Belgische amazone wil als andersvalide naar OS

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Belgische amazone wil als andersvalide naar OS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 20:18

http://www.nieuwsblad.be/


De Belgische amazone Michèle George wil als andersvalide kampioene deelnemen aan de Olympische Spelen, in de dressuur. Het zou een wereldprimeur zijn: nooit deed een vrouw het haar voor. ‘Dit was altijd een stille droom’, zegt ze met blinkende ogen. ‘We zien elkaar in Rio 2016.’

Wie was naast sprinter Usain Bolt en zwemmer Michael Phelps de meest bekeken atleet op de Olympische Spelen van Londen? De Zuid-Afrikaan Oscar Pistorius dus, en niet omdat hij zo snel een 400 meter loopt en in de buurt kan blijven van Kevin en Jonathan Borlée, wel omdat hij als eerste andersvalide atleet ooit aan de start stond in de Olympische Spelen. Zijn opvallende kunstbenen leverden hem de bijnaam Blade Runner op. Maar als het van de Belgische amazone Michèle George afhangt, is hij straks niet meer de enige andersvalide atleet op de Spelen.

George, net als Pistorius medailleveelvraat op de Paralympische Spelen, wil zich in Rio 2016 meten met de valide atleten. Een wereldprimeur, geen enkele andere vrouw deed haar dat voor. Enkele weken na haar twee gouden medailles staat haar besluit vast, zegt George: op naar Rio 2016. ‘Weet je, ik heb het nooit van de daken geschreeuwd, maar dit was altijd een stille droom. De Paralympics waren al een ongelooflijke ervaring waar woorden tekort voor schieten. Nu wil ik ook vol gaan voor de Olympische Spelen. Ik ben alweer aan het trainen met mijn paard.’

Is het plan van George een fijne droom of een realistisch plan? In 2008 werd haar linkerknie verbrijzeld toen een paard werd opgeschrikt door een windstoot, haar een trap verkocht en haar meesleurde. In de nasleep van de operatie raakte haar linkerkant verlamd. Na drie maanden in een rolstoel kon ze opnieuw stappen, met krukken. ‘Ik heb leren leven met mijn verlamming. En als ik op een paard zit, heb ik minder pijn dan wanneer ik wandel. Mijn linkerknie blijft een probleem: die kan ik niet buigen. Ik heb ook geen gevoel in mijn tenen. Ik kan geen kracht zetten op mijn linkerbeen, maar dat compenseer ik tijdens het paardrijden met de tikken van mijn zweep.’

Nu is de paralympische dressuur niet helemaal hetzelfde als de olympische dressuur. Maar ook dat ziet George, professioneel paardencoach, zitten. ‘Ik heb, om de Paralympics in Londen voor te bereiden, al enkele keren deelgenomen aan competities met de valide sporters in een kortere oefening en eindigde altijd in de top drie. Het verschil met deze korte oefening en de Olympische Spelen zijn nog enkele bijkomende oefeningen met een technisch hogere moeilijkheidsgraad. Rainman, mijn paard waarmee ik goud won, is nog niet te oud en moet in staat zijn om die moeilijker oefeningen aan te leren. Als dat niet lukt, hoop ik op een toppaard in bruikleen waarmee het klikt.’

In België zijn de meeste topruiters niet de eigenaar van hun paard, met het risico dat de eigenaar het paard altijd kan verkopen. Een geluk: George kocht Rainman als jong paard. Na de Paralympische Spelen kreeg ze al enkele riante aanbiedingen om Rainman te verkopen. ‘Dat is niet voor het eerst, ook voor de Paralympische Spelen kregen we een aanbod. Ik ben ongelooflijk blij dat ik daar toen niet op ben ingegaan. Geluk is niet te koop, zeg ik dan.’

Gaat Michèle George Oscar Pistorius achterna? ‘Mijn paard én ikzelf moeten het hogere niveau aankunnen. We zien elkaar in Rio 2016.’

BigOne
Berichten: 38343
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Belgische amazone wil als andersvalide naar OS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 21:01

Het is haar gegund, para en gewone os zit wel een gigantisch niveauverschil tussen maar ze heeft nog ruim de tijd.

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Belgische amazone wil als andersvalide naar OS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 22:38

Ik ben heel benieuwd hoe ze dit gaat doen. Haar linkerbeen compenseert ze nu met de zweep, vraag me af hoe ze dat dan gaat "oplossen".
Het zou echt wel een topprestatie zijn en ik wens haar heel veel succes toe!! :)

Think_twice
Berichten: 41
Geregistreerd: 17-07-09
Woonplaats: In een huisje, gemaakt van bakstenen

Re: Belgische amazone wil als andersvalide naar OS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 08:06

Ik heb heel veel respect en bewondering voor Michèle maar ik vraag me af hoe dat zomaar kan. Hoe kan het dat als je met de valide sporters meerijdt je nog gezien kan worden als andersvalide. Ik vind dat als je nog mee kan doen met de valide sportes, de andere andersvalide een kans moeten krijgen om te scoren in hun categorie.

Deertje
Berichten: 981
Geregistreerd: 12-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 08:31

Gini schreef:
Ik ben heel benieuwd hoe ze dit gaat doen. Haar linkerbeen compenseert ze nu met de zweep, vraag me af hoe ze dat dan gaat "oplossen".
Het zou echt wel een topprestatie zijn en ik wens haar heel veel succes toe!! :)



ze rijdt nu ook zonder zweep bij de valide mensen, dus blijkbaar is dit wel mogelijk...

ik wens haar in ieder geval veel succes toe

Stral

Berichten: 2546
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 10:06

Think_twice schreef:
Ik heb heel veel respect en bewondering voor Michèle maar ik vraag me af hoe dat zomaar kan. Hoe kan het dat als je met de valide sporters meerijdt je nog gezien kan worden als andersvalide. Ik vind dat als je nog mee kan doen met de valide sportes, de andere andersvalide een kans moeten krijgen om te scoren in hun categorie.

Er bestaan volgens mij wel medische proeven en testen die bepalen wanneer iemand 'gehandicapt' is, of voor welk percentage. Dus omdat iemand met een handicap beslist 100x meer te trainen dan mij en een betere conditie te hebben om die handicap te compenseren, wil niet zeggen dat hij of zij ineens niet meer andersvalide is toch? :) Het is met alle sporten hetzelfde hoor: hoe meer je traint, hoe beter je wordt. De sport op zichzelf verandert niet, en ik denk dat er in België gewoon al meer kans is om bij de 'gewone' categoriën te rijden dan telkens de andersvalide-wedstrijden te moeten gaan opzoeken? Waarom zou dat niet mogen?

Los daarvan lijkt het mij inderdaad wel ambitieus om te willen, van haar dan ook, denk niet dat ze al GP gereden heeft ooit, dus én dat niveau behalen én dan zonder zweep leren rijden lijkt mij dubbel zo moeilijk!

ReneeMonty

Berichten: 270
Geregistreerd: 11-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 14:22

Dit had ik al wel verwacht het hek is van de dam dankzij het toelaten van 1 minder valide sporter op de olympische spelen. Kon me daar ook niet in vinden dat dit werd toegestaan aangezien je dan iedereen toe moet laten. Op deze manier kun je net zo goed de paralympische afschaffen als we toch een aantal van die sporters op de olympische toelaten. Het is eerlijker als je de twee groepen sporters gescheiden houd zodat je een gelijke strijd hebt.

Think_twice
Berichten: 41
Geregistreerd: 17-07-09
Woonplaats: In een huisje, gemaakt van bakstenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 17:25

Stral schreef:
Think_twice schreef:
Ik heb heel veel respect en bewondering voor Michèle maar ik vraag me af hoe dat zomaar kan. Hoe kan het dat als je met de valide sporters meerijdt je nog gezien kan worden als andersvalide. Ik vind dat als je nog mee kan doen met de valide sportes, de andere andersvalide een kans moeten krijgen om te scoren in hun categorie.

Er bestaan volgens mij wel medische proeven en testen die bepalen wanneer iemand 'gehandicapt' is, of voor welk percentage. Dus omdat iemand met een handicap beslist 100x meer te trainen dan mij en een betere conditie te hebben om die handicap te compenseren, wil niet zeggen dat hij of zij ineens niet meer andersvalide is toch? :) Het is met alle sporten hetzelfde hoor: hoe meer je traint, hoe beter je wordt. De sport op zichzelf verandert niet, en ik denk dat er in België gewoon al meer kans is om bij de 'gewone' categoriën te rijden dan telkens de andersvalide-wedstrijden te moeten gaan opzoeken? Waarom zou dat niet mogen?

Los daarvan lijkt het mij inderdaad wel ambitieus om te willen, van haar dan ook, denk niet dat ze al GP gereden heeft ooit, dus én dat niveau behalen én dan zonder zweep leren rijden lijkt mij dubbel zo moeilijk!


Ik vind het gewoon oneerlijk ten opzichte van de andere sporters met een handicap, ook in die graad, die omwille van hun handicap echt niet kunnen rijden naar een grand prix proef toe, ik vind als Michèle dat wel kan, super voor haar, maar dan moeten de andere sporters meer kansen krijgen en vind ik dat ze moet kiezen, of valide sport of andersvalide sport.

BigOne
Berichten: 38343
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 19:35

ReneeMonty schreef:
Dit had ik al wel verwacht het hek is van de dam dankzij het toelaten van 1 minder valide sporter op de olympische spelen. Kon me daar ook niet in vinden dat dit werd toegestaan aangezien je dan iedereen toe moet laten. Op deze manier kun je net zo goed de paralympische afschaffen als we toch een aantal van die sporters op de olympische toelaten. Het is eerlijker als je de twee groepen sporters gescheiden houd zodat je een gelijke strijd hebt.


Het is toch geweldig als een invalide sporter zich wil meten met de valide sporter, qua niveau zal ze er hard aan moeten trekken de komende jaren, van Z2 naar GP is erg groot. Het gaat ook maar één richting op, van invalide naar valide dus daar heb ik geen problemen mee. Ook de invalide sporter moet voldoen aan de qualificatieeisen en doet hij/zij dat dan maak je kans om op de valide os uit te komen, dus het hek is echt niet van de dam zoals jij denkt.

Stral

Berichten: 2546
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 23:56

bigone schreef:
ReneeMonty schreef:
Dit had ik al wel verwacht het hek is van de dam dankzij het toelaten van 1 minder valide sporter op de olympische spelen. Kon me daar ook niet in vinden dat dit werd toegestaan aangezien je dan iedereen toe moet laten. Op deze manier kun je net zo goed de paralympische afschaffen als we toch een aantal van die sporters op de olympische toelaten. Het is eerlijker als je de twee groepen sporters gescheiden houd zodat je een gelijke strijd hebt.


Het is toch geweldig als een invalide sporter zich wil meten met de valide sporter, qua niveau zal ze er hard aan moeten trekken de komende jaren, van Z2 naar GP is erg groot. Het gaat ook maar één richting op, van invalide naar valide dus daar heb ik geen problemen mee. Ook de invalide sporter moet voldoen aan de qualificatieeisen en doet hij/zij dat dan maak je kans om op de valide os uit te komen, dus het hek is echt niet van de dam zoals jij denkt.

Vind ik ook!

En oneerlijk richting de andere ruiters op de paralympics: ik denk dat er echt héél véél meedoen op reguliere wedstrijden?? Hier in België alleszins wel. En wat betreft haar handicap, die 'valt misschien nog mee' om het echt heel grof te zeggen (waarmee ik bedoel dat het niet hetzelfde is als een blinde ruiter ofzo bijvoorbeeld, denk ik dan), maar in het paardrijden lijkt mij dat niet zo'n probleem, aangezien je al in verschillende graden opgedeeld wordt qua handicap. Volgens mij kunnen de ruiters uit haar graad best wel allemaal een reguliere wedstrijd starten? Dat doen de Belgische deelnemers van de paralympics in die graad alleszins wel ;)

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Belgische amazone wil als andersvalide naar OS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 10:24

Ze komt nu wel voor het probleem te staan waar elke topruiter die naar de OS wil mee te maken heeft: er is bijna geen paard goed genoeg om Olympische selectie te garanderen. Als het haar lukt om van een Z2 paard binnen vier jaar een Grand Prix paard te maken wat meer dan 70 % kan scoren (wat je momenteel ongeveer nodig hebt om voor België geselecteerd te worden) , dan petje af voor haar.
Maar eerlijk gezegd denk ik dat dat een mooie droom zal blijven.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Belgische amazone wil als andersvalide naar OS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 10:44

Hartstikke goed! En ik vind het niet oneerlijk: ze heeft die handicap, als ze op grond daarvan mag meedoen aan de Paralympics, dan mag ze dat. Ook als ze goed kan rijden :)

Deertje
Berichten: 981
Geregistreerd: 12-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 12:15

horseyfries schreef:
Ze komt nu wel voor het probleem te staan waar elke topruiter die naar de OS wil mee te maken heeft: er is bijna geen paard goed genoeg om Olympische selectie te garanderen. Als het haar lukt om van een Z2 paard binnen vier jaar een Grand Prix paard te maken wat meer dan 70 % kan scoren (wat je momenteel ongeveer nodig hebt om voor België geselecteerd te worden) , dan petje af voor haar.
Maar eerlijk gezegd denk ik dat dat een mooie droom zal blijven.



haar paard loopt nu in regulaire sport prix/inter, dus geen z2, daarnaast hoopt ze op een paard in bruikleen die al grandprix loopt, dus ik denk dat dit allemaal niet zo onrealistisch is

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Belgische amazone wil als andersvalide naar OS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 13:42

Oh ok, hierboven zei iemand Z2 dus ik ging ervan uit dat dat klopt, dom van mij ;)

Maar ik hoop ook al jaren op een Olympisch paard in bruikleen, en velen met mij geloof ik, dus als jij dat realistisch vind? Zelfs Jeroen Devroe mocht niet naar de Olympische Spelen dit jaar! Als er vier startplaatsen waren is het een ander verhaal, maar voorlopig is het er maar één en dan zijn er heel wat gegadigden!

BigOne
Berichten: 38343
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 18:54

horseyfries schreef:
Oh ok, hierboven zei iemand Z2 dus ik ging ervan uit dat dat klopt, dom van mij ;)

Maar ik hoop ook al jaren op een Olympisch paard in bruikleen, en velen met mij geloof ik, dus als jij dat realistisch vind? Zelfs Jeroen Devroe mocht niet naar de Olympische Spelen dit jaar! Als er vier startplaatsen waren is het een ander verhaal, maar voorlopig is het er maar één en dan zijn er heel wat gegadigden!



Of het realistisch is moet je je altijd afvragen maar bij paardensport is het altijd de vorm van de dag, dus waarom er niet voor gaan, je kunt beter spijt hebben van dingen die je wel dan niet gedaan hebt.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Belgische amazone wil als andersvalide naar OS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 19:55

"De vorm van de dag"?? Olympische kwalificatie betekent juist op lange termijn heel goed moeten presteren, daarnaast nog alle Belgische toppers zoals Jeroen Devroe, Claudia Fassaert, Philippe Jorissen, Stefan van Ingelgem en ga zo maar door achter je moeten laten op meerdere internationale wedstrijden op Grand Prix niveau.
Ik vind het een heel prijzenswaardig streven hoor, maar bedenk wel dat er heel veel anderen zijn met hetzelfde streven en dezelfde wensen, voor maar één ticket. "We zien elkaar in Rio" is dan ook iets te vroeg geroepen wat mij betreft, eerst maar eens Grand Prix rijden op een niveau wat Rio waardig is, dan nog je paard vier jaar heel houden, dan nog pieken op het juiste moment en hopen dat er niemand beter is dan jou, en dan nog hopen dat de Belgische commissie jou nomineert om te gaan....

Stral

Berichten: 2546
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Belgische amazone wil als andersvalide naar OS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 19:57

en vooral dat laatste heb je hier in België compléét niet onder controle :D

Deertje
Berichten: 981
Geregistreerd: 12-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 22:32

ach, laat ons eens chauvinistisch en ruimdenkend zijn en zeggen dat we met een gans team naar Rio gaan, :D :D :D

ach ja, ze kan het maar proberen toch....aan haar doorzettingsvermogen zal het zeker niet liggen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41685
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Belgische amazone wil als andersvalide naar OS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:51

Niks mis met toegewijd optimisme :). Het zou leuk zijn wanneer het haar lukt, geheel realistisch is haar doel denk ik niet... Tenminste, niet als ze voor België wil rijden :).

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:23

Stral schreef:
en vooral dat laatste heb je hier in België compléét niet onder controle :D


Jij zegt het, ik dacht het..... :D

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: Belgische amazone wil als andersvalide naar OS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:28

De dag van de publicatie hebben O.rnelis en R.ogiers van Q-musiq gebeld met haar. In het interview zei ze dat haar paard dat hoog niveau niet aan kon en dat, als ze een paard zou krijgen die het wel aan kan, ze zich graag zou willen kwalificeren. Ze deed zelfs nog een oproep naar eigenaren :D