inderdaad: zelfs de meest dure auto heeft dat nog niet aan wegenbelasting, en een auto is nog vervuilend... de mest van mijn paarden gaat naar een biogasinstallatie, en wordt dus gebruikt voor het schoon opwekken van energie.

Op straat mesten? Ze bedoelen dan zeker de rijhal waar ik ook al BTW over betaal bij het gebruik? En waar de club ook al belasting over moet betalen als zijnde inkomsten? En waar het mestophaal bedrijf ook al betaald wordt voor het verwerken van de mest? Of bedoelen ze het bos, waar ik ook al aan de gemeente voor moet betalen om in te mogen rijden?

Apacheshadow
Berichten: 887
Geregistreerd: 25-10-08

Re: Duitsland: protest tegen paardenbelasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 08:45

En weet je wat nog leuker is. Voor dit bedrag maakt het niet uit of je een mini of een shire hebt. Het bedrag van 750 per jaar blijft hetzelfde

kimmie261

Berichten: 19222
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Duitsland: protest tegen paardenbelasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 09:31

stond hier laatst een heel artikel in de wecker,maar ze zijn het hier niet echt van plan om het in te voeren,mede doordat ze echt wel beseffen dat de paardensport op de fles gaat,en aangezien elk dorp zo ongeveer hun eigen reitverein heeft ( incl alle sociale (zuip) contacten) ,zou dat een te grote schade geven.

liep allemaal niet zo'n vaart wat ik daar las.

overigens betalen we hier ook honden belasting,en niet te weinig ook,voor honden die enkel en alleen op eigen grond lopen,vind dat ook een belachelijke belasting...

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Re: Duitsland: protest tegen paardenbelasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 09:44

Wat een bedrag zeg. Je zal maar een stoeterij hebben annex hengstenhouderij. Het gaat al zo slecht in het paardenwereldje. Dat zou helemaal de doodsteek zijn.

ThessaKeizer

Berichten: 460
Geregistreerd: 24-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:14

Heel bijzondere gedachtengang!! Dit zijn geen normale prijzen natuurlijk, ik woon ook in Duitsland dus ben echt wel benieuwd hoe dit gaat aflopen!
Wel paardenbelasting betalen maar wegenbelasting betalen we hier niet, daar valt denk ik meer uit te halen met al die grote bakken waarin gereden wordt :P

sabineG

Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: rees-millingen dld.

Re: Duitsland: protest tegen paardenbelasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:22

en ook mijn moeder heeft dan ineens twee paarden op haar naam staan... nog even en ze gaan ook katten-vogel- en kippenbelasting heffen... Snap best dat ze overal geld vandaan willen gaan halen maar denk ook dat de paardenhandel hier dan helemaal in gaat storten. Tis al drama in deze tijd... Welk normaal verdienende burger kan naast zijn stal kosten ook nog eens zo'n 70 euro per maand erbij hebben.... ik in ieder geval niet...

SorpresaKyra

Berichten: 366
Geregistreerd: 11-11-09
Woonplaats: durpie in Germany

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:35

Hier is het enkele weken ook van tafel geschoven maar toch schrik je elke keer weer bij een bericht over die belasting , ze mogen gerust belasting vragen maar dit zijn absurde bedragen natuurlijk. Net wat kimmie al zegt de hondenbelasting liegt er hier ook niet om terwijl ze niet van het erf afkomen. We blijven maar hopen dat het niet door gaat want 6x 750 is toch au in de knip.

Anoniem

Re: Duitsland: protest tegen paardenbelasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:52

Toen ik dertig jaar terug in belgie kwam wonen moest je het in de gemeente waar ik woonde ook betalen,kwam op 100 gulden per jaar toen.Maar mijn paard stond aan de andere kant van de weg en dat is een andere gemeente ,dus hoefde ik het niet te betalen.
Ik heb zelfs toen nog 5 gulden of tewel 100 belgische frank per jaar voor mijn fiets betaald.
met de tijd is alles afgeschaft ik betaal zelfs voor de honden niks (gelukkig)

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Duitsland: protest tegen paardenbelasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:56

Als er toch iets omhoog moet, dan de belasting op mijn auto maar.. die is veeeeeel lager als in nederland, en daar mogen best een paar tientjes per jaar bij. Is ook meteen bijna iedereen de dupe, in plaats van een kleine groep die per paard enorm veel zouden moeten betalen.

staroo

Berichten: 871
Geregistreerd: 14-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:00

ThessaKeizer schreef:
Heel bijzondere gedachtengang!! Dit zijn geen normale prijzen natuurlijk, ik woon ook in Duitsland dus ben echt wel benieuwd hoe dit gaat aflopen!
Wel paardenbelasting betalen maar wegenbelasting betalen we hier niet, daar valt denk ik meer uit te halen met al die grote bakken waarin gereden wordt :P



Nou dan zou ik het merk van jouw auto wel eens willen weten waar geen wegenbelasting voor wordt betaald, heb net weer de afschrijving van de wegen belasting achter de rug.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:12

staroo schreef:
ThessaKeizer schreef:
Heel bijzondere gedachtengang!! Dit zijn geen normale prijzen natuurlijk, ik woon ook in Duitsland dus ben echt wel benieuwd hoe dit gaat aflopen!
Wel paardenbelasting betalen maar wegenbelasting betalen we hier niet, daar valt denk ik meer uit te halen met al die grote bakken waarin gereden wordt :P



Nou dan zou ik het merk van jouw auto wel eens willen weten waar geen wegenbelasting voor wordt betaald, heb net weer de afschrijving van de wegen belasting achter de rug.


Nee je betaald ook geen wegenbelasting. Je betaald houderschapsbelasting ;) Er zit een groot verschil in die 2.

En ja ik ben het met Angela eens, laat ze die maar met een paar tientjes omhoog doen. Die is meer dan lachwekkend. Maar ja dan moet je die Duitsers eens horen, die klagen nu al steen en been dat die zo hoog is. Tot ik ze overigens vertel wat je in NL aan belasting betaald.

CharleyT
Berichten: 3996
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:23

Traber schreef:
Als dit er wel door komt,dan zijn er veel paarden die een nieuw thuis zoeken....of naar de slacht moeten....omdat het niet te betalen is voor de gewone mensen....je zal er maar een paar hebben lopen....


Nou, als je er aan PAAR hebt lopen, kun je er 1 wegdoen, en klaar is kees. Heb je er maar 1 wordt het een ander verhaal.

CharleyT
Berichten: 3996
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:27

SorpresaKyra schreef:
Hier is het enkele weken ook van tafel geschoven maar toch schrik je elke keer weer bij een bericht over die belasting , ze mogen gerust belasting vragen maar dit zijn absurde bedragen natuurlijk. Net wat kimmie al zegt de hondenbelasting liegt er hier ook niet om terwijl ze niet van het erf afkomen. We blijven maar hopen dat het niet door gaat want 6x 750 is toch au in de knip.


Als je er 6! hebt heb ik geen medelijden met je. Geld genoeg blijkbaar, anders heb je geen 6 paarden. 1 paard wegdoen en je bent weer uit de kosten.
Wat een gejammer, terwijl velen erg jaloers naar je zullen kijken met 6 paarden in eigendom.

kimmie261

Berichten: 19222
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Duitsland: protest tegen paardenbelasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:36

ik heb er ook 6 ( incl 2 shetten 8),en wij zijn helemaal niet rijk,juist heel arm daardoor :D

en aan huis houden van paarden is heel wat anders als op een stalling moeten zetten..

als hier de paardenbelasting zou komen,gaan er onherroepelijk 4-6 paarden weg...zou echt onbetaalbaar worden...

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:37

6 paarden aan huis in Duitsland houden kost ongeveer evenveel als 1 paard in pension in Nederland. Dus ik vind het een beetje voorbarig om iemand met 6 paarden om die reden rijk te noemen. Je kunt niet in andermans bankrekening kijken. Daarnaast: de regeling is op ieder paard van toepassing, of je nu 1 shetlander hebt, of 6 shires, je betaald per paard, en fiks ook.

Ieder paard staat ook meteen voor werkgelegenheid. Ook het wegdoen van 1 paard als je er meerdere hebt, is dus een aanslag op de werkgelegenheid in de paarden. Kleine kans namelijk dat mensen nog aan een paard gaan beginnen als de kosten zoveel hoger zijn. Dat zal voor veel paarden een enkeltje slacht betekenen (en de werkgelegenheid die daaruit komt, is slechts tijdelijk in plaats van blijvend)