Mensgerichte paarden minder intelligent

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Mensgerichte paarden minder intelligent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 19:33

reiterrevue.de/ bokt.nl


Paarden die zich bijzonder afhankelijk ten opzichte van de mensen stellen, blijken mogelijk minder intelligent te zijn. Dit hebben Fransen wetenschappers van de universiteit Rennes in Paimpont ontdekt.

De Franse onderzoekers gebruikten voor hun onderzoek 46 schoolpaarden. Zij moesten leren een houten kist te openen om bij het voer te komen, waarbij ze slechts drie pogingen hadden. Elk paard werd voorgedaan hoe ze de kist zouden moeten openen. Slechts de helft van de paarden lukte het ook daadwerkelijk de kist te openen. Bij de paarden die dat niet voor elkaar kregen viel op dat die wel een bijzondere interesse voor de persoon hadden die het hun voordeed. Daaruit concludeerden ze dat paarden die sterke bindingen hebben met mensen, geremd worden in het oplossen van problemen.

Meer over deze studie kun je hier lezen.

dancer_

Berichten: 16571
Geregistreerd: 28-03-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Mensgerichte paarden minder intelligent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 19:37

Ben ik nou dom of..
In de eerste regel staat 'Paarden die ... te zijn' maar in het volgende stukje staat juist dat de paarden die het niet open kregen wel aanhankelijk waren..

Wel een leuk onderzoek :j

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: Mensgerichte paarden minder intelligent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 19:38

Of ze zijn juist slimmer, maar een beetje lui en weten dat als ze zelf niks doen, hun baasje het toch wel weer voor hun komt doen. :Y)

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 19:40

Vandaar dat mijn pony zo verrekte handig is en alles zo snel doorheeft en zijn vriend hetzelfde niet voor elkaar krijgt :P zijn vriendje is veel meer mens gericht dan mijn pony.

Wel een erg leuk onderzoek :j

VogeltjeM

Berichten: 3754
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Mensgerichte paarden minder intelligent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 19:42

Lijkt me dat het niet openen van de mensgerichte paarden ook kan komen omdat die paarden met hun aandacht meer bij de persoon waren en niet bij de taak?

silvana84
Berichten: 748
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Mensgerichte paarden minder intelligent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 19:53

Zijn die paarden niet juist slimmer(of gewoon lui), ze weten dat mensen die stomme klusjes als kisten openen toch wel voor ze doen, ze wachten gewoon geduldig om gevoerd te worden.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16245
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 19:54

Dinopino schreef:
reiterrevue.de/ bokt.nl


Paarden die zich bijzonder afhankelijk ten opzichte van de mensen stellen, blijken mogelijk minder intelligent te zijn. Dit hebben Fransen wetenschappers van de universiteit Rennes in Paimpont ontdekt.

De Franse onderzoekers gebruikten voor hun onderzoek 46 schoolpaarden. Zij moesten leren een houten kist te openen om bij het voer te komen, waarbij ze slechts drie pogingen hadden. Elk paard werd voorgedaan hoe ze de kist zouden moeten openen. Slechts de helft van de paarden lukte het ook daadwerkelijk de kist te openen. Bij de paarden die dat niet voor elkaar kregen viel op dat die wel een bijzondere interesse voor de persoon hadden die het hun voordeed. Daaruit concludeerden ze dat paarden die sterke bindingen hebben met mensen, geremd worden in het oplossen van problemen.


Meer over deze studie kun je hier lezen.

dan zal ik maar niks over mijn dikke fjord zeggen _/-\o_

cheyentic

Berichten: 2325
Geregistreerd: 04-02-05
Woonplaats: in de buurt van rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 19:55

VogeltjeM schreef:
Lijkt me dat het niet openen van de mensgerichte paarden ook kan komen omdat die paarden met hun aandacht meer bij de persoon waren en niet bij de taak?

Dat is precies wat ik ook dacht...

troi
Berichten: 17017
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Mensgerichte paarden minder intelligent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:03

Artikel staat in een beginnend wetenschappelijk journal (voor de ingewijden, heeft nog geen impact factor). Maw niet echt een briljante studie..

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:04

Ik weet het niet... Ik heb twee mensgerichte paarden. De ene is niet zo slim. De andere is juist behoorlijk slim (en kan alles open maken). Ik vraag me af of de onderzoeksopzet wel zo goed is dat je die conclusie kunt trekken..

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:05

wel een leuk onderzoek eigenlijk. er komen wel eens onderzoeken voorbij waarvan je dact dat je het zonder het onderzoek ook wel wist hoe het zat, maar dit is wat nieuws. Leuk! Maar het kan idd ook zijn omdat het paard/pony meer gericht was op de persoon dan andere paarden.

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Mensgerichte paarden minder intelligent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:09

Zo mijn 30 jarige is hoog begaafd ....laatste jaren is ie mensgericht maar dat is vast Alzheimer

ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:11

Wat ik wel weet is dat mijn paard gerichte merrie veeeel dommer is dan mijn mensgerichte merrie, daar is geen twijfel over mogelijk. Ofwel is dit geen goed sluitend onderzoek ofwel zit ik met een uitzondering...

ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:11

tita schreef:
Zo mijn 30 jarige is hoog begaafd ....laatste jaren is ie mensgericht maar dat is vast Alzheimer


:D haha!

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:12

Hoog tijd dat er eens een duidelijke IQ-test voor paarden wordt ingevoerd!

Anoniem

Re: Mensgerichte paarden minder intelligent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:16

Mijn haf is heel erg mensgericht en die krijgt echt alles open! Grendels, voertonnen, bakhekken, knopen uiyt een halstertouw..
Mijn quarter is niet zo mensgericht maar ook (vooral qua training) heel slim.
Dus hier gaat het niet op! Maarja, zo baasje zo paarden he. :D

Tammy_

Berichten: 5265
Geregistreerd: 20-09-10
Woonplaats: Houten

Re: Mensgerichte paarden minder intelligent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:31

mijn AV is ontzettend mensgericht, maar ook duivels slim als het hem uit komt :') hij is dan een geval apart? dat is niks nieuws voor mij :')

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:32

troi schreef:
Artikel staat in een beginnend wetenschappelijk journal (voor de ingewijden, heeft nog geen impact factor). Maw niet echt een briljante studie..


Dat is wat te kort door de bocht. Ik vind het artikel best boeiend en niet slecht :)

Avalon87

Berichten: 1153
Geregistreerd: 24-06-11
Woonplaats: Nuenen

Re: Mensgerichte paarden minder intelligent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:35

Dan heb ik 2 domme paarden :+ Ook nog nooit iets van gemerkt!

Rianne11_42

Berichten: 1510
Geregistreerd: 10-12-07
Woonplaats: Malden (Nijmegen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:42

Ik vind dat uit zo'n onderzoekje absoluut niet iets geconcludeerd kan worden over de intelligentie van een paard. Mijn merrie bijv. is bijzonder intelligent, maar als ik haar iets voordoe, aandacht geef of er is veel snoep in het spel, reken maar dat ze lui wordt, want ze weet dat ik het voor haar kan doen ;) Terwijl ze het prima zelf op zou kunnen lossen. En zo is het met veel paarden. I.m.o. geen betrouwbaar onderzoek dus.

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:48

ik denk dat t niet perse met minder intelligent te maken heeft maar inderdaad eerder met dat ze bezig waren met de persoon waardoor ze niet oplette wat er van hen verwacht werd. In een training (bv met grondwerken) is het dan misschien iets lastiger hun aandacht te vestigen op dat wat men van hen verwacht omdat hij jou interessanter vind. In mijn ogen is dat niet perse minder intelligent. OF inderdaad luiheid

charlie_x

Berichten: 401
Geregistreerd: 19-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:49

Haha, grappig onderzoek!
Maar als ik de berichten boven mij lees, is het niet een onderzoek zonder uitzonderingen... ;)

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:59

Tja toevallig is het hier wel zo dat degene die niet zo aanhankelijk/mensgericht is werkelijk ALLE sloten/kisten/deuren/hekken open krijgt. Die kan er ook echt een week over na staan denken her en der wat proberen en dan 'out of the blue' in 1 handeling een lastige grendel open krijgen
De meest mensgerichte pony bij ons is ook niet echt de meest slimme pony nee := Die kan echt voor een open hek staan en dan nog niet doorhebben dat ie er dus uit kan :+

Maargoed ik vraag me af hoe je aan de hand van zo'n onderzoekje kunt stellen dat mensgerichte paarden minder slim zijn.

Anoniem

Re: Mensgerichte paarden minder intelligent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 21:08

Volgens mij is het juist andersom. Flauwekul bericht nav zo'n stom proefje

Liin
Berichten: 1090
Geregistreerd: 18-06-06

Re: Mensgerichte paarden minder intelligent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 21:12

ik denk niet minder slim maar gewoon een andere opvoeding.